|
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234
Trådstartare
31 Dec 2016 12:27
Guson skrev: | Kupéluft funkar bra, men då måste det finnas rejält inlopp till själva kupén så det inte blir en strypning. Tänk på att det då blir samma drag genom kupén jämt när fläktarna går, oavsett om det är varmt eller kallt i bilen.
Guson |
Jag får fundera ut nått ..
Tack för din input ..
Kommer köra dubbla tempmätare till vattnet (en på in och en på ut från motorn)
För att se så allt lirar i verkligheten ..
_________________ Joakim Carlsson
|
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234
Trådstartare
31 Dec 2016 12:32
sirhiss skrev: | GOLF EINS den originale klasikker..........Godt arbejde |
Tack för det 😀
_________________ Joakim Carlsson
|
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517
31 Dec 2016 12:42
jocke_c skrev: | Guson skrev: | Kupéluft funkar bra, men då måste det finnas rejält inlopp till själva kupén så det inte blir en strypning. Tänk på att det då blir samma drag genom kupén jämt när fläktarna går, oavsett om det är varmt eller kallt i bilen.
Guson |
Jag får fundera ut nått ..
Tack för din input ..
Kommer köra dubbla tempmätare till vattnet (en på in och en på ut från motorn)
För att se så allt lirar i verkligheten .. |
du kan sätta lite kepsar på intagen för att få in lite luft, men de där blir på tok för lite luft in.
sätt 2x2 till i taket så blir de bättre.
_________________ Karel Silha
|
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250
31 Dec 2016 12:49
Karel021, även med åtta tretumsslangar blir det bara en tredjedel av fläktarean i slangarna.
Guson
_________________ Tomas Gunnarsson
|
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438
31 Dec 2016 13:37
Ja men hur illa är det för luftflödet genom fläktarna om dom får "jobba" lite med att få i sig luft?(p g a klen tillförsel areamässigt) Har identiskt dilemma som Jocke .
_________________ Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
|
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250
31 Dec 2016 14:03
Det är försiktigt uttryckt skitdåligt att begränsa arean på det här viset. Dessutom är "knottrig slang" troligen det sämsta tänkbara flödesmässigt.
Guson
_________________ Tomas Gunnarsson
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858
31 Dec 2016 14:23
Otroligt coolt bygge, ser fram mot att se den körklar:)
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234
Trådstartare
31 Dec 2016 15:02
Guson skrev: | Det är försiktigt uttryckt skitdåligt att begränsa arean på det här viset. Dessutom är "knottrig slang" troligen det sämsta tänkbara flödesmässigt.
Guson |
He he . Det är ju just därför man vill att folk skall skriva vad dom "vet" om saker .
Just nu har jag faktiskt ingen aning om hur jag skall lösa det . Om det nu blir ett bekymmer 😊
_________________ Joakim Carlsson
|
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234
Trådstartare
31 Dec 2016 15:09
Guson skrev: | Karel021, även med åtta tretumsslangar blir det bara en tredjedel av fläktarean i slangarna.
Guson |
Ena alternativet jag ser nu är att flytta batteriet och sen dra en fetare slang från vardera karossida in men skulle helst slippa kapa i plåten så klart ..
Om jag skulle ta luften från kupen vet jag inte vart jag skall sätta inlopp som inte fyller bilen med vatten å smuts när man kör ?
Men utmaningarna och lösningarna är ju endel av det roliga ..
_________________ Joakim Carlsson
|
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234
Trådstartare
31 Dec 2016 15:33
Annars får man väll göra nån lösning som denna ...
Sen e ju frågan hur ofta man måste rengöra kylaren från skit 😊
_________________ Joakim Carlsson
|
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642
31 Dec 2016 17:23
På min kärra tar jag luften i taket, funkar bra och då har jag bara 2sr 10" biltemafläktar... kanalen är typ 10x45 cm eller nå sånt.
Går ju göra 2 liknande kanaler från sidorutorna bak också om man inte vill kapa i karossen.
_________________ Mattias Holmgren
|
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234
Trådstartare
01 Jan 2017 10:38
MattiasH skrev: | På min kärra tar jag luften i taket, funkar bra och då har jag bara 2sr 10" biltemafläktar... kanalen är typ 10x45 cm eller nå sånt.
Går ju göra 2 liknande kanaler från sidorutorna bak också om man inte vill kapa i karossen. |
A tänkte på bin bil förut om just det .
Vill hälst slippa kapa i taket men måste man så måste man .. 😊
_________________ Joakim Carlsson
|
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233
01 Jan 2017 18:26
Du kan ju använda sidorutorna som du gör men öka på till ett stort intag per sida.
För att slippa "bygga" kanaler så ta genomskinlig PU-spiralslang för spånsug och ventilation inom industrin. Typ sådan du har till tankpåfyllningen.
Kolla artikelnummer 1563-20 hos Hydroscand. Finns i upp till 400mm dia.
För övrigt,grymt bygge
_________________ Jonas Andersson.
Kör Volvo 244 Turbo på bana.
Volvo 850 som brukis.
Ford Sierra på vintern.
|
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642
01 Jan 2017 22:29
jocke_c skrev: | MattiasH skrev: | På min kärra tar jag luften i taket, funkar bra och då har jag bara 2sr 10" biltemafläktar... kanalen är typ 10x45 cm eller nå sånt.
Går ju göra 2 liknande kanaler från sidorutorna bak också om man inte vill kapa i karossen. |
A tänkte på bin bil förut om just det .
Vill hälst slippa kapa i taket men måste man så måste man .. 😊 |
Jag tänkte att du kunde göra en kanal från varje sidoruta istället, typ 15x30cm eller vad som ryms.
SOm det ser ut på bilderna borde det bli en helt rak kanal på varje sida in mot kylaren.
(var tvungen mäta på min bil, 13x65cm är kanalen)
_________________ Mattias Holmgren
|
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234
Trådstartare
01 Jan 2017 23:40
MattiasH skrev: | jocke_c skrev: | MattiasH skrev: | På min kärra tar jag luften i taket, funkar bra och då har jag bara 2sr 10" biltemafläktar... kanalen är typ 10x45 cm eller nå sånt.
Går ju göra 2 liknande kanaler från sidorutorna bak också om man inte vill kapa i karossen. |
A tänkte på bin bil förut om just det .
Vill hälst slippa kapa i taket men måste man så måste man .. 😊 |
Jag tänkte att du kunde göra en kanal från varje sidoruta istället, typ 15x30cm eller vad som ryms.
SOm det ser ut på bilderna borde det bli en helt rak kanal på varje sida in mot kylaren.
(var tvungen mäta på min bil, 13x65cm är kanalen) |
Ja kanske nått sånt .. Får fundera lite .
Tack för tankar å ideer ..
_________________ Joakim Carlsson
|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314
02 Jan 2017 00:40
Imponerande jobb
|
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234
Trådstartare
02 Jan 2017 00:44
Ripper skrev: | Imponerande jobb |
Tackar .. 😊
_________________ Joakim Carlsson
|
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217
04 Jan 2017 00:11
Riktigt trevligt bygge!
Men som den vw-nerd jag är höll jag på att få upp maten när jag såg motorn.
_________________ Rickard Vikström
VW Golf R
|
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234
Trådstartare
06 Jan 2017 17:05
Nu är spakstället nära på klart . Staget mellan spakarna är lite temporärt men funkar tills vidare . Blev väldigt korta fina lägen vilket var målet .
Sen har jag fortsatt med dragning av bränslerör . Återstår filter i motorrummet och fastsättning av rör och pumpar ..
_________________ Joakim Carlsson
|
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234
Trådstartare
22 Jan 2017 17:54
_________________ Joakim Carlsson
|
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234
Trådstartare
05 Feb 2017 08:43
Nära provstart nu .
Måste fylla på vatten och bensin så kan jag prova .
Sen är det dags för elsystemet och mätare mm .
Nya panelen passa bra men behöver lite slipning till för å se fin ut .
_________________ Joakim Carlsson
|
|