Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
HJÄLP sökes! Tips på spårval Gotland Ring
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (15681 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det finns ju tyvärr ingen spårvalsguide för Gotland Ring här på Rejsa. Det beror till stor del på att jag än så länge inte lyckats ta mig dit för att köra. Så det har blivit liggande liksom. Men den 11 sept ska hela BMW Sport Club dit o jag hakar på förstås. Äntligen dags!

Men det vore ju kanon om det fanns någon/några som kan hjälpa och kickstarta ihopsnickrandet av en spårvalsguide för banan. Allt från ett enkelt inskannat A4-papper med penna utritade turn-in, apex och kommentarer osv. Till att börja med behövs en "tom" banskiss där man kan rita in apex eller spår osv. Här hittade jag en trevlig sida med en överlag okommenterad spårvalsskiss (hej Stefan!!) http://www.stefan.hasselgren.biz/GotlandRing10maj2008.htm


- Här hittade jag en högupplöst PDF av banan: www.rejsa.nu/div/GotlandRing_track.pdf

- Några som kan tänkas rita och kommentera lite?

- Nån som har egen film eller vet om någon annans riktigt bra video banan runt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Magnus Thomé skrev:
- Nån som har egen film eller vet om någon annans riktigt bra video banan runt?
Blötkörning med syfte att komma om finns.
http://vimeo.com/14593274
Men banan erbjuder ju massor av spårvalsvarianter förutom de "naturliga" som kommer efter 3-4 pass. Massor av "Ballongspår vs kortaste väg".

Jag (som har några sekunder att kapa på torrkörning) skulle valt lite andra spår än "Hasselgrens" men det skiljer lite på hög och låg effekt (kurva 1 kör jag betydligt rundare för annars kan jag inte gå fullt i kurva 3 och tappar fart bort till hårnålen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Som dikussionsunderlag är ett av mina snabbaste varv här: http://www.youtube.com/watch?v=r9XPSMU3jsY

Generellt försöker jag köra tight på de flesta ställen (men lyckas inte alltid så bra...)

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009
Inlägg: 160



http://www.youtube.com/watch?v=btLk8Tb2btg

Alec som kör är bandesigner och VD/initiativtagare för GR för dom som inte visste det

Detta spår är snabbast för min bil.

_________________
Andreas Andersson
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4025



Jag är kanske inte så snabb men tycker att jag har bra linjer...
Vattenpölen i kurva 1 inverkade lite, tror jag.
Jag kör inte som andra i en kurva, inbromsningen vid 1:24.
Jag ligger till vänster och bromsar rakt fram tills jag är på högersidan, därefter håller jag nog samma som andra.
Har racechrono-fil och "debreafing"-noter.
http://www.youtube.com/user/SpeedsterNillet#p/u/2/exVIgPBB6SU
För se om jag får tid över att skissa lite på papper också...

EDIT: Vill minnas att det finns en mycket trevlig film från förra Hasselgren-bandagen (080511?) från Libell...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862




_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Såhär tycker loggen att jag kör. Spåret diffar lite mot verkligheten men iaf.



Kan vi inte hålla oss till de namn på kurvorna som finns här eller är den gammal?
http://www.gotlandring.com/omgotlandring_banprofil.php


Finns ett par trix.

A Curve 1: Nordkalk: Ta sent apex då efterföljande kurva är viktigare
B Curve 2: KummiKumpu: Ligg tight mot apex och tänk på att krönet kan leda till instabil bil
C Curve 3: Tjelvar Bend: Fullfartskurva i min bil och inga konstigheter
D Curve 4: Eagle Hairpin: Är lätt att svänga in förtidigt, funkar bättre för mig med en lite högre växel
E Straight: Forrest Straight: Raksträcka i uppförsbacke
F Curve 5: Windpower: I princip fullfartskurva i min bil, gå ut långt till höger efter kurvan för att kunna utnyttja den lilla extra asfaltsplätten på högersidan
G Curve 6: Flying 90: Utnyttja den extra asfaltsplätten för att kunna svänga mycket innan kurbsen som är väldigt hög i innern
H Curve 7: Senna S: Vänsterkurvan handlar bara om att hamna rätt innan högern
I Straight: Grytrakan: Håll höger eller långt tillvänster på rakan, bägge fungerar och varken sväng eller bromsa över krönet
J Curve 8: Cementa Bowl: Är feldoserad i ytterkant så missar man spåret hamnar man lätt i sanden om man inte håller innern
K Curve 9: Fangio Apex
L Straight: Raukrakan: Viktigt att få med sig hög hastighet i uppförsbacken
M Curve 10: Altarkarusellen: Är en lång kurva så sväng in sent för att komma rätt i nedförsbacken
N Curve 11: Tangent Straight: Gena lite curbs med innerhjulen i nerförsbacken för att kunna köra i princip rakt ner och kunna hålla fullt
o Curve 12: Smooth Corner: Är inte alls slät utan det är ett litet gupp strax innan apex på första högern, driv ut lagom i andra högern och fokusera på att få till utgången
P Curve 13: Blind Sky S: Håll höger i uppförsbacken innan kurvan och var beredd att svänga vänster precis efter krönet. Fokusera på att få rätt spår igenom högern ut på rakan, för mycket fart i vänstern så driver man ut i högern och närmar sig depåmuren
Q Straight: Gutamålrakan: Bromsa sent efter rakan, går att bromsa senare än vad man tror men tänk på att det är nerförsbacke och det är lätt att få en instabil bakvagn. Tänk på att lämna plats vid depåutfarten

Meldert ritade denna i den andra tråden och det är väl iaf så jag försöker köra

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
triss skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11612&postdays=0&postorder=asc&start=0



Ah! ooops! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Här kommer lite loggdata ifrån mitt kvalvarv med SPVM ifrån förra helgen. Varvet gick på 1,34.912 och visar ungefär det spår som jag upplevde som snabbast runt ringen. Topphastighet på rakan: 173,6km/h.

F.ö en mycket teknisk bana som belönar den som testar alternativa spårval. Bromsa tiiiidigt se till att träffa alla apex är generella tips.





Sektor 1: Bromsa tidigt och tänk på att rakan lutar utför. Sent apex och ta höjd för att få ett rakt spår genom kurva 2 & 3 och få med farten ner till hårnålen.


Sektor 2: Ta lite kurbs för att göra kruvan rakare. Låga kurbs runt hela banan utom på ett ställe.



Sektor 3: Bromsa tidigt. Halt i blött! Innehjulen på kurbsen och man kan även köra på kurbsen i utgången om man måste. Full fart ner mot fullfartskurvan.


Sektor 4: Fullfartskurva i en Mx5:a utan problem. Släpp ut till höger och ta hjälp av den extra delen asfalt på yttersidan innan 90 graders kurvan. Den enda kurvan med riktigt hög kurbs som inte rekommenderas att träffa så hårt. Den kurva som jag hade svårast att lära mig. Vänster efter bör man ta sent apex på. Spåret på bilden tycker jag ser lite väl tajt ut.


Sektor 5: Tajt spår med sent apex. Kan hålla ut lite mer än vad bilden visar. Det finns ett krön på rakan som man inte bör bromsa över. Hård broms och tajt spår! Tar man för mycket höjd eller kommer med för mycket fart åker man av. Kortaste vägen och träffa kurbsen i utgången på kurvan som Max så fint döpte till "Grisböjjen" med all rätt.


Sektor 6: Uppförsbacke och doserad kurva som man kan ta liite höjd i. Ungefär till mitten av banan. Sent apex och tajt spår. Fullt spett mellan kurbsen på rakan.


Sektor 7: Tidig broms och tajt spår. Lämna inte utrymme för omkörning på insidan. Lätt att ha för mycket fart in i kurvan och glida ut för långt.


Sektor 8: Håll höger höger höger upp för backen och försök hitta något riktmärke som "turn-in". Många som var på väg in i depån i full fart de första varven. Sitter man lågt är det väldigt svårt att se kurvan. Högern ut på rakan tas med lite kurbs men inte riktigt så mycket som bilden visar.

Hoppas det hjälper någon? Jag letade själv efter tips inför tävlingen men hittade inte mycket.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens

Som många skriver är ju GR en mycket teknisk bana där man kan välja flera olika spår beroende på vilken bil man kör och hur greppet är för dagen. Regnar det till exempel lite kan det bli väldigt halt där det blåst in kalk på asfalten men regnar det mycket sköljer vattnet bort kalken efterhand. Om någon är intresserad hur jag kör en fyrhjulsdriven bil med motorn bak och mycket effekt bifogar jag mina egna minnesanteckningar från i somras. Innehåller även en del jämförelser mot hur Alec körde min bil. Han är ju förstås betydligt snabbare men jag upplevda ändå att jag fick brottas mer mot bilen och naturkrafterna när jag testade hans spår.



Målrakan - håll vänster men se upp för depåutfarten!

Kurva A: Bromsa och växla ner till 3an, sväng in förhållandevis sent, tangera apex i botten på sänkan, håll kvar vid högerkanten och följ curbsen. Kraftig dosering gör att man kan gå på mer gas än man först tror.

Kurva B: Känn i magen precis när stigningen slutar och sväng in, tidig tangering nästan där curbsen börjar på vänster sida.

Kurva C: Full gas mot hårnålen! Gå tajt och det blir nästan raksträcka.

Kurva D (Hårnålen) - Kurva E (lilla högern): 2an eller 3an, gå på full gas med samma rattutslag ner mot lilla högern innan raksträckan, växla upp till 4an, håll efter högerkanten.

Kurva F: Släpp upp eller dutta (beroende på greppet och självförtroendet för dagen) så bilen sätter sig, sväng in mycket tidigt och tangera curbsen på vänster och gå på full gas, sikta långt åt höger mot den extra asfalten

Kurva G: Utnyttja extra asfalten, bromsa och gå ner på 3an, går att gasa mer och köra mycket fortare här än man tror. Ta med farten! Ett bra ställe att tjäna mark på andra bilar. Sväng in tidigt!

Kurva H - I: Låt bilen driva ut till höger mot curbsen och följ högerkanten. Sväng in vänster exakt där den vita linjen slutar mellan sandfållorna. (Här svänger många in tidigare men det funkar sämre för mig.) Placera bilen i mittan av banan, gör en liten raksträcka, ganska kraftig inbromsning för att gå på rejält med gas och svänga höger genom den långa svepande högern med ett enda rattutslag. Alec svänger in mycket tidigt och följer högerkanten, jag ligger mer i mitten - ungefär en bilbredd höger om mitten - och kör lite mer ballongspår för att tangera apex sent (ganska mycket gummirester på curbsen där).

Kurva J - K: På raksträckan mot kurva J, full gas och låt bilen driva ut och tangera curbsen på vänster. Sikta mot mitten eller mot höger rakt över krönet. Dutta innan krönet, låt bilen rulla över och bromsa igen i nerförsbacken. Bilen blir väldigt lätt och nervös men det finns mer asfalt än man tror. Mycket tajt turn in mot höger curbs, gör en liten raksträcka och sikta mot vänsterkanten innan doseringen. (Här gör somliga en mer svepande höger - vänster som följer banan men jag tycker absolut bilen känns mer stabil med raka spåret.)

Kurva M - N: Kör upp på krönet innan doseringen, håll vänsterkanten, bromsa uppe på krönet och låt bilen rulla nerför och sen uppför halva doseringen utan gas. Man känner tydligt när bilen sätter sig, då är det bara att svänga in tajt, gå på gas och låta doseringen skjuta bilen genom det lilla esset (vänster-höger knixen). Försök få med så mycket fart som möjligt, här kan man också tjäna mark på andra bilar.

Kurva o: Placera bilen längs vänsterkanten, kraftig broms och mycket tidig turn in. Ett rattutslag, tangera curbsen på högern där dom börjar, stödgas tills bilen hamnar i mitten av banan. Om bilen ligger i mitten är det bara att gå på fullgas, växla upp till 4an i uppförsbacken. Skulle man köra för fort in i kurvan finns mer asfalt än man tror på vänsterkanten så det är ingen fara att gasa, risken är snarare att man måste bromsa en gång till mitt i kurvan och tappar all fart inför uppförsbacken...

Kurva P: Sväng in strax innan krönet nästan innan du ens ser kurvan och ta esset tajt. Curbsen är inte så höga så det är bara att placera hjulen på dem om man känner för det. Full pelle ut på rakan! Hämta andan medan bilen accelererar och le mot fotoblixtarna!

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BTG skrev:
Magnus Thomé skrev:
Första besöket för min del på Gotland Ring. Uj det var mycket att försöka att få till och lista ut varvet runt. Gotland Ring består liksom inte av fyra enkla-att-förstå-kurvor och tre svåra. Snarare en-enkel-att-förstå-kurva och sjuttiarton kurvkombos att klura på. SKITKUUUL!!!!


Samma här! Första gången på Gotland Ring och det var kul ur två perspektiv:
1. Det är kul att komma till en ny bana. Hur många fler gånger i mitt liv kommer jag göra det?
2. Bana är kul och teknisk. Den påminner om en korsning av Kinnekulle och Gelleråsen med det bästa av båda. Som kullen pga av sin tekniskhet dock med en mycket, mycket högre säkerhet och ett avsevärt bättre flyt på grund av en större(?) storlek som Gelleråsen.

Här tar dock lovprisningen en paus för jag tycker att två av de tre/fyra stora lastväxelinducerande pucklarna förtar/punkterar känslan av en annars mycket lyckad bana.
A: Ut ur första/andra svängen på banan kör man nerför en puckel/ås under gaspådrag samtidigt som man svänger. Den gör då att ett kittlande bakvagnskast i xxkm/h resulterar i en digital skillnad om man bara lägger på tre km/h för då snurrar bilen. Detta resulterar i att man får sitta och vänta med att klämma på fullt till bakvagnen skakat av sig. Om man jämnade ut banan där skulle det blir ren njutning.
B: Den andra puckeln är efter "fullfartsvänstern" då man är på väg in mot apex. Samma fenomen där även om det går att rädda bilen där om det inte fladdrar alltför mycket. Likväl blir det omharmoni och onödigt.
C: Den tredje puckeln(pucklarna) är kanske banans twist/kärna eller signum. Så den kan väl få vara kvar. Dessutom går det inte så jättefort där.

De två förstnämnda pucklarna borde dock imho byggas bort. Den första kanske(?) beror på en sättning i banan och den andra pga av att banan svängde av där tidigare. Hursomhelst så skulle det blir riktigt bra med dessa två egenheter "korrigerade".


Med ovan sagt gillar jag den andra halvan av banan skarpt där man i en S-kombination ligger och skrubbar/flyter över alla fyra och letar spår och fäste. Sedan följer en intressant inbromsning över en ås(!) och så den coolaste kurvkombon i Sverige med en supersen och tight apex uppför en backe i ett S som avslutas med en mini-fuchsrörhe ner till en höger som kan tas i många olika spår.


Magnus, skall vi få till en banguide nu?


Jag hänger faktiskt inte med på var du menar, jag misstänker jag har en mjukare mer förlåtande lättkörd bil än vad du har? Kan du rita in på en bild eller nåt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Banritningen nedan som jag även har som högupplöst pdf stämmer IMHo inte överens 100% med verkligheten. Ta t.ex. rakan efter det andra "D", dvs efter 90-gradersvänstern. Jämför med flygfotot nedan. Påfarten från höger är mycket senare och 90-gradaren ser lite öppnare ut






_________________
Magnus Thomé
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Här är två filmer från mig på Gotland med Bmw Cup


Heat 1 http://www.youtube.com/user/M3Flesh#p/u/1/kyGpk9DnAw8

Heat 2 http://www.youtube.com/user/M3Flesh#p/u/0/c3ra-XHUkUk

På slicks och mycket race line, men snabbaste tiden blev varv 4 i andra filmen med 1.27.05

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Magnus Thomé skrev:
Banritningen nedan som jag även har som högupplöst pdf stämmer IMHo inte överens 100% med verkligheten. Ta t.ex. rakan efter det andra "D", dvs efter 90-gradersvänstern. Jämför med flygfotot nedan. Påfarten från höger är mycket senare och 90-gradaren ser lite öppnare ut
Du ser det tydligast på vinkeln (mot Norr-Syd) på rakan efter 90gradaren. Det skiljer en del.

Men det beror ju på vem man frågar vad som är fel, ritningen eller verkligheten

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Marcus borde ju ha fått guld medalj då han lärde upp resten av gänget i special, om inte marcus vart där hade dom harvat runt på 1,35or

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Det två ställen jag har synpunkter på är de två som är rödmarkerade nedan. Min bil är kanske(?) lite väl hård men dessa två ställen bjuder på digitala skillnader om man bara ökar farten lite grann. Som jag skrivit ovan ger en viss fart bara en liten ryckning i bakvganen men när man plussar på några få km/h ger en omhämtbar sladd.



Magnus, du hade ett duktigt uppställ framför mig på ställe #1 och en annan E46:a snurrade framför mig där just där. Jag hade även själv svansviftningar genom den böjen.
Samma sak vid #2 där jag hade ett par spektakulära "breda spår" när jag försiktigt drog upp tempot. En E46:a och en E36 ritade båda två breeeeda streck i asfalten.

På båda ställena syntes och kändes det tydligt det tydligt att det var en skiftning man kör över där. Man kan säkert justera effekten av skiftningarna genom spårval och ändringar på bilen men det är imho ändå olyckligt att de finns där. Man borde bygga bort dem. Jag säger det lite kaxigt eftersom jag kör min bil "lite flytande flytande över alla fyra" på Nurburgring och där sker inga sådana obehagligheter. Och sker det inte där så är den nog hyfsat "utprovad".
Jag undrar också om skiftningarna finns där avsiktligen? En del som jag talat med (som kört banan för flera år sedan) säger att den första skiftningen kommit till, dvs att den inte funnits där tidigare och således skulle kunna vara en sättning i banan? Den andra skiftningen sägs komma av att banan ursprunligen bara bestod av första delen och att man såeldes körde ut på start/mål där och att asfalten således är lagd för den bansträckningen.

Med ovan sagt anser jag att banan är en av Sveriges roligaste, kanske tom den allra roligaste? Särskilt gillar jag andra hälften av banan med sin tekniska svårighet och de sköna obestämbara svängarna samt de två spännande skiftningar som finns där.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag har kört där sen den öppnades, och det har alltid varit lika, min bil och dom bilar jag kört här allt från bmw, till porsche, till lamo osv har alla funkat bra här och på dom ställen du pratar om, men visst missar man spåret eller kör felaktig så får man problem...

Sträck nr 2 förstår jag inget alls av jag kan så fort jag nått apex ge på med 650hk utan att det blir ett märke i asfaleten så har man problem här har man satt upp sin bil felaktigt...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Supramannen skrev:
men visst missar man spåret eller kör felaktig så får man problem...


Det är väl det som händer då...

Rickard, kan inte du ta och rita in rätt spår på en banskiss så att en novis kan lära sig?

För de där bakvagnssläppen som - många - upplever i hög fart är inte roliga.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Supramannen skrev:
...har man problem här har man satt upp sin bil felaktigt...
Gäller inte det alla banor oavsett, det är ju en utomhussport...

orienterare klagar sällan på att lerpölarna har "fel" konsistens

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



BTG skrev:
Supramannen skrev:
men visst missar man spåret eller kör felaktig så får man problem...


Det är väl det som händer då...

Rickard, kan inte du ta och rita in rätt spår på en banskiss så att en novis kan lära sig?

För de där bakvagnssläppen som - många - upplever i hög fart är inte roliga.


Du ska få min drifbox fil när jag körde 1,28 på R däck så kan du se ett okey spår

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Vid punkt 1 tycker jag mig inte ha några bekymmer, men inbromsningen till punkt 2 var ganska ojämn.
Men när det väl är dags för instyrning i kurvan är ju asfalten slät och fin med bra grepp.
Likaså är asfalten ganska bucklig strax före och in till första apex i den sista dubbelapexhögern innan chikanen ut på start/målrakan. Där slog det ganska ordentligt i bilen och lätt att låsa upp.

Men, jäklar vilken kul bana! Vore skoj att nöta spår ett par dagar eller få lite guidning så skulle man nog hitta väldigt mycket tid.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Allmänt banåkaforum
HJÄLP sökes! Tips på spårval Gotland Ring
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (15681 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande