Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 formula Renault @ mantorp
tråden läst  
211705 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 34, 35, 36

_aero
Luleå

Här sedan: 28 Nov 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 10:53     Re: Citera

Andreas Millbro skrev:
fuling skrev:
Testa gå på tå-ut fram, tex 2 till 6mm.

Mer caster, är det möligt?

Håller med om att lite toe out fram är värt att prova. Upplever min bil som död i instyrningen med toe in, mycket lättare att känna greppet i framdäcken med toe out och därmed hitta greppet och få bilen att styra in.

-3 grader camber är nog rätt vettigt.

Hur ser dina bärarmsvinklar ut, nedre bärarmen ska helst peka nedåt eller iaf inte uppåt? När min bil var förmycket sänkt så upplevde jag att den rollade och sen bara hasade i framvagnen. Blev betydligt bättre med lite höjd framvagn då den är styvare initialt och inte tappar camber lika snabbt.

Ja men då ska jag prova toe ut! Låter ju precis som det "problemet" jag också upplever, greppet finns där men de känns inte som de

Okej men då ska jag försöka ställa mig runt 3 grader

Mina bärarmar pekar uppåt tyvärr, bilen rollar endel vid sväng men jag har räknat på de och ja borde inte tappa nå camber iaf, för det lilla jag tappar på infjädring kompenserar hjulupphängningen för med godo.

Saab 9000 Aero
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
_aero
Luleå

Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 10:57     Re: Citera

Himlar skrev:
_aero skrev:

Men jag har ett litet problem eller vad man ska kalla det med framvagnen, tycker de här riktiga bettet saknas i fram när man vrider på ratten för att svänga, den känns inte riktigt så alert som jag vill. Jag har ganska mkt camber och caster, vet inte ifall man kan labba med cambern för att få till de eller ifall de beror på nå annat? Kan för mkt camber ge de problemet? Eller kan de bero på toe?

Hur ser viktfördelning fram/bak ut?

Runt 60/40 kanske lite bättre

Saab 9000 Aero
MaZ
Göteborg

Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 20 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 11:13     Citera

en rejäl krängare fram kommer fixa respons i framvagnen när du svänger också.

BMW 330i -05
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
fuling
Stockholm/Bromma

Hjälpmoderator

Här sedan: 09 Jan 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 12:53     Citera

Japp, mer krängre åt folket. Justerbara sådanna dåde bak och fram.
Men instyrningen så är det mer rc-höjd och tå som spelar roll.

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
MaZ
Göteborg

Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 20 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 12:59     Citera

Fast om inte bilen behöver rolla en halvsekund innan den börjar reagera så underlättar det.

BMW 330i -05
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Lars Falk
Bromma

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>

Moderator

Här sedan: 07 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 13:06     Citera

Edit: medan jag pratade i telefon hade ni ju redan skrivit vad jag tänkte innan jag postade...

Mitt recept för att på en normal bil med standardbaserat MackPärsson-chassi få skapligt greppfram är.
1. Rimliga fjäderkonstanter för bana.
2. Rimlig returdämping för bana.
3. Ordna så att nedre bärarmen efter sänkning och vid krängning inte pekar uppåt-utåt i onödan genom att förlänga spindelbulten/sänka yttre ledpunkten . Följa efter med styrleden så att bumpsteer håller sig okej, eller åtminstone lika halvdåligt som på standardbilen. Höjningen av rollcentret / jackingeffekten kommer med hjälp av kraftprojektionen i sidled att optimera sidogreppet istället för att bilen "rutschar undan".
4. Statisk camber så att däcket mår bra. kanske 2-3° om det inte lutar för mycket i kurvorna.
5 En fnutt toe-out.
5.Caster brukar ju vara svårt att ändra - men så mycket det går brukar vara the way to go.
6 En fet krängare är ofta bra för att få bra instyrningsrespons.

Rice and shine
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Cassius
Göteborg

Här sedan: 26 Jan 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 14:31     Re: Citera

_aero skrev:
fuling skrev:

Jo ja kan prova lite toe ut

Caster är maxad, kanske går att få max en grad till ifall jag bygger om endel.

Jag mätte upp framvagnen lite snabbt så måtten kanske inte stämmer exakt men på ett ungefär.

3,5 grader camber var de fram

Svänger jag 1/4 varv med ratten får ja +0,6 och -0,7 grader camber på ytter respektive innerhjulet. Ett halvt rattvarv ger +0,9 respektive -1,6

Såhär ser måtten ungefär ut i framvagnen

http://rejsa.nu/im/user/19611/2017-06-27-11-44-26_hjulvinklar.jpg

Du menar inte att Innerhjulet hade +0,6 grader och Ytterhjulet -0,7? Om inte blir de ju tvärtom mot vad man vill ha Antar att detta mättes utan krängning? Rent spontant känns det ju som att du ska få mer än dina 3 graders camber på ytterhjulet när du svänger om du har några grader caster, inte mindre!

Hur mycket kränger bilen? Hur ser anti dive ut? Anti dive kan ju göra att ytterhjulet håller emot hårdare när de börjar kränga samtidigt som insidan blir mjukare = mindre roll = bättre hjulvinklar mot backen!

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
_aero
Luleå

Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 15:16     Citera

Tack för alla era bra svar!

Toe ut ska ja prova med först å se hur de blir

Fetare justerbara krängare har jag så kan prova lite hårdare fram men finns de inte risk att bilen blir mer understyrd då med?

Sen skulle de nog göra underverk att få upp roll center men de är ju lite mer jobb, ja har egendesignade bärarmar men kör med org spindelled så kanske skulle vara ett alternativ att bygga om dom med nån annan led som man kan flytta ner, är ju bara en 20mm rundstång som sitter i spindeln så kanske går att hitta nått kitt från nån annan bil? Eller svarva nått eget fast gäller väl att bygga i rätt stål som håller då?

Saab 9000 Aero
_aero
Luleå

Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 15:26     Re: Citera

Cassius skrev:
_aero skrev:
fuling skrev:

Jo ja kan prova lite toe ut

Caster är maxad, kanske går att få max en grad till ifall jag bygger om endel.

Jag mätte upp framvagnen lite snabbt så måtten kanske inte stämmer exakt men på ett ungefär.

3,5 grader camber var de fram

Svänger jag 1/4 varv med ratten får ja +0,6 och -0,7 grader camber på ytter respektive innerhjulet. Ett halvt rattvarv ger +0,9 respektive -1,6

Såhär ser måtten ungefär ut i framvagnen

http://rejsa.nu/im/user/19611/2017-06-27-11-44-26_hjulvinklar.jpg

Du menar inte att Innerhjulet hade +0,6 grader och Ytterhjulet -0,7? Om inte blir de ju tvärtom mot vad man vill ha Antar att detta mättes utan krängning? Rent spontant känns det ju som att du ska få mer än dina 3 graders camber på ytterhjulet när du svänger om du har några grader caster, inte mindre!

Hur mycket kränger bilen? Hur ser anti dive ut? Anti dive kan ju göra att ytterhjulet håller emot hårdare när de börjar kränga samtidigt som insidan blir mjukare = mindre roll = bättre hjulvinklar mot backen!

Jo ja kanske skrev lite galet, ja får 4,1grader camber på ytterhjulet och 2,8 på innerhjulet och de utan roll eller infjädring inräknat.

Anti drive har jag dålig koll på men de lät intressant! Hur kollar man upp de?

Bilen kränger inte så mkt nu, kanske nån cm infjädring max

Saab 9000 Aero
_aero
Luleå

Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jul 2017 21:58     Citera

Nu har jag justerat framvagnen lite och varit ute och känt lite på inställningarna. Ja ställde 2,8grader camber och 2mm toe ut per sida på 18" fälg, lite mer krängningshämmare också och den kändes betydligt bättre fast inte så bra som ja vill, kanske ska prova ännu lite mer toe ut?

Däcktryck kanske kan justeras lite för bättre fäste? Nån som har nå tips ungefär var man borde ligga i varmtryck på toyo R888

För att få till framvagnen ordentligt så skulle jag nog behöva nya stötdämpare och bättre vinklar på bärarmarna men jag verkar ju vara på rätt väg iaf med era tips

Ja funderar också på ifall ja skulle ställa lite mer camber bak för att få baken på bilen att rotera lite lättare?

Saab 9000 Aero
_aero
Luleå

Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 21:43     Citera

Jag har haft lite semester i södra Sverige nu och åkt på en sak jag fick i 30års present, en förarutbildning på mantorp i en formula Renault bil. Kändes kul men samtidigt väldigt nervöst innan för jag visste inte alls vad man skulle förvänta sig av dom bilarna. Men när jag väl hade kommit ner och fått köra några varv kändes det mkt bättre och riktigt häftigt! Var verkligen en upplevelse att få köra formelbil, sitta öppet riktigt nära backen och växla med sekventiell låda men acceleration och bromsar tror jag faktiskt är några snäpp vassare på min Saab

Men kul dag allt som allt mkt trevligt folk på plats också

Lite bilder från dagen

Saab 9000 Aero
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 formula Renault @ mantorp
tråden läst  
211705 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 34, 35, 36

<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>