Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 -83 2,0 TURBO. Reggad , besiktad , Godkänd
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
11 besök senaste veckan (91703 totalt)
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Guson skrev:
Kupéluft funkar bra, men då måste det finnas rejält inlopp till själva kupén så det inte blir en strypning. Tänk på att det då blir samma drag genom kupén jämt när fläktarna går, oavsett om det är varmt eller kallt i bilen.

Guson


Jag får fundera ut nått ..
Tack för din input ..
Kommer köra dubbla tempmätare till vattnet (en på in och en på ut från motorn)
För att se så allt lirar i verkligheten ..

_________________
Joakim Carlsson
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
sirhiss skrev:
GOLF EINS den originale klasikker..........Godt arbejde


Tack för det 😀

_________________
Joakim Carlsson
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517



jocke_c skrev:
Guson skrev:
Kupéluft funkar bra, men då måste det finnas rejält inlopp till själva kupén så det inte blir en strypning. Tänk på att det då blir samma drag genom kupén jämt när fläktarna går, oavsett om det är varmt eller kallt i bilen.

Guson


Jag får fundera ut nått ..
Tack för din input ..
Kommer köra dubbla tempmätare till vattnet (en på in och en på ut från motorn)
För att se så allt lirar i verkligheten ..


du kan sätta lite kepsar på intagen för att få in lite luft, men de där blir på tok för lite luft in.

sätt 2x2 till i taket så blir de bättre.

_________________
Karel Silha
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Karel021, även med åtta tretumsslangar blir det bara en tredjedel av fläktarean i slangarna.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Ja men hur illa är det för luftflödet genom fläktarna om dom får "jobba" lite med att få i sig luft?(p g a klen tillförsel areamässigt) Har identiskt dilemma som Jocke .

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det är försiktigt uttryckt skitdåligt att begränsa arean på det här viset. Dessutom är "knottrig slang" troligen det sämsta tänkbara flödesmässigt.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Otroligt coolt bygge, ser fram mot att se den körklar:)

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Guson skrev:
Det är försiktigt uttryckt skitdåligt att begränsa arean på det här viset. Dessutom är "knottrig slang" troligen det sämsta tänkbara flödesmässigt.

Guson


He he . Det är ju just därför man vill att folk skall skriva vad dom "vet" om saker .
Just nu har jag faktiskt ingen aning om hur jag skall lösa det . Om det nu blir ett bekymmer 😊

_________________
Joakim Carlsson
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Guson skrev:
Karel021, även med åtta tretumsslangar blir det bara en tredjedel av fläktarean i slangarna.

Guson


Ena alternativet jag ser nu är att flytta batteriet och sen dra en fetare slang från vardera karossida in men skulle helst slippa kapa i plåten så klart ..
Om jag skulle ta luften från kupen vet jag inte vart jag skall sätta inlopp som inte fyller bilen med vatten å smuts när man kör ?

Men utmaningarna och lösningarna är ju endel av det roliga ..

_________________
Joakim Carlsson
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Annars får man väll göra nån lösning som denna ...
Sen e ju frågan hur ofta man måste rengöra kylaren från skit 😊




_________________
Joakim Carlsson
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



På min kärra tar jag luften i taket, funkar bra och då har jag bara 2sr 10" biltemafläktar... kanalen är typ 10x45 cm eller nå sånt.




Går ju göra 2 liknande kanaler från sidorutorna bak också om man inte vill kapa i karossen.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
MattiasH skrev:
På min kärra tar jag luften i taket, funkar bra och då har jag bara 2sr 10" biltemafläktar... kanalen är typ 10x45 cm eller nå sånt.


Går ju göra 2 liknande kanaler från sidorutorna bak också om man inte vill kapa i karossen.


A tänkte på bin bil förut om just det .
Vill hälst slippa kapa i taket men måste man så måste man .. 😊

_________________
Joakim Carlsson
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Du kan ju använda sidorutorna som du gör men öka på till ett stort intag per sida.
För att slippa "bygga" kanaler så ta genomskinlig PU-spiralslang för spånsug och ventilation inom industrin. Typ sådan du har till tankpåfyllningen.

Kolla artikelnummer 1563-20 hos Hydroscand. Finns i upp till 400mm dia.

För övrigt,grymt bygge thumbs up

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



jocke_c skrev:
MattiasH skrev:
På min kärra tar jag luften i taket, funkar bra och då har jag bara 2sr 10" biltemafläktar... kanalen är typ 10x45 cm eller nå sånt.


Går ju göra 2 liknande kanaler från sidorutorna bak också om man inte vill kapa i karossen.


A tänkte på bin bil förut om just det .
Vill hälst slippa kapa i taket men måste man så måste man .. 😊


Jag tänkte att du kunde göra en kanal från varje sidoruta istället, typ 15x30cm eller vad som ryms.
SOm det ser ut på bilderna borde det bli en helt rak kanal på varje sida in mot kylaren.
(var tvungen mäta på min bil, 13x65cm är kanalen)

_________________
Mattias Holmgren
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
MattiasH skrev:
jocke_c skrev:
MattiasH skrev:
På min kärra tar jag luften i taket, funkar bra och då har jag bara 2sr 10" biltemafläktar... kanalen är typ 10x45 cm eller nå sånt.


Går ju göra 2 liknande kanaler från sidorutorna bak också om man inte vill kapa i karossen.


A tänkte på bin bil förut om just det .
Vill hälst slippa kapa i taket men måste man så måste man .. 😊


Jag tänkte att du kunde göra en kanal från varje sidoruta istället, typ 15x30cm eller vad som ryms.
SOm det ser ut på bilderna borde det bli en helt rak kanal på varje sida in mot kylaren.
(var tvungen mäta på min bil, 13x65cm är kanalen)


Ja kanske nått sånt .. Får fundera lite .
Tack för tankar å ideer ..

_________________
Joakim Carlsson
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Imponerande jobb thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Ripper skrev:
Imponerande jobb thumbs up


Tackar .. 😊

_________________
Joakim Carlsson
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Riktigt trevligt bygge! thumbs up

Men som den vw-nerd jag är höll jag på att få upp maten när jag såg motorn.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Nu är spakstället nära på klart . Staget mellan spakarna är lite temporärt men funkar tills vidare . Blev väldigt korta fina lägen vilket var målet .
Sen har jag fortsatt med dragning av bränslerör . Återstår filter i motorrummet och fastsättning av rör och pumpar ..



_________________
Joakim Carlsson
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Fortsätter för fullt å sätta tillbaka och tillverka det som behövs .
Sakta men säkert blir det bil igen .
Sen byggde jag en instrumentpanel och som får en slutfinnish i kolfiber .









_________________
Joakim Carlsson
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Nära provstart nu .
Måste fylla på vatten och bensin så kan jag prova .
Sen är det dags för elsystemet och mätare mm .
Nya panelen passa bra men behöver lite slipning till för å se fin ut .






_________________
Joakim Carlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 -83 2,0 TURBO. Reggad , besiktad , Godkänd
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
11 besök senaste veckan (91703 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande