Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Stålomspunna bromsslangar, är det lönt?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (34260 totalt)
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134


Trådstartare
Har en BMW M3 e46 som jag börjat köra lite bana med. Har märkt att originalbeläggen inte är helt optimala och tänkte därför uppgradera till carbotech xp 8, vilka verkar vara ett väl beprövat recept.

Nu till huvudfrågan, hur viktigt är det med stålomspunna bromsslangar?

Har kört ganska mycket bana med en gammal Honda Civic innan och där hade jag bara lite vassare belägg och skivor men original bromsslangar och det fungerade hur bra som helst. Dock var civicen bra mycket lättare än vad den tyska klumpedunsen är...

Till saken hör även att bilen används mest på gata men det kommer kanske bli en handfull track-days på en säsong. Bilen körs även ytterst lite på vintern.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Lätt att byta så varför inte?

När du får högre tryck i systemet (vassare klossar och vätska) stressas bromsslangarna mer vilket gör att de flexar med svampig pedal som följd. Det är iaf så jag fått det förklarat för mig.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



david-o skrev:
Har en BMW M3 e46 som jag börjat köra lite bana med. Har märkt att originalbeläggen inte är helt optimala och tänkte därför uppgradera till carbotech xp 8, vilka verkar vara ett väl beprövat recept.

Nu till huvudfrågan, hur viktigt är det med stålomspunna bromsslangar?

Har kört ganska mycket bana med en gammal Honda Civic innan och där hade jag bara lite vassare belägg och skivor men original bromsslangar och det fungerade hur bra som helst. Dock var civicen bra mycket lättare än vad den tyska klumpedunsen är...

Till saken hör även att bilen används mest på gata men det kommer kanske bli en handfull track-days på en säsong. Bilen körs även ytterst lite på vintern.



Att slangarna är stålomspunna är ren utseende grej, påverkar inte prestandan.

En vanlig bromslang brukar ha flera lager armering etc men ganska stort hål genom slangen.

En tjockväggig teflonslang har många gånger mindre hål, samt kan vara armerad en eller flera lager. Kan ha stålfläta för mekaniskt skydd ytterst.

Varför inte prova, tycker du pedalen blir svampig under körpass etc så byt, fungerar det perfekt spar pengarna.

_________________
Roland Johansson
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134


Trådstartare
Det intressanta är att många kör med stålomspunna slangar bara för att man "vet" att det är ett väl fungerande koncept men frågan är om man verkligen märker någon större skillnad.

Tvivlar inte på att det är den optimala lösningen för en rejs-bil, men för en gatbil som används ett par gånger per år på bana så undrar jag om det verkligen är lönt. Har ingen möjlighet att byta själv vilket innebär att jag måste lämna in bilen för att få det fixat och då kostar det helt plötsligt en rejäl slant...

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag har åkt många track day med vanliga slangar, det har hela tiden varit viktigast att bromsvätskan klarar temperaturerna som blir och givetvis att inte klossarna överhettas.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Slangarna på en bil är såpass korta att det inte blir mycket flex egentligen. Grejen är väl mer att PTFE-slang är mer åldringsbeständig så den ändrar inte form eller torkar sönder som gummislang kan göra.

Håller man på med gamla bilar som jag så är det ofta enklare att få tillverkat nya slangar på tex Hydroscand än att försöka leta rätt på original gummislang.
Köpte stålomspunna PTFE-slangar till min Commodore i somras, valde slang med svart silikonhölje utanpå stålflätan. Ser schysst ut och kommer förhoppningsvis hålla så länge det är lagligt att köra med bensinmotorer...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134


Trådstartare
Tack för råden!

Blir till att testa att köra med färsk bromsvätska och bra belägg med orginal slangar till att börja med. Fungerar det inte är det som redan sagt bara att köpa slangar. Alltid kul att testa en uppgradering i taget så man får lite känsla för vad resultatet blir.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



Jag håller inte med. Det är skillnad som natt och dag att köra med stålomspunna slangar. när det blir riktigt varmt så flexar gummislangarna, det bara är så. Jag fick pumpa febrilt med pedalen på start/målrakan på Gelleråsen när slangarna flexade på min Z3, tur att det går att köra rakt fram där!

Så, som Fastlane sa, det är lätt att byta så gör det innan du märker att du borde ha bytt.....

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Jag har stålomspunna och ja visst känns bromsarna distinkta med en mycket bra känsla inget snack om det men om det skulle vara skillnad mot en ny originaluppsättning kan jag inte svara på.
Slangtillverkaren Earl's som tillverkat mina hävdar bestämt att man får något kortare bromssträcka mot original.
Att jag bytte till stålomspunna berodde på att mina original hade börjat lösas upp inifrån med följd att dom inte gick tillbaka direkt efter att man bromsade och ja då var det lika bra att gå på stålomspunna när det ändå skulle bytas.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ja det är skillnad

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493



På en MC är det märkbar skillnad. Men där är slangarna betydligt längre. På en bil vill man gärna tro att det blir bättre.
Jag har det på min bil och det ser bra ut och är definitivt åldringbeständigt.

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



-Jonte- skrev:
På en MC är det märkbar skillnad. Men där är slangarna betydligt längre. På en bil vill man gärna tro att det blir bättre.
Jag har det på min bil och det ser bra ut och är definitivt åldringbeständigt.


Men oftast ( alla fall vid racing) med hoj så trär man en vattenslang eller något över stålflätan för att det inte ska fila bort material på fel ställen så det ser inte bättre ut.

_________________
Roland Johansson
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493



På de slangar jag har så är det en svagt rökfärgad plastslang över. Det i kombination med stålflätan under ger intryck av kevlar/kolfiber
och alla vet att så fort det ser ut som kevlar/kolfiber så går fordonet minst 10% fortare. Även om det är till bromsarna

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Mia skrev:
Jag håller inte med. Det är skillnad som natt och dag att köra med stålomspunna slangar. när det blir riktigt varmt så flexar gummislangarna, det bara är så. Jag fick pumpa febrilt med pedalen på start/målrakan på Gelleråsen när slangarna flexade på min Z3, tur att det går att köra rakt fram där!

Så, som Fastlane sa, det är lätt att byta så gör det innan du märker att du borde ha bytt.....


Det där kände jag också på min förra 924, skillnaden kom när det blev riktigt varmt. Men som sagt, då är det ju jämfört med gamla orginalslangar. Men ska man ändå byta så kostar ju fräsiga bromsslangar väldigt lite i sammanhanget.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Maximilian
Västerås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 89



Jag har 2st 940 en asfaltsbil och en isbil och det är stålomspunnet på båda.
Men vid ett tillfälle så var en snabblösning biltemas slangar.
Det var ingen skillnad så jag vet ej om det ger något.
Kanske att det gav skillnad varma sommardagar på asfaltsbilen då man körde originalbromsar.

Men ett varningens ord, kolla innerdiametern på slangen.
Jag lämnade in till Hydroscand i Västerås och det blev sämre respons och längre anläggningstid emot skivan med deras pytteslangar. Då gick jag till en rallyåkare som klämmer slang och han körde med mkt grövre stålomspunnen slang och hylsa.
Klar skillnad....

_________________
Max Jarno
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

Jag bytte på 968:an bara för att till en uppsättning stålomspunna slangar (av yppersta kvalisort, inte enbart bling). Snyggt och nytt men skillnad? Inte mer än vad som kan tillskrivas inbillning i så fall. Jag tror att slutresultatet beror till stor del på vad som satt där innan.
Däremot så bytte jag i samma veva slangstumpen vid kopplingen och det gjorde en sjuhelsikes skillnad i både känsla och funktion.

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493



Max:
Skulle vara intressant att veta om det är ett ombyggt större bromssystem. Den slang som säljs av Hydroscand m.fl är en standarddimension för bromsslang (3.5mm). Samma som kommer från t.ex http://www.nbmhydraulic.com och http://www.goodridge.net

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Lyfter denna tråden lite. kollar stålomspunna slangar just nu och det råder ju delade meningar om deras vara eller icke vara. Dock säljs det har jag sett i uppsättning om 2st eller 4st. OM man nu ska ha är det 4 som är det enda rätta eller gör även 2st skillnad (för er som tycker det gör skillnad)?

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Att det är 4 slangar i ett kit beror ofta på att det är 2 fram o 2 bak.

På min bil är slangen bak under 15cm lång. Där gör det nog ingen större skillnad.

Fram är det närmare 50cm. Den kommer jag nog att byta.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Rickard-v skrev:
Att det är 4 slangar i ett kit beror ofta på att det är 2 fram o 2 bak.

På min bil är slangen bak under 15cm lång. Där gör det nog ingen större skillnad.

Fram är det närmare 50cm. Den kommer jag nog att byta.

Jo kan nog vara så att det är lite overkill att köra även bak då slangarna där är kortare. Vet inte exakt längden på mina där men då jag har en Leon bör den vara ganska lik din S3:a.

Tack för input!

_________________
Tobias Eriksson
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Jag har jobbat mycket med att få bättre bromskänsla med min M3:a, hade redan stålomspunna slangar från början men var inte nöjd med känslan, speciellt när beläggen började bli lite slitna. Enkolvsok har tyvärr ofta ganska dålig känsla då det är mycket som flexar. Du kan läsa mer i min projekttråd, men det är egentligen först när jag bytte till 4-kolvsok fram som jag tycker pedalkänslan är bra.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Stålomspunna bromsslangar, är det lönt?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (34260 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande