Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Storlek på cylindrar till olika bromsar/bromsvåg | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (28145 totalt) |
http://www.stoptech.com/tech_info/Pe
ganska mycket man ska ta hänsyn till tyvärr. men 0.625 fram och 0.75 bak har jag på seaten nu hoppas framhjulen ska låsa först 54mm glid ok fram med 280mm skiva 36mm glid ok bak och 256 mm skiva _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
En bit på vägen kanske?
http://www.alfetta.se/files/other/br Jag är inte pappa till dokumentet men det verkar ta hänsyn till det mesta iaf. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
Formlerna på stoptech blev för mycket för mig.. Men excelbladet var ju lite enklare.
Dock är det tänkt att jag ska ha 4-kolvs Wilwood ok fram, och bladet funkar ju bara upp till 2-kolvs. Hur ska jag fylla i för att beräkningen ska bli rätt med fyra kolvar fram? 4-kolvs ok fram med 44,5mm kolvar. 2-kolvs ok bak med 44,5mm kolvar. Pedalställ med bromsvåg. Problemet är att välja rätt storlek på cylindrarna till fram- och bak-kretsen. _________________ Per Sandvik MR2 AW11 -86 "Touge Special" Yaris SCP10 -00 Brukis Corolla KE11 -69 Starlet KP60 -80 Carina CA60 -81 |
||||
Dokumentet har två fält för cylinderdiameter per ok.
Har du två kolvs ok skriv noll i det ena fältet, har du sexkolvsok (som jag) eller enkolvsok behöver xls filen modifieras. jag har siktat på ett teoretiskt värde 50-55% på bromsvågen. Då finns det marginal för verkligheten. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
Vid torrt eller regn? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Har räknat på detta ett flertal gånger och jag får inte ihop hur jag ska få rimligt låg bromskraft med de cylinderstorlekar som finns. Verkar som att mina kolvstorlekar är alldeles försmå för att det ska fungera utan servo.
original har jag 19mm huvudcylinder med servo och en bromsreducerings ventil till bakaxeln. Har prövat köra med urkopplat servo och det blir alldeles för tungtrampat. Bilvikt 955 kg. 591 kg fram och 364 kg bak. Hjulbas 2,41m Fram: 280mm skivor fram med Brembo 4 kolvsok. 30mm och 28 mm kolvar Bak: 238mm skivor med enkolvsok (flytande) med 27,7mm kolv Får 42kg bromskraft vid 0,4 i friktionskoefficient, trots 7 i utväxling på pedalen. Är inte så sugen på att byta varken fram eller bakok så det får nog bli en bromsvåg som använder original servot. Synd bara att de är så dyra samt att de hamnar i vägen för inloppsröret till turbon... Får nog köra servo samt 5/8" 0.625" 15,875 mm huvudcylinder fram och 3/4" 0.75" 19,05mm huvudcylinder bak Hur mycket kraftförstärkning får man med ett servo? _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Det är ju små ok cylindrar så det är klart att det blir svårt med huvudcylinder, men som jämförelse så har jag 70 kg i pedaltryck för att låsa hjulen på torrt underlag. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
42 kp är inga problem (om du inte ser ut som en spaghetto). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag fick en fråga hur formuläret skall ändras för 1-kolvs ok, nu är det inte jag som gjort xls arket från början men
tittade i filen och blev lite förvirrad när "Total kolvarea fram" endast är ena sida på ena oket. Då jag inte riktigt hänger med på vad som händer i arket låter jag någon mer insatt föreslå hur xls arket skall ändras för 1-kolvs ok. (själv skulle jag bara halverat arean _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
Det blir samma resultat och uträkning med ett flytande enkolvs ok som med ett fast tvåkolvsok då samma kraft även hamnar på det andra belägget på andra sidan skivan. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Pedalerna som har 7 i utväxling är lite förlånga för att få plats i bilen. Mer realistiskt är en pedal med 6 i utväxling och då är man snabbt vid SFRo:s rekommendation på max 48kg. Självklart är det inget problem att trycka 70kg men att göra det gång på gång i en varm bilkupe är inte lika självklart. Jag får ordentlig träningsverk efter att ha kört runt 100 varv under två dagar. Då har jag ändå servo men måste reducera trycket till bakoken ganska mycket. Utan reducering är motståndet i bromsarna klockrent så jag bygger nog en bromsvåg för servo med samma dimension på framcylindern som existerande huvudbromscylinder men anpassar bakcylindern för att få rätt grundbalans. Men med servo kan man ju få lite väl lättrampade bromsar vilket borde göra dem lite mera svårdoserade, dessutom påverkar ju servot känslan. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Jens: Har du möjlighet att Hosta (härlig svengelska) ett bromsberäkningsark som jag har gjort ('som inte innehåller ovanstående förvirring). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Självklart, skicka den på mail (du har pm) _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
Fil skickad. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Xls filen kan laddas ned här:
http://www.alfetta.se/files/other/Bromsberakningar_R1A_Skyddad.xls Den är tydligare när det gäller oktyp, kolvar och hb setup men du får gärna förklara för mig varför bromskivans diameter inte behöver vara en faktor som påverkar? _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
Skruva banåkabil Storlek på cylindrar till olika bromsar/bromsvåg | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (28145 totalt) |