Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Hemipanter 1973. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 8 besök senaste veckan (111087 totalt) |
Jag har ju ingen tråd om min egen bil, så varför inte lägga upp en? Just nu så har min gamla Haltech kastat in handduken, den andra i ordningen med samma typ av fel som är timingen i tändningen. Dags att pröva något nytt o modernare, så valet föll på NIRA. Klurade även på LINK som har en helt ny modell med 8 + 8 kanaler ut, vilket är tilltalande för mig med V-8:a. Fin mjukvara har dom åxå men min upplevelse är att NIRA är ett strå vassare i upplägget som bygger på att man sätter in reella värden och storheter för alla givare, vilket faller mig i smaken som handsken. Med rätt siffror så är det bara att starta motorn sedan, och den är körbar så fininställningar kan vidta. Vi får se hur det hela faller ut, jag har ju lite installation kvar att göra.
Några bilder... Montering på brandväggen bakom passagerarstolen. Högsta noggranhet gäller för triggerhjulet, annars får man felaktiga kuggsignaler till ecu:n. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
oj då!!! Jag trodde inte min gamla bil var intressant sådär i allmänhet. Numera har jag själv mest sett den som lite av en sorts "varumärke" (eller vad jag skall kalla det) för vad jag håller på med. En del saker sitter ju inte ens där för att det skall bli bättre, utan för att jag vill veta hur det fungerar. Men det kan ju vara kul å läsa om i alla fall, då vet alla att så skall man inte göra om det är en dålig rapport. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Riktigt kul med en preppad De Tomaso Pantera, min drömbil sedans barnsben. Nån gång skall jag ha en
Sitter det en Ford Hemi i ?? Vore as grymt. Kanske en 427 Hemi soc ???????? (drömma kan man ju få göra) En liten spec lista på bilen vore fint. / Richard _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||||
Kika på görans hemsida http://www.hemipanter.se/ _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Det är svårt att avgöra om detta är höjden av ironi eller om det verkligen är sant? Modellen i sig är en odödlig klassiker och just ditt exemplar är i mina ögon en ikon. Fattas bara att Björn Carapi lägger upp en tråd så är det home run. Jag hoppas på många härliga uppdateringar framöver - heja Göran! _________________ Fredrik Nehlén |
||||
Jag är nog lite hemblind, men jag har inte gjort så mycket de senaste åren med Panteran, förän nu när sprutet lade av och jag såg mig om efter andra ECU:s. Det har ju varit mycket diskussioner om sprutboxar och vilken som är bäst, vilket gjorde att jag tänkte att denna installation måste vara intressant för många. Följdaktigen så kommer ju min bil på tapeten igen. Jag kände det lite som så att jag lagt så mycket energi på Corvetten av mina samlade tankar och ideer att Panteran som set likadan ut en längre tid och många sett att det skulle bli lite för... (jag vet inte hur jag ska uttrycka det, med tanke på min hemsida kanske) att lägga upp den på Rejsa. Jag har ju haft bilder på "Garaget" men det är en annan publik, och det är ju skoj att vara med lite överallt. Jag skall försöka redogöra för sprutboxen så gott det går och hoppas att många kan dra nytta av det. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Då har jag tillryggalagt 2 dagars jobb till och nu saknas bara att sätta kabelskor på kablarna till
COP spolarna. Det är VW COP, nya modellen som beskrivs vara bra och skapligt prissatta. Tanken är att sedemera använda Bosch nya snabba injectorer, men dom är lite dyra. Dom har passande spridning för min montering plus att offset redan är uppmätt av Nira vilket spar mig en del trassel. Inuti bilen är det klart, jag kanske gör en kåpa över relädelen för syns skull. Mycket sladdar men väl komprimerat så det ser ändå rätt städat ut. Jag kommer med en bild i morgon på camgivaren, jag använder infragivaren i fördelaren men har lagt igen 7 av ljusöppningarna. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Så här ser rotorn ut numera, gnist fördelar rotorn är bort sågad och 7 utav 8 skåror för
den infraröda ljusstrålen igensatta. Det ger en "fyrkant" signal per fördelar-cam varv, precis som en hallgivare. Jag tillverkade ett eget lågt lock över det hela så det ser lite snyggt ut och skyddar mot väder och vind. Nu är det mesta av installationen färdigt och jag ska ge mig ut på jakt efter sista modellen VW COP spolar. Helst utan att tömma portmonän. Det fortsatta arbetet blir kul, jag kommer köra med mina gamla spridare först och sedan gå över till nya modellen från Bosch. Nira kör ju inte P&H, utan man lägger in injectorns offset i en tabell kurva så ECU:n kan processa exakta tider i Ms. Man får då även rätt mängd bränsle vid olika voltspänningar och på så vis perfekt blandning under många fler omständigheter. Senare kan jag då montera de moderna snabba spridarna och se vilka förbättringar som åstadkommes. Poängen här är att man tar med spridarens karaktär och lägger in i programmet, vilket är unikt för Nira. En problematisk punkt är spridarbilden, jag har tittat lite på vinklarna och för att köra de nya spridarna skulle de behöva vinklas om eftersom strålen är rätt smal. Såvida dom inte kommer ut med en mer bredstrålig spridare. mvh Göran Vi får väl se hur jag klarar av uppgiften så jag vågar redogöra för allt här i forumet. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Ang den funktionaliteten så säger jag som Gert Fylking - Äntligen! Kul att du lagt ut en tråd, alltid givande att läsa dina tankar kring vad du bygger! _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Nira mappas inte i millisekunder utan resultatet av alla parametrar blir mängden bränsle i viktenheter, som spidaren skall leverera. Alltså lägger man in parametrar hur öppningstiden ser ut för spridaren och hur den blir vid olika batterispänningar. Själva "öppettiden" räknas ihop med det som spridaren ger under sin rörelse. Jag får reservera mig för att inte ha uttryckt mig i klartext, men det är en kort beskrivning. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Det vore spännande med SAAB:s kassett, då behövs ju inte ens camgivaren. Men den passar inte direkt på, utan man får plocka isär den och dessutom förlänga ner mot stiften. Men varför inte, jag kanske gör ett försök om jag kommer över ett system så jag kan titta närmare på det. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Kanske kan vara intressant att se ett litet experiment på vad man får ut av de nya spolarna.
Lär förhoppningsvis fyra på i cylindern. (hoppas länken funkar) Sorry, kollade från rejsa, men den länken refererade till min egen dator. Synd, ska försöka rätta till. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
115R spolarna ska fixa runt 300 hk styck.. Mycket Bmw folk som åker med dessa ! Fixa mer bilder _________________ Johan Wistrand Rx-7 TII -91 Rx-7 TII -89 Projekt 2020 RX/ FD Euro-SPEC BMW E60 525 |
||||
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Hemipanter 1973. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 8 besök senaste veckan (111087 totalt) |