Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar SUBARU IMPREZA 2007 "MISSION IMPOSSIBLE" - Nu kör vi!! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (50629 totalt) |
Då startar vi sista resan tillsammans med vår Subaru Impreza, ett projekt
som genomlidit ett antal förändringar genom åren och det pga att jag aldrig haft någon erfarenhet av att bygga en riktig banbil då man är en renodlad motorcykel nörd vilket resulterat i onödiga kostnader och tidsspill - vilket konstigt nog vart till en fördel om man ser till vårt mål med bilen då vi annars aldrig ens skulle vart i närheten av att kunna lyckas eftersom att vi har tillgång till teknik som är klart bättre än vi någonsin kunnat hoppats på. Det som hänt är följande: -2006 införskaffas en helt ny Subaru Impreza som rivs ned till tom kaross!! -Vi kontaktar därefter en av Sveriges bästa bur-byggare "KBT SAFETY" i Köping som knäcker till en kompl WRC-bur för största säkerhet, dock så hade han inte vid det tillfället inte tid att svetsa in den i karossen varför den skeppades till Mr.Vincent, Fd Ford Motorsport i England som satte dit den med precision & svets-sömmar som jag aldrig sett tidigare!! -Vi beställer en motor i från "T.R.P TONY RIGOLI PERFORMANCE" i från Australien som är kända för att vara en av dem som får mest knuff i sina Subaru-motorer, en motor som efter hemkomsten i från dem genast kördes till "MOTORTJÄNST I NACKA" (Kenneth Andersson) som efter diverse om byggnader och modifieringar fick den att gå som en klocka med ett underbart register samt hyggliga 625hk/711nm!! -Vi får samtidigt nys om en Subaru Impreza som sopar banan med konkurrenterna i Japan & USA och som har ett wide body-kit i från "VOLTEX" monterat, ett kit som endast gjorts i ett exemplar och som är vind-tunneltestat varför vi under ca 6 månader gör allt för att få dem att tillverka ett till vilket dom till slut gjorde till vår glädje då det är extremt välbyggt samt effektivt!! KAROSS: -Helt rensad, alla onödiga hål igensvetsade, spacklad & hellackerad undertill, invändigt, motorutrymme. -KT SAFETY WRC skyddsbur. MOTOR 1, 4-cylindrig boxer 2450cc 625hk/711nm: -TRP closed deck EJ25 block. -EJ25 steel crank nitrited and cryogenically treated. -Mahle racing forged pistons. -TRP billet conrods. -Hardened race bearings. (conrod and main bearings) -Upgraded internal oiling system. -Steel head gaskets. -TRP 14mm head studs. -Ported cylinder heads. -Nitrited stainless steel valves. -Heavy duty double valve springs. -Titanium retainers- -one piece sti buckets. (shimless) -TRP billet race spec cams. -JUN adjustable cam gears. -High performance (Kevlar based) timing belt. -MBE ecu. -Bosch coils and custom 8mm leads. -Fuel system which includes 2 bosch pump 044, surge tank, edelbrock rising rate fuel regulator, inline fuel filter, billet fuel rails (1000cc injectors), all braided lines with screw on alloy (speedflow) fittings. -Custom fabricated front mount intercooler. -Dry sump setup, includes 3 stage external oil pump, modified sump, remote oil filter mounting, oil cooler, oil tank, mounting brackets, billet front pulley and all braided lines and alloy fittings. (speedflow) -Aluminium radiator. -Modified intake manifold with larger plenum chamber (same as race car) and 3" throttle body. -HKS 4-1 headers. -Turbonetics T66 ballbearing turbo. (ceramic coated turbine housing) -Tial 45mm external wastegate. -Custom up and down pipe. (ceramic coated) -Braided oil and water lines with alloy fittings. -Braided lines and fittings for wastegate. -Air filter pipe and air filter. -Breather canister and braided lines with alloy fittings. KOPPLING: -3800lbs carbotic plate 4 button solid center clutch. MOTOR 2, HARTLEY 8-cylindrig V8, 2800cc, 1000hk/810nm: (leverans slutet av mars/början av april) -6061-T6 Billet crankcase, sump, front cover and rear cover. -Suzuki parts- stock heads, cylinders, pistons and throttle bodies. -67mm stroke 4340 billet crankshaft. -12mm dia heavy duty cylinder studs. -Engine mounted sensors. -Carrillo H-beam connecting rods. -Suzuki cams fitted with adjustable vernier sprockets. -Starter motor and 60amp mini alternator. -4 stage Pace dry sump oil pump. -Large flywheel for 7.25" clutch. -Custom rear engine adapter plate for popular gearboxes. -40mm billet velocity stacks and adapter seals. EXTRA MOTOR OPTION's: -CP pistons custom turbo pistons. -Exhaust manifold to turbo, 1 left hand, 1 right hand. -Garret GT30-76RS turbos with V band outlet flange. -Turbosmart 50mm race blow off valves. -External 40mm Turbosmart wastegates. -oil feed hoses to turbos. -oil return hoses from turbos. -Fabricated airbox plenum. -Silicone joiners from plenum to throttle bodies and fixings. -Kent camshafts. -Heavy duty valve springs. -750cc injectors. -MBE engine management. VÄXELLÅDA: -MODENA ENGINEERING 6vxl sequential. CHASSI: -AST SUSPENSION 3 WAYS RACING SUSPENSION. -AST SUSPENSION AIR JACKS. -SELLHOLM styrväxel. -WHITELINE adjustable rear & front roll bar. -WHITELINE anti-lift kit. -CUSCo fjäderbensstag fram & bak. -WHITELINE nylon bussningar runt om. -MH GTR bak & framvagnsbalk. -MH GTR uprights runt om med möjlighet till centrumbult på fälgarna. FÄLGAR: -VOLK 9.5"-10.5" x 18". (Märke ej bestämt) DÄCK: -DUNLOP Direzza 2, 265/35-18". -HANKoOK Z214, 275/25-18" BROMSAR: -Porsche gula 6-kolvs fram, gula 4-kolvs bak. -Porsche keramiska 355mm/35mm bromsskivor runt om. (Arbetar för att använda MOVIT's nya keramiska broms-kit) INTERIÖR: -full WRC skyddsbur monterad av Mr.Vincent, fd Ford motorsport. -RECARo race stolar förberedd för HANS. -6 punkts bälten. -PBZ flockad instrumentbräda. -AIM instrumentering. -Strömbrytare för batteri, bränslepump mm. -Mocca ratt. -RALLY TECH dörrsidor i kolfiber. -RALLY TECH hatthylla i kolfiber. -RALLY TECH brandvägg i kolfiber. -RALLYSHOP mittkonsol i kolfiber. -RALLYSHOP instrumenterings dummy i kolfiber. -MH GTR pedalställ. -STI bromsvåg. -STI hydraulisk handbroms. -Brandsläckaresystem. -Plastrutor dom 3 bakre, STI Spec-C dom 3 främre. -Solfilm. -Tok rensat orginal el-system. Vi kommer vi att ha fast monterade kameror/inspelnings enheter både insidan/utsidan av bilen vilket altid är kul efter en dag på banan eller favorit vägen. EXTERIÖR: -SEIBON kolfiber dörrar vilket minskar bilens vikt sjukt mycket. -VOLTEX widebody kit. -VOLTEX kolfiber huv. -SEIBON kolfiber bagagelucka. -VOLTEX kolfiber vinge bagagelucka. -FLOSSMAN DESIGN kolfiber diffuser bak. -VOLTEX kolfiber frontsplitter. -RALLYTECH backspeglar i kolfiber. -AMS kolfibertak. -Helt plant undergolv. FÄRG: - Säkert missat en hel del pryttlar och hyss men det får dom närmaste veckorna utvisa i form av uppdateringar & bilder!! Sen hoppas jag att denna tråd kommer att bli kul & funktionell med goda slutresultat både på Nürburgring & Mantorp!! _________________ Patrik Fürstenhoff High Level of Sweden |
||||||||
Lovar, det kommer du att få göra om jag så jag skall tejpa fast dig i bilen när den är klar! *skratt* Eftersom att vi nu säljer Däckbutiken så kommer all tid dom närmaste månaderna att läggas på att få denna skapelse klar, testad & körd på Nürburgring & Mantorp där den borde prestera bra med ett viktförhållande på närmare 1kg/1hk!! _________________ Patrik Fürstenhoff High Level of Sweden |
||||||||
|
||||||||
Holy sh*t Är det i två strokade Hayabusa maskiner Hartley använder sig av? |
||||||||
T.R.P höll inte vad vi kom överens om & fick inte vad jag betalt för - Riktigt pinsamt!! Sen att Kenneth Andersson är en överdjävlig trimmare gör inte det hela sämre!! Kommer att montera Subaru motorn i bilen snarast möjligt för att med den testa ut chassit mm - dock väger denna V8'a endast hälften av vad Subaru motorn väger vilket ger lite andra förutsättningar!! _________________ Patrik Fürstenhoff High Level of Sweden |
||||||||
Men hörrudurru... Menar du att V8:an har nästan dubbla effekten och halva vikten mot Subba motorn |
||||||||
Tjena, detta var ett halvbilligt bygge... .
Ska ni inte använda subba motorn, när V8an kommer?. Hyffsad seriös test motor i så fall! . Väger V8an bara hälften av boxermotorn?, helt sjukt i så fall . Vad går en sån maskin på i runda slängar?.. _________________ Magnus Wideman Nya VW Golf MK8 R Performance Pack https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
V8'an väger ca 40kg utan turbo-kitet, och dess underbara mått är ca 50cm x 50cm x 50cm!! _________________ Patrik Fürstenhoff High Level of Sweden |
||||||||
Eller hur , Subba motorn hamnar antingen i vårt eventbolags "Taxi-bil" eller säljs!! Gissar att kundpriset på denna V8'a setup är 350000kr +moms!! _________________ Patrik Fürstenhoff High Level of Sweden |
||||||||
Då får man hoppas att den äntligen blir klar. Hade man haft bättre ekonomi hade jag gärna utmanat er 2011
Lycka till iaf! |
||||||||
Din Cossie hade placerat oss i andra divisionen!! _________________ Patrik Fürstenhoff High Level of Sweden |
||||||||
Vi har inte riktigt samma byggbudget, så jag behöver tyvärr nått år till på mig... Om det inte hör av sig en hel bunt företag som vill synas lite Men sätt du en bra tid iår så vet jag vad jag ska lägga för slutmål |
||||||||
Coolt att ni går "all in", kommer följa projektet både på nätet och IRL på banan.
Funderar på specen på V8:an, blir svårt att uppnå 1000hk med 750cc spridare, även aggen är på gränsen _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Pengar?? Va fasiken är det?? Nürburgring under 7.11 & Mantorp under 1.15!! _________________ Patrik Fürstenhoff High Level of Sweden |
||||||||
Jag siktar ju inte på några 1000hk men vikten hoppas jag ska bli ungefär samma, ska bli kul och se vad som händer... |
||||||||
Aldrig kul att stå still och stampa - kommer nog ut i maj månad med den kommande motorn!! _________________ Patrik Fürstenhoff High Level of Sweden |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar SUBARU IMPREZA 2007 "MISSION IMPOSSIBLE" - Nu kör vi!! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (50629 totalt) |