Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
HJÄLP sökes! Tips på spårval Gotland Ring
<<   1, 2
15674 besök totalt
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



BTG skrev:


...en annan E46:a snurrade framför mig där just där. Jag hade även själv svansviftningar genom den böjen.

Med ovan sagt anser jag att banan är en av Sveriges roligaste, kanske tom den allra roligaste? Särskilt gillar jag andra hälften av banan med sin tekniska svårighet och de sköna obestämbara svängarna samt de två spännande skiftningar som finns där.


Det var jag det.. Provade ett annat spår det varvet där jag lät bilen drifta ut istället för att gå tight och i princip ta kurva två med dubbla apex som jag tycker funkar bättre, hade även för högt däckstryck och däcken började bli sladdriga..

Kan inte säga att jag håller med dig då jag anser att 1. Och 2. hör till en del av banans charm. Det ska vara krävande och belönande. Men i övrigt håller jag med dig thumbs up

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Niklas Falk skrev:
orienterare klagar sällan på att lerpölarna har "fel" konsistens


Ingen regel utan undantag! Men det är klart att de är ju F1-förare...

"Förarna har gnällt mycket på att det varit dålig asfalt i Singapore, nu har arrangörerna asfalterat om. Sedan har de klagat på att banan varit för smutsig och det vill också arrangörerna fixa till. Därför har de beställt nya maskiner som ska se till att banan blir ren och fin."

http://blogg.aftonbladet.se/f1bloggen

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Här från logg på Lids (röd) 1:29,5 och Kimmen (grön) 1:27,2:






Det spår som Lids kör funkar bättre för mig i kurva B.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Det röda spåret alltså?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



BTG skrev:
Det röda spåret alltså?


Japp thumbs up

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BTG skrev:
...

Magnus, du hade ett duktigt uppställ framför mig på ställe #1 och en annan E46:a snurrade framför mig där just där. Jag hade även själv svansviftningar genom den böjen.
...


Svansviftning javisst Det "krönet" man åker över medans man svänger vänster var en klart skoj klurig grej . Om man struntade i att svänga så hårt (för att slippa tappa rumpan) så kom man ju inte i närheten av apex nr2 på vänstersidan och då blev den påföljande högerknixen ut på den korta rakan tokfel.... Men jag laborerade massa och fick bra tips av Gotlands-Stefan. Mitt laborerande innefattade bland annat att tvinga in bilen till vänster apex nr2 men ändå med massa gaspådrag med spännande anfallsvinkel på bilen som resultat Men helt klart finns det ett vettigt spår där man faktiskt inte tappar rumpan och ändå når alla apex korrekt. Jag fick inte till det 100 men började förstå partiet succesivt under dan tycker jag. Så mitt råd är att leta efter bättre spår "uppför backen" och precis över krönet. Det gäller med vilken vinkel man går över krönet och var på krönet man är sidledes.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BTG skrev:




Punkt nr 2 är jag helt lost hur du menar. Det var bland de absolut roligaste partierna där man kunde tvärnita in lite i vänstern och stå på något helt osannolikt, verkligen mangla på och komma ut på nästföljande raka med bra fart med lite drift. Så det guppet/grejen kände jag inte ÖHT? Lattjo va Filmade du? Tänkte man kanske ser det tydligare inifrån din bil på film?

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Nej ingen film tyvärr. Skall få till det till nästa år.
Fullfartsvänstern (i min motorsvaga bil gick det att åka fullt, iaf på slutet) var kanongod och hela partiet superskönt men en flipperegenhet finns där, särskilt när man ligger på fullt. Jag var inte ensam om att uppleva det.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ska kolla på mina filmer o se om det syns nåt. Att jag inte känt nåt/tänkt på det just där betyder ju inte att det inte fanns

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag hävdar att din bil är fel uppsatt så fall, försök åka med nån som åker ritkigt snabbt tex spjuvern eller nån så ska du få se hur det ska köras där...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Inte för att jag körde så fort på GR men jag upplevde inte heller några problem på de ställena, kör förövrigt rätt likt spår som i thomés film med stefan.

Däremot kom min bak farandes några gånger vid o och P.

Jäkla kul bana GR synd att den inte ligger på fastlandet.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BTG skrev:
Nej ingen film tyvärr. Skall få till det till nästa år.
Fullfartsvänstern (i min motorsvaga bil gick det att åka fullt, iaf på slutet) var kanongod och hela partiet superskönt men en flipperegenhet finns där, särskilt när man ligger på fullt. Jag var inte ensam om att uppleva det.


För att klura vidare lite, kan du kika på nån av mina filmer o se om du kan se var det skulle vara i partiet som det kunde flippra till för dig? Jag är osäker på var exakt det skulle vara, under den svängande inbromsningen eller före eller efter broms?

_________________
Magnus Thomé
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



När man ändå ska fira midsommar på Gotland så var det ju lika bra att passa på

Någon/några som har några nya tips mm att tillägga?

cheers!
/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Allmänt banåkaforum
HJÄLP sökes! Tips på spårval Gotland Ring
<<   1, 2
15674 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande