Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan micra -98, M30B35 (ny ägare)
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (46836 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
tanken på en turbokonverterad bnruksbil i form av en soppasnål liten bil (femte micran i min ägo varav denna va den första som inte var av en k10 kaross)

planerna lades ned då den redan för ca ett halvvår sedan började slira lite lätt på kopplingen, senare började även yttre drivknutar låta illa.
när bromsen kärvade fast ute på vägen förra vintern så lessnade jag rejält på bilen....

nådastöten för bilen var när tjejen blev påkörd när hon lånade min bil. ingen större fara igenligen, en lite böcklig skärm men inget anat, förutom att vindrutan sprack
orutligt nog hade inte jag glasförsäkring på bilen och glasmästaren ville ha 6k för att byta rutan så bestämmde jag mej för att inte ens försöka besikta den denna hösten

första tanken var en utbytt motor å bakaxel, inget mer

men som de allra flesta redan räknat ut så vart detta ganska snart åsidolaggt, (mja, jag började plcoka ur motorn för 3-4 veckor sedan, sen dess har jag plockat dän mer å mer av bilen frö varje dag...

karossen är igentligen rätt fin, ingen rost har jag hittat hitills. (va det nu gör för skillnad i dagslä'get vet jag dock inte )


aaa , jag lär behöva mängder av hjälp under byggets gång, även om det inte är bestämt än så lutar det åt att försöka få chassiet godkänt av sfro, i annat fall blir det en ren busbil.
mestadels tänkt att gå på tvären snarare än riktigt låga tider. kanske en sväng på isen nån gång med...

ber om ursäkt för varierande bildkvalitet då jag oftast inte kommer ihåg att få med min kamera til garaget.

här är bilen inkörd på det nymålade garagegolvet.




enklaste sättet att få dän drivaxlar då knutarna ändå var slitna




försöker få photobucket att fungera eller om det är mitt bredband som bråkar, får lägga in mer bilder iomorrn istället

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
sådär ja



liten bonusbild där man ser hur garget ser ut ungefär, polarnas bilar till höger å vänster samt en till volvo bakom kameramannen


jaja , lite volvonörd är man nog ändå

ur med inredning

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
all el ute utom sladdarna till soppapumpen, testade även starta den brevid och det gick, bra , perfekt så kan man spara den till nått kul bygge till nån av smågrabbarna eller nått hehe....




ungefär här insåg jag att även fast jag hade kapat dän hela torpeden och nästan hela golvet från förarsäte och frammåt så sulle det bli trångt.



observera att rören som sitter där just nu är bara till för att hålla ihop karossen och hindrar fronten att vika ihop sej innan jag hinner börja med den riktigta ramen, rör mm är beställt men inte leveererat ännu,...



och i kväll när jag var i garaget så togs beslutet att den lilla biten golv längst bak inte var mycket at spara på





efter en hel del funderande så kom jag fram till att jag vill kunna använda 13" fälgar för å behålla orginal "stuk" på utseendet.
vbalet på hjulupphängning/bromsar föll därför på golf2 gti prylar, sen att det är väldigt billigt med delar till dessa i tyskland avgjorde saken





usch nu äär det nog dags att sova...

om nån har frpåger eller funderingar så ställ dem här

om den uppengbara frågan VARFÖR nu skulle dyka upp så är svaret att inte ens jag vet, troligen bara för att jag kan (plus att jag troligen inte har alla kromosomerna på rätt ställen heller enligt vissa)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
går fortfarande frammåpt iallafall..










_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
lite mer saker trillar in, snart dags att börja bygga känner jag
måste bara ha lite fler detaljer innan det är dags att börja svetsa


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Per Sandvik
Larsmo (FI)
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84



Ser bra ut!
Var inte speciellt svårt att gissa att det skulle spåra ur ordentligt när man sett ditt 360 projekt.

Vad blir det för motor och drivlina i denna?

Mvh

_________________
Per Sandvik

MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
äntligen nån som svara i tråden

till första säsongen är det en bmw m30 b35 med överladdning, ganska std motor igentligen, lite småfick med bottendel, portad topp, nya ventilfjädrar, eventuellt omslipad kamaxel, men MAX 6500 rpm å 1.5 bars ladd är sagt, så det blir nog inte mer än runt 700 häst å 1000nm på sin höjd thumbs up
till en början tetsar jag med vanliga 5 växlade m5 lådan (260 alt280) tilton 3 skivig med 4 puckade sachslameller.
volvo 940 kardan och lagerupphänging (får se sen när allt börjar trilla på plats om det blir stel kardan eller delad) bakaxel 240/1031 med 4 länk och 3.30 utväxling (siktar på bra topphastighet) troligen en torsin/torsendiff, men det skulle eventellt kunna bli en svetsad, beror på dollarpriset senare under vintern och lite annat, ska aventuellt dela en container med ett par killar från usa...

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Per Sandvik
Larsmo (FI)
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84



Haha, sjuka planer.

Vet inte om jag skulle vilja gå i närheten av en 700hk RWD Micra.
Lär inte bli speciellt lättkörd med den effekten och kort hjulbas, dock kan det nog bli väldigt roligt. thumbs up

Kämpa på nu bara och uppdatera när det händer nått, jag lovar att följa projekt iaf.

Mvh

_________________
Per Sandvik

MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
fick lite gjort med självaste bilen idag thumbs up

började med å kapa bort gamla bärarmsfästen från bakaxeln.
så jag kunde bestämma ungefär vart bärarmar ska hamna bakåt.

rören jag anänder är 42.2 sömlösa rör såklart, dock 4mm väggtjocklek.
ramen är såklart långt ifrån kalr, men nu kan den ialafall stå själv utan att vika ihop sej om man råkar gå emot den eller hissa med domkraft på fel ställe

"ramrören" sitter nu så jag kommer kunna använda en styrväxel med bredd mellan 650-700mm beroende på hur jag skär ut fästen till främmre länkarmar.

det verkar vara mellan dem måtten de flesta styrväxlar ligger..
kommer behöva en från framhjulsdriven bil dvs som sitter bakom hjulen.


måste även ha tag på en motorlyft på hjul (jag har bara talja i garaget nu) så jag kan hissa ned motorn å måtta vart den ska sitta innan jag bygger mer på ramen,. dels så jag vet att den får plats och kan fixxa motorfästen,
dels så måste jag ha plats under hela bilen för avgasystemt oxå
iom jag helst vill ha plats för minst 3.5" men gärna 4" så lär jag nog få bygga ramen så att jag har möjlighet att bygga en avgastunnel mellan passagerarens fötter och tight under den stolen....

troligen lär avgasystemet får gena upp mellan ramrören strax intill fästena för 4 länken i karossen sen, så måste beakta det innan jag bygger bakre länkarmar med

fick lov å köpa mej en sån här med. golvet i garaget lutar lite så den blir en bra investering. plus att den kommer vara oumbärlig när jag ska fixxa med camber och castervinklarna i framvganen







_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Bara en sak,
GALET

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189



Gött!!

_________________
Urban Karlsson
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Trodde någon skulle göra en lätt modifiering av en micra för att testa på bankörning när jag öppnade tråden, noterade inte vem som skapat den...

Helt urspårat! Underbart!

/Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
sådär ja, har pratat med chefen och fick tillstånd att köpa ut samtliga material till bur/chassi mm på firman
passar på å beställa lite material till grenrör osv med såklart.

18m sömlöst 42.2X3mm beställt, plus dem dryga 20meter i 42.2x4 som jag redan plockat undan "spillbitar" från jobbet så ska det nog räcka till gott å väl thumbs up

en säck med 42.2 samt 48mm tubsvetsböjjar blev det visst med...
lite mer beställningar från vattenskärningen gjorda med idag så det ska bli klart under veckan...

får väll passa på å göra lite smygreklam för firman med då antar jag hehe.

www.progatec.se

ska väll ställa mej i svarven ikväll å fixxa ändar till bärarmar och länkarmar så kan jag börja häfta upp det senare i veckan. är ju några timmars svarvning innan dess >

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
såja, fick lov å bygga dessa "snygga" fästen å svarva egna gummibussningar och hållare å hela kittet då jag inte hittade nått som passade bra.

inte lätt å svarva gummi men det går

fästena ska svetsas i bakaxeln å sen komer dem bygggas ihop med "boxarna" som håller ihop 4 länken vartefter.

samma lika övre stöddämparfästen gick jag fixxa egna...
vattenmaskinisten hade inte tid å skära, fick lov å klippa och borra egna plattor , men det blir ju nästan lika snyggt.

nu väntas på å fixxa främmre länkarmar och sätta dit styrservon, (har konstaterat att 740 servot kommer bli bra)

sen i med motorn och kontrollera att höjden blir rätt när den står på alla 4 hjulen innan jag svetsar klart fästen för bakre dämpare






så passar på å slänga in en kasss mobilbild på nya bruksbilen,
3dje ungen är på väg nu så behöver en praktisk kombi att rulla med till vardags
ännu mindre anledning att stressa med å å få ihop micran till bansäsongen :thumbright:


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
slänger upp lite bilder som utlovat

efter en hel del mätande å trixande så TROR jag att jag är på rätt väg nu,
ser ni nått som verkar galet så säg till eller nått så jag inte bygger helt fel..

länkarmarna är byggda i kalldragna 27x3mm sömlöst (hydraulrör)
fästet mot spindelled är i 5mm plåt likaså fästen mellan ram/länkarm.
sen gummibussningar till länkarmar.

länkarmarna ihophäftade




helsvetsade å gummibussningar ipressade, lär väll blästras å målas senare när jag fått den kollad av sfro man (om det nu blir så)



testmontering, styrservot är bara fastsatt med tvingar än.
framvagns"balken" är ett 50x50x5 vinkeljärn, sen svetsas två 20mm plattjärnsbitar med 4 gängade m10 underifrån mot ramen som skiten bultas med (allt för att man ska kunna få ur motorn så lätt som möjligt senare så det mesta går att bulta dän lätt)



länkarmar och styrleder kommer bli nästan horisontala när motorn hamnar i sen (hoppas jag)



åt det håller går det fritt med fullt rattutslag


åt det här hållet tar dock styrdeled i lite i fälg/däck, går åt svängda styrleder ,



nästa steg blir att sätta mer permaneta stag at hålla upp fjäderbenstornet så jag kan hänga i motorn och växelådan å bygga fästen dit...
kanske hinner med lite i helgen men har lite andra projekt på gång då med så det är inte säkert

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
gory
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 433



varför köra du "lösa rörböjar" varför inte bara såga 45grader?

_________________
Oscar olander - Sthlm
BMW 335i Touring
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
gory skrev:
varför köra du "lösa rörböjar" varför inte bara såga 45grader?


såga ryssböjjar

njae, chefen skulle strypa mej om han såg jag gjord det, ser ju för hemskt ut , är ju han som betalat allt material för chassiet så böjjarna kostar mej inget, och firmans loggo kommer sitta på bilen sen så vill ha lite finisch på det med...

dessa rören som är svetsböjjar på är dem som jag anser kommer ha "mindre viktig" bärighet i konstruktionen när hela bilen är klar, dvs rören som går uppåt mot tak och så vidare (typ huvudbåge, a-stolpar c stolpar osv) kommmer bockas direkt i längder på 42.2x3 rör... vet inte om det är rätt tänkt, dessa böjjarna som är svetsade nu är mest för att hållla ihop chassiet tills vidare... det kommmer troligen tigsvetsas i ala rörskarvar medans alla kors och vinklar på rör kommer magsvetsas... (mycket lättare att få bra inbrännna i rörskarvning med TIg, medans jag vill fylla upp med mer svets i "korsningar" mellan rör å tar magsvtesning där...

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
slaim
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 29



WOW =), snyggt bygge! Kommer bli galet, och galet bra =)

_________________
Simon Henrikson
...det viktigaste är inte att vinna, det är att komma först.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
såja lite hänt igen då.
styrservot fastborrat å bultat där det ska vara.
ett par mer eller mindre tillfälliga stag till har ramlat dit.
kommer bli många fler stag till framvagnen vartefte jag börjar se vart det finns plats utan att störa insug å grenrör/turbo/dp osv allt för mycket...

motorn sitter på egna fästen likaså växelådan....

motorn hamnar låångt bak, blir bara en liten "sittbrunn" och en REJÄL kardantunnel och spränkskydd ifall det skulle börja flyga svänghjul/vetvstakar å annat sen




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
inspiration efterlyses

nästa steg blir för imorrn att bygga upphängning för kardan, bygga kardanen (utgår ifrån en 940 kardan jag har ligger tror jag)

blir en kort främmre halva på ca 2 dm bara för att kunna använda hardyskiva och stödlagergummi.
bakre halvan blir väll runt 1 meter lång...

under veckan kommer turbon (turbosarna har inte bestämmt vilken jag ska använda än) tillbax från kromfabriken

dels den hx55an som ligger tidigare i tråden, sen även en Switser/B&W s300
dem såg för gräsliga ut så tog å blästrade, slipade ned å sen polerade upp både avgashus å kompresorhus. så nu blir det kromat kompressorhus å blankförnicklat avgashus (jag vet att det är lite bögvarning men nått måste ju glittra på bilen med )

nästa steg blir å bygga rattstång så man kan testa putta runt å svänga med bilen...

möjligen hinner jag med å bygga växelspakställ i veckan med...

det är väll ungefär dme planerna jag har under denna veckan.

under julledigheten ska det börja svetsas, antningen fortsätta med chassie/bur osv, alt grenrör å insug, har inte bestämmt mej redigt än...

har laddat upp med 100liter disel i garaget (till värmen) samt en ny 50 kilos tub svetsgas och en ny rulle svetstråd...

ska nog ta å låna hem en tigsvets från jobbet med tills dess

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



Söker du inspiration?!

Du har ju listan klar, bara att sortera den och börja bocka av punkter så är du snart klar

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan micra -98, M30B35 (ny ägare)
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (46836 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande