Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Storlek på cylindrar till olika bromsar/bromsvåg
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (28145 totalt)
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Hallå. Hur vet man vad för storlek på bromscylinder till olika bromsar man ska ha? Finns det några tabeller?



/Mvh

_________________
Stefan Söderström
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



+1

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



+1 till

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4223

Hjälpmoderator

Spelar storleken egentligen så stor roll ( ) för just ett par bromsar.

Syftar på om man behöver en 0.7 för just så stora ok etc. Utan mer vad man har fram / bak
så man får balans.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



http://www.stoptech.com/tech_info/PedalSetup-DualMaster-Guide.pdf

ganska mycket man ska ta hänsyn till tyvärr.

men 0.625 fram och 0.75 bak har jag på seaten nu hoppas framhjulen ska låsa först

54mm glid ok fram med 280mm skiva
36mm glid ok bak och 256 mm skiva

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



En bit på vägen kanske?

http://www.alfetta.se/files/other/bromsutr_kning_A.xls

Jag är inte pappa till dokumentet men det verkar ta hänsyn till det mesta iaf.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Per Sandvik
Larsmo (FI)
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84



Formlerna på stoptech blev för mycket för mig.. Men excelbladet var ju lite enklare.
Dock är det tänkt att jag ska ha 4-kolvs Wilwood ok fram, och bladet funkar ju bara upp till 2-kolvs.
Hur ska jag fylla i för att beräkningen ska bli rätt med fyra kolvar fram?


4-kolvs ok fram med 44,5mm kolvar.
2-kolvs ok bak med 44,5mm kolvar.
Pedalställ med bromsvåg.

Problemet är att välja rätt storlek på cylindrarna till fram- och bak-kretsen.

_________________
Per Sandvik

MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Dokumentet har två fält för cylinderdiameter per ok.
Har du två kolvs ok skriv noll i det ena fältet, har du
sexkolvsok (som jag) eller enkolvsok behöver xls
filen modifieras.

jag har siktat på ett teoretiskt värde 50-55% på bromsvågen.
Då finns det marginal för verkligheten.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
NallePuh
Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 57



Det verkar som om excelbladet räknar fel på "Effektiv radie bromsskiva" om man har tvåkolvsok. (dividerar kolvdiameter med 2 , en gång för mycket)

_________________
Björn Carlson

Z3M Coupe -98
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Roos skrev:
Dokumentet har två fält för cylinderdiameter per ok.
Har du två kolvs ok skriv noll i det ena fältet, har du
sexkolvsok (som jag) eller enkolvsok behöver xls
filen modifieras.

jag har siktat på ett teoretiskt värde 50-55% på bromsvågen.
Då finns det marginal för verkligheten.


Vid torrt eller regn?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



vid torrt, i regn/vått har jag bara kunnat backa av 3 kanske 4 klick (typ 1/2 till 3/4 varv) på justeringen

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Har räknat på detta ett flertal gånger och jag får inte ihop hur jag ska få rimligt låg bromskraft med de cylinderstorlekar som finns. Verkar som att mina kolvstorlekar är alldeles försmå för att det ska fungera utan servo.

original har jag 19mm huvudcylinder med servo och en bromsreducerings ventil till bakaxeln. Har prövat köra med urkopplat servo och det blir alldeles för tungtrampat.

Bilvikt 955 kg. 591 kg fram och 364 kg bak. Hjulbas 2,41m

Fram: 280mm skivor fram med Brembo 4 kolvsok. 30mm och 28 mm kolvar
Bak: 238mm skivor med enkolvsok (flytande) med 27,7mm kolv

Får 42kg bromskraft vid 0,4 i friktionskoefficient, trots 7 i utväxling på pedalen.

Är inte så sugen på att byta varken fram eller bakok så det får nog bli en bromsvåg som använder original servot. Synd bara att de är så dyra samt att de hamnar i vägen för inloppsröret till turbon...

Får nog köra servo samt 5/8" 0.625" 15,875 mm huvudcylinder fram och 3/4" 0.75" 19,05mm huvudcylinder bak
Hur mycket kraftförstärkning får man med ett servo?

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Andreas Millbro skrev:
Har räknat på detta ett flertal gånger och jag får inte ihop hur jag ska få rimligt låg bromskraft med de cylinderstorlekar som finns. Verkar som att mina kolvstorlekar är alldeles försmå för att det ska fungera utan servo.


Det är ju små ok cylindrar så det är klart att det blir svårt med huvudcylinder, men som jämförelse så har jag 70 kg i pedaltryck för att låsa hjulen på torrt underlag.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Andreas Millbro skrev:
...Får 42kg bromskraft vid 0,4 i friktionskoefficient, trots 7 i utväxling på pedalen...


42 kp är inga problem (om du inte ser ut som en spaghetto).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Jag fick en fråga hur formuläret skall ändras för 1-kolvs ok, nu är det inte jag som gjort xls arket från början men
tittade i filen och blev lite förvirrad när "Total kolvarea fram" endast är ena sida på ena oket.

Då jag inte riktigt hänger med på vad som händer i arket låter jag någon mer insatt föreslå hur xls arket skall ändras för 1-kolvs ok.
(själv skulle jag bara halverat arean

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Roos skrev:
Jag fick en fråga hur formuläret skall ändras för 1-kolvs ok, nu är det inte jag som gjort xls arket från början men
tittade i filen och blev lite förvirrad när "Total kolvarea fram" endast är ena sida på ena oket.

Då jag inte riktigt hänger med på vad som händer i arket låter jag någon mer insatt föreslå hur xls arket skall ändras för 1-kolvs ok.
(själv skulle jag bara halverat arean


Det blir samma resultat och uträkning med ett flytande enkolvs ok som med ett fast tvåkolvsok då samma kraft även hamnar på det andra belägget på andra sidan skivan.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



ice skrev:
Andreas Millbro skrev:
...Får 42kg bromskraft vid 0,4 i friktionskoefficient, trots 7 i utväxling på pedalen...


42 kp är inga problem (om du inte ser ut som en spaghetto).


Pedalerna som har 7 i utväxling är lite förlånga för att få plats i bilen. Mer realistiskt är en pedal med 6 i utväxling och då är man snabbt vid SFRo:s rekommendation på max 48kg.

Självklart är det inget problem att trycka 70kg men att göra det gång på gång i en varm bilkupe är inte lika självklart. Jag får ordentlig träningsverk efter att ha kört runt 100 varv under två dagar. Då har jag ändå servo men måste reducera trycket till bakoken ganska mycket. Utan reducering är motståndet i bromsarna klockrent så jag bygger nog en bromsvåg för servo med samma dimension på framcylindern som existerande huvudbromscylinder men anpassar bakcylindern för att få rätt grundbalans.

Men med servo kan man ju få lite väl lättrampade bromsar vilket borde göra dem lite mera svårdoserade, dessutom påverkar ju servot känslan.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Roos skrev:
Jag fick en fråga hur formuläret skall ändras för 1-kolvs ok, nu är det inte jag som gjort xls arket från början men tittade i filen och blev lite förvirrad...
Då jag inte riktigt hänger med på vad som händer i arket låter jag någon mer insatt föreslå hur xls arket skall ändras för 1-kolvs ok...


Jens: Har du möjlighet att Hosta (härlig svengelska) ett bromsberäkningsark som jag har gjort ('som inte innehåller ovanstående förvirring).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



ice skrev:
Jens: Har du möjlighet att Hosta (härlig svengelska) ett bromsberäkningsark som jag har gjort ('som inte innehåller ovanstående förvirring).


Självklart, skicka den på mail (du har pm)

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Roos skrev:
ice skrev:
Jens: Har du möjlighet att Hosta (härlig svengelska) ett bromsberäkningsark som jag har gjort ('som inte innehåller ovanstående förvirring).


Självklart, skicka den på mail (du har pm)


Fil skickad.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Xls filen kan laddas ned här:
http://www.alfetta.se/files/other/Bromsberakningar_R1A_Skyddad.xls

Den är tydligare när det gäller oktyp, kolvar och hb setup men du får gärna förklara för mig varför bromskivans diameter inte behöver vara en faktor som påverkar?

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Skruva banåkabil
Storlek på cylindrar till olika bromsar/bromsvåg
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (28145 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande