Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 formula Renault @ mantorp
tråden läst  
211942 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... , 34, 35, 36  Nästa sida>>
 
   
_aero
Luleå






Här sedan: 28 Nov 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2017 20:45     Citera

Okej nu var de länge sen jag skrev här man de är för att de har varit mkt annat sista tiden och jag har inte gjort så mkt på bilen.

Men ett projekt jag har framför mig är att förlänga rattstången för ja har tänkt flytta bak förarstolen lite.

Ja kommer behöva förlänga rattstången runt 1dm och undrar hur man kan göra de på bästa sätt?

Funderar på att slå 2 flugor i en smäll och kanske montera en sån här samtidigt men funkar dom bra? Nån speciell modell man ska köpa isåfall?

http://www.styling4u.se/p/qsp-steering-rack-quickener.html

Såhär set rattstången ut på bilen, känns som de borde vara enklast att förlänga den i skarven som sitter där den går in i huset som håller ratten som jag har delat på sista bilden





_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
miarpe
Stockholm






Här sedan: 05 Jul 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2017 10:44     Citera

Har en exakt sån steering quickener till salu för en tusenlapp om du är intresserad.


_________________
Mikael Petterson
Sekreterare Audi ClubSport
Audi R8 GT RWD
Audi A6 Allroad
Audi "TTR" 2.0 Q 2010 *SÅLD*
Volvo 945 "Pundar Volvon"
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
MattiasH
Skellefteå






Här sedan: 05 Nov 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2017 14:10     Citera

är det bara runt en decimeter så är det ju enkelt å sätta en distans mellan navet å ratten bara


_________________
Mattias Holmgren
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
_aero
Luleå






Här sedan: 28 Nov 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2017 22:54     Re: Citera

miarpe skrev:
Har en exakt sån steering quickener till salu för en tusenlapp om du är intresserad.

De kan helt klar vara intressant! Vad är det för utväxling på din?


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
_aero
Luleå






Här sedan: 28 Nov 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2017 22:57     Re: Citera

MattiasH skrev:
är det bara runt en decimeter så är det ju enkelt å sätta en distans mellan navet å ratten bara

Jo de är ett alternativ men jag kör fortfarande med org ratt och blir de inte lite krångligt med distans till de? Den sitter på axel med splines och en bult.

Sen skulle ja gärna få den lite med direktstyrd då man måste ratta väldigt mkt nu


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Saabjocke
Sverige






Här sedan: 21 Jan 2015
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2017 05:16     Citera

Tycker verkligen du ska skaffa en annan ratt! Kommer ge en helt annan känsla plus att det ser väldigt bra ut också! Borde dessutom gå att fixa en distans relativt lätt till en sådan också. Sen är det lite mer "supertouring" med racingratt


_________________
Joakim Bernhardsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
MattiasH
Skellefteå






Här sedan: 05 Nov 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2017 07:48     Citera

Bra tillfälle att byta ratt då, tar du en vanlig 95mm djup ratt och rattnav till det så brukar det bygga typ en decimeter bakåt från original.


_________________
Mattias Holmgren
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
_aero
Luleå






Här sedan: 28 Nov 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Maj 2017 18:47     Citera

Ja de kanske är som ni säger bäst och enklast att bara byta till en eftermarknadsratt Men vilken diameter ska man sikta på att ha på ratten isåfall?

Måste bara få lägga upp en ganska häftig bild på bilen i brist på byggbilder



_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Daugaard
Stockholm/Skarpnäck






Här sedan: 30 Sep 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Maj 2017 23:55     Citera

Riktigt najs bild!


_________________
Emil Daugaard, Stockholm *Ordförande i Hondaklubben* 070-53 41 431
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Konrad
Rosvik (mellan Piteå & Luleå)






Här sedan: 17 Jul 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Maj 2017 08:47     Citera

Välkommen hem till mig om du vill bilda dig en uppfattning om olika eftermarknadsrattar i 9000. Om du inte köpt verktyg än, så kan du kika in verktygsbodens grejjer också


_________________
Konrad Söderholm.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
_aero
Luleå






Här sedan: 28 Nov 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Maj 2017 18:49     Re: Citera

Konrad skrev:
Välkommen hem till mig om du vill bilda dig en uppfattning om olika eftermarknadsrattar i 9000. Om du inte köpt verktyg än, så kan du kika in verktygsbodens grejjer också

Tack ja kommer gärna förbi nån dag och provar lite!

Ja har lite verktyg men blir att fylla på eftersom, ska kolla in verktygsboden! Dom har ju mkt fina saker


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
_aero
Luleå






Här sedan: 28 Nov 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2017 21:00     Citera

Mkt annat på gång just nu men jag fixar lite med bilen när de finns tid över

De jag har hunnit med är att flytta bak lite saker i motorrummet, vätskebehållare och batteriet sitter numera i baksätet


Jag har även flyttat bak och ner stolarna för att få mer vikt bakåt, ska bli kul att väga den och se hur balansen är nu


Men jag har ett litet problem eller vad man ska kalla det med framvagnen, tycker de här riktiga bettet saknas i fram när man vrider på ratten för att svänga, den känns inte riktigt så alert som jag vill. Jag har ganska mkt camber och caster, vet inte ifall man kan labba med cambern för att få till de eller ifall de beror på nå annat? Kan för mkt camber ge de problemet? Eller kan de bero på toe?


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fuling
Stockholm/Bromma




Hjälpmoderator

Här sedan: 09 Jan 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2017 21:28     Citera

Vad är ganska mycket? (caster och camber)

Har du tå-in eller ut?
Och hur mycket?


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
_aero
Luleå






Här sedan: 28 Nov 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2017 21:54     Re: Citera

fuling skrev:
Vad är ganska mycket? (caster och camber)

Har du tå-in eller ut?
Och hur mycket?

3 grader camber, runt 5-6 grader caster och lite toe in, 2mm på 17" fälg


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
SRD
Kvänum






Här sedan: 09 Dec 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2017 22:14     Citera

Mycket nyfiken på vad det kan beror på!!


_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
fuling
Stockholm/Bromma




Hjälpmoderator

Här sedan: 09 Jan 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2017 22:27     Citera

Testa gå på tå-ut fram, tex 2 till 6mm.

Mer caster, är det möligt?


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
MaZ
Göteborg




Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 20 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 08:55     Re: Citera

_aero skrev:
fuling skrev:
Vad är ganska mycket? (caster och camber)

Har du tå-in eller ut?
Och hur mycket?

3 grader camber, runt 5-6 grader caster och lite toe in, 2mm på 17" fälg


Hur ser det ut bak?


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Andreas Millbro
Stockholm






Här sedan: 26 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 09:25     Re: Citera

fuling skrev:
Testa gå på tå-ut fram, tex 2 till 6mm.

Mer caster, är det möligt?


Håller med om att lite toe out fram är värt att prova. Upplever min bil som död i instyrningen med toe in, mycket lättare att känna greppet i framdäcken med toe out och därmed hitta greppet och få bilen att styra in.

-3 grader camber är nog rätt vettigt.

Hur ser dina bärarmsvinklar ut, nedre bärarmen ska helst peka nedåt eller iaf inte uppåt? När min bil var förmycket sänkt så upplevde jag att den rollade och sen bara hasade i framvagnen. Blev betydligt bättre med lite höjd framvagn då den är styvare initialt och inte tappar camber lika snabbt.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 09:28     Re: Citera

_aero skrev:

Men jag har ett litet problem eller vad man ska kalla det med framvagnen, tycker de här riktiga bettet saknas i fram när man vrider på ratten för att svänga, den känns inte riktigt så alert som jag vill. Jag har ganska mkt camber och caster, vet inte ifall man kan labba med cambern för att få till de eller ifall de beror på nå annat? Kan för mkt camber ge de problemet? Eller kan de bero på toe?


Hur ser viktfördelning fram/bak ut?


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
_aero
Luleå






Här sedan: 28 Nov 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 10:45     Re: Citera

fuling skrev:
Testa gå på tå-ut fram, tex 2 till 6mm.

Mer caster, är det möligt?

Jo ja kan prova lite toe ut

Caster är maxad, kanske går att få max en grad till ifall jag bygger om endel.

Jag mätte upp framvagnen lite snabbt så måtten kanske inte stämmer exakt men på ett ungefär.

3,5 grader camber var de fram

Svänger jag 1/4 varv med ratten får ja +0,6 och -0,7 grader camber på ytter respektive innerhjulet. Ett halvt rattvarv ger +0,9 respektive -1,6

Såhär ser måtten ungefär ut i framvagnen



_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
_aero
Luleå






Här sedan: 28 Nov 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 10:46     Re: Citera

MaZ skrev:
_aero skrev:
fuling skrev:
Vad är ganska mycket? (caster och camber)

Har du tå-in eller ut?
Och hur mycket?

3 grader camber, runt 5-6 grader caster och lite toe in, 2mm på 17" fälg


Hur ser det ut bak?

Minns inte exakt, kanske -2 grader camber och jättelite toe in


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 formula Renault @ mantorp
tråden läst  
211942 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... , 34, 35, 36  Nästa sida>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>