Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -72 "Långtidsprojekt"
4671 besök totalt
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Jaha, då är man med med 02:a igen Kommer dock att dröja ett bra tag innan den rullar. Priset var rätt, den kostade ett "Tack så mycket" och lite fikabröd thumbs up Skicket är därefter... Bilen är en före detta rallybil som är lite lagom skrynklig i bakändan. All inredning utom ratt, instrumentbräda och växelspak är borta. Tyvärr också buren. Motor och växellåda sitter dock kvar thumbs up Vad gör man med detta då? Tja, planen är glasfiberskärmar modell BREDA och att sätta i bur och två skalstolar. Laga rost... Chassi för att svänga på asfalt. Absolut inga bekvämligheter eller ljudisolering. Någon slags färg måste den väl få så småningom, men det ligger väl två år bort försiktigt räknat. Gatregistrerad lär den väl bli, roligare och mer praktiskt så tycker jag i alla fall Banträff 2013-14 kanske...?

Utgångsobjektet (före demontering av buren):














Den våta drömmen är någonting sånt här:



Men som sagt, det ligger låååångt fram i tiden. Kommer dock att pyssla på med bilen och uppdatera tråden när det känns motiverat

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



Trevligt med ännu en 02!

Är det en gammal nationell bil? I så fall brukar det kunna sitta trevliga saker i motor, låda, diff, styrsnäcka, väghållning.....

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Trevligt med ytterligare en räddad 02:a. Ser fram emot att se denna på Brostugan om nått år då! Jag skulle oxå vilja äga en lite mer rafflig 02:a som man kan bruksköra med i ett liknande skick som denna. Tyvärr inte möjligt när man bor i stan med totalbrist på uppställningsplatser.

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Nja, det är förmodligen en gammal Standard A (tror jag det hette ) 10 kg per hästkraft var grundregeln så det sitter inget speciellt i den tyvärr. Standard tvåliters M10 så vitt jag kan se.

Brostugepremiären 2014 kanske...? Brist på uppställningsplats lider inte jag av lyckligtvis I alla fall inte på kallgarageplatser och utomhusparkering/carport. Begränsningarna ligger väl snarare i tid och ekonomi. Men förmodligen kommer jag att sälja min 318 Cab till våren när det går att få ut lite mer pengar för den och investera dem i den här. Roligare med svängbilar än glidarbilar

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
En sjuk tanke har dykt upp... En kompis har en Yamaha R1 motor liggandes... Hmm...

En ylande MC-motor på 14.000 varv i baksätet vore ju rätt skoj Effekten ligger ju inte SÅ långt över original heller (är den "gamla" R1:an på 145 hk tror jag). Ska forska mer i detta!

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Motorfrågan ska jag fortsätta fundera på, har eventuellt fått korn på ett par Weber 45:or, den vägen är ju också ganska trevlig att gå... Hur som helst ett senare problem, rostlagning har högre prioritet.

Jag har i alla fall fått ett pris på breddningen som syns på den svarta Alpinan längre upp i tråden. 675 Euro + frakt. Inte alls så blodigt som jag befarat thumbs up Kan nog hända att det köps en sån omgång plast till våren när caben är såld

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Jag tycker absolut du ska sattsa på webrar istället för MC-maskin. Och självklart ska du slå till på den breddningen, kommer blir hur fet som helst! Vad heter breddningen?

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Det känns faktiskt som att det blir M10 i någon form... Mer rätt på något vis. Och enklare att besikta med Breddningen kallas för "Alpina Flares Quater". Finns här tillsammans med massor av annat godis

http://www.bmw02.de/GRP.74.0.html?&L=2&tx_tscahsel_pi1[page]=5 . . . .

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
trucker
Gävle ,Sweden
Här sen Okt 2006
Inlägg: 5



Härligt att du kommit till insikt självklart ska du åka M10 med turbo.
Du ska bli bjuden på en tur i mitt knallpulver så är du övertygad.

_________________
Mikael Lindberg
Citera
trucker
Gävle ,Sweden
Här sen Okt 2006
Inlägg: 5



Vill även tipsa om denna sida
http://rpglasfiber.com/
om jag tar tag i ännu ett 02 bygge blir detta Gr2 kit,men det finns en hel annat roligt tex can am breddare.

_________________
Mikael Lindberg
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Tackar för det tipset Micke Dock landar man på 10.400 kronor för en liknande breddningssats hos RP Glasfiber. Men vi får se hur det blir, är hur som helst inte aktuellt att köpa något sådant förrän till våren. Sen är det ju alltihop med hjulupphängningar, fjäderben, bromsar, diff, bakaxel, bromsar, burbygge, fälgar och däck osv... Mycket tid och pengar blir det. Men det är bara att ta en sak i taget så får det bli klart när det blir klart

Ja, det skulle vara kul att få åka med en sväng i din bil, då är man väl fast på riktigt sen Ungefär hur mycket kostade ditt motorbygge? Skicka mail eller PM om du inte vill skriva det här.

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -72 "Långtidsprojekt"
4671 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande