Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Eftersnack
2010-08-22 Shelsley Walsh Hillclimb - Nu med film
tråden läst  
5671 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

 
   
Johan Lekås
Sollentuna





Här sedan: 26 Aug 2005
Inlägg: 934
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Aug 2010 18:16     2010-08-22 Shelsley Walsh Hillclimb - Nu med film Citera

I helgen var jag på hillclimb i klassiska Shelsley Walsh; en riktig höjdare!


Jag ska försöka förmedla mina intryck, men det är inte lätt för det finns mycket att berätta

Shelsley Walsh är den äldsta motortävlingen i världen som körs på sin ursprungliga bana, och firade 100 årsjubileum 2005.
Banan är 1000 yards (914 m) med en höjdskillnad på 100 m från start till mål. Det är alltså ganska brant vilket inte riktigt syns i bilderna. Banan är smal med 3,7m på det smalaste stället
Bilder och banskiss finns på www.shelsley-walsh.co.uk

Flera evenemang körs såklart varje år, men i slutet av augusti är den största tävlingen "the Big one", med mer än 150 bilar i många klasser, och två "Top 12 run-offs" i British Hillclimb Championship, BHCC
Lördag är träningsdag där varje tävlande garanteras två körningar, tre för dem som anmäler sig först på morgonen. Söndag är tävlingsdag där klasserna kör i tur och ordning och där de 12 bästa tiderna (oavsett klass) kvalificerar sig till "Top 12 run-off".
En omgång med körning i alla klasserna + Top 12 run-offs körs på förmiddagen, och en likadan omgång på eftermiddagen. I varje Top 12 run-off delas det ut 10 poäng till vinnaren, 9 till tvåan osv. Dessa poäng räknas sedan i BHCC. Där ingår totalt 37 omgångar (se t ex http://top12runoff.co.uk/)

Det är ett genuint trevligt och anspråkslöst evenemang där man är nära bilar och förare både på banan och i depån, samtidigt som organisationen fungerar perfekt och bilar och tävlingsprestationer är i toppklass

Bilarna
Vad är det för bilar då? Ja, spännvidden är rejält stor!
(Resultatlista från helgens tävlingar: http://shelsley-walsh.co.uk/downloads/Results_21st-22nd_August.pdf)

Nånslags sammanställning
- Historiska 500cc V-twin: 12st
- Lotus karossbilar: 11st Elaner och Eliser
- Lotus racing bilar: 13 st klassiska "cigrarrer"
- Super 7-kloner och Morgan 13 st
- Clubman-varianter: 7st
- Alfa (GTV, Giluetta, GT, sud) 15st (I år firande Alfa-klubben 100år med träff på Shelsey Walsh)
- Historiska racers t o m 1971 (14 st i två klasser)
- Historiska racers t o m 1985 (10 st)
- Historiska saloner t o m 1975 (5st)

Sen klasserna med dedikerade hill-climb bilar
- 0 till 600 cc 3st
- 600cc till 1100 cc 7st
- 1100cc till 1600 cc 14 st
- 1600cc till 2000 cc 12 st
- över 2000 cc 18 st

De flesta av dessa bilar är designade enbart för hillclimb med tillverkare som Pilbeam, Gould, OMS, Force, DJ Racecars, men ex formelbilar från Reynard, Dallara och Ralt finns också representerade

Några av bilarna har rörramschassin men annars är det kolfiberchassin som gäller. Aerodynamiken verkar relativt fri med stora diffusorer och vingar fram och bak (t ex dubbla 3-elementsvingar bak på en bil)

I alla klasserna är det vanligt att en bil delas av två förare så antalet tävlande är ännu fler än bilarna ovan
Dessutom blandade åldrar och relativt många kvinnor; (16 totalt, i den största klassen (över 2000cc) var 4 av 24 kvinnor, Joy Hoyle vann klassen med Super 7-klonerna före sina 10 manliga konkurrenter)

Lite prestanda:
600cc-bilarna väger lite över 200kg med ca 130hk

1100 och 1600cc bilarna väger ca 280 till 350kg.
- GWR Raptor: 282 kg och 1600cc Hayabusa
- Force PC: 1600cc Hayabusa 240hk

2000cc och uppåt: 450 till 550kg med allt från 250-350hk i 2000cc klassen till 650 hk i klassen över 2000cc
- Force PC 1600cc hayabusa med kompressor: 350kg och 400hk
- Gould NME med Ex Indycar V8 3500cc ca 650 hk
- OMS CF06 med Powertec V8 2800cc byggd av två Suzuki 1300 http://www.powertecracing.com/pdf_downloads/v8engine.pdf
- DJ Firestorm med Cosworth XD V8 2650cc
- Gould GR55 med Opel V6 2500cc från DTM utvecklad av Cosworth
- Pilbeam MP 88 med 2650cc V8 Cosworth XD med turbo
- Pilbeam MP07 med V8 4000cc Judd

Längs banan klockas bilarna vid 64 fot där 2s motsvarar 1g acc i starten. De bästa ligger under 1,9s
På "rakan" upp mot "Bottom S" mäts hastigheten, de snabbaste ligger över 130 mph (ca 205 km/h)
Över mållinjen är 150 mph (240 km/h) det högsta noterade

Vad kostar det att åka till Shelsley Walsh?
Flyg (Sthlm/Heathrow) + hyrbil + bed&breakfast för 2500:- per person (vi var tre som åkte och delade rum)
Inträde lördag £12 och söndag £15

(ska ladda upp bilder i nästa inlägg)


_________________
Johan Lekås


Senast ändrad av Johan Lekås, 01 Feb 2011 21:38, ändrad totalt 2 gånger
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Lekås
Sollentuna





Här sedan: 26 Aug 2005
Inlägg: 934
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Aug 2010 19:31     Citera

(varken kamera eller fotograf är av någon högre kvalité, men är bättre än inget)

Bilder av hög kvalité finns på http://www.zipp.co.uk/gallery/Shelsley-Walsh-2010-08-22/



Scott och Roger Morans Gould (ex indycar motor med ca 650 hk). Scott leder BHCC

En Scania?

Nja, en OMS CF07 med 4000cc Cosworth DFL

Hyfsad downforce från denna dubbla tre-elementsving får man förmoda...

Lola t142 (Formula 5000)

Notera den bisarra spindellösningen

Chevron B47...

...som rattats av Lill-lövis

Mulligt ljud ur denna!

Chevron B42 Formula 5000 (?)

Gamla godingar uppradade vid söndagens rejs. Och ingen fegkörning, alla stod på ordentligt

Lotus 61:or
#220 Lotus 69 F2, #221 Lotus 69 F2 Atlantic


Lotus 41C och en Nemesis HC92

OMS 25 1600cc Hayabusa med konstruktören Steve owen och hans fru Lynn vid ratten


Ytterligare en OMS 25 Tydligen en helt ny konstruktion

Jedi Mk 4 1000cc

Megapin Mk3 1000cc med några år på nacken

Force PC 1000cc (plasten på hjulen är för att de inte ska fastna damm och grus. Rivs av innan burnouten vid startlinjen)

Åldern inget hinder att gasa ordentligt

Pilbeam MP97-02. Sandra Tomlin (till höger) delar bilen med sin son

Force PC med kompressormatad Hayabusa 1600. 350 kg och 400hk enl ägaren


_________________
Johan Lekås


Senast ändrad av Johan Lekås, 27 Aug 2010 08:48, ändrad totalt 1 gång
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Libell
Härnösand





Här sedan: 20 Jun 2005
Inlägg: 1617
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Aug 2010 19:45     Citera

thumbs up


_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nillet
Eslöv, Skåne





Här sedan: 15 Okt 2004
Inlägg: 3208
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Aug 2010 20:49     Citera

Trevlig läsning! thumbs up
Det är en trevlig tillställning och rekommenderar andra att åka dit om tillfälle ges!


_________________
Niklas "Nillet" Olsson
Westfield
http://www.facebook.com/NilletPictures
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johan Lekås
Sollentuna





Här sedan: 26 Aug 2005
Inlägg: 934
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Aug 2010 17:51     Citera

Lite fler bilder...
Force LM001 . Byggd med täckta hjul och bred (2 pers) sittbrunn för att passa i den klassen

Russel Alexis FF

Lotus Expose


Historiska 500cc racers (-40 50-tal. Baserade på speedwaymotorer. De flesta hade swingaxel, och när man ser dem i aktion får man en tydlig bild av hur dåligt det funkar...men det var ingen som sparde på krutet för det




Spectre Mk7.
Avdelningen ovanliga fordon. Syns lite dåligt på den här bilden men den har fyra bakhjul
Trots det vedbo'mässiga stuket hade den flera backrekord i början på 90-talet i 500cc klassen, då med två bakhjul. Vid konvertering till 1000cc blev det nödvändigt med fyra bakhjul.
Åkte nu snabbare än den snabbaste 7:an
"Man får ta vad man har" tyckte ägaren, "det här röret kommer från ett gammalt bord"


Stel framaxel. De två längsgående rören (där dämparna sitter i axeln) agerar även krängningshämmare. Kort panhardstag på baksidan av framaxeln


Bakhjulsarrangemanget


_________________
Johan Lekås
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Lekås
Sollentuna





Här sedan: 26 Aug 2005
Inlägg: 934
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Aug 2010 18:33     Citera

och så lite bilder för oss tekniknördar:


Intressant lösning för stryrningen på OMS 25. Rattstången är placerad högt så man ska kunna vänsterbromsa och drev (i den frästa alu-delen) överför vridningen till kuggstången

Ett antal framspindlar
OMS 25

Force PC

OMS 2000M

DJ Firehawk

MH Ghost



Force PC. Notera kolfiberramen


_________________
Johan Lekås
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Suddarn
Göteborg





Här sedan: 06 Okt 2003
Inlägg: 751
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Aug 2010 22:10     Citera

Ingen bild på en Alfasud som hastar upp för backen.


_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Lekås
Sollentuna





Här sedan: 26 Aug 2005
Inlägg: 934
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Aug 2010 08:48     Re: Citera

Suddarn skrev:
Ingen bild på en Alfasud som hastar upp för backen.
Näe, jag tog ingen, men ser nu att bilder från helgen kommit upp på
http://www.zipp.co.uk/gallery/Shelsley-Walsh-2010-08-22/
Där borde det finnas


_________________
Johan Lekås
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
auditsq
Veddige





Här sedan: 04 Aug 2008
Inlägg: 173
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Sep 2010 20:52     Citera

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up härliga bilder


_________________
Peter Börjesson
Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Lekås
Sollentuna





Här sedan: 26 Aug 2005
Inlägg: 934
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jan 2011 22:47     Citera

Nu har jag efter diverse > lyckats klippa, koda och kommentera lite film från sommarens besök på Shelsley Walsh

Blandade bilar på lördagens träning:
https://www.youtube.com/watch?v=21ejz5tta5k

Ett härligt galet hemmabygge. 2,3 liters hemsnickrad V-twin och 2-växlad "låda" i lika hemsnickad bil.
https://www.youtube.com/watch?v=T_7UanUvHzs

Top12 Runoff från söndagen
https://www.youtube.com/watch?v=L6roqwD3etw


_________________
Johan Lekås
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Eftersnack
2010-08-22 Shelsley Walsh Hillclimb - Nu med film
tråden läst  
5671 ggr 


  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.293 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec