Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Banmöten med passagare | 1, 2 >> 6904 besök totalt |
Undertecknad har åkt banmöten med PCS i några år. På dessa får man inte ta passagerare i bilen och för följdaktligen inte heller åka med som passagerare. Undantagen gäller med instruktör men dom är ju så eftertraktade så det är sällan det blir.
Har åkt några andra möten på Anderstorp, två gånger då privatperson hyrt banan och en gång där klubben/företaget där anordnade en "Track Day" Där fick man ha med passagerare! J*klar så roligt och nyttigt det var! Att kunna köra och diskutera med passagerare om spårval och allt annat roligt. Och att kunna åka med andra! Till frågan: Vilka möten, vilka arrangörer etc brukar tillåta passagerare i bilarna? Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||
Nää, inte när man väl fått in en instruktör i bilen eller själv tagit sig in i en instruktörsbil..... Det knepiga är att komma så långt! Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||
Jag tycker inte man skall få lasta bilen full med folk, men däremot tycker jag att man skall få ha med en passagerare. Givetvis förutsatt att denna har hjälm. Det är ett utmärkt sätt för nybörjare att få åka med någon mer rutinerad kompis.
_________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
När BMWCS (och sport klubben) arrangerar banträff brukar de ha "familjekörning" där man får ha med sig passagerare. Fast då åker man på led efter "pace car".
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
och så kör de som inte har någon hjälm ner i diket/räcket lite lätt. En del plåtskador men inte värre än att det går att reparera. Men passageraren råkar slå huvudet i sidorutan så olyckligt att han blir invalidiserad. Inte kul för den som _kunde_ klarat sig HELT utan en skråma. Inte kul för föraren som får leva med vetskapen. Inte kul för de som ordnat träffen. Blir det någon mer träff öht? _________________ Magnus Thomé |
||
Jag plockade med en mer kunnig förare på konbanan på BMW CS Stockholmssektions förarträning på Tullinge i våras och han gav mig några råd som gjorde att mitt tempo ökade väsentligt. Ett av råden var att växla ner lite tidigare än jag gjorde. På det sättet blev det inte lika vingligt genom en av böjarna. Jag är van att låta bakänden kana efter att ha lärt mig köra bil på grus och is...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag avsåg naturligtvis inte att man ska tulla på säkerheten när man har passagerare . om jag ska dumma mig lite så kan man ju dra säkerhetsresomanget för passagerare och ansvarsbiten utanför banan och säga att man inte bör ha passagerare när man kör på allmän väg. (jaja, lite tillspetsat blev det ju.... mig inte för hårt )
Instämmer i att delad glädje är dubbel glädje! Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||
På Opel Sport Clubs årsmöte diskuterade vi detta med passagerare vid banåkning. Vi kom fram till att det kunde vara värt att prova på en träff och testade detta på höstträffen på Kinnekulle där BMWSC och GTi-klubben var inbjudna.
Fördelarna kan sägas vara flera, man får många bra tips på spårval och bromspunkter för att ta sig runt banan på bästa sätt genom att sitta bredvid en erfaren förare. Det är också till fördel för den nybörjare som har en erfaren bisittare som kan tipsa om hur man tar sig runt på ett snabbt och säkert sätt, vad man bör undvika etc. därigenom kan möjligen risken för olyckor minska. Jag tänker bla. på att hålla ner gasen i kurvor, att inte svänga över krönet i Tv-kurvan mm. Nackdelen är ju att två personer riskeras att skadas vid en enskild olycka men hade det inte varit lika stor eller större risk om dessa personer färdades i varsina bilar egentligen? De synpunkter vi fick efter träfen var att de flesta uppskattade denna förändring varför vi ämnar fortsätta med det. Givetvis gäller hjälmkrav, heltäckande klädsel mm för passageraren. Passageraren skall även skriva på en lapp om arrangörens ansvar (liksom föraren). _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Jag tycker det är bra om man får ha passagerare men man bör kanske på något sätt undvika att en lite grön förare får med sig polaren som sitter o hetsar. Grupptryck eller att man ska visa polarn att man "kan" är ingen bra kombination.
Därför tycker jag att man inte ska ha helt fritt för passagerare men frikostig med att folk som kört en hel del och som har huvet på skaft får åka med (och ta passagerare) Men det blir förstås plötsligt en svår gränsdragning som måste göras, dvs en del pill... _________________ Magnus Thomé |
||
En tanke ja, det är ju inte bra om "Beavis och Butthead" hamnar i samma bil...
Vi får ta upp detta till diskussion i klubben, finns det fler bra idéer? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Jag har funderat på detta en hel del och fått höra olika åsikter. Förut tyckte jag att det var självklart att det inte skulle vara någon passagerare med i bilen, men jag har ändrat mig lite på den punkten.
om du åker med så vill du ju helst stiga ut ur bilen oskadd, då hetsar man ju antagligen heller inte sin kompis som kör. Man märker ju om föraren har kontroll över bilen, ser man att kontrollen är "sådär" så finns det nog stor chans att man påpekar det om man är passagerare, precis som vi som arrangerar brukar göra med de som är lite för vårdslösa. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||
Eftersom jag själv satt med i styrelsen för BMW SC när diskussionerna om passagerarens vara eller icke vara diskuterades 1995/1996 kan jag inte låta bli att komma med ett inlägg.
Personligen är jag emot passagerare på fria bankörningspass, oavsett hjälm eller annan säkerhetsutrustning. Detta främst av två skäl, givetvis att händer det något så är det två att ta hand om men minst lika mycket att vi då såg att det ofta gick "vildare" med två personer i bilen. Om det sistnämnda beror på att man skall imponera eller på att det är "fel" personer som tar med sig kompisar i bilen vet jag inte. Däremot tycker jag, som Magnus, att man skall ha instruktörer som kan åka med och ge råd och vägledning samt att man skall ha pass med lugnare körning där pasagerare får följa med. ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
Ja, aspekten med hetsande passagare är viktig och negativ, jag tänkte faktiskt inte på det. Antar att jag är alltför enkelspårig/naiv/förvirrad (välj det som passar )
Min egen erfarenhet är dock positiv från att ha passagerare och att vara passagera, måhända har jag vettiga bekanta alternativt har jag kommit upp tillräckligt aktningsvärd ålder för att inte låta mig hetsas.. om inte gränsdragningen är alltför svår så tror jag att tillåta tillräckligt erfarna förare som passagerare är en vettig kompromiss. (samt det omvända, oerfarna förare som passagerare hos erfarna. Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||
Allmänt banåkaforum Banmöten med passagare | 1, 2 >> 6904 besök totalt |