Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
Oxid aluminium
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

RCM
Forshaga

Här sedan: 14 Okt 2003
  Inlägg   15 Jan 2011 10:41     Oxid aluminium Citera

Jag har växelåda mm i alu som är delvis oxiderad troligen av vägsalt finns det någon metod att få bort det med jag vill inte glas blästra för då brukar det vara svårt att hålla ren. Skulle isblästring vara ett alternativ ?

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
zovix
Grisslehamn

Här sedan: 15 Maj 2010
  Inlägg   15 Jan 2011 12:16     Citera

aluminium oxiderar alltid i kontakt med luft, men kan vid saltsprut (saltvatten) mm oxidera mer.

oxiden fungerar som ett skyddande skikt på aluminium så det bästa är nog egentligen att inte göra något alls. Det ser kanske inte så vackert ut men materialet kommer inte att bli tunnare.

Annars får du blästa och lägga på en zinkgrund och därefter lacka för att få samma skydd som oxiden ger.

Ang. blästringstekniken så har jag ingen åsikt, jag vet för lite.

Mvh Magnus

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Rolle Scirocco
Stockholm

Här sedan: 04 Nov 2002
  Inlägg   15 Jan 2011 18:23     Re: Citera

zovix skrev:
aluminium oxiderar alltid i kontakt med luft, men kan vid saltsprut (saltvatten) mm oxidera mer.

oxiden fungerar som ett skyddande skikt på aluminium så det bästa är nog egentligen att inte göra något alls. Det ser kanske inte så vackert ut men materialet kommer inte att bli tunnare.

Annars får du blästa och lägga på en zinkgrund och därefter lacka för att få samma skydd som oxiden ger.

Ang. blästringstekniken så har jag ingen åsikt, jag vet för lite.

Mvh Magnus

Skulle tro att det inte är det vanliga oxidlagret som finns på ALL alu som inte är nybearbetad utan som menas utan röta/vitt damm. Och denna röta sprider sig vidare både inåt och åt sidorna vad jag vet och är lämplig att stoppa...

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
UlfG
Vimmerby

Här sedan: 14 Mar 2008
  Inlägg   15 Jan 2011 21:52     Re: Citera

zovix skrev:
...och lägga på en zinkgrund och därefter lacka för att få samma skydd som oxiden ger...
Zink är en ädlare metall än aluminium, vilket betyder att aluminiumen oxideras medan zinken blir kvar. Kanske inte det önskade resultatet.

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
zovix
Grisslehamn

Här sedan: 15 Maj 2010
  Inlägg   16 Jan 2011 00:53     Citera

Tar till baka det jag skrivit om zink och hävdar motsatsen Dags att läsa på lite där tror jag, måste ha blandat ihop det i huvudet.

Mvh Magnus

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Tomas L
Boden

Här sedan: 31 Dec 2005
  Inlägg   16 Jan 2011 02:13     Re: Citera

UlfG skrev:
zovix skrev:
...och lägga på en zinkgrund och därefter lacka för att få samma skydd som oxiden ger...
Zink är en ädlare metall än aluminium, vilket betyder att aluminiumen oxideras medan zinken blir kvar. Kanske inte det önskade resultatet.

Det är inte riktigt sant. I havsvattenmiljö är aluminium ädlare och därför används zinkanoder som korrosionsskydd på utombordare (som är tillverkade i aluminium).

ButterflyRacing
Forshaga

Här sedan: 23 Dec 2002
  Inlägg   16 Jan 2011 10:25     Re: oxid aluminium Citera

RCM skrev:
Jag har växelåda mm i alu som är delvis oxiderad troligen av vägsalt finns det någon metod att få bort det med jag vill inte glas blästra för då brukar det vara svårt att hålla ren. Skulle isblästring vara ett alternativ ?

Jag tycker att man ofta får ett vettigt resultat med avfettning och svinto.
Men är det många skrymslen och vrår....så blir det för jobbigt.

Jag tror att jag har en kompis som har börjat med isblästring. Vi får fråga honom.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
RCM
Forshaga

Här sedan: 14 Okt 2003
  Inlägg   16 Jan 2011 13:51     Oxid aluminium Citera

Det skulle vara kul att testa isbästring jag inbillar mig att ex lagerbanor kan vara kvar i huset utan att skadas ?
Citat i från Fjärillen:
Jag tror att jag har en kompis som har börjat med isblästring. Vi får fråga honom
Hör av dig om du får napp

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Rolle Scirocco
Stockholm

Inlägg   16 Jan 2011 15:38     Re: oxid aluminium Citera

RCM skrev:
Det skulle vara kul att testa isbästring jag inbillar mig att ex lagerbanor kan vara kvar i huset utan att skadas ?
Citat i från Fjärillen:
Jag tror att jag har en kompis som har börjat med isblästring. Vi får fråga honom
Hör av dig om du får napp

Borde väl kunna provas utan att ta isär lådan? Maskera ömtåliga delar som packboxar etc med rejäl silvertejp och en vettig blästrare. För att vara säker kan man ju låta oljan vara kvar i lådan (göra pluggar för drivknutarna) under blästring och sedan tömma ut oljan med eventuella vattenrester som kan ha kommit in. I med ny olja och klar för användning.

UlfG
Vimmerby

Här sedan: 14 Mar 2008
  Inlägg   16 Jan 2011 16:06     Re: Citera

Tomas L skrev:
UlfG skrev:
zovix skrev:

Det är inte riktigt sant. I havsvattenmiljö är aluminium ädlare och därför används zinkanoder som korrosionsskydd på utombordare (som är tillverkade i aluminium).

Minnet sviker visst, för det ser ut som att du har rätt.
http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf

safe
Kalmar

Här sedan: 03 Jan 2006
  Inlägg   18 Jan 2011 15:30     Citera

om lådan ska utsättas för salt så kan det vara lämpligt att ge den ett lager vax/tectyl eller liknande.

Cédric
Sthlm-Bromma

Här sedan: 23 Mar 2004
  Inlägg   18 Jan 2011 15:58     Citera

Jag har isblästrat lite alugrejer som tex topplock, blev riktigt bra och riktigt rent och tort efteråt. Kan man inte kasta på lite klarlack om man vill ha det oxidfritt? Eller är det svårt att få den fästa?

Porsche 924 TURBO
Skruva banåkabil
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Rolle Scirocco
Stockholm

Inlägg   18 Jan 2011 19:46     Re: Citera

Cédric skrev:
Jag har isblästrat lite alugrejer som tex topplock, blev riktigt bra och riktigt rent och tort efteråt. Kan man inte kasta på lite klarlack om man vill ha det oxidfritt? Eller är det svårt att få den fästa?

Få lacken att fästa brukar gå hyfsat, men klarlack gulnar fruktansvärt mycket och snabbt när den värms upp till 60-100 grader...

Brukar inte se roligt ut med pissgula aludelar.

Ska du göra något så lacka silver/grått istället.

Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
Oxid aluminium

<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>