Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Sökes: Info om Grupp 5. 1976 -1982 Speciellt om Ford Escort | 1 besök senaste veckan (9762 totalt) |
Håller på med lite research om Grupp 5 under år 1976-1982 då de körde "produktionsbilar"
Det är speciellt Escorten jag är intresserad av men hittar nästan bara information om Caprin och sedan om alla BMWs finns det hur mycket som helst verkar det som. Det jag är intresserad av är egentligen allt, storlek på fälgar, hjulupphängning, vilka som körde bilarna och så vidare. Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Läste någonstans att det skulle finnas en Grupp 5 escort i Sverige med om någon kan bekräfta detta och i så fall vet vem personen är hade också varit helt underbart. Tack på förhand |
||
Här finns lite info,bara att scrolla ner,längst upp kan du välja år för år.
http://homepage.mac.com/frank_de_jon MVH _________________ Sammy Nilsson Lotus Elise S1/111S https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58816&highlight= Biltransporten https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69014&highlight= |
||
Leif Nilsson körden en Gr 5 Escort MK2 i SM Special Racing, Kan varit runt 77-80 någon stans.
Vet att Bebben Engström tog över den senare, kanske John-Erik Öpverg också, Har sett den någon gågn senare, men då ganska sönderbyggd med Hisingbojsänke udner huven och annat elände. (tror den fick det redan på Engströms tid) Vet inte vem som har den idag. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Hej Alf och alla andra. Oj va kul med frågor om gr 5: ett av mitt livs stora kärlekar (samt den svenska varianten "Super Saloon" förstås!!). En bil i taget: Leif Nilsson, svenskbyggd. Senare Bebben Engström, Gert Pettersson och mycket riktigt J-E Öberg. J-E provade både sug och TurbOVolvo. När Mats Johansson, Rappestad, köpte den satt den en hederlig B20 med Weber 45 i bilen. Mats lackade upp bilen med tjusig pussellack (orkar tyvärr inte gräva fram bilder, men har ett par) och rejsade en säsong eller två innan den såldes till Br Junelöv tror jag. Har inte sett bilen sen dess. Zakspeed turbo äkta gr 5: jodå, kördes 82 och 83 i svenska Super Saloon av Per Alm, Göteborg. Osäker på 84, men 85 och 86 ägdes/kördes den av Pekka Korkeakoski, Finland, i Special Saloon. Misstänker att den nöttes ut där. Och såldes senare som ett "skogsvrak" till Tyskland. Har sett den renoveras på nätet. Har en hel del bilder och info om Super Saloon/Gr5, kontakta mig gärna om intresse finns. Hälsningar / Bo A _________________ Bo Anckarman |
||
hei, jeg har den bilen. står uten motor og gear, mangler mange av de historiske delene samt ombygd til LHD jeg samler på historie om bilen, så bare kom med bilder og tekst. takk _________________ Odd Båtstad |
||
Hei,
Skal prove å få lagt til bilde nå jeg er hjemme fra ferie. Kommer til å montere YB motor igjen, å få kjort litt med den i Gatebil extreme og lignende. Men på sikt kunne jeg tenkt å tatt en liten renovering, kansje med Sansui farger som da Leif hadde bilen, drommen er "riktig" motor og drivlinje men det koster flesk. Fint om du finner bilder av den, jeg er veldig takknemlig for all info og bilder mvh odd _________________ Odd Båtstad |
||
Hei Min bil (x Leif Nilsson) har samme hjulupphängning foran som 72-73 Works Capri och Gp2 / Gp5 Zakspeed Escort och Capri sier Gary Wilkinson, genuin Zakspeed escort eier fra New Zealand, han har fått laget nytt også. och storleken på mine fälgar 11x16 foran og 13x16 bak om jeg ikke husker feil, men Zakspeed Escortene hadde flere kombinasjoner alt fra 15" til 17" Du finner masse info om Gp5 Escort på "ten-tenths" forum 2 stk Gp5 escort eiere som skriver masse story der + eieren av Croix-Blanche Escorten och mange flere _________________ Odd Båtstad |
||
Bilen köptes från Finland av Kari Mäkinen i Gbg som skulle byta ut helaluramen i den mot stål för att få kör med den, detta projekt kom dock endast halvvägs, dvs den kapades ner i bitar. Var en MYCKET svårkörd 1400 cc BDA turbomotor och 5 vxl synkad ZF-låda i den, alltså knappast något som passade svenska banor... Men vad gott den lät på Anderstorpsrakan när den väl gick rent Bilen är såsom står ovan såld till Tyskland, närmare bestämt till familjen Mucke i Berlin. Tror de är Ford-handlare där (??) En av bröderna har ju även kört DTM och de åker historisk racing med en Ford Capri Mk1 med 3,4 liters GA-motor (24 ventils V6:a) som också har ett underbart avgasljud på historiska tävlingar i Tyskland UTAN ljudbegränsningar (eller nästan utan i alla fall, max 136 db!!!!) _________________ Tobbe Sällfors BMW 2002, Grupp 2 Nürburgring Nordschleife: 9.11 |
||
Allmänt banåkaforum Sökes: Info om Grupp 5. 1976 -1982 Speciellt om Ford Escort | 1 besök senaste veckan (9762 totalt) |