Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i E21 #3 Motorbygge | 1, 2, 3 ... 60, 61, 62 >> 79 besök senaste veckan (367120 totalt) |
Tänkte berätta om och tilldela lite om min racingbil till er alla här!
Verkar vara ett trivsamt o roligt forum! Jag planerar att åter ta upp kampen i BMW Cup säsong 2004, i Specialklassen! Det blir med min f.d. standardklassvinnare, som även gick ett år i specialklassen, BMW 323i -79, bilen har genomgått stora förändringar för att bli konkurrenskraftig i Special! Min racingbil i stora drag inför -04: Baserad på kaross från en 323i E21 -79, och uppbyggd på nytt med fullbur, plastbreddare, racingchassie mm. Karossen blästrades och GUSS-buren av lättviktstyp monterades, (en delkopia av M3 Grp A! och även egna önskemål!), idagsläget en fullbur på 39m och 16st förstärkta fästpunkter i karossen. M3 Special Saloon breddare från Peggens gamla E30 racerbil, anpassade och monterade på E21:an, ger en ökning av hjulhusen på c:a 50mm fram och 100 mm bak per sida, inkl front o ställbar SE vinge. LEDA fullt justerbara coiloverben med justerbar dämparkraft runt om med egentillverkade casterplattor/topplagringar, E30 IX länkarmar i framvagn med uniballs för casterjustering, ombyggda originalbärarmar bak med uniballs för Camber/toe-in justering. Grövre kränghämmare fram o bak. Kort styrväxel och lite annat special. WILWOOD Superlite II fyrkolsok fram med 310mm skivor, slitsade 260mm med enkolvsok bak, Ferodo Racing belägg. JST/delvis egentillverkad bromsvåg med AP huvudcylindrar. 15" och 16" fälgar med R-däck: Yokohama, Toyo Växellåda 5vxl sportlåda från 323 E21. ombyggd standardslutväxel med 3.90:1 och uppspänd diffbroms! Motorn blir en nybyggd 2.5 liters M20-maskin med smidda Mahle kolvar, Dr Schrickkam, och lite hemligt också. Invändigt: VDO Extreme varvräknare i centrum, tillsammans med 7 andra VDO-mätare för temp o tryck! SPARCO Corsa och SABELT 6-punktsbälte, moccaratt med Snapp-off, Laptimer och växlingsindikator. Effekt: uppskattad till 230 hk/270 nm Vikt: Förhoppningsvis 1000 kg eller något under. Alla förändringar som gjorts på racerbilen är för en snabbare varvtid, inga "bara för att" modifieringar. Hoppas att få ihop allt till premiären, vi får se vad tiden räker till. Väl möt på landets racerbanor! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
Hej!
Trevligt med fler bilar i Cupen! Många byggen på gång i år... Låter som ett MKT roligt recept, väntar med spänning på bilder Hur ser dina bakbärarmar ut? Grp A? Undrar ifall du har gjort likadant som jag har gjort på min cupbil.. _________________ /Arne Lindgren |
Kul Magnus!
Trodde "aldrig" du skulle komma tbx. Låter spännande med nya maskinen, även om jag tror du är mer än försiktig på effekten... |
Hej alla nya och "gamla" bekanta!
Jag planerar att komma till start med bilen igen, Ja äntligen! Försökte lägga upp bilder men lyckades inte....... Ni som kan detta ( ) berätta hur man gör tack!!!! Roligt detta med smillies-gubbar!! Bärmarmarna är av egen modifiering, det är originalbärarmar som byggts om med uniballs och excentriska hylsor för att kunna justera camber o toe-in, och för ökad spårvidd! R-däck till en början blir det, skall sortera ut en hel del i chassiet o motorn först, sen blir det slicks! Ja, Andreas, det ÄR länge sedan nu, men den som väntar på något gott....du vet!! Hoppas motorn ger över 220 hk iallafall eller viktigast 260-270nm, för jag åker iallafall med vridmomentet i min motor som drivkraft , och vill inte vara för optimistisk med effekten heller, är ändå inte SÅ extremt viktigt på svenska racerbanor som ändå mest bara svänger hela tiden, bättre med riktigt chassie/bromsar! Jodu Sören, nu bor jag i Gävle sedan i somras, man måste röra på sig ibland, o nu är det ännu NÄRMARE till racerbanan! Självklart, har du vägarna förbi får du gärna titta in o prata lite BMW! Finns även lite info o bilder på SportClubens hemsida www.bmwsc.com _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
Du har så rätt Magnus!
Vrid, chassi och bromsar ger bra varvtider. Såg nu på bilderna att du åker originalinsug. Det flödar bra, men är tyvärr lite långt om man ska varva mkt. *nu viskar en fågel att "reflexvågseffekten" avtar ganska abrupt efter 6500 * Vad ska du ha för kam osv i den? Vill du inte säga ngt här så kan du alltid PM:a eller maila. Kul att du ska åka iaf, drömmer själv om dagen det blir come back. |
originalinsuget sitter bara monterat på en tom motorn förövrigt, var bara isatt för att mäta lite o fundera vidare.
Kommer nog till en början att åka just orignalinsug tyvärr, har lite olika lösningar på sikt som skall arbetas med, vi får se vad tid o pengar räcker till! Rörliga delar i motorn är ännu inte bestämt till 100%, vill prova o se hur det fungerar först! Har lite olika setup att välja mellan! Ja, det ska som sagt bli kul att komma tillbaks, det roligaste som finns är ju ändå att ratta runt en racerbana! Ha det! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
Tufft bygge
Jag är lite svag för E21or, speciellt tävlingsbyggen Det skall bli spännande att kolla BMW cup i år, många häftiga byggen på G. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
ojsan, det var en stund sen man skrev nåt här, måste väl tro man har dött eller nåt.....
Men inte, det har hänt en del i garaget också, bilen står på hjulen igen och driver för egen maskin!))) Vi börjar lite återhållsamt och startar med standard M20 2.5:a, testar o utvärderar chassie, bromsar mm och hinkar i en lite mer trimmad version till nästa år! +50 kusar mot nuvarande!))) Nu ska det bli åka av igen! Lite uppdateringsinfo kommer att finnas på www.bmwsc.com inom kort! Håll utkik! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
Ja, nu väntade man på att det skulle bli varmt o helt fritt från snö, så skulle snart racern kunnas plocka ur sin vinterdvala......
Åso kommer det 1/2 meter snö........... > > > Blev en första test i höstas på Mittsverigebanan, som föll ut ganska väl, det var blöt o kallt men trots det fick jag många varv o kunde känna på bilen lite iallafall, det mesta funkar klockrent o bilen går fint trots att allt inte är justerat än....... Nu väntar första träningstillfällena, Mantorp o SLC Race Camp verkar kanonbra........ Håll utkik på våran nya hemsida framöver.....www.bmwracing.se Den är än så länge under konstruktion, men BMW o Racing ska innehållet bli! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
Ser riktigt bra ut Magnus!
Med tanke på tillströmningen till BMW Cup så blir man extra sugen att tävla igen, men jag är rädd för att jobbet sätter käppar i hjulen. Hmm. Kanske får klura lite.. _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
Tja Per!
Var ett tag sen.... Men nog ska du väl försöka o köra lite BMW-cup igen, det är ju väldigt roligt du vet....... _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
Långt mellan uppdateringarna här, men lite har ändå hänt.
Har nu kommit över en M20 2.5 liters som väntar på montering i bilen! Det är en högkompad underdel med portad 2.5 topp inkl Enem 296 graders kam. Separata spjällhus, extraktor o större spridare o Lmm samt lite modifierad instprutning. Ej bromsad än men trolig effekt c:a 230-240 hk, låter gott över 5000 varv... Maxvarv c:a 7500/min Ytterligare en motor ska under vintern byggas med målet på c:a 250-260hk och 8000varv/min! Troligen kommer vagnen också åka på större hjul, 17" STCC-slicks och lämpliga fälgar till detta kommer troligen inhandlas! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i E21 #3 Motorbygge | 1, 2, 3 ... 60, 61, 62 >> 79 besök senaste veckan (367120 totalt) |