Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Cup Team BROH Nytt år nya skojigheter!
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (5333 totalt)
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Jag fick en seriös fråga från en person som jag pratade med, "finns BMW Cup? Jag trodde det var nerlagt!". Då kände jag att vi kanske behöver göra lite mer reklam för oss och publicera lite roligheter som sker under åren. Jag tänkte här köra lite kring Team BROH vilket är mitt team.
Team BROH består av #19 och #23 i BMWCup, båda är E36 Compact men bilarna är i övrigt lika olika som förarna. Bilarna presenteras mera ingående i kommande avsnitt. Förarna är Ola Håkansson i bil #19 och Claes Jarl i bil #23. Vi brukar vara med i toppstriderna i racen med båda bilarna trots olika körstilar och olika bilar.

Jag först med Claes vilt jagandes på Sturup Raceway, Fotocred Jacky Jakobsson
Under 2022 vann jag med #19 klass Modifierad och totalen i BMW Cup. Claes med #23 kom 2:a i klassen. Tyvärr var deltagandet inte på topp 2022 och under säsongen hade många av våra konkurrenter problem med bilarna. Men det man kan vara lite stolt över är att det i alla fall går fort som....
Team BROH hade inte varit lika glada och nöjda om vi inte haft fler i Teamet. Mekaniker Alex med familj som fört ordning och puts in i teamet. Och inte att förglömma min kära hustru som mest dricker kaffe och bidrar till glad och positiv stämning!


Nöjd Claes på Knutan, Bildcred Jacky Jakobsson

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Hur jag börjande köra genom att Claes och min fru gaddade ihop sig och mer eller tvingade mej att köpa första bilen finns att läsa nedan.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=117802

Eftersom jag sällan gör något halvdant spårade det ganska snart ut och blev en ny bil och Claes tog över den gamla bilen som även den byggdes om grundligt.

Jag jagar Claes i Ronny Pettersson på Knutan. Fotocred Jacky Jakobsson
Jag har kört BMW Cup sedan 2019 och Claes började köra i cuppen 2020. Första racet var jag ruskigt nervös och det var sjukt spännande. Fortfarande är det riktigt kul att köra och just nu är jag ruskigt taggad för säsongen 2023, det ser ut att bli riktigt kul med många bra förare. Jag tänker ge en enkel sammanfattning av säsongen 2022 så att man får lite koll på vad som hänt förra säsongen.
Under säsongen 2022 satte jag nya personbästa på alla banor vi tävlade på. På Falkenberg var jag en sekund snabbare än 2021 vilket är en hel evighet när det var liknande förhållanden. Här var det roligast att köra mot SSK klass 2-bilarna som åker på liknande tider som vi.

Bild från starten på Falkenberg vilken jag tog. Fotocred Bengt-Åke Gustavsson Racefoto (Givetvis köpta bilder för vi vill ju alla all det ska vara bra fotografer ute när vi rejsar! )
På Ljungbyhed var det Claes i #23 som var först i båda racen medans jag och Lundvall #48 fightades om andra/tredjeplatsen. Jag förde inte räkning men vi bytte positioner riktigt många gånger under racen, ofta två gånger. Jag bromsade i slutet på Porscherakan men det gjorde inte Lundvall. På samma sätt var jag oftast förbi på stora rakan. Riktigt kul racing!

En av många omkörningar på Ljunbyhed. Fotocred Anders Johansson
På Knutan körde vi både SSM och vår egen sommarträff. SSM körde vi tillsammans med Club Alfa Romeo Svezia och vi var 28 bilar anmälda om jag minns rätt. På Knutan blir det ganska många bilar och många varvningar. Jag var överlägset snabbast av BMW bilarna och låg och fightades med en Alfa 155, en gammal STCC-bil med Claes Hoffsten som förare. Jag är ganska stolt att jag kunde hänga på med min garagebyggda E36 Compact även om jag var bakom Alfan i båda racen.

Jag tog första starten men kunde bara hålla stånd i fyra varv, sen slank Hoffa förbi på rakan. Fotocred Ronny Persson
Sommarträffen kördes tillsammans med Svenska SAAB klubben. Tvåtaktsmotorer låter riktigt ball, det låter som det går riktigt fort men sen tittar man och inser att ljudet och farten inte riktigt matchar. Men med tanke på effekten i SAABarna så går det riktigt fort. Fighten om första platsen var ganska tråkiga i de tre första racen. Jag tog starten och laddade iväg och körde mer eller mindre mitt eget race.

Redan en lucka till de övriga. Fotocred Jacky Jakobsson
Roligare var det om övriga placeringar där Claes #23, Lundvall #48 och Söderström #90 alla gjorde anspråk på andra placeringen. Tredje racet kom Claes på andra plats och Söderström på tredje med en skillnad om 0,034 sekunder.
Efter tredje racet var det slutkört för mej då packningen mellan bromsok och kolv blivit för varm. Packningen var helt förhårdnad och hade flisats söver så att bromsvätska rann ur oket. Men det var ju trevligt att stå på läktaren och titta på de andra. Claes tog tag i Teamhedern och vann sista heatet.
Inför de sista tävlingarna på Sturup Raceway var det klart att om jag bara tog mej i mål så skulle jag vinna klassen. Tävlingarna kördes med de trevliga medlemmarna i MSCC. Men det är ju skittråkigt att ta det lugnt! På delvis blöt bana blev det en teamfight mellan #19 och #23. Bilarna släppt fram, släppte bak och släppte överallt. Det gick bitvis allt för brett och både Claes och jag var nära att åka av flera gånger. Men det var riktigt kul racing även om det är riktigt läskigt när det är fläckvis blött på banan. Sista racet för säsongen hade allt torkat upp igen och det gick riktigt fort, numera skiljer det 47 tusendelar mellan våra personbästa (Satta på samma varv). Claes är bättre på Sturup och tog segern i båda racen. Team BROH tog både första och andra platsen vilket hur man än ser det är riktigt bra.
Summering av säsongen 2022 var klasseger och Totalseger för #19 och andraplats i klassen för #23. Helt ok resultat, men nu är det gamla meriter och nytt raceår i BMW Cup! Ska bli skitball!

SÅ nöjd ser författaren ut i Linup när han sitter på pole. Fotocred Bengt-Åke Gustavsson

_________________
Ola Håkansson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Tack. Kul. Sugen på bana blir man.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Kul läsning! Skulle vara intressant att veta vad som är gjort med bilen. Är riktigt sugen på en compact.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Kul läsning!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Litto skrev:
Kul läsning! Skulle vara intressant att veta vad som är gjort med bilen. Är riktigt sugen på en compact.

Beskrivning av bilarna är på gång.
Ska bara jobba ihop lite mer pengar så att vi har råd att dra runt bilarna.
Återkommer snarast!

_________________
Ola Håkansson
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Kul med fler compacter!

Vad är det för breddning på #19?

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
#19 började egentligen som ett chassiekit till #23. Johan Rius som var aktiv både i BMW Cup och här på Rejsa sålde lite delar, bl.a. Coilovers från Nitron. Jag köpte hela paketet med kaross, plastdelar typ GTR-breddning och en del Chassiedelar med coilovers och bärarmar. Min fru var inte odelat positiv, men jag hade i samma veva skaffat ett riktigt bra garage bara 1200 meter hemifrån. Vilket betydde att hon inte behövde se alla delar.



Dagsfärska bilder på #19, tyvärr har jag lite att jobba på som fotograf.

Under vintern 2019-2020 byggdes #19 ihop i sin första skepnad med M54B30-motor, ZF-växellåda och 188-diff med 3,73 utväxling. Ett koncept som var riktigt snabbt och lättkört. Mer om alla turer och varianter senare i tråden. Nu ska #19 presenteras i 2023-variant.
Det vi måste följa är reglerna för Klass Modifierat i BMW Cup. Kort och enkelt ger vilken kaross och vilken motor man ska köra med en viss minsta tävlingsvikt och de ramar man får förbättra motorn inom. I princip är det standard inne i motorn, det får bara balanseras och vissa delar typ lager är fritt. Grunden för #19 är att det är E36-kaross och att motorn, just nu, är en 2,8 litersmaskin, en M52B28TU (vilket jag egentligen tycker är en mindre bra motor, men berätta inte det för någon). Detta ger att jag ska ha en minsta tävlingsvikt om 1150 kg inkl. förare när jag kommer i mål efter race. Reglemente och övrigt som bilarna ska uppfylla finns på BMWCUP.SE och inga några dagar även på SBFs hemsida.

Kaross. #19 är breddad 8 cm per sida jämfört med original Compacten. Breddningen har gjorts med glasfiberdelar. Dels de delar som följde med köpet av kaross och dels delar från Mikinka Projekt i Polen. Front, huv och skärmar är glasfiberplast, lika så passagerardörr, breddning vid bakhjulen, baklucka och bakre spoiler. Bilen är i övrigt helt i original plåt, ingen lättning har gjorts på den bärande konstruktionen.
För att komma upp i rätt matchvikt, minst 1150 kg, har jag monterat ett 22 kg batteri så att jag kan köra utan generator. Och ytterligare ca 40-50 kg i järnvikter för att komma upp i vikt. Med chauffören ca 85 kg raceklädd ger det att bilen i sig själv väger under 1000 kg.

Hjulupphängningar. Fram har jag monterat E46 bärarmar och spindlar tillsammans med Nitron fjäderben och Millway topplagringar och "lolypops". Totalt breddar detta 30-35 mm per sida. Styrning har jag löst med egentillverkade förlängningar av styrlederna och en vanlig kuggstångmed silvrig etikett (tror jag). Fjädrarna fram är lite för hårda, 100 N/mm har jag för mej och dämparna är ganska löst justerade och kommer att utvärderas än lösare under säsongen. Krängningshämmaren kommer från en E36 M3 och har samma infästning i fjäderbenet istället för i bärarmen. Jag har tyvärr ganska dålig koll på hur bilen ska uppföra sig så jag har ingen koll på om det är bra eller inte. Jjag bara kör så fort det går med den bil jag har.

Bakvagnen är försedd med bärarmar från en Z3 av den bredare typen. Drivaxlarna är riktigt häftiga trots att jag inte vet vilken modell de kommer ifrån, de är smala ute vid hjulen men närmre 40 mm i diameter inne vid diffen. Och sen sitter bultarna mellan diff och drivaxel två och två i tre grupper istället för sex bultar jämt fördelade. Diffen är en 188 lamelldiff med extra lamellpaket, byggd av Johan Rius med utväxling 3,73. Fjädrar och dämpare sitter i Coilover och jag har för mej att det är 63 N/mm i fjäderkonstant bak. Krängaren bak vet jag inte var den kommer ifrån, jag misstänker någon Z3-modell, den är i alla fall 15 mm i diameter. Totalt breddar dessa bärarmar ungefär lika mycket som fram, 30-35 mm.

Motor. Ny för säsongen är en helrenoverad M52B28TU. Motorn är helt genomgången från en förvånansvärt frisk orginalmotor. Jag köpte den billigaste motorn jag hittade på bildelsbasen, jag gav 2500 kr för motorn och 800 kr i frakt. När jag sedan fick motorn till garaget ser jag att det saknas oljepåfyllningslocket. När jag öppnar ventilkåpan är det rost på kammar och allt ser ut som skit. Men när jag kom längre in i motorn var det helt fantastiskt fint. Jag har t.o.m. behållit ramlagren för de var som nya. Även kolvar och cylinderlopp var i perfekt skick, nya ringar åkte på för att vara på säkra sidan.

Ventilstyrningar och ventiler var kanon efter lite slipning av kontaktytor och givetvis frästes även nya ventilsäten. Kolvar med stakar och bultar viktjusterades och hela vevpartiet balanserades på MMR. MMR skimmade även toppen någon hundradel samma sak med packningsytan på blocket, bara för att få perfekt anliggning. Oljefilterhus från S50-S54 motor monterades för att få utgångar till oljekylare. Ny koppling och svänghjul monterades, 185 mm i diameter för kopplingen. Kort sagt är motorn ny i alla väsentliga delar.

Insug får användas från fri BMW-motor dock ej S-motorer. I detta fall använder jag insug från M54B30 och nytt för i år är att även spjällhuset från M54B30 får användas. Fram till spjällhuset är det fritt och här finns en 4 tums kanal som leder ner till en filterbox framför vänster framhjul. Insugsluften tas genom öppningen som borde varit dimmljus. Luftfilter är en stor skumgummikon typ 30 cm lång och 150 mm bred på bredaste stället.


Ganska oinspererande motorrum, En standard BMWmotor som duger ganska bra.

Avgaserna passerar ut i ett grenrör från S54. Anslutningarna har modifierats för att passa mot M5X-toppen med små adapters som svetsat på rören. Därefter byxrör som går samman från 2 till 1. Rör, katalysator och ljuddämpare är 3 tum hela vägen ut till det fria bakom bilen. Ljuddämparen är den största Apple-dämparen i rostfritt och den är ompackningsbar. Inga problem att klara 95 dB-kraven.

Växellåda. Vi använder den lilla Getrag-lådan som ligger i E36 med motorer under 2,8 liter. Den väger 8 kg mindre än ZF-lådan och den klarar nästan en tävlingssäsong innan man behöver fixa den.

Bromsar. Original 286 mm ventilerade skivor fram med original en-kolvs ok, med 3-tums kylslangar från fronten. Bak sitter original solida Z3 skivor, utan extra kylning. Bromsbeläggen är ganska häftiga med XP10 fram och XP8 bak. Detta räcker bra att bromsa med, häftigare bromsar brukar betyda mer ofjädrad vikt och det är normalt inte det bästa.


Visst ser det klent ut, men med rätt belägg är det mer än tillräckligt.

Däck och Fälgar. 17x9 ATS WTCC-fälgar med ET 18. Däcken vi får köra på ska vara max 225 mm breda enligt klassreglerna. Jag kör på 225/45-17 KUMHO V70 i mediumblandning. Varje hjul väger 20 kg men fälgarna är stabila och tåler att en konkurrent är på dem utan att vi måste bryta racet. Tyvärr har detta provats vid några tillfällen.

Buren. Hemmasvetsad av mej och påbörjad av Johan RIus, tyvärr blev det lite missar på vägen vilket bl.a. ledde till att jag har en lite bula i taket från krysset mellan huvudbågen och framåt.


Ganska hemtrevligt tycker jag.

Summering av #19 i 2023 version:
Effekt:
Bänkad till drygt 250 hk hos PSI Motor i Ängelholm
Bromsar: Original, kan verka små och klena men duger riktigt bra för denna bilen
Vikt: Under 1000 kg i raceskick utan förare och vikter. Minst 1150 kg vid tävling
Tider: Knutan 1:06,632 SSM 2022
Sturup 1:07,778 BMW Cup 2022
Ljungbyhed Tyvärr saknas tiderna på Svensk Racing
Falkenberg 50,359 SSK SPVM 2022
Kort sagt kan en gammal BMW Compact röra sig ganska acceptabelt på bana.

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
#23 är lite svårare att beskriva. Både då den är mera komplex men samtidigt enkel. Claes har kört mycket utan diffbroms och även kört rally, då vill man att bilen ska kännas på ett speciellt sätt och det är lite annorlunda jämfört med gängse uppfattningar. Huvudsaken är att det går fort och det gör det för det mesta. Läs gärna racerapporten från Falkenberg 2022.
I andra racet startar Claes sist eftersom han åkte av i starten i första racet. Claes laddar på och är på sista varvet uppe och utmanar Malin i ledande SSK-bil om förstaplatsen. Något/några varv till så hade han troligen kommit om.

Beskrivning av #23 kommer senare, tillsvidare bjuds det på liten teaser från motorrummet. Separata spjällhus 46 mm i diameter och givetvis står det BMW på dem. (Kommer från motorcykelsidan och efter lite modifiering passar de utmärkt i bilarna. Någon kanske funderar kring varför vi inte tagit spjällhus från en M3, helt enkelt för att M3 spjällhusen är allt för tunga. Nu är det lätt och riktigt trevligt med underbart ljud. )



_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
I helgen kom jag på att jag måste provköra bilen med ny motor, ny viktfördelning och den nya vingen. Vilket betydde att det blev lite panik att kolla av det sista på bilen, t.ex. viktfördelningen och placeringen av vikterna. Ut med #23 som stod på ramperna med vågar och in med #19 på vågarna.
Döm av min förvåning när det blev detta resultatet utan någon form av finjustering.
med 85 kg raceklädd chaufför blir det 1140 kg vilket är 1150 kg med 1% marginal vilket är vår tolerans, dvs nästan perfekt.
Nu ska vi köra som sa654 på Sturup i kväll!

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Årets första träning har genomförts på Sturup RaceWay där Svedala Motorklubb hade träningsdag. Som vanligt bra arrangerat och trevliga racekollegor på plats. Även vädergudarna var välvilligt inställda med sol och underbart vårväder. Alla förutsättningar var således på topp.
Jag var på plats i lagom tid innan kl. 17 för att lasta av, byta om och lösa alla de praktiska detaljerna. #19 startar snällt och står och spinner som en symaskin, det är trevligt med BMWs sexor när de går som de ska. Lite ovant att klä på sig hela utstyrseln och koppla HANS-skyddet. Det känns alltid som man glömmer något när det är första gången för säsongen. När allt kändes bra rullade jag ut på banan och körde några uppvärmningsvarv. Bilen känns underbart stabil och förutsägbar även i de bortre delarna med den ojämna asfalten i idealspåret innan backkrönet. Tidigare har bilen varit ganska nervös här. Med #19 i version 2023 är det bara att ladda på utan att tveka.
Efter några varv i halvsnabbt tempo får jag upp Laddfel över hela displayen och går in i depå för att kontrollera. Men allt ser bra ut och det finns en historia med de generatorer vi använder att de tappar laddning när de snurrar för fort, trots att vi växlat ner dem. Allt såg bra ut och jag styr ut på banan igen. Det blir ett par snabba varv när jag först jagar en M3:a och sedan kör ifrån den. Men generatorn vill inte riktigt vara med, till sist så är meddelandet tänt hela tiden och jag får gå i depå igen.
Troligen har någon av isoleringarna i generatorn smällt, det har hänt två gånger tidigare på våra bilar. Trots att jag har ett full stort batteri i #19 blir det inte riktigt bra att köra med låg batterispänning, det påverkar hela styrsystemet och kan kanske slita onödigt på utrustningen. Hade det varit tävling så hade jag kört för att vinna men.... Nu var det träning och jag valde att efter 20 minuters körning avbryta årets första träning.
Hur som så var det fortfarande underbart väder, god grillad korv och trevliga personer på plats så det var riktigt bra även med söndrig bil. Hur gick det då med tiderna? Jo, trots att jag inte körde på raceattack utan mera myskörde låg jag cirka 3 tiondelar över personbästa. Och bilen var fantastiskt snäll. Lundvall #48 var också på plats och snackade och jag berättade att #19 kändes mycket snällare och inte viftade på rumpan som den har en tendens att göra. Detta tolkade Lundvall som att jag hade för lite effekt i den nya maskinen. Vi får väl se hur det funkar när vi börjar ladda på lite!


_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Generatorn som gick sönder på träning är nu bytt och det kommer att lösas så att det finns reserv med till kommande träningar/tävlingar. Det är ju kass att bli stående. På samma gång fixades ett oljeläckage som var på grund av en tveksam kopparbricka. Biltema kopparbricka byttes till BMW Original aluminium bricka, nu med tysk kvalité kommer den aldrig att kunna läcka mer.

Sen har vi fixat nya saker till garaget, det får bli lite ordning och reda. Nytt golv och lite mera organiserade hyllor står på dagordningen. Givetvis betyder det att man handlar mer saker att trycka in på samma plats. Och ibland blir man lite som ett barn som ska sortera/samla på något. Team BROH var i stort behov av ett skruvsortiment, det var det som behövs för att vi ska vinna Cuppen i år!
Min fru bara skrattar åt mej, men som tur är tycker hon att det är ganska gulligt med en vuxen karl som sitter och etiketterar och häller skruvar, muttrar och brickor i lådor.....
Garanterat finns det ingen i detta sällskap som känner igen sig.

Visst är det ett skruvsortiment som alla behöver mest i hela världen!


_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Helgen har mest gått ät att städa garaget och försöka få lite ordning efter vintern mer eller mindre oplanerade meckand/fixande. Det har byggts och förberetts ganska många motorer då det varit lite oklarheter kring regelverk och vilka justeringar som skulle göra. För att alltid vara beredda innebar det att vi byggt lite för många motorer i vinter.
Men det har visat sig vara en klok investering med helgardering av motorer. Nu är vi snart redo för säsongen 2023!

I dag fixades det djupare ventiluttag i några kolvar och kolvarna väger bara 183 gram, det är ju helt vansinnigt lätt. det ska bli mycket intressant att bänka maskinerna så vi har koll på vad de lämnar.

Jag har även lagt en uppsättning däck i däckstället så bara är så häftiga. Fälgarna i sig är riktigt fula men... Riktiga Super Touring fälgar i magnesium är bara skitball oavsett utseende. Bara att lyfta dessa känns häftigt, 19 tum med slicks och det är viktmässigt inte i närheten av det vi har på tävlingsbilarna. Ny ska jag bara fixa färdigt min Super Touringkopia sen ska det fort. Bifogar två bilder som lite teaser.




_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Och som lite söndagsläsning innan säsongen drar igång lägger jag en Racerapport under BMWCS flik längs ner i forumslistan.
Denna gång från race 3 och 4 från Ljungbyhed med #48 Lundvall och jag #19 som fightades för andra placeringen. Claes #23 tog första platsen i både racen.

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Andra träningen, nu på Knutan
Efter misslyckandet med träning på Sturup var behovet av träning och verifiering av bilen än större. Trots ganska lugn körning på Sturup visade tiderna att det fanns gott hopp om att det skulle gå riktigt fort, även med en 2,8-liters motor.
En sak som jag inte skrivit innan är att motorn läckte olja vid bröstkåpan, inte alarmerande men i alla fall så mycket att det var irriterande. Våra motorer läcker inte olja! Claes tyckte glatt att det gick att lossa bröstkåpan utan att lossa toppen genom att lossa sumpen. Detta provades med katastrofalt resultat, försök inte er på detta. En av lagren i toppackningen, vid vatten kanalen ville inte vara med längre. Vilket gav problem att få ner skruvarna mellan topp och brostkåpa, det tre M6-orna med Torx-skalle. Det hela slutade med att gängorna till dessa bultar gick åt skogen och jag gick hem från garaget.


Det fanns även ett vattenrör som var lite murket och efter lite bråkande inser jag att det är läge att beställa ett nytt. Det är nu fyra dagar tills GRC ska ha körning på Knutan. Eftersom jag blivit irriterad på motorn så river jag topp med allt vad det för med sig. På onsdagen får jag mitt vattenrör från Mechanum, tack Hampus för snabb hantering! På onsdag kväll efter jobb monteras toppen med ny toppackning och nu med packningssilicon framme vid bröstkåpan, både mot bröstkåpa och mot toppen. Jag blev även tvungen att sätta insatsgängor i bröstkåpan eftersom skruvar och gängor skadats av försöken med montering av bröstkåpa med toppen på plats. Till slut efter 4 timmars meckande var toppen på plats inkl. all kringutrustning med Vanosar och kylsystem. Bilen startades och gick perfekt. Bara glada miner! Nu skulle jag bara backa bak bilen några decimeter så att den inte stod på vågarna. Det hördes lite skrapande och ett rejält plask, jag hade ställt ett kärl med spillolja för att ta spill från Vanosar och annan när jag öppnade motorn. Kärlet innehöll knappt en liter olja, mest ATF från byte av oljan i servon och allt hamnade nu nere i den nystädade gropen. Då bestämde jag mej för att hälla på Absol och gå hem. Väl hemma känns det lite bra att anmäla sig till GRC träningen/trackday.


På torsdagen monterades fronten och lampor och allt såg bra ut så bilen lastades. En snabb kik under huven efter lastningen gav att motorn fortfarande läcker olja vid bröstkåpan. Jag blir bara trött. Jag tar och monterar av ventilkåpan och spänner skruvarna mellan bröstkåpa och topp lite hårdare, men tyvärr var även det bortkastat arbete.
På fredagen, samma dag som det är körning, hämtar jag den lastade bilen och tar med lite extra oljeabsorbentduk, den tjocka typen som inte suger vatten utan bara olja. Riktigt bra saker för er som inte provat än. Jag har en tanke om att man kan sätta fast remsor av duken så att olja inte kommer längre. Och skulle det komma längre så hamnar det på plåten under motorn så det är liten risk att något skulle hamna på banan. Döm av min förvåning när jag efter första passet på banan ser olja på min depåmatta. Var kommer oljan ifrån? Det är torrt på högersidan, men på vänstersidan är det riktigt kladdigt. Tydligen har jag tryckt sönder O-ringen till oljestickan när jag bytte toppackningen.
Så det var bara att åka tillbaka till Malmö och hämta en ny O-ring i garaget, tillbaka till Knutan och montera. Jag hade även hämtat bromsrengöring och många trasor så jag kunde torka av bilen och plåten som ligger under motorn. Äntligen kom jag ut på banan med en frisk bil.
Det stora syftet var egentligen att utvärdera effekterna av vingen, både positiva och negativa. För att det skulle bli extra svårt ville min GPS inte hitta Knutan förrän precis på slutet av dagen. Jag fick köra min test med och utan vinge mest på känsla. Slutsatsen var att det blev stabilare och kändes tryggare i kurvor med hastigheter över 100 km/h, t.ex. efter NGK-krönet. När jag inte hade tider att gå för la jag ett tiotal varv på att få in att inte bromsa innan NGK och bara gå över på full acceleration. Givetvis har jag tvungen att släppa gasen på väg upp för NGKn men sedan ge fullt över krönet och vidare. Det var många hjärnspöken som tvingades ut. Efter dessa testvarv laddade jag i racetempo med en lite dutt på bromsen och sen fullt över krönet. Resultatet blev att jag tror att jag håller minst 5 km/h i högre fart när jag kommer ner på rakan och kan titta ner på mätarna.
Som tur var så hoppade GPSen igång så jag fick tider på typ 10 varv. Min känsla under tidigare del av dagen var att det gått ganska fort, 1:07-1:06 tider, mätt med den stora klockan som visar tid på bron. Dvs inte speciellt tillförlitlig. Men av de cirka 10 sista varven var det fyra varv på rad som utmärkte sig med mellan till låga 1:06-tider. Snabbaste jag satte var 1:06,38 vilket är riktigt snabbt med en BMW Cup bil i klass Modifierad. Nu är det dock vår och det brukar bli bra tider men det är fortfarande riktigt snabbt, typ 0,25 s snabbare än mitt gamla PB. Det ska nog gå riktigt fort säsongen 2023 även med en mindre motor!

Bilder från körningen kommer på GRCs FaceBooksida inom kort!

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Det har hänt en hel del i garaget i helgen, mest med själva garaget. Nytt golv och allmän städning/organisering. #23 har fixat klar för sin första träning i morgon ute på Sturup Raceway, står nu lastad och redo. Extra kul att Claes faktiskt tänker träna. Men det är långt upp till årets första race, 54 mil enkel resa, men det är det förhoppningsvis värt! Längre skrivning kring helgens äventyr kommer, just nu är jag bara trött av all den fysiska aktiviteten i helgen. (Trots allt är man kontorsnisse och de fysiska glansdagarna ligger bakom oss. ).

Som vanligt, på söndagar, presenteras det en racerapport från 2022 under BMWCS Motorsport i slutet på Forumen.

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Långhelg med 1 maj
Äntligen har jag haft tid att fixa till golvet i garaget. Nytt golv köptes in i September- Oktober någon gång under 2022. Sen skulle det bara läggas.... Men som sagt, Äntligen blev jag färdig till att lägga det med allt vad det innebar, ont i ryggen, onda knän men samtidigt väldigt nöjd.
Med golvläggande under alla hyllor och arbetsbänkar betydde det även att många saker sågs över och lite utrensning/bättra organiserande skedde. Det blev t.ex. en ny låda för bromsar av lite häftigare art som komplement till bromsokslådan nere i gropen. Lite spännande var att 380 mm skivor inte fick plats i lådan.... Men helt ärligt om dessa skivor är det tveksamt om de får plats på bilarna, E36 kaross betyder trots alla ganska små hjul, fast jag köpte nyligen 19-tums centrumbultfälgar i magnesium. Hur Innan allt spårar iväg så blev allt riktigt bra och nu är det ordning i garaget igen.

Vi har även fixat till #23 som nu är lastad och klar för årets första träning. Den nybytta servopumpen visade sig inte fungera när jag provade den förra veckan. När Claes nu kom ner så att det skulle felsökas så fungerade den utan problem. Efter lite felsökande visade det sig att felet låg i en vippströmbrytare som inte alltid fugerade som det var tänkt. Helt enkelt ett riktigt p#¤%fel. Ut med brytaren och in med en ny så var allt på banan igen. Efter 2022 års första race var #23 lite bulig och tillknycklad på och kring förardörren. En incident i första starten på Falkenberg skickade #23 och en SSK-bil ut från banan på olika platser. #23 blev bulig men som tur var blev det minimala skador på SSK- bilen. Under helgen har förardörren bytts och dörren har även försetts med dekaler från sponsorer och tävlingsnummer. Två dekaler fattas fortfarande men är på gång. Vår sponsorer MMR, Malmö Motor renovering, och Mechanum är också på gång med dekaler till våra bilar så vi kan se lite proffsiga ut.
Extra kul av att Emil tittade ner i garaget. Emil hans son var med på Racingskolan nu i våras på Knutan och båda tog sin Racinglicens. Emil fick en lös inbjudan att titta förbi garaget då han brukar passera i sitt yrke. Riktigt kul att ha dej i garaget Emil och bara hör av dej om det är några frågor eller funderingar kring racingen så försöker vi hjälpa till så mycket det går!


#23 med ny dörr utan en massa saker, dekaler, ruta, lås....


#19 vilas i form WTC-style (Utan hjul och huven rakt upp) i garaget med det nya golvet lagt.


#23 lastad och #19 i vila.

Första träningen för #23
Något riktigt ovanligt att skett, Claes och #23 har tränat! Svedala motorklubb kör träning varannan tisdag kör Svedala fri träning i tre timmar för en rimlig peng. Har du dessutom en gatreggad bil kan du köra på Sturup i princip varje vecka då Stmurup Raceway och Svedala MK alternerar varannan tisdag.
#23 lastades på mitt släp och backades in i garaget redan på söndagen. Enklaste lösningen för alla blev att Claes som värsta proffsföraren blev serverad racebilen ute på Sturup, han behövde helt enkelt bara ta med sig själv till banan. Men sedan slutar allt som har med proffs att göra, Vi hade plockat ur bältena för att de inte skulle bli skitiga under vinteruppehållet. Nu när Claes skulle köra ut på banan upptäcker vi att vi glömt att montera bältet och att de ligger kvar i garaget.
Så istället för att köra ut på banan och träna blev det en tjur till Malmö i vanlig trafik. Väl tillbaka på banan monterades bältet i rasande tempo, men inte tillräckligt snabbt. Claes satt i stolen och drog i axelremmen när jag försökte spänna fast det i det avsedda staget. Efter lite diskussion enades vi om att det bästa var om jag fick bältet först och att Claes därefter spända det.
Väl ute på banan kördes det i hyggligt tempo och extra glädjande var att Claes gillade den nya servopumpen. Nu var det inga problem att hämta hem bakvagnssläppen. För en liten stund saknade jag #19, det hade varit riktigt kul att jaga Claes runt Sturup. Vi brukar båda tycka det är riktigt kul och givande. Men som Claes brukar säga, Man ska inte visa korten förrän det betyder något på riktigt.
På plats var som vanligt många trevliga personer, bla annat Aston Åberg i #53 i klass Standard och utan bil Lundvall i #48. Vår fantastiska mekaniker Alex var på plats med sin fina E46 Compact och lyckades köra sin första 1:08-tid. Alex tyckte att det var bara precis men 1:08, 99 är definitivt en 1:08-tid. Känner jag Alex rätt kommer det snart gå än fortare.


_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Båda bilarna från Team BROH är anmälda till årets första race i BMW Cup. Racebuss hålls på Gelleråsen den 20/5 och det ska bli skitkul!
Racen körs tillsammans med Club Alfa Romeo Svezia och både tävlingsbilar och gatbilar är välkomna. Mer info hur man anmäler sig finns på respektive klubbsida.
Teamet ser fram emot både racen och att träffa alla trevliga konkurrenter!

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Presentation av #23 i version 2023, Mk1
#23 började som en gatbil inköpt för trackday i Örebro 2018. Bilen kunde knappt starta och den gick riktigt illa. Men den hade klarat sig bra från rost och även på denna tid tyckte jag inte det var ett problem att fixa en motor. Under årsskiftet 2018-2019 byggdes bilen om till en BMWCup bil med bur och allt annat som det innebar. Det blev bl.a. en M52B28 från skroten som vi inte gjorde mer med utan bara stoppade i den. Tävlandet 2019 gav lite blodad tand och det som skulle bli #19 inhandlades under året. Säsongen 2020 tog Claes över bilen och det passerade lite olika motorer och hjulupphängningar genom bilen.

Redan 2019 snackades det om 3-liters motorns överlägsenhet varför vi kände att det behövdes någon som byggde en serös 2,5-liters maskin. Med fria BMW-kammar och fritt insug i kombination med massor av varv borde det kunna gå riktigt fort. Tävlingsvikt för en E36 med 2,5-liters motor är 1125 kg mot 1200 kg för samma bil med 3-liters motor. Som vi ser det är kombinationen helt klart konkurrenskraftig i klass Modifierat.

Kaross. #23 är breddad 5 cm per sida jämfört med original Compacten. Breddningen har gjorts med glasfiber skärmar fram och Universal skärmbreddare i ABS-plast bak. Front är original M-paket till E36 med lättad krockbalk, huv och skärmar är glasfiberplast från Mikinka Projekt i Polen. Passagerardörren är original plåtdörr som har lättats, dock utan extrem hålborrning och liknande. Allt i dörren med krockbalk och rutmekanism är borta och det blir tillräckligt bra. Bilen är i övrigt helt i original plåt, ingen lättning har gjorts på den bärande konstruktionen.
När bilen stod i raceskick utan viktning och utan förare vägde den 970 kg. då var det med litet racebatteri och typ 10 liter i tanken. Med förare ca 85 kg raceklädd ger det att bilen behöver ha minst 70 kg i vikter.

Hjulupphängningar. Fram sitter det E46 bärarmar monterat tillsammans med original spindlar och Intrax fjäderben till en Z4. För att det ska sitta i bilen har vi Millway topplagringar och "lollypops". Totalt breddar detta 30-35 mm per sida. Dämparna är ruskigt hårda trots ganska milda fjädrar. En dag ska vi nog schimsa om hårdheten i dämparna så kommer det troligen att gå betydligt snabbare. För att hantera sänkningen och styrvinklar sitter det ett Rollcenterkit på #23 då #23 är lägre än #19 i fronten. Krängningshämmaren är en riktigt brutal KW-krängare. Det finns inga bättre ord att beskriva den än brutal, bara vikten i krängare för mej att funder om det verkligen ska funka, men det gör det ju bevisligen.
Styrväxeln har något liknande #19 med cirka 3,5 varv mellan lägena och har en Opel elektrohydraulisk servopump placerad på högersida där originaltanken normalt finns. 2022 körde vi med en servopump från en Volvo V40 men det lirade inte riktigt när det blev för snabba rattutslag.
Bakvagnen är försedd med bärarmar från en Z3 av den bredare typen försedd med enkla gula Koni oljedämpare. Inte ens gasdämpare utan verkligen back to basic. Fjädrarna sitter på originalplats men har bytts till samma typ som normalt används till Coilovers för att enklare kunna byta hårdhet.
Diffen är en 188 lamelldiff med extra lamellpaket, byggd av Team BROH med utväxling 3,91. Krängaren bak är original 323Ti vilket betyder 12 mm i diameter, den är riktigt söt. Totalt breddar dessa bärarmar ungefär lika mycket som fram, 30-35 mm.
Motor. #23 har inte fått den utlovade uppdateringen av motorn än, kvar finns den gamla 2,5-liters motorn som körts i två säsonger. Motorn är en M54B25 med fria kammar från BMW M5XXXX-motorer. Vi hade stora inkörningsproblem med denna motor då de övre ventilbrickorna knäcktes på löpande band. Motorn höll i typ 17 min innan någon bricka vek sig och vi fick bryta racet, lite tråkigt då våra race normalt är cirka 20 min. Men allt detta är utsorterat med rätt kammar och lägsta möjliga friktion för ventilmekanismen. Vi fick lyfta toppen en 6-7 gånger innan vi fick det att hålla, men det går att lösa.
Insug har tidigare varit fritt i regelverket. Till i år har skrivningarna ändrats från att Insugssystemet var fritt till att Insugsgrenröret är fritt. Eftersom skrivningen är grenrör, vilket är ett rör som förgrenar sig, kan man vänta sig att det kommer framtida inskränkningar på detta. Annars borde man ju använt SBF-definitionen vilken är insugningsrör. Hur som, på #23 sitter det separata insugningskanaler och spjäll, 46 mm. Spjällhusen kommer ifrån BMW K1200S så givetvis finns det BMW ingjutet i husen. Dessa manövreras med vajer och inte via E-gas som det normalt är på M54-motorer. På spjällhusen sitter det insugstrattar utan luftfilter, dvs racing! Det både ser fräckt ut och låter riktigt gott när bilen kommer mot en på fullgas. Det låter mer som motorcykel än bil. (En fråga vi ofta får är varför vi inte använt S50 eller S54 insugen. Svaret är helt enkelt vikt, M3 delarna väger typ dubbelt vad vårt insug väger. Och trots allt är det racing)

Lite intressant är även att klara ljudkraven. Oftast tänker man bara på avgasljudet och att det ska understiga 95 dB enligt SBF. Men det gäller ju även framifrån och det kan vara ett problem med öppna trattar. Vi har fick höra från flertalet "experter" att det inte skulle funka med öppna trattar vilket givetvis blev en extra sporre för att visa att det visst går, bara man gör rätt. Vi gjorde en inklädnad av ljuddämpningsmatta i 30 mm skumplast. Vi beaktade hur ljudvågor rör sig (med våra väldigt begränsade kunnande) och såg till att det fanns många vinklar så att ljudet stutsar i olika riktningar. Vi använde stötdämpartornet för att även få med en välvd form. #23 är en av de tystaste bilarna på banan med cirka 85 dB och det högsta ljudet är framifrån.
Avgaserna passerar ut i ett grenrör från S54, samma typ som på #19. Rör, ljuddämpare och katalysator är 3 tum hela vägen ut till det fria bakom bilen. Skillnaden mellan #23 och #19 är främst att Claes ville ha katalysatorn sist på röret. Vilket betyder att ljuddämparen ligger tvärs bilen i stället för i längst led. Ljuddämparen är samma typ som på #19. Inga problem att klara 95 dB-kraven.

Växellåda. Vi använder den lilla Getrag-lådan som ligger i E36 med motorer under 2,8 liter. Den väger 8 kg mindre än ZF-lådan vilket trligen betyder mindre svängmassa i låda, dvs. mer effekt till framdrivning av bilen. De bekymmer vi har med lådorna är främst att ingående axel till lådan inte riktigt gillar de varv som den utsätts för i #23 så det byts låda lite då och då.

Bromsar. Original 286 mm ventilerade skivor till en 325 fram med E39 aluminium ok, med 3-tums kylslangar från fronten. Bak sitter original solida Z3 skivor, utan extra kylning. Bromsbeläggen är ganska häftiga med PFC fram och Carbotech XP8 bak
Däck och Fälgar. 17x9 Dynamic Racing 1.2-fälgar med ET 40. Däcken vi får köra på ska vara max 225 mm breda enligt klassreglerna. Claes kör på 225/45-17 KUMHO V70 i mediumblandning.

Buren. Buren är byggd av en kompis-kompis som brukar bygga burar. Buren är en Finess och det är snyggt och prydligt svetsat/monterat och inga konstigheter.

Effekt: Bänkad till drygt 250 hk hos PSI Motor i Ängelholm
Bromsar: Originalstorlek på skivor med större framok, dock BMW original
Vikt: Under 1000 kg i raceskick utan förare och vikter. Minst 1125 kg inkl. förare vid tävling
Tider: Knutan 1:07,271 SSM 2022
Sturup 1:07,731 BMW Cup 2022
Ljungbyhed 58,948 BMW Cup 2022
Falkenberg 50,217 SSK SPVM 2022







_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Som vanligt på söndagen lägger jag upp en Racerapport från 2022 under BMWCS Motorsport. Denna gång är det från Sommarträffen och BMW M 50 år, träffarna hölls samma helg på Knutan och totalt var det 4 race som kördes.
Snart är det dags för årets första race på Gelleråsen, det sk bli superkul att komma igång med säsongen!

_________________
Ola Håkansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Cup Team BROH Nytt år nya skojigheter!
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (5333 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande