Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -83 Projekt 1 *SÅLD* | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 11, 12, 13 >> 8 besök senaste veckan (54712 totalt) |
Jodå hoppas verkligen bli klar till besiktningen. " Keeep up the good work" med 924án. Det verkar vara en del rost o laga där. Men vi får väl se om vi syns på ngn bana i sommar / Martin _________________ |
||||
Mmm tack! jag tycker den ochså passar bra mot färgen. Har bestämt mig att bilen ska gå i Grönt,Svart,Rött tema. Ang höjden "Cayenne" så tror jag att det är mest en synvilla på detta kort. Men den är nog lite hög ändå. skulle bra gärna vilka sänka den. har hört att detta ska gå bra bak, men ej så lätt fram? Har du ngn erfarenhet av detta?. En annan anledning kan kanske vara att bilen har stått upp pallad hela vinter o fjädrarna har fått "vila" till sig lite Har ju även strippat den helt i coupen så den är ju lätt bak med! _________________ |
||||
När jag bytte fjäderben fram på min så tänkte jag även försöka att sänka den lite bak. Ska tydligen gå att få ner dom några mm bara genom att lossa på bultarna som sitter på "svärden", men jag lyckades tyvärr inte lossa dessa på min !
I annat fall så får man plocka loss stavarna o svärden mendetta är jag lite osäker på hur det funkar. Nån annan kanske kan? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||
Ska försöka kolla upp detta idag och ta lite kort på stagen och svärden därbak. Ställde på bilen idag så jag kommer nog att ta en liten runda på landet,dock obesiktigad, men va attan man älá på väg till verkstaden _________________ |
||||
Hittade en bild på stagen som jag tog innan i vintras, Vilka bultar var det du försökte lossa på svärdet? Jäkligt nyfiken på hur man kan sänka bilen på ett smidigt sätt. _________________ |
||||
Jag kan avslöja vad bultarna är till för:
Bult 3 och 4 måste lossas för att ända höjden på bilen. De sitter antagligen så in i h*lvete Bult 2 och hålet som finns bakom är för camber resp. toe inställningar. Men då måste också bult 1 och en som sitter strax under den lossas på först. I hålet bakom bult 2 stoppar men en speciell lös excenterskruv för att ställa toe. Det är ett helvete att ställa in höjden genom att rotera torsionsstavarna. Det vanliga sätter är att ta ner hela bakvagnen och dela på den för att få loss stavarna. Ett enklare sätt är att plocka fram hålborren och borra ett hål i karossen precis där stavarna siktar så karossen, samt att banka bort "locken" som sitter på de stora cylinderformade grejerna som sticker ut. Då kan man nämligen knacka ut stavarna och justera de med allt sittande kvar i bilen. Hål i karossen: Kanske ingen modifikation man gör på finbilen En lite förklarande bild: _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Hej Borg! Tack för än förklarande text,Jag är dock inte helt klar på hur man kan rotera torsion stavarna? Gängar man helt enkelt ut stavarna från bakaxlen. eller hur se infästningen ut där inne. Har hört att det ev går att slitsa upp hålen 3,4 uppåt och på det sättet sänka "svärden", tror du detta skulle kunna gå? Annars får jag helt enkelt ta hål i karossen där du tagit hål, den ska inte vara ngn finbil utan en rejsbil så det gråter jag inga tårar över. "No Compromises" _________________ |
||||
Jo! Jag är inte helt med på heller ur man ska *knacka* ut dom. När jag justerade corner-weight på min 911 (som ju har samma lösning i princip) så tog jag loss svärdet helt från torsionsstaven, då kunde man dra ut staven och rotera den. Sen var det en smärre helsike att få tillbaka svärdet (med vidhängde nav/bromsskiva etc) Vill minnas att stötdämparen fick lossas från navet/bananen oxo. På 911 (och sannolikt även 9x4) så har man olika många splines ute vid svärdet och inne vid infästningen nära mitten av bilen. Det gör att vrider man ett splineshack inne så blir det lite mer eller lite mindre än ett motsvarnde mycket ute vid svärdet. Det gör att man kan finjustera rätt så bra, även om man riskerar att bli gråhårig innan det blir rätt. Justeringen på svärdet ger bara ca 20mm, så se den som en finjusteringsmöjlighet för corner-weight, inte för att justera hela bilens höjd bak. Tacka vet jag 911:an höjdjustering fram, den justerar man utan att ens hissa upp bilen, endast m h a en spärrnyckel med typ 12:ans hylsa _________________ Pär Hylander |
||||
Hej igen här kommer en liten bild på hur det ser ut. Är det torsion staven markerat med grönt som man vrider på för att åstakomma en sänkning, eller är jag helt ute och cyklar. Och om det är denna stav så fattar jag ändå inte hur detta kan medföra en sänkning. _________________ |
||||
Ja det stämmer! Jo, tror att det är 40 splines inne och 44 ute eller tvärt om. Om du tänker dig att du lossar torsionsaxeln och vrider den ett hack på den delen som ansluter i bilen . Kommer ju den yttre delen att ha vridit sig en aning mer eller mindre än ett hack. För att kunna kompensera det så behöver du vrida svärdet (springplate på din bild) en gnutta, voila, därmed har du åstadkommit lite sänkning eller höjning.[/quote] _________________ Pär Hylander |
||||
Det stämmer som Pär säger att det är olika många splines på de olika ändarna.
Stavarna sitter fast enbart av att de sitter fastklämda i splinesen. Det går att banka loss de. Om man har gjort de hålen som vi har gjort och plockat av locken kan man helt enkelt knacka på den ena staven så kommer den att knuffa ut staven som sitter på andra sidan. När den är utplockad kan man sticka in en lång metallstav och banka ut den andra torsionsstaven. När jag säger knacka så menar jag att hammra med rejäl kraft med en ordentligt slägga. De sitter som satan. Det är ingen risk att de trillar ut av sig själv trots att locken är bortplockade. Det finns en liten markering på de så det är en bra idé att se vilken vinkel de hade innan man tog ut de. Jag har för mig att höger och vänster också var markerat. Det är lurigt som attan att få rätt på det. En massa finlirande kombinerat med våld kan få det bäste att tappa humöret. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
mmm kanske så svårt att man får banka huvudet för att lösa denna nöt. Får väl se om jag ge mig på denna manöver framåt hösten, då tiden räcker inte liksom till just nu. Nu ser jag bara framemot besiktningen den 3 Maj kl 07:00. får verkligen hoppas att den går igenom utan större modefikationer. I övrigt så går bygget av garaget in i en ny fas. En vägg ska monteras innom kort därefter blir det mera isolering samt montering av plåt på väggarna, detta ska sedan avslutas med 2-komponents lack golv typ grå tror jag blir bäst. Du vet sånt där golv som det knarrar om när man kör med däck på. _________________ |
||||
hallo!!
fet bil. har själv tänkt å skaffa en 944-84. har hört att audis femma ska funka fint.blir ju mycket billigare enn å fixa motorn som sitter i som jag tror e ganska kass. dom vill ha 25000kr för denna men det går säkert å pruta en del. innredningen måste bytas å den e obesiktad. vart förövrigt bodserad dit den står nu. vart handlar du delar till din? har du några bra billiga tips till en sparsam renovering? tack för mig. johan _________________ johan högsten |
||||
Det tror inte jag, antar att det blir en himla massa jobb att få till en kopplingskåpa som passar och + allt annat , bla elektiskt som ett motorbyte för med sig. En orginalspis tror jag man kan få tag i väl under 10kkr, med tanke på att allt jobb man slipper så är det nog värt det.... _________________ Pär Hylander |
||||
tackar å bugar å beklagar mitt ovetande. har forskat lite vilket jag borde gjort före min dumma fråga. min ursprungsplan var ju å bygga en budgetleksak. hålla mig under 50000kr å kunna få med frugan utan å behöva tvinga henne. tycker att modellen e grymt snygg men den e ju inte alltför pigg.har du något realistigt förslag på vad som kan göras? ska pynta 25000 för den men har sett andra bilar i bättre skick änn denna men jag har varit för sent ute. vad e vettigt tycker du? motorn måste bytas(renoveras). innredningen måste bytas och den e obesiktad. planen var å ha den klar till sommaren men jag e realist så det blir nog ett långtidsprojekt. min tråkiga 740 ska besiktas å det kommer helt säkert å kosta en slant. tack fö att du tar dig tid. Johan _________________ johan högsten |
||||
Det är inget att beklaga Jag bara skrev vad jag tror, ta det inte för sanning utan att undersöka mer! Tror inte det finns någon kopplingskåpa som passar rakt av, dessutom tror jag audi 5:an är lite längre och det är inte sådär väldans gott om plats på kylaren, så det kan kanske bli trångt längsled. 163 hk på ca 1200 kg för 30 kkr är väl prisvärt? Potential att bli av med en del kg om man accepterar komfortförsämring. Kolla på www.944sverige.com, tror där är en projektbil med turbomotor till salu för 35 kkr. _________________ Pär Hylander |
||||
Hej! igen!
Här kommer onsdagen uppdatering på vad som hänt på Porsche 944 fronten. Dagens dagsverke igaraget bestod i följande moment. 1. Montering av dragögla för bogesering "Kan komma till användning" 2. Montering av bakre säkerhetsbälten, vet ej om man behöver dessa inför Bes.? 3. Handbroms vajren illa spänd, så spände upp denna lite till. 4.och sist men inte minst en rejäl provtur där jag provade bromsar,accelleration,lysen mm... Jag var minst sagt när jag kom tillbaka efter den där provturen, fy f*n vad kul det var. Kunde inte motstå frestelsen att ytterligare ta några kort på skönheten. Dock har jag fått problem med grodögonen, dessa vill inte fälla ner sig. Men bättre fast uppe än i nedfällt läge, med tanke på Bes. Lite dekaltrim har smygit sig på ochså Efter hemkomsten från garaget forsatte det ut i den pyttelilla förådd för lite lackering av ett par telefonfälgar. Ganska snyggt va? Tack o hej ! / Martin _________________ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -83 Projekt 1 *SÅLD* | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 11, 12, 13 >> 8 besök senaste veckan (54712 totalt) |