Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 2,0 -87 TILL SALU
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (36366 totalt)
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Jag köpte mig en Alfa 75 i slutet av september, förövrigt min första bil från denna legendariska biltillverkare!
Bilen var i relativt bra skick när ja köpte den förutom att grenröret var av på två ställen och ena bakoket "satt helt fast". Det sitter en 2.0 Twincam med dubbla dell'orto och bromsarna bör ju göras vid då det sitter solida skivor fram, visst kan man bygga om till 5-bult men fälgarna som stter på passar ganska bra tycker jag, borde det inte gå men ok från en 75 ts och skivor från en 155:a? Man får väl bygga en ok adapter!

Grenröret svetsades och oket ljusterades ut som man ska göra och inte pressa ut kolvarna med polygrip som den tidigare ägaren försökte. Och sen provkördes det! På bilen sitter det Bilstein-dämpare runt och och den är ganska låg, det satt två Momostolar i den. Vilken bil att köra, helt makalöst rolig! Det bruksades friskt till en dag då jag gasade ur en korsning och bilen slutade driva efter det blev den sående ett par veckor tills idag då jag fick tummen ur och började lokalisera felet.

Upphissad


Motorrummet


Kontoret (notera ljudanläggningen som hänger ifrån backspegeln thumbs up )


Stolar och bälten


Plåtvinge, inte snygg men den ger bilen lite karaktär och den är mycket välbyggd


Jag fick för mig att det var i diffen felet låg efter att ha fått mycket bra tips från alla på alfalklubben! thumbs up

Så det var bara att börja skruva



Får nog plocka fram svetsen också


Ett riktigt system sitter på också


Med dessa däck gick det inte ens att svänga med min Vectra GT men på Alfan så känns dom helt annorlunda, stor skillnad på bil och bil


Nya bromsrör runt hela bilen blev en trevig överraskning som ja inte visste om när ja köpte den


Plockade ur diffen iaf och fick plocka lite tillbehör också, tur att man har en teleskop magnet, mycket bra grej


Undra varför den inte driver


Så nu måste ja hitta en ny diff, är det någon som vet om TS diffen passar? Det borde den ju göra men man vet ju aldrig. Det skulle ja inte vara fel om den driver på båda!

Nu är det lördagkväll med dess tillbehör!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Vad det gäller bromsar hade förra ägaren till min gamla GTV satt dit ok och skivor ifrån en GTV6 fram, och helt enkelt låtit borra nya hål för hjulbultarna. Funkade klockrent till en billig penning men du kan behöva mickla lite med bromsbalansen efteråt, en del (däribland jag) fick problem med den.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Tack P.P för ett bra tips!
Det tål att tänkas på! thumbs up

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Grattis till bilen !! om det var din första Alfa så kommer det i alla fall inte bli din sista !!!

Det är diffbroms i TS-lådan men jag tror inte det är värt att bara flytta över diffen. Stegningen i lådan är bättre på TS-varianten så jag skulle byta allt om hittade en komplett låda.

Jag har en obromsad låda om du bara vill byta diff. Skicka ett PM om du vill.

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
pastaracing skrev:
Grattis till bilen !! om det var din första Alfa så kommer det i alla fall inte bli din sista !!!

Det är diffbroms i TS-lådan men jag tror inte det är värt att bara flytta över diffen. Stegningen i lådan är bättre på TS-varianten så jag skulle byta allt om hittade en komplett låda.

Jag har en obromsad låda om du bara vill byta diff. Skicka ett PM om du vill.

/Fredrik


Tack så mkt! Nej, det känns som att det skulle kunna bli en till! Får sälja det tyska skrotet innan bara! thumbs up

Jassä, annan utväxling då eller? Det skull ju kuna vara värt att kolla up. Du har pm!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Kul bil, började min alfakarriär i en 2.0 med förgasare som du, sköt diffdreven på den som du.

Äger min 3e, 4e, 8e samt 9e alfa fortfarande

Kolla insugsgummin mellan förgasare-topplock, de brukar spricka och då drar den tjuvluft. Billiga packningssatser till förgasarna köpte jag här http://shop.ebay.com/carbs_and_parts/m.html

I övrigt finns det mycket kunskap och byggtrådar på 75an på www.alfapower.nu (sidan kommer säkert upp snart igen)

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18635



Kul med en 2.0 förgasare, inte så vanliga...

Kolla på kanten på kronhjulet, skall stå 43/10 om du har en riktig 2.0 låda, det innebär 4.3:1 utväxling och alltså en lägre utväxling än en 75 TS som har 41/10, 4.1:1. Själva dreven till växlarna är samma så där finns det inten vinst att hämta på en TS låda.
Har själv byggt om just en 75 2.0 låda till diffbroms så ja det går med lite trixande. Diffarna är inte identiska så man får lägga en spacer mellan kronhjul och diffhuset, först måste man dock lista ut hur tjock den skall vara och det kräver lite jobbande med fläckfärg.

Jag har också byggt om 75 ventilerade bromsar till 4 bult och det är plättlätt, bara att sätta en fembultad skiva på navet och trycka i ena hjulbulten, sen borrar man bara genom de andra bulthålen så får man perfekt passform. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Tack så mycket MaZ för tipsen! thumbs up

Jag har sneglat ganska mycket i din tråd ska du veta! Kul med alfa meckande...

Hur blir det med att sätta ok från en med 5-bult (då jag gissar på att dessa är grövre!?) med bromsbalansen?
Får man montera en justerbar bromsvåg?

Insprutning i all ära men finns det nått som slår blöddret från förgasare?

Nu måste jag jaga rätt på skivor och ok från en med fem bult, är det samma frambromsar på TS och V6?

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Idag har jag experimenterat med lite saker som jag aldrig har hållit på med.

Jag har börjat kolla lite på att bygga bromskylning genom att plocka loss dimljus och bygga en lite prototyp i formplyfa!
Samt att jag har börjat fundera på att göra en splitter till den, inte för att jag vet riktigt vad den är till för med det ser coolt ut!

Splitter eller inte splitter!




Här är hjulet invridet max så det bör gå att dra en slang där emellan


Som sagt så är jag nybörjare på området med att förbättre saker, det brukar vara åt andra hållet när jag är i farten!

Hålet som jag tog i prototypen är 55mm, hur grovt grukar man ha och vad använder man för slang?
Grejerna är tänkta att gjutas av i glasfiber när jag vet hur det borde se ut!

I övrigt så plockade jag av plasten från trösklarna för att kolla konditionen på dessa och till min förtjusning aå var det endast två blemor som jag hade sett redan innan vid hundbenen! (där bakskärmen möter tröskeln)
Jag har även tänkt att lacka dessa samt att lacka "ner" fram och bakstötfångare.

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Bromsvåg är nog lite överkurs, en bromsreduceringsventil räckte utmärkt i mitt fall.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228



Vi håller på att slakta ner en 155 V6 med helt nya skivor och oken ser riktigt fina ut.
om det passar eller inte vet jag inte. På 155 TS satte jag Saab 9000 skivor och Volvo 240 ok. Blev nog lite väl mycket bromsar

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18635



Brewmaster skrev:
Tack så mycket MaZ för tipsen! thumbs up

Jag har sneglat ganska mycket i din tråd ska du veta! Kul med alfa meckande...

Hur blir det med att sätta ok från en med 5-bult (då jag gissar på att dessa är grövre!?) med bromsbalansen?
Får man montera en justerbar bromsvåg?

Insprutning i all ära men finns det nått som slår blöddret från förgasare?

Nu måste jag jaga rätt på skivor och ok från en med fem bult, är det samma frambromsar på TS och V6?


oken är bolt on tillsammans med skivan från fembult, kolvdia är samma och det blir försumbar skillnad i bromsbalans.
Alla aluok är samma från TS/Turbo/V6. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Hmm, bromsreduceringsventil... Typ som att bygga om en lastkännarventil från tex en Caddy för att få den justerbar?

Efter att ha gjort lite efterforskningar så verkar skivorna på 155:an ha 59mm centrumhål medan det är 72mm på 75an, iofs så får man lite större skivor om man tar från 155:an..

Men med take på att man slipper lite pyssel genom att ta grejor från en 75:a så blir det nog så, tack iaf Spelwilly och P.P. thumbs up

Tack jol för länken, förgasarna bör jag nog gå igenom... motorn känns inte så varvvillig som jag trodde att den skulle göra. Kan ju ha mycket med fuggarna att göra!

Jag rensade även lite grejor och hittade ett slutsteg gömt i reservhjulsbaljan, det är ju inte aktuellt att ha i den här bilen, det åker ut!



Trots att det är ifrån rätt land

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Brewmaster skrev:
Hmm, bromsreduceringsventil... Typ som att bygga om en lastkännarventil från tex en Caddy för att få den justerbar?


Det funkar kanske. Jag kostade på mig en Tilton-historia, motsvarande kostar runt 1500 hos Din Rallyboutique ser jag. Olika bilar har reagerat olika på den här modifieringen. Jag vet inte om 75-an har en annorlunda huvudbromscylinder än GTV-n eftersom Mats inte hade några problem. Jag var med om att åka med 90 graders drift mellan två stenmurar när en kompis skulle provköra den, det var spännande så det räckte... Det tyckte nog konkurenterna på banan också då bilen var lite överallt på banan under inbromsningarna. Men det är ju bara att bygga och testa, du känner j-ligt fort om det funkar bra

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Du har p.m

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
P.P. skrev:
Brewmaster skrev:
Hmm, bromsreduceringsventil... Typ som att bygga om en lastkännarventil från tex en Caddy för att få den justerbar?


Det funkar kanske. Jag kostade på mig en Tilton-historia, motsvarande kostar runt 1500 hos Din Rallyboutique ser jag. Olika bilar har reagerat olika på den här modifieringen. Jag vet inte om 75-an har en annorlunda huvudbromscylinder än GTV-n eftersom Mats inte hade några problem. Jag var med om att åka med 90 graders drift mellan två stenmurar när en kompis skulle provköra den, det var spännande så det räckte... Det tyckte nog konkurenterna på banan också då bilen var lite överallt på banan under inbromsningarna. Men det är ju bara att bygga och testa, du känner j-ligt fort om det funkar bra


Haha! Låter som en spännande resa.
Ja, vi får prova oss fram och se hur det går, jag hoppas att det går lika smärtfritt som för Mats. thumbs up

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18635



P.P. skrev:
Brewmaster skrev:
Hmm, bromsreduceringsventil... Typ som att bygga om en lastkännarventil från tex en Caddy för att få den justerbar?


Det funkar kanske. Jag kostade på mig en Tilton-historia, motsvarande kostar runt 1500 hos Din Rallyboutique ser jag. Olika bilar har reagerat olika på den här modifieringen. Jag vet inte om 75-an har en annorlunda huvudbromscylinder än GTV-n eftersom Mats inte hade några problem. Jag var med om att åka med 90 graders drift mellan två stenmurar när en kompis skulle provköra den, det var spännande så det räckte... Det tyckte nog konkurenterna på banan också då bilen var lite överallt på banan under inbromsningarna. Men det är ju bara att bygga och testa, du känner j-ligt fort om det funkar bra


Finns ju hur många som helst som gjort detta, förstår inte riktigt varför det skulle bli sämre bromsverkan fram heller?

Jag gjorde det på en Alfetta Sedan förresten men min Aftetta GTV har haft samma ombyggnation under hela tiden jag har kört den.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Idag har jag varit en sväng till grannkommun och befriat Fredrik "pastaracing" från en vanlig 2.0 låda som ja ska plocka diffen ifrån, tack så mycket för det Fredrik!! Blir väl lite meck imorrn hoppas jag...

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18635



Brewmaster skrev:
Idag har jag varit en sväng till grannkommun och befriat Fredrik "pastaracing" från en vanlig 2.0 låda som ja ska plocka diffen ifrån, tack så mycket för det Fredrik!! Blir väl lite meck imorrn hoppas jag...


Varför inte bara skifta dit lådan?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
MaZ skrev:
Brewmaster skrev:
Idag har jag varit en sväng till grannkommun och befriat Fredrik "pastaracing" från en vanlig 2.0 låda som ja ska plocka diffen ifrån, tack så mycket för det Fredrik!! Blir väl lite meck imorrn hoppas jag...


Varför inte bara skifta dit lådan?


Det kändes enklare att bara byta diff...

Jag kollade på min diff och så plockade jag ur den andra och på min står det 10/43 och på den andra 10/41.
Det betyder alltså att min är lägre växlad en den andra!? Går det att skifta och sätta 10/41 i min låda eller är det värt att byta kronhjulet?

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Brewmaster skrev:


Det kändes enklare att bara byta diff...

Jag kollade på min diff och så plockade jag ur den andra och på min står det 10/43 och på den andra 10/41.
Det betyder alltså att min är lägre växlad en den andra!? Går det att skifta och sätta 10/41 i min låda eller är det värt att byta kronhjulet?


Då är det alltså olika slutväxlar på sena Alfetta och tidiga 75or, har aldrig mekat 75 2.0 utan TS-motorn
Kronhjulet och piniongen hör ihop, även om det är 10 kuggar så är dom olika.
Allra enklast är väl bara att byta innehållet i diffen om inget annat är trasigt.

Jag tror i och för sig att Alfettalådan passar bättre på bana beträffande utväxlingen, hur skicket lämpar sig för hård bankörning vet jag däremot inte

Kör hårt!

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 2,0 -87 TILL SALU
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (36366 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande