Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3E30 88
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (23714 totalt)
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Ja då var man äntligen e30m3 ägare, har velat ha en sådan här sedan jag var 18.
Så det är en liten dröm som gått i uppfyllelse faktiskt. Bilen är en svensksåld 88:a med ca 9000mil på mätaren, inget å tvivla på då det finns full dokumentation och skicket talar för sig själv.
Det roliga är att bilen såldes/stod i ett skyltfönster när den var ny i centrala värnamo där jag bor och min pappa åkte förbi ofta där med mig som 12åring för att titta på underverket. Så nu har den hittat hem...
Bilen är i mycket bra skick och jag har inte hittat någon rost så det är ren fröjd med att skruva isär den.

Planen är att bygga en bil som går att använda året runt typ bmwe46 csl fast i e30m3 version.

Just nu håller jag på att demontera inredningen för att kunna sätta i en bur som jag köpt ifrån Finess.
Kommer att bli en enkel 6punkts bur som kommer att svetsas fast i bilen då jag inte vill borra hål i golvet. Om man nu skulle återställa den till orginal i framtiden så är det ju lite svårt om man borrat hål i golvet, svetssträngar går alltid att slipa bort
Det jobbiga är att den har taklucka men ett nytt tak ifrån bmw ligger bara på ca 4000kr med lite rabatt, så det blir nog å karva bort taket för ett byte, bör spara 15 kg på det + att asfaltsmattorna väger ca 15kg så jag räknar hem burens vikt direkt.
ska även köpa nya evo 3 framskärmar.

Väntar på kolfiber stötfångare fram och kolfiber vingebak med GROSE FLAP
Så det bör se ut så här fast detta är den lilla vingen bak, orginal evo 3 ser det ut att vara och det är inte min bil på bilden.


Rent å fint under huven. Har fått hem ett DTA S80PRo som ska installeras på orginal motorn så jag kan köra med ett kolfiber insug. En orginal s14 är inte mycket att hänga i julgranen gämnfört med en modern motor.
Hoppas på betydligt bättre "körbarhet" med nytt modernt styrsystem och tändning.Nu går den som en gammal volvo 240 känns det som:D fast på den gamla onda tiden var den en värsting.

Nu sitter det kölher kammar å chip + evo underdel/insug på. har mätt upp med driftbox 80-120km/h 3växel på hisnande 4,8 sek.z3:an gör det på 2,8sek å min bruksbil 3sek:D uppmät effekt med driftbox på hjulen 175hk. vikten var 1420kg med mig å full tank.
Med lite finlir bör inte 200hk/på hjulen vara några proplems




Hur får man bort plastlisten?


_________________
Jan Ekehage
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Låter som trevliga planer för bilen!

Lycka till

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004
Inlägg: 986



Listen sitter med 2 st plastpluggar 1 på var sida nere vid dropp listen sen är det ett gäng plastklipps
på mitten , tag försiktigt med en mejsel och bryt uppåt.
Du skulle visst komma och hälsa på på lördag Välkommen

_________________
BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld
BMW Compact V8
BMW Z4 35is
BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e




Ulf Wiking
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3646





MIN BIL!!!!



Det var på tiden! Ska följa tråden med intresse! thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



JanneZ3 skrev:

Bilen är i mycket bra skick och jag har inte hittat någon rost så det är ren fröjd med att skruva isär den.



Du är en galen man Janne.... hehe

Grattis till en trevlig kultbil

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Kul att Abbes bil har hamnat hos en entusiast thumbs up Jag har faktiskt fått prova den i konbana förra sommaren, otroligt trevliga bilar det här Ska följa tråden med spänning.

Här finns en liten mobilkamerafilm där Abbe kör fel http://www.youtube.com/watch?v=0Be4wbHyWpw

och här provkör jag




_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Janne, jag bjuder gärna på några råd angående S14 eftersom jag skjutit en sådan motor tre gånger, den sista gången var det dock inte mitt fel. Den var slarvigt ihopskruvad.

1. Oljeförsörjningen räcker inte till om man åker fort och har r-däck och bra chassie. Man gör klokt i att ha ett rejält tråg:
Dessutom kan (skall) man överfylla duktigt med olja. Man gör bäst i att låta bilen stå med vänster hörn liiite lägre än de andra hörnen. Skälet är att stickan sitter där och olja behöver rinna fram för att man skall kunna se hur mycket man överfyller. Niklas har gjort noggranna mätningar, skall se om jag hittar länken till dem.

2. Eftersom oljeförsörjningen inte är tillräcklig skulle jag välja en annan oljetrycksgivare som bryter mycket tidigare än original. Dessutom skulle jag koppla den givaren till en tändningsbrytare.
original oljetrycksgivare varnar inte innan den går torrt, den bekräftar att den gått torrt, dvs efter faktum.

3. Installa en bredbandslambda! Man måste kunna ha kolla på soppablandningen på dessa gamla motorer. Dessutom kan den nypa tjuvluft och gå magert då (fråga mig inte hur jag vet) med självklar följd att ventilerna steks.


Lycka till med bilen! Den är suverän i alla avseenden utom motorn som är utdaterad. Men får man fart på den så är även den skitkul med spets på topp!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
BTG skrev:
Janne, jag bjuder gärna på några råd angående S14 eftersom jag skjutit en sådan motor tre gånger, den sista gången var det dock inte mitt fel. Den var slarvigt ihopskruvad.

1. Oljeförsörjningen räcker inte till om man åker fort och har r-däck och bra chassie. Man gör klokt i att ha ett rejält tråg:
Dessutom kan (skall) man överfylla duktigt med olja. Man gör bäst i att låta bilen stå med vänster hörn liiite lägre än de andra hörnen. Skälet är att stickan sitter där och olja behöver rinna fram för att man skall kunna se hur mycket man överfyller. Niklas har gjort noggranna mätningar, skall se om jag hittar länken till dem.

2. Eftersom oljeförsörjningen inte är tillräcklig skulle jag välja en annan oljetrycksgivare som bryter mycket tidigare än original. Dessutom skulle jag koppla den givaren till en tändningsbrytare.
original oljetrycksgivare varnar inte innan den går torrt, den bekräftar att den gått torrt, dvs efter faktum.

3. Installa en bredbandslambda! Man måste kunna ha kolla på soppablandningen på dessa gamla motorer. Dessutom kan den nypa tjuvluft och gå magert då (fråga mig inte hur jag vet) med självklar följd att ventilerna steks.


Lycka till med bilen! Den är suverän i alla avseenden utom motorn som är utdaterad. Men får man fart på den så är även den skitkul med spets på topp!


Ny oljetrycksgivare kopplas till den nya styrboxen så man kan logga oljetrycket och ställa in att tändningen bryts om trycket sviktar.

Bredbandslambda köptes samtidigt som sprutet thumbs up

oljetråget kommer byggas om.

Ska ta isär motorn för att ballansera allt och byta lager i förebyggande syfte.
med 9000 mil så borde den inte vara sliten men man vet aldrig

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
ravagliam3 skrev:
Listen sitter med 2 st plastpluggar 1 på var sida nere vid dropp listen sen är det ett gäng plastklipps
på mitten , tag försiktigt med en mejsel och bryt uppåt.
Du skulle visst komma och hälsa på på lördag Välkommen


Tack
Kommer förbi med tobbe på lördag, ska bli intressant du kanske har lite delar till salu

_________________
Jan Ekehage
Citera
m5micke
Gävle
Här sen Jul 2007
Inlägg: 109



Den bilen har man tjatat på förra ägaren om att få handla men han har inte tagit mina bud? Kanske inte de bästa buden heller men men.
Grymt fin är den iallafall. Kommer bli kalas när de är färdigt

_________________
Micke Lennartsson
0736287026

BMW 330im Touring -18
BMW 320i -00
BMW 535im E34 -91
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



JanneZ3 skrev:
*ordning och reda samt koll på läget!*


thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Ska bli kul att följa detta. Jag har det stora oljetråget på min bil, tyckte det var en bra investering.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Kennie skrev:
Ska bli kul att följa detta. Jag har det stora oljetråget på min bil, tyckte det var en bra investering.


Frågan är ju om man ska göra ett själv eller köpa

_________________
Jan Ekehage
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Mitt oljetråg kommer är ifrån Köhler i samband med att han byggde min motor.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Tror jag har kvar lite packningar bla topplock sedan vi åkte S14.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
SL
Karlskrona
Här sen Jul 2007
Inlägg: 62



JanneZ3 skrev:
En orginal s14 är inte mycket att hänga i julgranen gämnfört med en modern motor.
Hoppas på betydligt bättre "körbarhet" med nytt modernt styrsystem och tändning.Nu går den som en gammal volvo 240 känns det som:D fast på den gamla onda tiden var den en värsting.


He, he, well, tog dig lite väl på orden här som M3 E30 entusiast och skyddsling man är men 85hk/lit (195hk), 93hk/lit (215hk) och 95hk/lit (238hk), är ändå inga dåliga siffror för S14 som sugmotor!
Går den som en gammal 240 är det nog något som inte stämmer
En gammal 240 med B23 (2,3l/136hk som mest) men även B234F (16V, 2,3L/155hk), dock inte i 240, lär stöta på patrull normalt sett vill jag tro...

Heltrevlig tråd det här, den kommer att följas...

_________________
Sonny Långström
325i -89
635 CSi -86
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3646



SL skrev:
JanneZ3 skrev:
En orginal s14 är inte mycket att hänga i julgranen gämnfört med en modern motor.
Hoppas på betydligt bättre "körbarhet" med nytt modernt styrsystem och tändning.Nu går den som en gammal volvo 240 känns det som:D fast på den gamla onda tiden var den en värsting.


He, he, well, tog dig lite väl på orden här som M3 E30 entusiast och skyddsling man är men 85hk/lit (195hk), 93hk/lit (215hk) och 95hk/lit (238hk), är ändå inga dåliga siffror för S14 som sugmotor!
Går den som en gammal 240 är det nog något som inte stämmer
En gammal 240 med B23 (2,3l/136hk som mest) men även B234F (16V, 2,3L/155hk), dock inte i 240, lär stöta på patrull normalt sett vill jag tro...

Heltrevlig tråd det här, den kommer att följas...


om den går som en gammal 240 så måste det vara en väldigt pigg 240 då!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3646




_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458



Det blir jättebra Janne. Vi ses på lördag

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



JanneZ3 skrev:
Kennie skrev:
Ska bli kul att följa detta. Jag har det stora oljetråget på min bil, tyckte det var en bra investering.


Frågan är ju om man ska göra ett själv eller köpa


Jag har ett som ligger, iom att jag går över till torrsump. Du kan ju slå ett öga på det om du kommer förbi nån gång Eller så sätter jag det på nr 2...

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Citat:
Det jobbiga är att den har taklucka men ett nytt tak ifrån bmw ligger bara på ca 4000kr med lite rabatt, så det blir nog å karva bort taket för ett byte, bör spara 15 kg på det + att asfaltsmattorna väger ca 15kg så jag räknar hem burens vikt direkt.
ska även köpa nya evo 3 framskärmar.


Tyvärr finns inte taket att beställa längre på BMW.
Kollade för ca 1 månad sedan och det hade utgått.
Kan dyka upp igen men när vet ingen, så jag skulle nog lugnat mig och funderat både en och två gånger innan jag hade kapat bort taket på en bil som din.
Men det blir klart lättare att bygga buren om man tar bort takluckan. Den tar nog minst 5cm takhöjd där huvudbågen ska sitta. Har byggt bur från Finess i min e30 och den passar bäst om man tar bort luckan.
Jag håller på att montera kolfibertak på min, men det är också en del pyssel:-)

mvh

Gustaf

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3E30 88
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (23714 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande