Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Formel Fordarna- dom måste väl finnas någonstans?
1, 2   >>
22220 besök totalt
Gulf62
Munkedal
Här sen Aug 2010
Inlägg: 35


Trådstartare

_________________
Vidar Melleby
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Formel Ford pree 90 kör i RHK Formel Ford klasen växer 2011 med nya förare och bilar

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Gulf62
Munkedal
Här sen Aug 2010
Inlägg: 35


Trådstartare
RCM skrev:
Formel Ford pree 90 kör i RHK Formel Ford klasen växer 2011 med nya förare och bilar


Jo, jeg vet Per.
Skulle kanske gjort det enkelt för mig och köpt din gamla bil och körd historisk i stället
Vad jag vet fanns det dock minst 25-30 tävlande när klassen "lades ner", och alla dessa bilar måste ju finnas någon stans.
En del har säkerligen redan lämnat landet men jag är övertygad om att en hel del står och samlar damm her och var.
När jag köpte min Hansen MKIV Formel Vee kring -90 var sitsen i Norge den samma; bilarna fanns men ingen körde. Några få tävlade i historisk i Sverige men mestadels stod bilarna bortgömda och glömda.
Vad som fattades var att någon tog tag i det hela och samlade folket igen. Jag gjorde det den gången och undrade om det inte skulle vara möjligt att göra om det med Fordarna......

Känner ni där ute någon som har en stående vore det i alla fall roligt om ni tipsade om att jag gärna skulle vilja att dom hörde av sig!

_________________
Vidar Melleby
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Visst finns det ett formelvakuum i Sverige, men det gäller ju att komma ihåg att det finns många fler bilar i ladorna än intresserade förare (nästan oavsett klass).

Men det behövs ju nåt att sätta kartungdomarna i om de vill fortsätta formelbilsvägen, att behöva skeppa dem till alla andra länder än Sverige känns ju sådär.
Det skulle inte vara dumt med en vedertagen (Formel Saab med klurlösningar hjälper ingen) formelklass om 15-20 som stabilt fält.

RHK svämmar ju över av formelbilar, och lite friskt material med internationell marknad kan väl inte skada?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Gulf62
Munkedal
Här sen Aug 2010
Inlägg: 35


Trådstartare
Jo men visst - bilarna finns och jag tror inte det råder brist på potensiella förare om man bara får upp ögonen för att det är möjligt att köra "riktig" racebil för vettiga pengar.
Hur många debutanter dyker inte upp i folkrace varje år?
Grabben körde själv folkrace under det gångna året och även om det är en billig motorsport försvinner en del dollars vid varje tävling.
Ser man isolerad på initialkostnaderna är det klart det kostar betydligt mera att sätta sig i en Formel Ford, men kollar man på förbrukningen av matriell blev det ju inte alls något billigt nöje om man ville hänga med på folkracebanorna.
Skrotar man inte sin FF får man kanske även igen sina pengar den dagen man vill sälja!?
Inget ont sagt om folkrace men för oss passade det inte.

Nej, jag är inte övernaiv. Jag har tävlat med formelbilar och saloon-cars och vet att det kostar att leka. Jag vägrar dock bara tro att det är bara grabben och jag som skulle tycka det vore kul att träffas på banorna och rejsa lite med Formel Fordarna i stället för att låta dom stå sig till döds ....... hör av er!

_________________
Vidar Melleby
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Allt kostar pengar, saker är bara lite olika prisvärda...

FF1600 behöver ju inte bara 15 ekipage, det behövs nåstans att köra också (egna evenemang blir väldans pilligt). Det var några år sen det fanns nån "Promotor", eller kallas det "Facilitator" numera?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Jag som inte har en susning om vad det kostar, har alltid undrat varför inte motorklubbar äger fordon som ungdomar kan låna eller hyra. Men det kanske är kontroversiellt

_________________
Per Ferm
Citera
Gulf62
Munkedal
Här sen Aug 2010
Inlägg: 35


Trådstartare
Per F skrev:
Jag som inte har en susning om vad det kostar, har alltid undrat varför inte motorklubbar äger fordon som ungdomar kan låna eller hyra. Men det kanske är kontroversiellt


Nej, tanken är väl mycket bra men det ät ju alltid en fråga kring kronor och ören. Motorklubbarna brukar ju som oftast vara ideella organisationer och det rör sig väl om hur klubbkassan ska förvaltas, vem som är ansvarig när något körs sönder och allt det där.
Vore självklart en toppengrej om några eller alla klubbar med egen bana hade hyrbilar att hjälpa unga (eller gamla) som ville prova på med - alla skulle vara glada och nöjda ....... Om pengarna fanns!

_________________
Vidar Melleby
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Gulf62 skrev:
Vore självklart en toppengrej om några eller alla klubbar med egen bana hade hyrbilar att hjälpa unga (eller gamla) som ville prova på med - alla skulle vara glada och nöjda ....... Om pengarna fanns!
Det finns ju bilar att hyra i samband med formellicenskurser, så möjligheterna finns ju.
Driving Event
Promenta

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Gulf62
Munkedal
Här sen Aug 2010
Inlägg: 35


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Allt kostar pengar, saker är bara lite olika prisvärda...

FF1600 behöver ju inte bara 15 ekipage, det behövs nåstans att köra också (egna evenemang blir väldans pilligt). Det var några år sen det fanns nån "Promotor", eller kallas det "Facilitator" numera?


Jo, men det är liksom ingen idé att ens försöka sälja in sig till arrangörer om man inte vet om det finns något intresse från förarhåll.
Nu tror jag absolut inte man ska drömma om att återskapa någon sorts FF som det var innan klassen gick i ide. Jag skulle nog tro det tåget gått för Fordarna.
Vad jag hoppas på vore kanske att det skulle vara möjligt att hålla liv i dom fram tills FIA kommer på att dom får klassas som historiska och att unga som gamla kan få njuta av att köra en riktig racebil utan att ruinera sig - att ha roligt, helt enkelt.

Riktig racebil? Ja, för det är är faktiskt Formel Fordarna. Axar som en Ford GT (kolla Youtube - Nidell/Plato), toppar kring 240 och ger en känsla som borde stå på allas lista över ting man MÅSTE prova.
Det ryktades att våran bil skulle kunne ha varit den bil Webber vann Formula Ford festival på Brands Hatch med -96. Tyckte nog det lät lite för bra, och visst; efter en koll hos Van Diemen visade det sig att det diffade på 3 i serienumret - min är 2233, Webbers var 2230. Att bilen köptes ny av Walther Lechner i Österike var dock en "god nummer 2".
En begagnad bil kostar väl som en hyfsad OK golfutrustning, en hockeyutrustning till junior eller en ponny till dottern..... nej, jag vet faktsikt inte riktigt vad dessa grejer kostar men Fordarna är i alla fall prisvärda.

Finns det inga bilar och/eller förare är det ju inget att orda om - finns intresset lägger jag gärna en hel del krut på att marknadsföra och organisera detta. Jobbar man som marknadsförare så gör man ...
Fortfarande ingen som har bil(ar) och/eller vill köra?

_________________
Vidar Melleby
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Jag hade gärna kört FF med en nyare bil än 90.. Bilarna är ju billiga jämfört med vad man får.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Kan vi prata reda pengar? Det blir så mycket enklare då.
Vad kostar en bil?

_________________
Per Ferm
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Jag har kört en hel del bilar underåren (start 1977) och Formel Ford är utan tvekan mest racerbil/peng !
Det går att köra ett tiotal race på ett sett däck. Hewland ger riktig race känsla !
Info om våran bil skrolla ner: http://www.rhkswe.org/artiklar/2010/falkenberg/falkenberg.shtml
I RHK är det täta race o på rakan går bilarna lika fort. En annan sak som man inte tänker på är hur lätt mekad en formel bil är, upp på bockar bort med platsen (bygger standard bil nu o tycker det är bökit att komma åt)

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Gulf62
Munkedal
Här sen Aug 2010
Inlägg: 35


Trådstartare
Per F skrev:
Kan vi prata reda pengar? Det blir så mycket enklare då.
Vad kostar en bil?


Ja, nog vore det helt fel av mig att sitta här och sätta priserna på andras bilar men om jag säger som såhär; bilen jag köpte utannonserades för 60.000 inkl. en specialbyggd släpkärra, massor av drevsatser, hjul etc.
Innan handeln var klar var prislappen rätt mycket lågare.
Bilen som står i Strömstad har jag blivit erbjuden för 75.000:- men då ska man komma i håg att det rör sig om en bil med två stycken 0-timmars motorer, en extra uppsättning bärarmar till hela bilen, drevsatser, hjul och en hög med delar. Detta är en Kent bil (van Diemen RF95) som under senaste säsongen den kördes vann 6 av 8 race (+ 2 andraplatser) enl. vad dåtida ägaren skrev i sin annons i alla fall.
Betydligt dyrare än min men beakta då värdet av extra motor, bärarmskittet etc - ett kap!
Jag såg även att det ligger ute 2 stycken RF00or (2000 modeller) i toppskick på nätet. Med en prislapp på hundringer/st. är dessa absolut inte överprisaden om man jämför med vad man begär i England för så nya bilar i detta skick även om det kanske inte är pengarna alla lägger på en bil om klassen är "död" här i Svea riket. På export tror jag dog säkert han borde få ut detta ...... men det är inte min grej att spekulera i.

Men igen, jag kan bara svara för vad min bil kostade att köpa och visst får jag påräkna kostnader för nytt bälte, nya slicks och en del pill men jag väljer att se det som såhär; har man pengarna att lägga ut får man se på vad det kostar att drifta bilen - eftersom Norge/Sverige tycks vara dödsoner där bilarna inte körs är priserna i dagsläget kanske så låga att man alltid får tillbaks sina pengar om man väljer at exportera.
Kanske bättre än att köpa aktier?

Hittar du en bil får prisen vara en sak mellan dig och säljaren.
Jag skulle vilja säga att dom kanske kostar allt mellan noll och hundringen. Ser man rent strikt på det är dom värda noll eftersom dom inte genererar någon ting alls så var och en får fundera kring hur högt man värderar att ha kul.

_________________
Vidar Melleby
Citera
Gulf62
Munkedal
Här sen Aug 2010
Inlägg: 35


Trådstartare
RCM skrev:
Jag har kört en hel del bilar underåren (start 1977) och Formel Ford är utan tvekan mest racerbil/peng !
Det går att köra ett tiotal race på ett sett däck. Hewland ger riktig race känsla !
Info om våran bil skrolla ner: http://www.rhkswe.org/artiklar/2010/falkenberg/falkenberg.shtml
I RHK är det täta race o på rakan går bilarna lika fort. En annan sak som man inte tänker på är hur lätt mekad en formel bil är, upp på bockar bort med platsen (bygger standard bil nu o tycker det är bökit att komma åt)


Där ser ni!
En vis och erfaren man talar och jag får bara hålla med! thumbs up

_________________
Vidar Melleby
Citera
Gulf62
Munkedal
Här sen Aug 2010
Inlägg: 35


Trådstartare
Fick detta trevliga svar på NSKs forum:

Det finnes jo en arrangor som er tilsnakkendes, nemlig NSK
Hvis du klarer å riste frem et 20 talls biler, så er det ikke umulig dere får delta på Classic & Sportscar Meeting 2011. Eller kanskje 2012 ?

Hilsen arrangementsjefen


Så det finns ju möjligheter!

_________________
Vidar Melleby
Citera
GoTA
GÖTA
Här sen Sep 2009
Inlägg: 345



Utan att ha en susning om vad jag pratar om så kanske SSK:s nya satsning på Formula Basic skulle kunna passa? Jag vet som sagt inte om ev. skillnader mellan Formel basic och formel Ford.

_________________
Per Trönnberg
Citera
Gulf62
Munkedal
Här sen Aug 2010
Inlägg: 35


Trådstartare
GOTA skrev:
Utan att ha en susning om vad jag pratar om så kanske SSK:s nya satsning på Formula Basic skulle kunna passa? Jag vet som sagt inte om ev. skillnader mellan Formel basic och formel Ford.


Jo, Basic är en fin klass för att få in nya rekryter till sporten och har kanske tagit över något av Formel Fords roll här hemma.
Billig klass med många aktiva som jag fattar det.

Att mixa i hop dessa klasser skulle dock vare sig funka eller vara något man önskar sig, utan vad jag vill är ju att hitta utrymme för bilar som i dag står still i brist på aktiv klass.
Många har gett mig respons på mitt inlägg men tyvärr är det få ..... INGEN utav dessa som har bilar och/eller vill köra igen. Det kanske är så att bilarna sålts ut, att man låter dom "vila" i väntan på att FIA ska plocka fram nya ramar för historisk racing eller som jag hoppas; jag har inte hittat rätt än.

_________________
Vidar Melleby
Citera
Gulf62
Munkedal
Här sen Aug 2010
Inlägg: 35


Trådstartare
Per F skrev:
Kan vi prata reda pengar? Det blir så mycket enklare då.
Vad kostar en bil?


Tja, vad kostar dom? Här har du ett exempel:

http://www.blocket.se/gavleborg/Formel_Ford_Mygale_SJ01_32003081.htm?c . . . .

Jämför med vad man får betala för motsvarande i England så kommer du att se att detta är billigt. Risken är ju nu att dom kommer att lämna landet - säljarna är ju tydligen medvetna om detta eftersom dom även annonserar på engelska, eller hur?!
Köp och njut! thumbs up

_________________
Vidar Melleby
Citera
Milton_91
Malmö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 19



Mitt favorit ämne Formel Ford och tyvär känns det som SBF eller någon annan är intresserad av att ha FF i Sverige. Men jag är den ända föraren som kör FF Duratec i sverige driver ett far och son team med min pappa vi äger en Van Diemen 2008 och allt runt omkring... Har bland annat kört en tävling i det Danska mästerskapet och en tävling i FF Eurocup har missat mycket i år för att jag har blivit operad för en blindtarm, tyckte de var helt fel tid på året för en sån olycka men men...
Men rent i pengar för en tävlings helg räknar jag med 20k för en Eurocup helg då om den inte går i England för då är de lite båtresor också vidare som ska betalas..
Mitt mål är att köra Forme Ford festivalen som går på Brands Hatch i oktober för att sedan köra en hel säsong i det britiska mästerskapet om man får ihopa pengarna och bara de är en utmaning då 20k är förlite för en tävling där borta.
Det är väl på detta sättet man får lösa det om man vill köra trots allt köra FF.

_________________
Milton Lundström
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Det är märkligt att det inte skulle duga att köra en serie med äldre Formel Zetec en fin sådan kostar
ca 100' och driften ca 5'per race. Det finns flera bilar i Sverge som står och dom är billiga även i utlandet.
Det märkliga är att SBF lämnat ett formel bils förslag att man skall köra formel Renault ! En beg sådan kostar en mille och driftkostnaden 50'per race. Politiken verkar vara att "får du inte i hop en mille eller två var på läktare"

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Allmänt banåkaforum
Formel Fordarna- dom måste väl finnas någonstans?
1, 2   >>
22220 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande