Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf MK1 -83 2,0 TURBO. Reggad , besiktad , Godkänd | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 13 besök idag (91753 totalt) |
_________________ Joakim Carlsson |
||||||
_________________ Joakim Carlsson |
||||||
börjat med bakaxeln ,,
gjort toe stag och monterat nya coilovers från k-sport svarvat alla svetsändar själv samt tornen på axeln , även gjort topplagringen själv , ledlagern till topplagring från HKS - Hypermaxx dämpare , funderar över krängningshämmare , blir det för stumt att köra med knivar bak?? har sett att det är många som kör utan k-hämmare när man kör toestagen men det e ju helt olika rörelser man arbetar med , fördelen med knivarna är ju den stora justeringsmöjligheten MEN det kanske kostar mer än det smakar tips motages ,, mvh jocke _________________ Joakim Carlsson |
||||||
Om det blir för stumt eller inte beror ju på hur stum du gör krängaren, hur hårda fjädrar du har, och balansen mot hur stum framvagnen är . Eftersom det är ganska lättåtkomligt bak på din bil så skulle nog jag gjort nån enklare lösning. Kanske genom att variera infästningen, eller helt enkelt testa att bocka ny(a) krängare av annan diameter, byta och testa. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Nu har jag ju inga siffror mm. Men ser man historiskt på Golfar. Det är av godo att styva upp med krängare eller svetsa upp bakaxeln så den blir krängstyvare. Golfarna ÄR alldeles för mjuka i baken och har nästan ingen krängare att tala om. ÄVEN mk II som har sin krängare i axeln är på tok för mjuka. Du kan ju enkelt göra en bultad plåt i framkant av axeln som även fungerar som krängare. Den bultar du i mellan den lodräta och vertikala plåten , med många bulthål att välja mellan väljer du åxå styvhet på "krängaren". Det är ett enkelt sätt att styva upp extra. Det förutsätter dock att man har de stag du redan bygg då just den modifieringen ju bara styvar upp främre delen av axeln annars. Man kan ju med fördel ha två olika tjocka plåtar för att testa olika mycket effekt. OM du inte vill göra så då är det ju bara en extra utanpåliggande krängare som gäller. Finns färdiga kitt för Golf Mk I , men du kan lika gärna ta en på skroten och passa in. Frågor på det _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
du har inte lust att rita en liten bild på plåten du tänker på ,, har lite svårt att förstå vad du menar ,, har annars funderat på att bygga dit en krängare från en annan bil men det vore ju bra med ställbart så man kan lära sig i praktiken vad det blir för skillad , (det e så jag lär mig bäst) jocke _________________ Joakim Carlsson |
||||||
Hej
Intressant tråd. Angående bakre krängare så passar en framvagns krängare från suzuki baleno oförskämt bra. Men du bör nog förstärka bakaxeln lite till, den tvärgående balken har en öppen profil, om du "stänger" denna med en plåt så blir den bättre. Thomas _________________ Thomas Knutsson |
||||||
har tängt stänga balken men skall flytta ner bussningsfästet till mitten på balken oxå för att få en rakare lutning på bet bakre "benet" vilket minskar toe vinkeln bak när det e sänkt mycket , skall kolla upp den krängaren oxå .. tack _________________ Joakim Carlsson |
||||||
Hej
Vad är det fär dämpare du har på bilen? Är dessa justerbara/ställbara? Pratar inte om fjädern nu Sedan så finns det en annan möjlig väg. Detta är en vanlig syn i europa när det kommer till svängåka. I vitt förstärkningsplåtar och i rött en plåt som bultas dit, denna med olika längder på. Varför har jag inte riktigt förstått men det finns säkert någon här som kan förklara varför man vill ändra länden på denna plåt i olika skeden. Thomas _________________ Thomas Knutsson |
||||||
För den fungerar som en krängnings hämare och bli därmed justerbar _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
det var en smart lösning ,, detta skall jag nog ta till mig ,, tackar då är det bara kängare fram att göra oxå _________________ Joakim Carlsson |
||||||
var länge sen jag uppa nått,, lite har man fått gjort iallfall ,
Har svetsat om yttre delen på bärarmarna för att passa 9-5 spindelleden , byggt ett förstärkningsstag under bilen och bytt fjädertorn fram med sellholm toppar, sen gav jag mig själv en 30års present , En fräs har även gjort ett litet allmänt lyft i garaget med nymålat golv och svarven fick lite färg oxå .. kvar i hjulupphängning är kränngare fram samt förlänga styrarmar, sen är det dax att lyta motorn för massa helsvets ,, fick oxå nytta av min chassijigg jag har haft ståendes . jocke 30års present till mig själv _________________ Joakim Carlsson |
||||||
Det är svensktillverkat men gammalt ,aldrig monterat dock passformen var väll sådär men det e ju glasfiber så det e ju inte så svårt att fixa jocke _________________ Joakim Carlsson |
||||||
Gammalt? Zender , Kamei eller kanske BBS kopia? Har du nån aning? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Nää , Kamei brukar ju vara lite kantigare. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
har inte kollat jätte noga men skall leta lite efter nått märke, köpte det på gti klubben, tror han finns här oxå , kanske acidsheep eller nått .. _________________ Joakim Carlsson |
||||||
Jag har bytt användarnamn men jag finns här också.
Det kittet är ett svensktillverkat "bergcup". Dom har tagit fronten från bergcupkittet och sen skärmbreddare från GTI breddare ihop med en egentillverkad kjol. Så fick jag de förklarat för mig av köparen som kände han som tagit fram dessa kit på 90 talet. Detta kitt passade även min mk2:a. Hoppas ni fick mer klarhet i de hela. _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf MK1 -83 2,0 TURBO. Reggad , besiktad , Godkänd | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 13 besök idag (91753 totalt) |