Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9771 totalt)
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
Hej hopp. Här kommer lite info om bilen.

Motor:
Köhler byggd med DTM 2,5l vev, moddat insug, kammar, spjällhus, topp. Komplett Scorpion rostfritt avgas (inkl. grenrör)

Bromsar:
orginal

Chassi:
orginal dämpare bilstein fjädrar.

Fälgar och däck:
BBS RSII Split 8x17 med pirelli p7000 (?) & 16" med r-däck.

Inredning:
orginal

Jag införskaffade bilen efter denna sesången var slut, så jag har inte haft möjlighet att köra den knappt. Nu står den i garage för genomgång samt. lite uppdateringar.

På Gång.

Motor:
Nja, det har kusar så det räcker, ett tag till i alla fall, lite mer diffverkan där bak skulle sitta fint.

Bromsar:
Stålomspunnet och riktiga belägg samt bromsvätska.

Chassi:
Kollar efter lite olika möjligheter där, bilen ska ju gå på gatan en del också och inte bara bana. Ni som har erfarenhet, kom med förslag.

Inredning:
Ut med org. stolar och i med nån sparco/recaro/cobra variant, båge kikar lite på båge också.

Bilder då?? jodå det finns också.

http://brahegatan.d2g.com/14K/M3/index.htm

MVH Anders.

_________________
Anders Svensson
Citera
Henrik A
Stockholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 216



Mycket trevlig bil thumbs up
Precis en sådan som jag vill ha!

Ungefär hur mycket ökar effekten med Köhlers moddning?

_________________
Henrik Andersson
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
bromsad till 263hk... varvar då 9k(!) men nu är den lite snällare ställd och varvar "bara" 8k.

_________________
Anders Svensson
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



A_Svensson skrev:

Chassi:
orginal dämpare bilstein fjädrar.

original stötdämpare och Bilstein fjädrar? blev lite osäker hur jag skulle tolka det. Av bilderna att döma så är det inte original fjädrar.

Så ett förslag är bara att sätta på nya friska stötdämpare.
Vad gäller "gatstötdämpare" så rullar nog en väldigt stor del med antingen Bilstein Sprint eller Koni Sport. Jag vill inte påstå att någon av dem är bättre. Det är nog faktiskt lite tycke och smak mellan dessa.

Det diskuterats en del vad gäller stötdämpare till E30 och M3E30 på här på rejsa, jag antar att du sökt och läst de trådarna.

Vad jag definitivt tycker du skall göra är att kasta bort dimljusen och sätta dit luftintagen till bromsarna som kom på Sport Evo'n.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
A_Svensson skrev:

Chassi:
orginal dämpare bilstein fjädrar.

original stötdämpare och Bilstein fjädrar? blev lite osäker hur jag skulle tolka det. Av bilderna att döma så är det inte original fjädrar.

Så ett förslag är bara att sätta på nya friska stötdämpare.
Vad gäller "gatstötdämpare" så rullar nog en väldigt stor del med antingen Bilstein Sprint eller Koni Sport. Jag vill inte påstå att någon av dem är bättre. Det är nog faktiskt lite tycke och smak mellan dessa.

Det diskuterats en del vad gäller stötdämpare till E30 och M3E30 på här på rejsa, jag antar att du sökt och läst de trådarna.

Vad jag definitivt tycker du skall göra är att kasta bort dimljusen och sätta dit luftintagen till bromsarna som kom på Sport Evo'n.



Ang. chassiet så är det fjädrarna som är bytta ja, men jag hade tänkt att byta ut hela rasket mot nåt lite "häftigare".

Du har helt rätt ang. dimljusen också, har som sagt inte haft den så länge än, har inte högsta prio. som det är nu.

_________________
Anders Svensson
Citera
J West

Här sen Jan 2004
Inlägg: 43



Den är allt bra fin din gamle bil
Hur blir det med diffen .. var detta något du kunde fixa genom ditt jobb..??

_________________
Jonas West
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Trevligt!

Rätt färg också!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Kolla http://motorsport.mine.nu/ vi har tagit fram diverse saker till just E30 då vi båda kör det och ständigt söker förbättringar..

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



H&R har en hel del roliga alternativ.
Kika på www.bilmodecenter.se eller om det va .com

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
J West skrev:
Den är allt bra fin din gamle bil
Hur blir det med diffen .. var detta något du kunde fixa genom ditt jobb..??


Ja det var ju tänkt så först, men jag kunde bara fixa till jänk. Så det blir väl att snacka lite med lundman när han ändå har nere sin så tar vi det samtidigt.

_________________
Anders Svensson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604



onekligen en mycket snygg bil, men skall verkligen framhjulen sitta så långt bak i hjulhusen?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Den är fin den gamle hurven. Men vi får se till att få lite fart i garaget nu. Våren närmar sig med stormsteg, och vi vill ju inte åka tråkbilar när snön är borta.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Rikard Carlsson skrev:
...men skall verkligen framhjulen sitta så långt bak i hjulhusen?

M3:an blir sån när man monterar kortare fjädrar. Antar att det beror på att fjäderbenet är lutat mer bakåt än på en vanlig E30.

_________________
Anders Dauner
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Anders Dauner skrev:
Rikard Carlsson skrev:
...men skall verkligen framhjulen sitta så långt bak i hjulhusen?

M3:an blir sån när man monterar kortare fjädrar. Antar att det beror på att fjäderbenet är lutat mer bakåt än på en vanlig E30.


Hjulen sitter inte i mitten med originalfjädrar heller. Det fixar man lätt med exentriska bärarmsbussningar.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Anders Dauner skrev:
Rikard Carlsson skrev:
...men skall verkligen framhjulen sitta så långt bak i hjulhusen?

M3:an blir sån när man monterar kortare fjädrar. Antar att det beror på att fjäderbenet är lutat mer bakåt än på en vanlig E30.


Hjulen sitter inte i mitten med originalfjädrar heller. Det fixar man lätt med exentriska bärarmsbussningar.


ok, tack för det. Blev lite fundersam faktiskt. har inte tänkt på det innan.

Jag funderar på att byta dämpare+fjädrar har du nåt att rekommendera lr. Bilen ska gå på gata/bana.

_________________
Anders Svensson
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Den är fin den gamle hurven. Men vi får se till att få lite fart i garaget nu. Våren närmar sig med stormsteg, och vi vill ju inte åka tråkbilar när snön är borta.


Vad tror du om att spendera idag och imorrn kväll där då.. så ska vi nog få lite gjort, jag ska fixa en högre domkraft också så att vi får upp bilarna lite.(undervåningen är bra till mkt)

_________________
Anders Svensson
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



A_Svensson skrev:
Lotus Samuel skrev:
Anders Dauner skrev:
Rikard Carlsson skrev:
...men skall verkligen framhjulen sitta så långt bak i hjulhusen?

M3:an blir sån när man monterar kortare fjädrar. Antar att det beror på att fjäderbenet är lutat mer bakåt än på en vanlig E30.


Hjulen sitter inte i mitten med originalfjädrar heller. Det fixar man lätt med exentriska bärarmsbussningar.


ok, tack för det. Blev lite fundersam faktiskt. har inte tänkt på det innan.

Jag funderar på att byta dämpare+fjädrar har du nåt att rekommendera lr. Bilen ska gå på gata/bana.


Bussningar rekomenderar jag självklart mina egna http://www.motorsport.mine.nu/products.htm

Fjädrar och dämpare för gata/bana så funkar originalfjädrar och konidämpare bra. Ska man åka mycket bana köper man ett grupp-n kit på BMW. (Det har jag på min M3:a) Finns förståss billigare lösningar också. Men ingen som funkar så bra rakt från lådan.

Sånna där "tuffa" hr-kit är mer show än go. Är tydligen för mjuka enl. experterna. (men det är ju tufft att man kan ändra höjden )

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
haha, klart att du rekommenderar dina egna prylar NICE bromskit såg jag också...

Jo jag har sett att det körs med grp-n lite här & var. har kollat på en h&r variant som var justerbar i hörd & hårdhet. Vad går grp-n prylarna loss på då?? lika bra att handla riktiga grejor.

_________________
Anders Svensson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



A_Svensson skrev:
Claes Haglund skrev:
Den är fin den gamle hurven. Men vi får se till att få lite fart i garaget nu. Våren närmar sig med stormsteg, och vi vill ju inte åka tråkbilar när snön är borta.


Vad tror du om att spendera idag och imorrn kväll där då.. så ska vi nog få lite gjort, jag ska fixa en högre domkraft också så att vi får upp bilarna lite.(undervåningen är bra till mkt)


Tror jag lägger ett par timmar där i morgon. I kväll är det drifting, TV (Kanal 5 20.00) och städning (fick en pik från damen igår...).

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Bilen ser riktigt fin ut!
Du har möjligtvis inga bilder på motorrummet, speciellt tänker jag på grenröret. Är sugen på att byta på min och vill se lite olika alternativ.

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
J West

Här sen Jan 2004
Inlägg: 43



M3Jonas skrev:
Bilen ser riktigt fin ut!
Du har möjligtvis inga bilder på motorrummet, speciellt tänker jag på grenröret. Är sugen på att byta på min och vill se lite olika alternativ.

MVH Jonas


Har inga för tillfället, men ska faktiskt till garaget imorrn med kameran, så det ska väl jag kunna ordna...

/Anders på wests login

_________________
Jonas West
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9771 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande