Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 -83 2,0 TURBO. Reggad , besiktad , Godkänd
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
13 besök idag (91753 totalt)
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
har börjat med slutröret oxå blev bra tycker jag




_________________
Joakim Carlsson
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
har hämtat lite delar på posten junibollar till mitt bakre fjäderbensstag, tack snowball för snabb lev: ,,
svatsa fast det på engång medans jag ändå va ut i garaget ,, så blev det

har oxå snidat ihop ett avgas spjäll som skall leda avgaserna förbi sista ljuddämparen när man går på fullt ladd












_________________
Joakim Carlsson
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
har donat lite med bilen ,,, har fått mitt pedalställ så nu kan jag justera in förarplats med ställ och ratt position,,
har kapat upp i fram på bilen för att lättare kunna mecka och serva ,,

sen har jag fått lite pimp till motorn oxå

jocke





_________________
Joakim Carlsson
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
har hänt massa med bilen trots att jag inte uppat nått ,,
byggde nytt svetsbord idag oxå stabilt och tungt..

_________________
Joakim Carlsson
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
börjat med bakaxeln ,,
gjort toe stag och monterat nya coilovers från k-sport
svarvat alla svetsändar själv samt tornen på axeln , även gjort topplagringen själv , ledlagern till topplagring från HKS - Hypermaxx dämpare ,

funderar över krängningshämmare , blir det för stumt att köra med knivar bak??
har sett att det är många som kör utan k-hämmare när man kör toestagen men det e ju helt olika rörelser man arbetar med ,
fördelen med knivarna är ju den stora justeringsmöjligheten MEN det kanske kostar mer än det smakar

tips motages ,,

mvh jocke












_________________
Joakim Carlsson
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



jocke_c skrev:

funderar över krängningshämmare , blir det för stumt att köra med knivar bak??
har sett att det är många som kör utan k-hämmare när man kör toestagen men det e ju helt olika rörelser man arbetar med ,
fördelen med knivarna är ju den stora justeringsmöjligheten MEN det kanske kostar mer än det smakar

tips motages ,,



Om det blir för stumt eller inte beror ju på hur stum du gör krängaren, hur hårda fjädrar du har, och balansen mot hur stum framvagnen är .

Eftersom det är ganska lättåtkomligt bak på din bil så skulle nog jag gjort nån enklare lösning. Kanske genom att variera infästningen, eller helt enkelt testa att bocka ny(a) krängare av annan diameter, byta och testa.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



DJ skrev:
jocke_c skrev:

funderar över krängningshämmare , blir det för stumt att köra med knivar bak??
har sett att det är många som kör utan k-hämmare när man kör toestagen men det e ju helt olika rörelser man arbetar med ,
fördelen med knivarna är ju den stora justeringsmöjligheten MEN det kanske kostar mer än det smakar

tips motages ,,



Om det blir för stumt eller inte beror ju på hur stum du gör krängaren, hur hårda fjädrar du har, och balansen mot hur stum framvagnen är .

Eftersom det är ganska lättåtkomligt bak på din bil så skulle nog jag gjort nån enklare lösning. Kanske genom att variera infästningen, eller helt enkelt testa att bocka ny(a) krängare av annan diameter, byta och testa.


Nu har jag ju inga siffror mm.
Men ser man historiskt på Golfar.
Det är av godo att styva upp med krängare eller svetsa upp bakaxeln så den blir krängstyvare.
Golfarna ÄR alldeles för mjuka i baken och har nästan ingen krängare att tala om.
ÄVEN mk II som har sin krängare i axeln är på tok för mjuka.

Du kan ju enkelt göra en bultad plåt i framkant av axeln som även fungerar som krängare.
Den bultar du i mellan den lodräta och vertikala plåten , med många bulthål att välja mellan väljer du åxå styvhet på "krängaren". Det är ett enkelt sätt att styva upp extra. Det förutsätter dock att man har de stag du redan bygg då just den modifieringen ju bara styvar upp främre delen av axeln annars. Man kan ju med fördel ha två olika tjocka plåtar för att testa olika mycket effekt.

OM du inte vill göra så då är det ju bara en extra utanpåliggande krängare som gäller.
Finns färdiga kitt för Golf Mk I , men du kan lika gärna ta en på skroten och passa in.

Frågor på det

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Lillen skrev:
DJ skrev:
jocke_c skrev:

funderar över krängningshämmare , blir det för stumt att köra med knivar bak??
har sett att det är många som kör utan k-hämmare när man kör toestagen men det e ju helt olika rörelser man arbetar med ,
fördelen med knivarna är ju den stora justeringsmöjligheten MEN det kanske kostar mer än det smakar

tips motages ,,



Om det blir för stumt eller inte beror ju på hur stum du gör krängaren, hur hårda fjädrar du har, och balansen mot hur stum framvagnen är .

Eftersom det är ganska lättåtkomligt bak på din bil så skulle nog jag gjort nån enklare lösning. Kanske genom att variera infästningen, eller helt enkelt testa att bocka ny(a) krängare av annan diameter, byta och testa.


Nu har jag ju inga siffror mm.
Men ser man historiskt på Golfar.
Det är av godo att styva upp med krängare eller svetsa upp bakaxeln så den blir krängstyvare.
Golfarna ÄR alldeles för mjuka i baken och har nästan ingen krängare att tala om.
ÄVEN mk II som har sin krängare i axeln är på tok för mjuka.

Du kan ju enkelt göra en bultad plåt i framkant av axeln som även fungerar som krängare.
Den bultar du i mellan den lodräta och vertikala plåten , med många bulthål att välja mellan väljer du åxå styvhet på "krängaren". Det är ett enkelt sätt att styva upp extra. Det förutsätter dock att man har de stag du redan bygg då just den modifieringen ju bara styvar upp främre delen av axeln annars. Man kan ju med fördel ha två olika tjocka plåtar för att testa olika mycket effekt.

OM du inte vill göra så då är det ju bara en extra utanpåliggande krängare som gäller.
Finns färdiga kitt för Golf Mk I , men du kan lika gärna ta en på skroten och passa in.

Frågor på det


du har inte lust att rita en liten bild på plåten du tänker på ,, har lite svårt att förstå vad du menar ,,
har annars funderat på att bygga dit en krängare från en annan bil men det vore ju bra med ställbart så man kan lära sig i praktiken vad det blir för skillad , (det e så jag lär mig bäst)

jocke

_________________
Joakim Carlsson
Citera
kson
Skepplanda
Här sen Mar 2008
Inlägg: 43



Hej
Intressant tråd.
Angående bakre krängare så passar en framvagns krängare från suzuki baleno oförskämt bra.
Men du bör nog förstärka bakaxeln lite till, den tvärgående balken har en öppen profil, om du "stänger" denna med en plåt så blir den bättre.

Thomas

_________________
Thomas Knutsson
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
kson skrev:
Hej
Intressant tråd.
Angående bakre krängare så passar en framvagns krängare från suzuki baleno oförskämt bra.
Men du bör nog förstärka bakaxeln lite till, den tvärgående balken har en öppen profil, om du "stänger" denna med en plåt så blir den bättre.

Thomas


har tängt stänga balken men skall flytta ner bussningsfästet till mitten på balken oxå för att få en rakare lutning på bet bakre "benet" vilket minskar toe vinkeln bak när det e sänkt mycket ,
skall kolla upp den krängaren oxå .. tack

_________________
Joakim Carlsson
Citera
kson
Skepplanda
Här sen Mar 2008
Inlägg: 43



Hej
Vad är det fär dämpare du har på bilen?
Är dessa justerbara/ställbara?
Pratar inte om fjädern nu

Sedan så finns det en annan möjlig väg.
Detta är en vanlig syn i europa när det kommer till svängåka.
I vitt förstärkningsplåtar och i rött en plåt som bultas dit, denna med olika längder på.
Varför har jag inte riktigt förstått men det finns säkert någon här som kan förklara varför man vill ändra länden på denna plåt i olika skeden.



Thomas

_________________
Thomas Knutsson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



kson skrev:
Hej
Vad är det fär dämpare du har på bilen?
Är dessa justerbara/ställbara?
Pratar inte om fjädern nu

Sedan så finns det en annan möjlig väg.
Detta är en vanlig syn i europa när det kommer till svängåka.
I vitt förstärkningsplåtar och i rött en plåt som bultas dit, denna med olika längder på.
Varför har jag inte riktigt förstått men det finns säkert någon här som kan förklara varför man vill ändra länden på denna plåt i olika skeden.



Thomas


För den fungerar som en krängnings hämare och bli därmed justerbar

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Babbe skrev:
kson skrev:
Hej
Vad är det fär dämpare du har på bilen?
Är dessa justerbara/ställbara?
Pratar inte om fjädern nu

Sedan så finns det en annan möjlig väg.
Detta är en vanlig syn i europa när det kommer till svängåka.
I vitt förstärkningsplåtar och i rött en plåt som bultas dit, denna med olika längder på.
Varför har jag inte riktigt förstått men det finns säkert någon här som kan förklara varför man vill ändra länden på denna plåt i olika skeden.



Thomas


För den fungerar som en krängnings hämare och bli därmed justerbar


det var en smart lösning ,, detta skall jag nog ta till mig ,, tackar

då är det bara kängare fram att göra oxå

_________________
Joakim Carlsson
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
var länge sen jag uppa nått,, lite har man fått gjort iallfall ,
Har svetsat om yttre delen på bärarmarna för att passa 9-5 spindelleden ,
byggt ett förstärkningsstag under bilen och bytt fjädertorn fram med sellholm toppar,
sen gav jag mig själv en 30års present , En fräs
har även gjort ett litet allmänt lyft i garaget med nymålat golv och svarven fick lite färg oxå ..
kvar i hjulupphängning är kränngare fram samt förlänga styrarmar, sen är det dax att lyta motorn för massa helsvets ,, fick oxå nytta av min chassijigg jag har haft ståendes .

jocke













30års present till mig själv

_________________
Joakim Carlsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Läckert.
VAD är det för spoiler och kjolpaket?
Ser oldschool tyskt ut?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Lillen skrev:
Läckert.
VAD är det för spoiler och kjolpaket?
Ser oldschool tyskt ut?


Det är svensktillverkat men gammalt ,aldrig monterat dock
passformen var väll sådär men det e ju glasfiber så det e ju inte så svårt att fixa

jocke

_________________
Joakim Carlsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



jocke_c skrev:
Lillen skrev:
Läckert.
VAD är det för spoiler och kjolpaket?
Ser oldschool tyskt ut?


Det är svensktillverkat men gammalt ,aldrig monterat dock
passformen var väll sådär men det e ju glasfiber så det e ju inte så svårt att fixa

jocke


Gammalt?
Zender , Kamei eller kanske BBS kopia?

Har du nån aning?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Jag var "vilse" en gång i tiden och ägde några riktiga Golfar dvs MkI (LS, GLS, GTI).
Kamei är det inte då den fronten såg annorlunda ut vad jag minns (jag hade en).
Roliga lätta bilar thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Måns Ulveståhl skrev:
Jag var "vilse" en gång i tiden och ägde några riktiga Golfar dvs MkI (LS, GLS, GTI).
Kamei är det inte då den fronten såg annorlunda ut vad jag minns (jag hade en).
Roliga lätta bilar thumbs up


Nää , Kamei brukar ju vara lite kantigare.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Lillen skrev:
jocke_c skrev:
Lillen skrev:
Läckert.
VAD är det för spoiler och kjolpaket?
Ser oldschool tyskt ut?


Det är svensktillverkat men gammalt ,aldrig monterat dock
passformen var väll sådär men det e ju glasfiber så det e ju inte så svårt att fixa

jocke


Gammalt?
Zender , Kamei eller kanske BBS kopia?

Har du nån aning?


har inte kollat jätte noga men skall leta lite efter nått märke,
köpte det på gti klubben, tror han finns här oxå , kanske acidsheep eller nått ..

_________________
Joakim Carlsson
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Jag har bytt användarnamn men jag finns här också.
Det kittet är ett svensktillverkat "bergcup". Dom har tagit fronten från bergcupkittet och sen skärmbreddare från GTI breddare ihop med en egentillverkad kjol.
Så fick jag de förklarat för mig av köparen som kände han som tagit fram dessa kit på 90 talet. Detta kitt passade även min mk2:a.

Hoppas ni fick mer klarhet i de hela.

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 -83 2,0 TURBO. Reggad , besiktad , Godkänd
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
13 besök idag (91753 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande