Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2010-09-26 Mantorp Auto Motor & Sport
<<   1, 2, 3, 4
12984 besök totalt
BaerB
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 105



GustafB skrev:
Magnus Thomé skrev:
Här är den http://www.youtube.com/watch?v=wJILfLhJjus?hd=1


och det upplevdes 100 gånger värre i verkligheten >
Jag provade en annan variant för att skapa lite rymd, jag körde genom depån och kom ut i ett lite bättre läge (när jag blinkade vänster inför depåinfarten).


Det är smart! Jag gjorde likadant en gång och då kommer man iaf ut "helt annorlunda" än om man försöker sakta ner, så inni helvete, och lik förbannat är man ikapp efter 2 kurvor. Nä ska man slå av så känns det som man måste "stå still" massa sekunder och det är evigheter på banan det pallar man inte, blir bara fel.

_________________
Biörn Bladh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

BaerB skrev:
GustafB skrev:
Magnus Thomé skrev:
Här är den http://www.youtube.com/watch?v=wJILfLhJjus?hd=1


och det upplevdes 100 gånger värre i verkligheten >
Jag provade en annan variant för att skapa lite rymd, jag körde genom depån och kom ut i ett lite bättre läge (när jag blinkade vänster inför depåinfarten).


Det är smart! Jag gjorde likadant en gång och då kommer man iaf ut "helt annorlunda" än om man försöker sakta ner, så inni helvete, och lik förbannat är man ikapp efter 2 kurvor. Nä ska man slå av så känns det som man måste "stå still" massa sekunder och det är evigheter på banan det pallar man inte, blir bara fel.


Bra tips med depån thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145



Jag har varit med på AMS träffen två ggr (maj-09 o -10) men har aldrig sett liknade kö-körning... visserligen kör jag ganska sakta 1.35-1.36 tider så det kanske spelar roll? Det kanske är mer adrenalin i de snabbare grupperna?

Det som var nytt för mig var alla olika spårval efter långa rakan... bilar överallt...

Men om alla hade haft lite större mellanrum ur depåpåfarten hade det nog sett bättre ut...fast det stora problemet är nog att många är precis som jag väldigt upptagna med att fokusera framåt så att man glömmer att hålla koll i backspeglarna o därmed lämna plats åt de snabbare bilarna...

Ska vi snacka High Chaparall så var Gunnar D med sin Vette en av de vildaste driftarna -09... jag ville ha hälp med spårval men han bara sladda runt hela banan... 240+ i mätarfart på rakan... å sen ett fett uppställ i ut ur kurvan... inte riktigt vad jag hade trott om en av AMS medarbetare...


_________________
Niclas Swahn
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Magnus Thomé skrev:
Anledningen att jag inte lagt upp den är att man på förarmötet sa att ingen skulle flytta på sig utan bara hålla sitt spår om någon kom ikapp.

Det där tycker jag låter lite märkligt, vad menade dom egentligen? Att man ska hålla sitt spår för att undvika missförstånd? Eller menar dom på fullt allvar att man ska köra racing mot varandra med gatbilar utan riktig skyddsutrustning?

Jag tycker inte att sånt här ska ju inte behöva komma som en överraskning på förarmötet. Regler för banträffar borde finnas tillgängliga så att folk kan läsa vad som gäller innan man anmäler sig. Sedan är det ju upp till var och en att bedöma om man vill deltaga eller inte.

Edit: Bra film förresten med bra beskrivande text. thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Jag hängde med Thed Björk till höst-träffen 2008 där han skulle instruera och köra medåkningsbilar under dagen och på det förarmötet så var han väldigt tydlig med att man skulle blinka åt det håll man skulle släppa förbi folk på osv, ja som på en "vanlig" banträff.. Det som syns i Thomés film är ju helt bananas!

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Made skrev:
...blinka åt det håll man skulle släppa förbi folk på osv...

Blinka åt det håll man själv tänker hålla åt hopas jag?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Haha ja självklart. Skyller på att man är racebakis..

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
BaerB
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 105



Ja men hur svårt kan det vara? Du ser en bil närma sig: Den blir större och större i backspegeln. Då är det ju bara blinka åt det håll du går så fattar ju han vartåt han skall gå. Tydligt och klart!
En del var riktigt duktiga på det men andra verkade inte fatta nånting... Men hur svårt är det egentligen?

_________________
Biörn Bladh
Citera
Tobbe Svensson
Vid Vätterns södra spets
Här sen Aug 2008
Inlägg: 597



BaerB skrev:
Ja men hur svårt kan det vara? Du ser en bil närma sig: Den blir större och större i backspegeln. Då är det ju bara blinka åt det håll du går så fattar ju han vartåt han skall gå. Tydligt och klart!
En del var riktigt duktiga på det men andra verkade inte fatta nånting... Men hur svårt är det egentligen?


Så du menar att dem som körde sakta skulle göra tvärt emot vad som sas på förar mötet!!??
Det är ju det absolut sämsta alternativet!

Problemet med blinkers och hålla åt sidan är att väldigt ofta missar framförvarande att titta tillräckligt ofta i backspegeln, och då får man ju helt enkelt sakta in och avvakta att framförvarande upptäcker att det är snabbare bilar bakom och blinkar och håller åt sidan, och förhoppningsvis blinkar åt samma håll som dem tänkt svänga...
Därför är det mkt bättre att framförvarande håller sitt spår och man kör om dem medans man har farten uppe, fördelen med detta är att det inte skapas massa konstiga inbromsningar för att folk är oroliga för att köra om innan framförvarande har blinkat osv.
Jag föredrar att själv välja vilken sida jag ska passera bilar som ska köras om!

Kan inte fatta att det ska vara ett sånt stort problem att köra om bilar...kommer man inte om är man inte tillräckligt snabb helt enkelt!

//Tobbe

_________________
_________________

Torbjörn Svensson
81 BTG


BMW M8 COMPETITION -21
FORD RANGER WILD TRACK -18
TRAFIC -17
Och alltid nån/några gamla Volvos.
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Kan även vara en fördel om arrangören rekommenderar vilken sida man ska hålla åt vid "omsläpp" så att alla gör likadant.

Föreställ er vad som kan hända på en banträff med "open pitlane" när bilar på "avkylningsvarv" håller åt olika håll samtidigt som det kommer en klunga med snabba bilar ledd av någon som "vägrar släppa förbi" där de som ligger sist i klungan har skymd sikt?

(Jag vet hur "nära" det kan bli, inget jag vill uppleva igen!)

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
BaerB
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 105



Nja.. Kanske inte direkt så.. Men ligger man åt höger och blinkar höger och asfalten är slut där så borde bakomvarande vilja gå om på vänster sida..?? Blinkning gäller framförallt i kurvorna där det är extra viktigt att vara tydlig.
Sen sa dom faktiskt också att man skulle lätta på gasen för att underlätta omkörning om man dessutom blinkar så är det ju jättebra för då vet ju den omkörande att han är sedd. Alla har ju inte 500 HK att bara damma om me på rakan...

_________________
Biörn Bladh
Citera
Tobbe Svensson
Vid Vätterns södra spets
Här sen Aug 2008
Inlägg: 597



BaerB skrev:
Nja.. Kanske inte direkt så.. Men ligger man åt höger och blinkar höger och asfalten är slut där så borde bakomvarande vilja gå om på vänster sida..?? Blinkning gäller framförallt i kurvorna där det är extra viktigt att vara tydlig.
Sen sa dom faktiskt också att man skulle lätta på gasen för att underlätta omkörning om man dessutom blinkar så är det ju jättebra för då vet ju den omkörande att han är sedd. Alla har ju inte 500 HK att bara damma om me på rakan...


Japp, det finns helt klart många olika åsikter om detta...

Sen ska man ju väga in att dem som inte har så mkt effekt, vana, väghållning osv, inte ska behöva köra intill högerkanten titt som tätt, dem måste ju få hålla spår och lära sig utvecklas...inte be om ursäkt för att dem vill vara med o köra.

Fanns ju i det här fallet 3 olika grupper att välja på, tycker jag var funkade bra.

Själv så körde jag oftats ut när resten av gänget var typ i Mjölbykurvan, då kunde jag köra ett par halvlugna varv för att få upp tempen i slicksen, och sedan ladda på ordenligt. Var nästan lite tråkigt och ensamt stundtals . Visst nån snabb Posse slank ju givetvis förbi, men dem övriga som körde +- 5-10 sek snabbare/saktare än mig såg man ju inte röken av på bra många varv.

//Tobbe

_________________
_________________

Torbjörn Svensson
81 BTG


BMW M8 COMPETITION -21
FORD RANGER WILD TRACK -18
TRAFIC -17
Och alltid nån/några gamla Volvos.
Citera
Eftersnack
2010-09-26 Mantorp Auto Motor & Sport
<<   1, 2, 3, 4
12984 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande