Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hjulvinklarnas vara eller inte vara, eller varför?
2 besök senaste veckan (4618 totalt)
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
Önskemålet kom efter tråden om KPI som jag inte kunde låta bli att gå till botten med. Men KPI lever ju inte ett eget liv utan påverkar och påverkas av andra vinklar och fenomen. Låt oss reda lite i detta. Det finns säker "tusen" parametrar, för och nackdelar och annat som jag inte tagit med, men vi börjas så får vi komplettera under resans gång. då kör vi!

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare

Camber = Hjulets lutning sett rakt framifrån, något som vi "spotrfånar" gärna brukar eftersträva på våra bilar. Negativ camber är för oss, positivt (???) (Lutar in uppe, "kobent", bilden visar "0")

Varför vill vi ha detta?
Fördelen är att det ger fint fäste framförallt i högfartskurvor där lite rattutslag görs men sidokraften och krängningen är stor. Innerhjulet kommer dock att få liten anläggningsyta och inte hjälpa till så mycket = "all" kraft på ytterhjulet. Ofta så kommer bilen att kränga lite i rollplanet vid kvicka och korta rattrörelser och då kommer ytterhjulet direkt att få en bra anläggning.
Nackdelar är att rakt fram kommer man att åka på innerkanterna mest vilket i princip gör att man flyttar anläggningscentrum inåt och därmed skapar en styrradie som är negativ med orolig gång som följd, se mer under styrradie.
Hjulen påstås av vissa, att slitas onödigt mycket på innersidorna vid vanlig körning, men den teorin är ganska vag. Möjligen beroende på ett du får en mindre yta som skall bära lasten rakt fram. Dessutom så kommer det att rulla lättare ("smalare hjul"). Bromsförmågan blir sämre beroende på just sämre anläggningsyta på hjulen i kombination med orolighet.

När skall vi ha "mycket" negativ camber?
Banor som har många högfartskurvor där man inte vrider så mycket på ratten och på bilar som kränger "mycket". En annan detalj som man måste ha koll på, alternativt fundera på, är vad som händer med cambern vid fjädring och detta är till stor del beroende av vinkeln på den undre bärarmen vid körhöjd. Så länge vinkeln mellan bärarmen och KPI (mellan de tre röda punkterna) är upp till 90° så kommer den negativa cambervinkeln att öka (bli mer negativ) för att sedan minska vid ökad vinkel. Därav flyttar många ner den undre kulleden för att få mer bärarmsvinkel och därmed längre till vändningen vid 90°. Camber kan med fördel även praktiseras på bakhjulen.

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare

Caster = Spindeltappens vinkel sett från bilens sida, dvs. vinkeln mellan undre infästningen i spindeln och övre infästningen i spindeln (eller fjäderbenslagringen vid McPerson)

Fenomen: Nackdelar är att vid stora castervinklar kommer bilen att behöva lyftas vid kurvtagning eftersom hjulet kommer vilja luta. Ju bredare hjul desto högre lyft. Detta i sin tur skapar tungstyrdhet. Om man tycker det är roligt att åka sladd kommer bilen att självparera, dvs. styra emot mer eller mindre av sig själv beroende på att sidokraften kommer att vrida hjulet motverkande mot sidokraften. Detta händer även om man åker i en högfartskurva med stora sidokrafter, då kommer bilen vilja minska krafterna, dvs. styra ut från kurvan. Detta kan motverkas av negativ styrradie, men om man vill skapa negativ styrradie kommer man att öka KPI och den positiva cambereffekten på ytterhjulet kommer att gå förlorad. (Gungor och karuseller)
Fördelen är om man minskar på cambern och ökar caster så ger det en stadigare gång rakt fram och bra instyrning i kurvor som kräver lite mer styrutslag, typ långsamma kurvor, då denna kommer att skapa en typ av svängrelaterad Camber, negativ på ytterhjulet och positiv på innerhjulet minus krängning = bra kontakt på båda framhjulen!

Dessutom vid stor castervinkel kommer svängcamber att infinna sig och detta i relation till hjulutslag. Mer hjulutslag ger med svängcamber = fortsatt kontakt med båda hjulen trots ökade sidokrafter = större krängning. Vid fjädring kommer castervinkeln att öka på bilar med McPerson eftersom höjdskillnaden mellan kulleden och övre infästningen på fjäderbenet kommer att minska men med samma längdsförskjutning och därmed ökad vinkel. Detta innebär att en bil som styr in i en kurva kommer att vid krängning skapa en större castervinkel och därmed en ökad svängrelaterad camber och bättre instyrning. Mycket caster är att föredra på banor med långsamma och tvära böjar, men tänk på att med för bra instyrning (kan den bli för bra??) så gäller det att även baken klarar av att hantera krafterna.

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare

KPI = Spindeltappens vinkel sett rakt framifrån, dvs. vinkeln mellan undre infästningen i spindeln och övre infästningen i spindeln (eller fjäderbenslagringen vid McPerson)

Fenomen: om KPI är justerad så att styrradien blir typ noll kommer man att få en neutral påverkan av spår och sidokafter (om man har en "moderat" caster.). Om man har en stor KPI vinkel kommer man att få positiv camber på ytterhjulet vid sväng ( och för all del positiv camber på innerhjulet) och det vill man väl inte ha... På många bilar har man inte möjligheten att justera KPI oberoende av Camber och då får man väga för och emot. KPI vinkel är som sagt mycket avgörande för styrradien.

Både Caster och KPI beräknas enbart utifrån lodlinjen och är bara 2-dimisionell om caster och KPI är lika stora kommer ytterhjulet i princip att inte ändra svängcamber medan innerhjulet kommer att få stor positiv camber.

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare

Styrradie = Styrradien är skillnaden mellan punkten på vägbanan i KPI vinkelns förlängning i förhållande till lodlinjen på hjulet. Om man har en KPI som gör att denna punkt hamnar mitt i hjulets centrum vid vägbanan så kommer spårkänsligheten att bli mindre samtidigt som en del av informationen från vägen går förlorad. Styrradien kommer att påverkas av ändrad offset på fälgarna och av ändrad omkrets på hjulen. Om det som på bilden är positiv svängradie kommer bilen att styra utåt mor det hjul som har störst belastning.




MVH
Robert Reinsson

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hjulvinklarnas vara eller inte vara, eller varför?
2 besök senaste veckan (4618 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande