Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Formel Fordarna- dom måste väl finnas någonstans?
<<   1, 2
22221 besök totalt
Gulf62
Munkedal
Här sen Aug 2010
Inlägg: 35


Trådstartare
Milton_91 skrev:
Mitt favorit ämne Formel Ford och tyvär känns det som SBF eller någon annan är intresserad av att ha FF i Sverige. Men jag är den ända föraren som kör FF Duratec i sverige driver ett far och son team med min pappa vi äger en Van Diemen 2008 och allt runt omkring... Har bland annat kört en tävling i det Danska mästerskapet och en tävling i FF Eurocup har missat mycket i år för att jag har blivit operad för en blindtarm, tyckte de var helt fel tid på året för en sån olycka men men...
Men rent i pengar för en tävlings helg räknar jag med 20k för en Eurocup helg då om den inte går i England för då är de lite båtresor också vidare som ska betalas..
Mitt mål är att köra Forme Ford festivalen som går på Brands Hatch i oktober för att sedan köra en hel säsong i det britiska mästerskapet om man får ihopa pengarna och bara de är en utmaning då 20k är förlite för en tävling där borta.
Det är väl på detta sättet man får lösa det om man vill köra trots allt köra FF.


Spännande och tuff satsning - inte alla som satsar tufft i en serie som inte finns i Sverige.
FF festivalen måste vara en höjdargrej - det finns ett och annat namn i vinnarlistan där som man känner igen från F1. Själv äger jag systerbilen til den Van Diemen RF96 som Webber vann med där (killen jag köpte bilen av menade det var Webbers gamla bil men jag har blivit erbjudit "Hitlers gamla Duesenberg" så många gånger att jag insåg nog att detta var föga troligt - Webber hade chassisnummer 2230, min har 2233).
Lyckas vi samla ett gäng som vil vara med och blåsa liv i FF i Sverige är det väl inget som säger att man inte ska kunna köra FF16, Zetec och Duratec i hop - räjsa i hop men skilja på klasserna i resultatlistorna.

Sverige/Norge är inte större än att vi man nog måste köra samma heat men jag vägrar tro att vi är så små att det inte finns bilar och folk i en storleksordning som gör att det skulle gå att bilda en racingklass igen!!!

Lycka till, förresten! Finns det någon hemsida?

_________________
Vidar Melleby
Citera
Gulf62
Munkedal
Här sen Aug 2010
Inlägg: 35


Trådstartare
RCM skrev:
Det är märkligt att det inte skulle duga att köra en serie med äldre Formel Zetec en fin sådan kostar
ca 100' och driften ca 5'per race. Det finns flera bilar i Sverge som står och dom är billiga även i utlandet.
Det märkliga är att SBF lämnat ett formel bils förslag att man skall köra formel Renault ! En beg sådan kostar en mille och driftkostnaden 50'per race. Politiken verkar vara att "får du inte i hop en mille eller två var på läktare"


Jo, visst håller jag med.
Jag har försökt dra lite i dette i Norge och Sverige som du kanske vet och jag har även kontaktad alla som utannonserat sina bilar til försäljning men nei ....... dom som tycker detta låter roligt är folk som gärna skule vilja köpa en OM det blir någon klass. Då blir det det där med hönan och ägget; inga bilar - ingen klass, ingen klass - inga bilar. Vad ska komma först?
Utöver detta liten eller ingen respons.

Tror man det är realistiskt att plocka ihop ett bra startfält i Formel Renault får man väl göra det men jag tror nog det ar tveksamt att ha en rekryteringsklass med denna prislapp om siffrorna du nämner stämmer.
Detta tycks uteslutande vara en klass för riktigt hårsatsande ynglingar med en F1 dröm. Problemet är väl då kanske bara att dessa satsar på serier utomlands i stället för att tävla på nationell nivå, eller hur?

Utan att tidigare ha satt en fot i Formel Ford i Sverige är det inte lätta at hitta bilarna och deras ägare - någon annan med en fot på insidan som känner för att grotta lite?
Jag kanske söker på helt fel platser? För 20 år sen skakade vi i lilla Norge fram 20 Formel Vee ur gömmorna på nolltid - UTAN INTERNET. Det finns garanterad flera Formel Fordar som står och dammar ner.

_________________
Vidar Melleby
Citera
Milton_91
Malmö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 19



Gulf62 skrev:
Milton_91 skrev:
Mitt favorit ämne Formel Ford och tyvär känns det som SBF eller någon annan är intresserad av att ha FF i Sverige. Men jag är den ända föraren som kör FF Duratec i sverige driver ett far och son team med min pappa vi äger en Van Diemen 2008 och allt runt omkring... Har bland annat kört en tävling i det Danska mästerskapet och en tävling i FF Eurocup har missat mycket i år för att jag har blivit operad för en blindtarm, tyckte de var helt fel tid på året för en sån olycka men men...
Men rent i pengar för en tävlings helg räknar jag med 20k för en Eurocup helg då om den inte går i England för då är de lite båtresor också vidare som ska betalas..
Mitt mål är att köra Forme Ford festivalen som går på Brands Hatch i oktober för att sedan köra en hel säsong i det britiska mästerskapet om man får ihopa pengarna och bara de är en utmaning då 20k är förlite för en tävling där borta.
Det är väl på detta sättet man får lösa det om man vill köra trots allt köra FF.


Spännande och tuff satsning - inte alla som satsar tufft i en serie som inte finns i Sverige.
FF festivalen måste vara en höjdargrej - det finns ett och annat namn i vinnarlistan där som man känner igen från F1. Själv äger jag systerbilen til den Van Diemen RF96 som Webber vann med där (killen jag köpte bilen av menade det var Webbers gamla bil men jag har blivit erbjudit "Hitlers gamla Duesenberg" så många gånger att jag insåg nog att detta var föga troligt - Webber hade chassisnummer 2230, min har 2233).
Lyckas vi samla ett gäng som vil vara med och blåsa liv i FF i Sverige är det väl inget som säger att man inte ska kunna köra FF16, Zetec och Duratec i hop - räjsa i hop men skilja på klasserna i resultatlistorna.

Sverige/Norge är inte större än att vi man nog måste köra samma heat men jag vägrar tro att vi är så små att det inte finns bilar och folk i en storleksordning som gör att det skulle gå att bilda en racingklass igen!!!

Lycka till, förresten! Finns det någon hemsida?



Hehe, nä de är det verkligen inte kanske därför det är bara jag som är svensk ute på tävlingarna...
Ahh de säger att FF festivalen ska vara något utöver det vanliga för då vill alla vinna och behöver inte tänka på något mästerskap. Jag körde en tävling i Eurocup då startfältet var lika stort och lika bra kvalite som Festivalen bjuder på och placera mig sjua och sexa i de båda heaten och då var jag den ända som körde far och son team de som var förre var de stora britiska top teamen. I efterhand har jag hört av några engelskmän att om jag hade suttit i en fabriksbil så hade jag vunnit. Så det är väl vad jag vill göra till festivalen men de måste betalas på något sätt
Aha de är ju ändå lite små häftigt att den var så nära i chassi numret ju. Han som hjälper mig lite från England var faktist mekaniker till Webber de året han körde FF i England
Saken är att där är 10 aktiva Danskar som kör Duratec samt lika många i Findland så fixar man ihop en nordisk serie eller något då vi kanske kan ragga ihop 10 Duratec svenskar så har man ett fint startfält på 25-30 bilar ju... Och både i Danmark och i Finland så kör Duratec och Zetec tillsammans bara man skiljer på listorna och de tycker jag inte är något fel, oftast är de nybörjare som sätter sig i en Zetec till första året...

Nä tyvär har jag ingen hemsida hade en innan men har för lite hemside kunskaper så det såg bara lite dumt ut.. Håller iställer min Facebook uppdaterad med bilder också vidare. Men helt klart hade jag velat haft en hemsida som var enkel att skriva på och ladda upp bilder...

Som RCM skriver är de helt dumt att försöka dra igång FR i sverige igen de har inte funkat innan har svårt o tänka mig att de ska göra det nu..
Sen håller jag inte riktigt med att man ska dra ihop en serie med enbart FF Zetec för att den bilen går inte att ta ut i europa och köra något vettigt med och plus blir en Zetec lika dyr att driva per tävling som en Durate bara inköpet som skiljer och då är det inte jätte stor skillnad... Räknar jag en tävlingshelg i sverige med min duratec så är det 5000-6000 för däck ett set nya till varje tävling. Sen Startavgift sedan är det den korta resan med lastbilen eller liknande som kostar lite. Motorn renoverar jag var annat år så mycket mer är det inte...

Här är länk till British FF om de är någon som har något intresse och kolla lite.
http://www.britishformulaford.co.uk/
Sedan här är en sammandrag från Zurocup tävlingen på Zolder och man ser att de verkligen är seriöst.
http://www.britishformulaford.co.uk/vodcast6.htm

_________________
Milton Lundström
Citera
Milton_91
Malmö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 19



Saken är den att jag tror själv att om man hade gått ut idag eller något och sagt vi ska köra FF Duratec nästa år i sverige med detta reglementet och det gäller i fem år till. Då hade folk vågat satsa på att gå och köpa en bil också vidare. Kan folk lägga de stora pengarna på att köra JTCC eller vad det nu är så kan man göra det i en FF också... Jag trot det hade varit bäst om man körde tillsammans med TTA eller STCC för att då har du tv övervakning också vidare... De gör de lite lättare med sponsorna..

_________________
Milton Lundström
Citera
Gulf62
Munkedal
Här sen Aug 2010
Inlägg: 35


Trådstartare
Milton_91 skrev:
Gulf62 skrev:
Milton_91 skrev:
Mitt favorit ämne Formel Ford och tyvär känns det som SBF eller någon annan är intresserad av att ha FF i Sverige. Men jag är den ända föraren som kör FF Duratec i sverige driver ett far och son team med min pappa vi äger en Van Diemen 2008 och allt runt omkring... Har bland annat kört en tävling i det Danska mästerskapet och en tävling i FF Eurocup har missat mycket i år för att jag har blivit operad för en blindtarm, tyckte de var helt fel tid på året för en sån olycka men men...
Men rent i pengar för en tävlings helg räknar jag med 20k för en Eurocup helg då om den inte går i England för då är de lite båtresor också vidare som ska betalas..
Mitt mål är att köra Forme Ford festivalen som går på Brands Hatch i oktober för att sedan köra en hel säsong i det britiska mästerskapet om man får ihopa pengarna och bara de är en utmaning då 20k är förlite för en tävling där borta.
Det är väl på detta sättet man får lösa det om man vill köra trots allt köra FF.


Spännande och tuff satsning - inte alla som satsar tufft i en serie som inte finns i Sverige.
FF festivalen måste vara en höjdargrej - det finns ett och annat namn i vinnarlistan där som man känner igen från F1. Själv äger jag systerbilen til den Van Diemen RF96 som Webber vann med där (killen jag köpte bilen av menade det var Webbers gamla bil men jag har blivit erbjudit "Hitlers gamla Duesenberg" så många gånger att jag insåg nog att detta var föga troligt - Webber hade chassisnummer 2230, min har 2233).
Lyckas vi samla ett gäng som vil vara med och blåsa liv i FF i Sverige är det väl inget som säger att man inte ska kunna köra FF16, Zetec och Duratec i hop - räjsa i hop men skilja på klasserna i resultatlistorna.

Sverige/Norge är inte större än att vi man nog måste köra samma heat men jag vägrar tro att vi är så små att det inte finns bilar och folk i en storleksordning som gör att det skulle gå att bilda en racingklass igen!!!

Lycka till, förresten! Finns det någon hemsida?



Hehe, nä de är det verkligen inte kanske därför det är bara jag som är svensk ute på tävlingarna...
Ahh de säger att FF festivalen ska vara något utöver det vanliga för då vill alla vinna och behöver inte tänka på något mästerskap. Jag körde en tävling i Eurocup då startfältet var lika stort och lika bra kvalite som Festivalen bjuder på och placera mig sjua och sexa i de båda heaten och då var jag den ända som körde far och son team de som var förre var de stora britiska top teamen. I efterhand har jag hört av några engelskmän att om jag hade suttit i en fabriksbil så hade jag vunnit. Så det är väl vad jag vill göra till festivalen men de måste betalas på något sätt
Aha de är ju ändå lite små häftigt att den var så nära i chassi numret ju. Han som hjälper mig lite från England var faktist mekaniker till Webber de året han körde FF i England
Saken är att där är 10 aktiva Danskar som kör Duratec samt lika många i Findland så fixar man ihop en nordisk serie eller något då vi kanske kan ragga ihop 10 Duratec svenskar så har man ett fint startfält på 25-30 bilar ju... Och både i Danmark och i Finland så kör Duratec och Zetec tillsammans bara man skiljer på listorna och de tycker jag inte är något fel, oftast är de nybörjare som sätter sig i en Zetec till första året...

Nä tyvär har jag ingen hemsida hade en innan men har för lite hemside kunskaper så det såg bara lite dumt ut.. Håller iställer min Facebook uppdaterad med bilder också vidare. Men helt klart hade jag velat haft en hemsida som var enkel att skriva på och ladda upp bilder...

Som RCM skriver är de helt dumt att försöka dra igång FR i sverige igen de har inte funkat innan har svårt o tänka mig att de ska göra det nu..
Sen håller jag inte riktigt med att man ska dra ihop en serie med enbart FF Zetec för att den bilen går inte att ta ut i europa och köra något vettigt med och plus blir en Zetec lika dyr att driva per tävling som en Durate bara inköpet som skiljer och då är det inte jätte stor skillnad... Räknar jag en tävlingshelg i sverige med min duratec så är det 5000-6000 för däck ett set nya till varje tävling. Sen Startavgift sedan är det den korta resan med lastbilen eller liknande som kostar lite. Motorn renoverar jag var annat år så mycket mer är det inte...

Här är länk till British FF om de är någon som har något intresse och kolla lite.
http://www.britishformulaford.co.uk/
Sedan här är en sammandrag från Zurocup tävlingen på Zolder och man ser att de verkligen är seriöst.
http://www.britishformulaford.co.uk/vodcast6.htm


Det tycks gå bra för dig - roligt!
Det tråkiga när man börjar få snurr på ett far/son team er dock oftast att man någon stans måste bryta upp, kanske låta farsan få jobbet med att ragga sponsorpengar men hur som helst köpa in sig i ett toppteam.
Formel Ford har altid varit och är troligen även i dag den tuffaste av alla formelbilsklasser att lyckas i. Ska man lyckas hela vägen får man glömma sitt DNA om inte man har det rena unikum til farsa.
Låt den gamla vara din manager i stället - far och son Hamilton lyckades ju bra med detta ett bra tag .
En bra hemsida MÅSTE du ha om du ska plocka hem sponsorpengar - tro mig (och jag har trots allt arbetad med marknadsförning i över 25 år). Du kanske rakt av får någon bra designer att sponsra dig på denna - varför inte fråga?

Annars håller jag med till 100% - det borde vara möjligt att köra här hemma med klasserna ihop. Om du kikade in på den norska sidan såg du kanske att NSK absolut var öppna för att bjuda in FF om det fanns ett bra startfält.

Drömmen i dag borde kanske vara att få köra nya Rudskogen - Herman Tilkes senast byggda bana. Själva banan håller F1 standard även om det aldrig kommer köras sådana där. Och inte ligger den långt från svenska gränsen.

Så alla ni som tycker detta med FF låter spännande; sprid ut det lite (eftersom jag påstår att jag har lite koll på marknadsörning vet jag att jag skjuter mig själv i foten här; jag har inte gått ut på Facebook med detta därför att jag personligen vägrar gå med på denna sida - gammal surgubbe serru!).
Kanske hittar vi på något, kanske inte men om även det historiska gänget skulle vilja vara med på banträffar etc. borde det finnas otroligt månge FF.

_________________
Vidar Melleby
Citera
Milton_91
Malmö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 19



Ahh det har verkligen gått bra!
Ja jag vet men får se lite vad man hittar på till nästa säsong. De som måste lösas är mitt sponsor arbete delvis att skaffa fram sig en vettig hemsida också vidare.

Ahh jag kollade snabbt igenom den norska sidan de svåra är man får nog inte ihop något startfält om man inte har TTA eller STCC i ryggen som säger att denna suport klassen ska vi satsa på till nästa år. Om man ska dra ihop startfält själv så blir de nog lite som ditt försök med Zetec bilarna ingen vågar köpa en bil om inte serien redan är på plats liksom. Samtidigt så om man kommer med ett färdigt packet till någon som STCC eller liknande och berättar att så här hade vi velat FF såg ut och att vi hade velat köra de tillsammans med er. För de Stcc och TTA vill ha är ju underhållande racing och vad är inte ett FF fält på 20-30 bilar med hungriga förare bakom ratten. Det hade kunnat bli lika succe som Camaro cup har blivit.

Jäklar kollade på Rudskogens hemsida den banan har blivit jätte fin ju perfekt för ett FF race där. Det hade varit häftigt o få ditt FF eurocup eller till någon annan bana i sverige...

Man får ju bara hoppas att de finns ett intresse kvar för FF i Sverige.

_________________
Milton Lundström
Citera
Milton_91
Malmö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 19



Tog emot erat tips och skaffade mig en hemsida! Här hittar ni denna www.MiltonMotorsport.com

_________________
Milton Lundström
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268




_________________
/Arne Lindgren
Citera
Allmänt banåkaforum
Formel Fordarna- dom måste väl finnas någonstans?
<<   1, 2
22221 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande