Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI RS mk1 -83 | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (21346 totalt) |
Här är vad jag pysslat med sedan oktober -02. Hade tänkt åka i somras med den planen sprack rätt rejält. Bilen ska bli körklar till i sommar och det ser faktiskt ut att kunna funka!
Håller som bäst på att skruva ihop Golfen, julafton varje kväll i garaget! Spec: Kaross: -Skrapad på all underredsmassa, asfaltmatta och body (invändigt,undersida,motorrum) -Sandblästrad undersida,insida samt motorrum. -Framskärmar, nya. -Reservhjulsbalja borttagen. -Batteriplattform borttagen för bättre luftflöde till luftbox. -ombyggd infästning av styrväxel (från årsmodell 74-75, bultas direkt i kaross utan gummibussningar) -Sömsvetsad framvagn och motorfästen. -Guss Skyddsbur i "byggsats", Skruvad på plats mha specialgjorda fästpunkter och kopplingar. -Buren pulverlackad svart halvblank RAL 9005. -Glasfiberhuv och glasfibertaklucka från RP Glasfiber, Kalix. -Takluckemekanism borttaget. -Polykarbonat (plast)rutor runt om, ej framruta. Ventilationslucka på förar/passagerarsida. Diverse nya eller "recondade" delar som gummilister, lister, stötfångare, belysning, handtag etc. Alla övriga komponenter är antingen blästrade och pulverlackade med zinkgrund plus Svart alternativt Svart-/Gul-kromaterade eller ersatta med nya orginaldelar. Motor: -1,8 L JJ-motor med 8V-topp. -Balanserad originalvev, viktjusterade original vevstakar. Original kolvar. -Balanserat orginal svänghjul med 16V tryckplatta. -Bafflat tråg med NC-stansade mellanväggar och gummiklaffar. -VW original skvalpplåt under vev. -Toppen görs av Henry Kickmayer/Henrys Motor i Katrineholm som bygger maskinen i nuvarande utförande: -Större specialventiler, Hedlund R5-kam från Din Rallyboutique. -Kickmayer-portad i topp och insug, planad, -Ställbart Kent Cam kamdrev -Extraktorgrenrör (4-2-1) från Din Rallyboutique. -Avgassystem ej klart. -19 raders oljekyl från Racimex. -Bearbetat spjällhus från Audi 5 cyl. -original K-jetronic eller 16V dito med Volvo spridare. -Bosch -909 bränslepump från Volvo 240 Turbo. -Främre och bakre motorfästen i Polyuretan, sidofästen original, förstärkta med polyuretanbussningar. -10 mm Tändkablar från Autotech Sport Tuning, USA. -Maskinen skall slutligen injusteras och bromsas av Christos på Autokinito Sport i Uppsala. Transmission: -original 5-vxl 020-låda från 1,6 GTI. -Tryckplatta från Golf 16V och Sachs 4 pucks racekoppling. -Helrenoverat länkage med VW original delar. -Shortshift kit från Autotech Sport Tuning. Chassie: -Koni justerbara, helgängade skruvben runt om med Öhlins fjädrar och H&R hjälpfjäder. Renoverade/byggda och komponerade av Stötdämparexperten. -Borttagen främre krängningsfjäder. -Egen konsturerade rörbärarmar i chromemoly ovalrör med uniballs och nerflyttad spindelledsinfästning -Topplagringar med uppflyttad övre infästningspunkt för fjäderben, justerbar camber och caster. -Övre fjäderbensstag i aluminium. -Egen konstruktion på 6-punkts "subframe" mellan mellan bakre och främre bärarmsinfästning. -Autotech Sport Tuning Lightweight 25 mm krängningsfjäder bak. -Autotech Sport Tuning Polyuretanbussningar i bakvagn. -ombyggd bakaxel med justerbar fjädringsväg i 4 steg. -Bakaxelstag för justerbar Toe-in och camber. -Kort styrväxel med styrväxelhus från Golf 74-75 (ej bussningar). Bromsar: -Fram: 280 mm skivor från Golf G60, slitsade av Rolle. -orginalok, EBC Redstuffbelägg, Stålomspunna bromsslangar. -Bak:ombyggt till Skivor från Golf 2 med tillhörande ok, Skivor slitsade av Rolle. -Pagidbelägg, Stålomspunna slangar. -Bromsvåg från Din Rallyboutique med eget vågställ. Justerbar från kupén. Fälgar: -Gata: BBS RS 7x15 ET 25 (tredelade smidda split med Guldcentrum) Ventus K104 Sport 195/45-15 (Tillverkade -87, aldrig monterade.) -Bana: ATS Cup 7x15 ET 25 med Toyo R-däck (ej klart) Lack: -Porsche Indishrot (LM3A) Inredning: -Svartflockad, lättad instrumentbräda. -Instrumentpanel i laserskuren, svartanodiserad aluminium. -VDo klockor för oljetemp (inkl. extern varningslampa), oljetryck, vattentemp och batterispänning. (Spänningen mäts på bränslepump) samt vippbrytare för diverse funktioner. -Dörrsidor i 1,5 mm aluminiumplåt, svartanodiserad. -Momo Course Cup VTR glasfiberstol med ombyggt orginalunderrede. Justerbar i längdsled och höjd. -Sabelt 3", 6 punkts-bälten. (förare) 4 punkts dito (Passagerare) -Momo Course 320 mm MonteCarlo mockaratt med 50mm förlängt rattnav i aluminium. -Golvplåt och fotstöd i 2 mm durkaluminium, naturanodiserade. -VW original Golfboll växelspaksknopp. -ombyggt pedalställ / 50 mm sänkt rattstång. Elsystem: -"Städat" originalsystem. -2 st Sonnenschein 16A Gelbatterier, placerade i specialtillverkat vacumformad plastlåda bak. -Huvudströmbrytare. Vikt: Vi får se vad vågen stannar på. Övrigt: Hela bilen är totalt genomgången, och detta bör leda till hög driftsäkerhet. Bra finish kom som en bonus, när man ändå håller på.. Tack till alla här på Rejsa för allt kunnande och inspiration! Kinnekulle Augusti -02: Skulle bara fixa lite småsaker: Blästrad och fin: I väntan på att lackas Porscheröd: Buren: Av praktiska skäl är den inte triangulerad till tornen som jag borde gjort...sorry! Diverse delar tillbaka efter ytbehandling: Åkte även förbi pulverlacken med det som skulle vara svart: PAYBACK: Kontoret taget från bakluckan: och slutligen en bild på undersidan med delar av vxl-länkage: _________________ /Calle |
||
Jaha du Calle, det var väl otroligt nödvändigt att lägga ut den... Jag får ju sådant ha-begär och kan knappt se vad du skrivit mellan alla tårar!!! Även razers Jetta gör mig så glad så glad! Varför har inte jag er energi?
Nä, jag kör på med min gamla rishög som den är i år också så får vi se vad 2005 bjuder på. Bur är ju onekligen ganska lockande. Och flockad bräda. Och ingen inredning... Nä, nu skojade jag med er, det är klart att inredningen får sitta kvar! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Wow....verkligen ett helrätt koncept fast på fel kaross...
Hoppas vi ses på nån bana i sommar ! _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag kan inte sluta titta på bilderna...jag vill se mera !
Gärna bilder på bärarmarna, topplagringarna, bakaxeln m.m. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag får tacka för alla , det värmer gott ska ni veta!
-SciroccOMats, jag får återkomma med bilder på detaljer, skall erkänna att allt är inte helt färdigt ännu... Skicka ett PM om du har frågor som är insnöade på "våra" bilar. _________________ /Calle |
||
Riktigt snyggt , jag ångrar nästan att jag inte gick lös på underredet på min bil också när jag ser dina bilder.
Blev det ingen diffbroms förresten? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Väldigt nice, nått sånt där borde man ge till sin bil i födelsedagspresent. Totalrenovering.
|
||
Tjena Micke! Du kan sova lungt... Ingen diffbroms men det är helt klart -varning på det. Just nu siktar jag på att få allt att funka och ha kul! -Rylander: Tackar,tackar! jag skickar ett PM med lite info på ytbehandling. _________________ /Calle |
||
Ånej... ännu en flugviktare att försöka hänga med på banträffarna............
Ruskigt snyggt när allt är rent å fint, nästan synd att ta ut bilen... imponerande bygge! _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Tackar tackar!!! Delar som skulle vara svartlackerade (som de en gång var när bilen rullade av bandet) sandblästrade jag till att börja med. Sedan letar du upp en Pulverlackeringsfirma, jag lackade mina delar men att lager sk. Zinkgrund (rostskyddande egenskap om det går hål på topplacken) och ovanpå det ett lager halvblank svart. Det finns massor med kulörer att välja på, oftast baserade på RAL-skalan. Pulverlack är som namnet antyder ett pulver som sprutas på detaljen (mha statisk elektricitet) som sedan smälter och härdar (ca270-280 grader) i ugn till en mycket hård yta. Färgskicktet är tjockare än våtlack och täcker ojämheter fint.Tänk på att det är mycket svårt att få bort lacken om du skulle ångra dig. Endast strömledande detaljer går att lacka. Resterande detaljer lämnade jag till en firma som ex Gulkromaterar, finns även grön och blå att välja på. (Även andra metoder som förzinkning och förnickling) (Blå liknar mest chrome till färgen) denna process innefattar även sk. betning dvs rost och gammal färg försvinner. Du kan lämna in delar och få dem enbart betade, som ett alternativ till blästring med fördelen att ytan inte blir porig och det blir blank och fint om du sedan ex gulkromaterar. Sök även på forumet om denna metod, läste något om att vissa metallegeringar inte gillar behandlingen och får hållfasthetsproblem. Hoppas du fått svar! _________________ /Calle |
||
Skivorna fick sin beskärda den av "gulkromet" oxo Påverkar det friktionskoefficienten mot beläggen månntro? Eller ska du putsa bort det från slitytan innan du monterar?
Grunnar oxo på hur varm gulkromateringsprocessen är, det påverkar inte bromskivematerielet ivf? _________________ Pär Hylander |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI RS mk1 -83 | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (21346 totalt) |