Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lågt vacum med ind spjällhus
1543 besök totalt
choken
GBG
Här sen Aug 2007
Inlägg: 8


Trådstartare
Hej har monterat insprutning med separata spjällhus o följdaktligen fått dåligt vacum till bromservot. Så min fråga är om nån vet ifall det finns elektriska vacumpumpar på nån standard bil som skulle gå att använda. Tycker pedalen redan är lite svampig så ändra kolvdiam el utvxling känns inte som rätt. Då det är lite trångt vid remmarna framtill så är en remdriven pump inte högst upp på önskelistan,men har nån koll på nån liten smidig en så kan de va ett alternativ också. Tackar på förhand

_________________
Sören Eriksson
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Har du kopplat alla spjällhus till servot?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
choken
GBG
Här sen Aug 2007
Inlägg: 8


Trådstartare
Jag gjorde det först men det va inte bra så jag tog från en cylinder de blev bättre men det är fortfarande sämre än tidigare. Tycker att det borde funka men det gör det inte ibland är det ok ibland sämre har kollat slangar anslutningar o servot. Tar jag loss vacumslangen frän servot så hör jag att det är vacum efter ett dygn så det verkar inte finnas några läckor.

_________________
Sören Eriksson
Citera
rallykalle01
Gråbo
Här sen Maj 2008
Inlägg: 16



Det sitter på nyare volvo med turbo. T. ex S40/V50.

_________________
Kalle Norrby
TEAM 59 - NSHC
www.team59.se
Citera
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010
Inlägg: 104



De som bygger om sina bilar till eldrift behöver också sådana.. finns bla. här för eftermarknad.

http://www.cloudelectric.com/product_p/vp-107cd20-1.htm

Mvh Magnus

_________________
Magnus Zotterman
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



*klurar*

Rent teoretiskt borde man ha en backventil per port om det ska funka med separata spjäll - annars far luften fram och tillbaka mellan portarna, istället för att det blir vakuum i klockan. Om det finns något som öppnar/stänger snabbt nog för att det ska funka i praktiken vet jag dock inte.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



olofson skrev:
*klurar*

Rent teoretiskt borde man ha en backventil per port om det ska funka med separata spjäll - annars far luften fram och tillbaka mellan portarna, istället för att det blir vakuum i klockan. Om det finns något som öppnar/stänger snabbt nog för att det ska funka i praktiken vet jag dock inte.
Det kan säkert variera lite med gashastigheten (för stora runners hjälper inte), om du samlar vakuum i en lite kammare först och har slang till bromsservo därifrån, hur små slangar du har från runners (kan ge lite flödesmotstånd för vacuumstöld mellan runners).

Men mina spjäll ligger och väntar på ombyggnad för eventuellt framtida användande, så jag har bara samlat på mig en massa anledningar.
I mitt fall skulle jag gärna få till en tomgångsmotor också, en tanke är att koppla den till en vacuumlåda under runners (tomgångsmotor i ena änden och koppling till bromsservo i andra).
Men om det fungerar får jag nog veta om några år...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



olofson skrev:
*klurar*

Rent teoretiskt borde man ha en backventil per port om det ska funka med separata spjäll - annars far luften fram och tillbaka mellan portarna, istället för att det blir vakuum i klockan. Om det finns något som öppnar/stänger snabbt nog för att det ska funka i praktiken vet jag dock inte.


Backventil trodde jag var standard till bromsservot

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Nikel skrev:
Backventil trodde jag var standard till bromsservot

Jo, men det handlar bara om att man inte ska tappa vakuumet direkt när man trampar på gasen, eller om motorn dör.

Min fundering handlade om att porten med öppen ventil eventuellt suger luft från de andra portarna istället för servoklockan. Man kan ju tycka att det inte borde vara några större problem på högre varv, men å andra sidan, så länge det inte är betydande flöden det handlar om så är det ju tryckpulser som färdas med ljudets hastighet.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Niklas Falk skrev:
Det kan säkert variera lite med gashastigheten (för stora runners hjälper inte), om du samlar vakuum i en lite kammare först och har slang till bromsservo därifrån, hur små slangar du har från runners (kan ge lite flödesmotstånd för vacuumstöld mellan runners).

Jo... Det funkar ju tydligen med utjämningsburk för MAP-sensor, och vakuum som vakuum, kan man tycka.

Jag kommer förhoppnings att testa det där med MAP snart iaf (om det nu blir något skruvat med eget företag och allt) - men servo har jag ju inget...!

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
choken
GBG
Här sen Aug 2007
Inlägg: 8


Trådstartare
ok tack för svaren. Ska försöka hitta en sån pump på nån skrot

_________________
Sören Eriksson
Citera
Skruva banåkabil
Lågt vacum med ind spjällhus
1543 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande