Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Hemipanter 1973.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
8 besök senaste veckan (111087 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Jag har ju ingen tråd om min egen bil, så varför inte lägga upp en? Just nu så har min gamla Haltech kastat in handduken, den andra i ordningen med samma typ av fel som är timingen i tändningen. Dags att pröva något nytt o modernare, så valet föll på NIRA. Klurade även på LINK som har en helt ny modell med 8 + 8 kanaler ut, vilket är tilltalande för mig med V-8:a. Fin mjukvara har dom åxå men min upplevelse är att NIRA är ett strå vassare i upplägget som bygger på att man sätter in reella värden och storheter för alla givare, vilket faller mig i smaken som handsken. Med rätt siffror så är det bara att starta motorn sedan, och den är körbar så fininställningar kan vidta. Vi får se hur det hela faller ut, jag har ju lite installation kvar att göra.
Några bilder...

Montering på brandväggen bakom passagerarstolen.

Högsta noggranhet gäller för triggerhjulet, annars får man felaktiga kuggsignaler till ecu:n.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
auditsq
Veddige
Här sen Aug 2008
Inlägg: 173



efterlängtad tråd... mer bilder Göran thumbs up

_________________
Peter Börjesson
Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425



Kan bara instämma med föregående talare!!

MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



auditsq skrev:
efterlängtad tråd... mer bilder Göran thumbs up


+... alla på rejsa :-)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
auditsq skrev:
efterlängtad tråd... mer bilder Göran thumbs up


+... alla på rejsa :-)


oj då!!!

Jag trodde inte min gamla bil var intressant sådär i allmänhet. Numera har jag själv mest sett den som lite av en sorts "varumärke" (eller vad jag skall kalla det) för vad jag håller på med. En del saker sitter ju inte ens där för att det skall bli bättre, utan för att jag vill veta hur det fungerar. Men det kan ju vara kul å läsa om i alla fall, då vet alla att så skall man inte göra om det är en dålig rapport.

mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



ja äntligen en tråd om denna

_________________
Philipp Klement
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kan bara instämma de föregående mycket efterlängtad tråd thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236



Riktigt kul med en preppad De Tomaso Pantera, min drömbil sedans barnsben. Nån gång skall jag ha en

Sitter det en Ford Hemi i ?? Vore as grymt. Kanske en 427 Hemi soc ???????? (drömma kan man ju få göra)

En liten spec lista på bilen vore fint.

/ Richard

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Hammerin skrev:
Riktigt kul med en preppad De Tomaso Pantera, min drömbil sedans barnsben. Nån gång skall jag ha en

Sitter det en Ford Hemi i ?? Vore as grymt. Kanske en 427 Hemi soc ???????? (drömma kan man ju få göra)

En liten spec lista på bilen vore fint.

/ Richard


Kika på görans hemsida

http://www.hemipanter.se/

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Freddesix
Stockholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 41



Göran Malmberg skrev:
Jag trodde inte min gamla bil var intressant sådär i allmänhet.


Det är svårt att avgöra om detta är höjden av ironi eller om det verkligen är sant? Modellen i sig är en odödlig klassiker och just ditt exemplar är i mina ögon en ikon. Fattas bara att Björn Carapi lägger upp en tråd så är det home run.

Jag hoppas på många härliga uppdateringar framöver - heja Göran!

_________________
Fredrik Nehlén
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Freddesix skrev:
Göran Malmberg skrev:
Jag trodde inte min gamla bil var intressant sådär i allmänhet.


Det är svårt att avgöra om detta är höjden av ironi eller om det verkligen är sant?


Jag är nog lite hemblind, men jag har inte gjort så mycket de senaste åren med Panteran, förän nu när sprutet lade av och jag såg mig om efter andra ECU:s. Det har ju varit mycket diskussioner om sprutboxar och vilken som är bäst, vilket gjorde att jag tänkte att denna installation måste vara intressant för många.
Följdaktigen så kommer ju min bil på tapeten igen.

Jag kände det lite som så att jag lagt så mycket energi på Corvetten av mina samlade tankar och ideer
att Panteran som set likadan ut en längre tid och många sett att det skulle bli lite för... (jag vet inte hur jag ska uttrycka det, med tanke på min hemsida kanske) att lägga upp den på Rejsa. Jag har ju haft bilder på "Garaget" men det är en annan publik, och det är ju skoj att vara med lite överallt.

Jag skall försöka redogöra för sprutboxen så gott det går och hoppas att många kan dra nytta av det.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Din bil väcker ett brutalt ha-begär.. speciellt bilderna bakifrån!

Lycka till thumbs up

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Då har jag tillryggalagt 2 dagars jobb till och nu saknas bara att sätta kabelskor på kablarna till
COP spolarna. Det är VW COP, nya modellen som beskrivs vara bra och skapligt prissatta.
Tanken är att sedemera använda Bosch nya snabba injectorer, men dom är lite dyra. Dom har
passande spridning för min montering plus att offset redan är uppmätt av Nira vilket spar mig
en del trassel.

Inuti bilen är det klart, jag kanske gör en kåpa över relädelen för syns skull. Mycket sladdar
men väl komprimerat så det ser ändå rätt städat ut.

Jag kommer med en bild i morgon på camgivaren, jag använder infragivaren i fördelaren men
har lagt igen 7 av ljusöppningarna.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Så här ser rotorn ut numera, gnist fördelar rotorn är bort sågad och 7 utav 8 skåror för
den infraröda ljusstrålen igensatta. Det ger en "fyrkant" signal per fördelar-cam varv,
precis som en hallgivare.

Jag tillverkade ett eget lågt lock över det hela så det ser lite snyggt ut och skyddar mot
väder och vind.

Nu är det mesta av installationen färdigt och jag ska ge mig ut på jakt efter sista modellen
VW COP spolar. Helst utan att tömma portmonän.

Det fortsatta arbetet blir kul, jag kommer köra med mina gamla spridare först och sedan gå
över till nya modellen från Bosch. Nira kör ju inte P&H, utan man lägger in injectorns offset
i en tabell kurva så ECU:n kan processa exakta tider i Ms. Man får då även rätt mängd bränsle
vid olika voltspänningar och på så vis perfekt blandning under många fler omständigheter.
Senare kan jag då montera de moderna snabba spridarna och se vilka förbättringar som
åstadkommes.

Poängen här är att man tar med spridarens karaktär och lägger in i programmet, vilket är unikt
för Nira. En problematisk punkt är spridarbilden, jag har tittat lite på vinklarna och för att köra
de nya spridarna skulle de behöva vinklas om eftersom strålen är rätt smal. Såvida dom inte
kommer ut med en mer bredstrålig spridare.

mvh
Göran


Vi får väl se hur jag klarar av uppgiften så jag vågar redogöra för allt här i forumet.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Vad är det för karaktär på spridaren du anger - är det öppningsstid vid olika batterispänning eller liknande?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Göran Malmberg skrev:
Det fortsatta arbetet blir kul, jag kommer köra med mina gamla spridare först och sedan gå
över till nya modellen från Bosch. Nira kör ju inte P&H, utan man lägger in injectorns offset
i en tabell kurva så ECU:n kan processa exakta tider i Ms. Man får då även rätt mängd bränsle
vid olika voltspänningar och på så vis perfekt blandning under många fler omständigheter.
Senare kan jag då montera de moderna snabba spridarna och se vilka förbättringar som
åstadkommes.

Poängen här är att man tar med spridarens karaktär och lägger in i programmet, vilket är unikt
för Nira.


Ang den funktionaliteten så säger jag som Gert Fylking - Äntligen!

Kul att du lagt ut en tråd, alltid givande att läsa dina tankar kring vad du bygger!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
peterb
Kungsör
Här sen Apr 2006
Inlägg: 26



Det är en intressant bil så det är kul att du skapat en tråd om den nu då den modifieras!

Går det att använda Saabs tändkassett i.o.m. att du har 8 cylindrar?

_________________
Peter Boström
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Mats Klinglöf skrev:
Vad är det för karaktär på spridaren du anger - är det öppningsstid vid olika batterispänning eller liknande?

Nira mappas inte i millisekunder utan resultatet av alla parametrar blir mängden bränsle i viktenheter,
som spidaren skall leverera.
Alltså lägger man in parametrar hur öppningstiden ser ut för spridaren och hur den blir vid olika batterispänningar. Själva "öppettiden" räknas ihop med det som spridaren ger under sin rörelse.
Jag får reservera mig för att inte ha uttryckt mig i klartext, men det är en kort beskrivning.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
PeterB skrev:
Det är en intressant bil så det är kul att du skapat en tråd om den nu då den modifieras!

Går det att använda Saabs tändkassett i.o.m. att du har 8 cylindrar?


Det vore spännande med SAAB:s kassett, då behövs ju inte ens camgivaren. Men den passar inte direkt på,
utan man får plocka isär den och dessutom förlänga ner mot stiften. Men varför inte, jag kanske gör ett försök om jag kommer över ett system så jag kan titta närmare på det.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Kanske kan vara intressant att se ett litet experiment på vad man får ut av de nya spolarna.
Lär förhoppningsvis fyra på i cylindern.
(hoppas länken funkar)
Sorry, kollade från rejsa, men den länken refererade till min egen dator. Synd, ska försöka rätta till.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Wankel_Johan
Göteborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 47



Göran Malmberg skrev:
Kanske kan vara intressant att se ett litet experiment på vad man får ut av de nya spolarna.
Lär förhoppningsvis fyra på i cylindern.
(hoppas länken funkar)
Sorry, kollade från rejsa, men den länken refererade till min egen dator. Synd, ska försöka rätta till.
Göran


115R spolarna ska fixa runt 300 hk styck.. Mycket Bmw folk som åker med dessa !
Fixa mer bilder

_________________
Johan Wistrand
Rx-7 TII -91
Rx-7 TII -89 Projekt 2020
RX/ FD Euro-SPEC
BMW E60 525
Citera
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Hemipanter 1973.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
8 besök senaste veckan (111087 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande