Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 3.6 RSR *Proof of life*
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 49, 50, 51   >>
17 besök idag (450878 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Vad är anledningen till infärgningen.. Rost som blästrats bort och ersatts med pulverlack?
Eller viljan att få racig färg på spisen.. Läser alla inlägg och begrundar .. Tänker mig bygga ett pulverbaknings skåp i det snaraste..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Hej,

Du bad om tips på vad att göra med topparna..

På ett av mina tidigare bygge med 3,6:a lämnade jag topparna till jpmotor i Helsingborg, för portning m.m.
Detta gjorde underverk!! Portning, separata spjällhus och mappning gav 340hk och 400 i vrid.
Jag har faktiskt för mig att innerdiametern i de svarta insugsrören i plast var aningen mindre än i topparna, och det blev ju bra ändå..
(Byggtråd finns här på rejsa)

Lycka till

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Jonas Lindell skrev:
Hej,

Du bad om tips på vad att göra med topparna..

På ett av mina tidigare bygge med 3,6:a lämnade jag topparna till jpmotor i Helsingborg, för portning m.m.
Detta gjorde underverk!! Portning, separata spjällhus och mappning gav 340hk och 400 i vrid.
Jag har faktiskt för mig att innerdiametern i de svarta insugsrören i plast var aningen mindre än i topparna, och det blev ju bra ändå..
(Byggtråd finns här på rejsa)

Lycka till


En pyttelite anings tokdyrt skulle jag gissa?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



OneYet skrev:
Eftersom du tigger om kommentarer så får jag väl ge en igen då .
Även om jag inte begriper så mycket av vad ni håller på med.
Jag är mest impad av hela grejen med att bygga ihop en motor.
Jag läser dock varje uppdatering i tråden med stort intresse.
Men jag blev impad av de hemgjorda, och jag antar väldigt funktionella, vevstaksskydden.
En sådan grej hade jag nog aldrig tänkt på.


Fredrik, nåt säger mig att du kan mer än du vill kännas vid Rent allmänt så behöver man ju annars inte vara tekniskt lagd för att ge kritik gällande utseende. Där är det mest intressant att höra folks tycken. Vi tycker alla om olika saker & utseenden, men vad tycker folk "passar" på en Porsche?

Själv tycker jag det ser skitfult ut när man har alla regnbågens färger på en bil...blått här, rött där, grönt, gult, svart, lila...osv Ser mer ut som om man handlat första billiga man stött på, istället för att försöka matcha grejorna...my 2 cents...

gardenaslang modell XL Man tager vad man haver & jo det verkar funka helt ok till att skydda stakarna från att slå i blocket thumbs up



safe skrev:

Alltså, Barre, vad folk säker och tänker är inte alltid samma sak.

Men jag tycker man ska köra på efter eget huvud. I alla fall så länge man inte gör sönder något oersättligt och det är pimpat med lite stil.


Alltså Mange...så rätt så....kanske bättre att inte säga nåt alls istället för att bara jaka med

Du känner ju till konceptet på bilen....näästan iaf Bilen går generellt i färgerna vitt, svart & rött. Alla de delar som var gul-kromaterade/eloxerade original var så dåliga att det inte var lönt att göra allt rent & få det gjort igen. Eloxera rostskadade delar är inte min idé av "snygg finish". Istället har allt bearbetats & fått pulverlack i, vad vi hoppas blir rätt färg vi får väl se när allt börjar pusslas ihop....

...haft fullt upp hela dagen med annat & inte hunnit med motorn...så ikväll ska jag inte låta soffan vinna IGEN

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Michael Th skrev:
Vad är anledningen till infärgningen.. Rost som blästrats bort och ersatts med pulverlack?
Eller viljan att få racig färg på spisen.. Läser alla inlägg och begrundar .. Tänker mig bygga ett pulverbaknings skåp i det snaraste..



Du hann posta detta medan jag skriv mitt inlägg ovan...& där finns svar på just infärgningen.

Men kort & gott. Ge den lite mer race-känsla samtidigt som det ska ge ögonen något att fästa blickarna på Små detaljer som sticker ut. Inget kul att eloxera delar som har kratrar kvar efter rostangrepp. Att lämna slipade/polerade resulterar i ett sanslöst underhåll då rostbenägenheten är värre.... Bilen ska köras, inte putsas

Jag haffade tag i en gammal spis som funkar klockrent för bakning....men lite större & man kan baka fälgar & sånt också

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



LadyS skrev:


Vad/hur gissar ni på att det blir?





När får vi svaret på frågan!?


_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
LadyS
Kalmar
Här sen Sep 2010
Inlägg: 110

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Börjar undra vad för konstig Porscheläggning som både Speedster och P.P besitter?? :attentn2:

Jisses
Alltså hur UGLY inredning finns det?! Ni har verkligen lagt ribban för det "värsta tänkbara"
Det som får mig att rysa lite extra är att bilderna är på riktigt...blir faan mörkrädd!

_________________
Sofia B
***********************
Porsche 911 3.6 RSR
***********************
Ågrens Polyester & Epoxyprodukter, Kalmar Bläster och lack. ORM Kalmar
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

LadyS skrev:

Alltså hur UGLY inredning finns det?! Ni har verkligen lagt ribban för det "värsta tänkbara"


Petter, jag ser det som en utmaning. Du och jag, topp tio värsta inredningarna, fem var, allt snyggt presenterat här i Fias tråd. Vad säger du?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Jonas Lindell skrev:
Hej,

Du bad om tips på vad att göra med topparna..

På ett av mina tidigare bygge med 3,6:a lämnade jag topparna till jpmotor i Helsingborg, för portning m.m.
Detta gjorde underverk!! Portning, separata spjällhus och mappning gav 340hk och 400 i vrid.
Jag har faktiskt för mig att innerdiametern i de svarta insugsrören i plast var aningen mindre än i topparna, och det blev ju bra ändå..
(Byggtråd finns här på rejsa)

Lycka till


Har läst igenom din tråd nu. Mäkta imponerad av effektuttaget på endast toppar, insug & sprut. Misstänker dock att det mesta har vunnits genom ganska markanta ändringar i tändmappen då jag förstått att tändningen är ganska mild i Porschen. Ingen aning om vad bara toppjobbet gav & hur mycket ni ändrat tändningen?
Du skrev även att du behöll originalspridarna men gjordes det nåt med trycket? & vad hade ni för maximal duty cykle på spridarna?

Må det ha blivit mäktigt bra men det borde ha blivit ännu bättre om diametern var jämn hela vägen ner i topparna
Riktigt imponerad av siffrorna thumbs up


Medan jag försöker smälta P.P:s & Speedsters smått....obeskrivliga smak på interiör så bjuder jag på lite Porsche special tools

ps. P.P du har inte tid att muppa dig framför datorn...du har en topp som ska ihop ds.

Piston ring compressor



Installing tool for piston pin circlip 9500 aka finger smacker


_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Kan tänka mig att sådana däringa Porschespecialverktyg är svåra att få tag och kostar multum.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



OneYet skrev:
Kan tänka mig att sådana däringa Porschespecialverktyg är svåra att få tag och kostar multum.

Speciellt de med rejsiga lättningshål, som verktyget på bilden.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 271



Lätt är väl ledordet för den här bilen?

Barre, nu åker snart dörrarna upp på väggen istället för tavlor.. 😉

_________________
Jakob Josefsson
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



DJ skrev:
OneYet skrev:
Kan tänka mig att sådana däringa Porschespecialverktyg är svåra att få tag och kostar multum.

Speciellt de med rejsiga lättningshål, som verktyget på bilden.


ja visst, även deras verktyg är lättade Fast ju lättare desto mer brukar dom kosta. Tack & lov var ju inte detta ett sådant fall


Jakob.Josefsson skrev:
Lätt är väl ledordet för den här bilen?

Barre, nu åker snart dörrarna upp på väggen istället för tavlor.. 😉


Jakob, du ruinerar oss

var tvungen att kika igenom hur långt kommet vi var här i tråden

vuxenpussel fortsätter...



Dessutom blir det lite lackjobb i veckan & förhoppningsvis monteringsjobb & koppla el...om allt går som planerat


_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



vart var vi...hmmm....då ska vi se.

Tanken var att Sofia skulle uppdatera men hon & mini-tassen, ligger båda däckade i nån mega-snorus-mit-kopfweh-auf-sofa-deckimus-bakteriosus, så jag håller mig ute i garaget om dagarna Trots det så har jag fått skiten också...dock inte lika illa...

Till projektet då...bilder vill ni ha...ni ska vara glada att det kommer bilder öht Systemkameran får jag aldrig med mig ut & mobilen hinner aldrig fram i takt med arbetets framfart...utan det blir snarare:
- hmm, kanske skulle tagit en bild före också. Vart fan la jag kameran

men här kommer lite av det som gjorts

Jo den blev sammetsmatt-svart & kommer göra sig riiktigt fint ihop med den nya dekorpanelen....






Motorn då? Jo framåt där också...lite längre än bilderna avslöjar, men det tar vi lite senare...









Har man 2 klockor så kan man ju använda båda






Imorgon ska en bil rivas lite & Fias ska få lite detaljer monterade

Trevlig kväll

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



växellådan har hämtats hem & den frästa plattan har måttats in. Som handen i handsken

ni som må tycka att plattan ser "skabbig" ut...ska vara så Anledning till den tråkiga finishen är nämligen för att det är en testmall & hela plattan gjordes i princip med dom 2 skär som syns upptill på en av bilderna

Måttad & med bara ett par små detaljer kvar att göra så är den sen klar för produktion thumbs up

Dom plana ytorna finns där för att kunna borra upp hål & montera ut- & in-gående ledningar till oljekyl samt spraybar ala RSR-stil.












OM någon är sugen på att ha en platta så är ni välkomna att dra ett PM för mer info
Plattan kan fås skräddarsydd med/utan sänkorna/plana ytor, helt plan....osv osv...

Du/ni som hjälpt till att möjliggöra detta ska ha all eloge. Vi är er evigt tacksamma

Vi önskar er alla, som läser, en mycket god fortsättning

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
LadyS
Kalmar
Här sen Sep 2010
Inlägg: 110

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tjena hallå!

Jorå visst händer det grejer här
Kommer lite bilder på inredningen som sakta börjar ta plats, ser väl nice ut?!



Klipp och klistra...




Dom gamla schyssta symbolerna vattenkranen


Vad tycker ni?

Och för dom som uppmärksammar så är ju även sömmarna i ratten röda...

NU inväntar vi på att vi ska få hem mer tyg som är beställt till inredningen, så under tiden så plockas det på fler delar och grejjas lite med elen...

_________________
Sofia B
***********************
Porsche 911 3.6 RSR
***********************
Ågrens Polyester & Epoxyprodukter, Kalmar Bläster och lack. ORM Kalmar
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens

Ja ratten såg jäkligt fin ut

Bra i övrigt med, det går framåt!

_________________
Mikael S
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
D Ekholm
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Snyggt jobbat, funderar själv på hur jag ska lösa i-brädan när de gäller alla hål som inte längre kommer användas. Ska bli spännande att se resten thumbs up

PS Körde ett första "pulvertest" under helgen, fasiken vad sköj!

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Mikael_S skrev:
Ja ratten såg jäkligt fin ut
Bra i övrigt med, det går framåt!



Det går nog fortare fram än tråden visar men att dagligen uppdatera med det som görs finns inte möjlighet till.
Det blir också en hel del klurande för att få ihop gammalt med nytt, lägga till inför framtida uppgraderingar & sen dessutom få allt snyggt & funktionellt. Det blir en hel del göra om & testa & göra rätt Så nu görs egna ritningar på kopplings-scheman så att schema & verklighet stämmer
Hoppas snart få börja testa om saker & ting lever


Speedster skrev:
Snyggt jobbat, funderar själv på hur jag ska lösa i-brädan när de gäller alla hål som inte längre kommer användas. Ska bli spännande att se resten thumbs up

PS Körde ett första "pulvertest" under helgen, fasiken vad sköj!


Det finns ju originaltyg att köpa eller tunn vinyl man kan klistra fast.
Det smidiga med att lägga nytt tyg i Fias bil (dekorpanelen iaf) är att vi kunde lägga över just de hål vi troligtvis inte kommer nyttja. Hålen i plåten är en kommande utmaning.
Vi kommer behöva montera lite icke Porsche fabriks-detaljer...we say no more

Jaså du har börjat gå loss med pickan....once u start there's no return Det som kan vara jobbigt är innerhörn & sänkor där pulvret inte gärna vill in, men det går om man är lite envis

Vi har nu ett par nävar med skruv & andra smådetaljer som ska puffas med färg innan montering thumbs up

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



nu ska det gå att ladda upp bilder på rejsa igen....bra bra

dom sista delarna har anlänt & motorbygget kan återupptas & förhoppningsvis också avslutas....återkommer till detta senare..

Batteri med tänkt position & kabeldragning. Ett par jordkablar tillkommer men i det stora hela klart..


funktionstest av brandskadade brytare...no good. Då gör det inget om man plockar ner & kollar möjligheterna...
2 brandskadade brytare nu i fullt fungerande skick....med patina kvar för att berätta historien




gammalt & "nytt"....skillnaden sitter på insidan....på fler sätt än ett



friskluftsfläkten rök vid en första test....undrar varför? 45 år av damm kanske



& så den royala ägarinnan, som vanligtvis dirigerar hållandes en kopp kaffe i handen, kastade sig över bilen & hjälpte till med kablaget thumbs up Jag tror det var ett sätt att uttrycka hur långsamt hon tyckte att det gick...



& dessa bilder togs en vecka sedan....

trevlig helg

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 3.6 RSR *Proof of life*
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 49, 50, 51   >>
17 besök idag (450878 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande