Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Nu ska vi arrangera "car-control" övningsträff!!
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (43994 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ursäkta en klump inte alls ännu genomtänkt svammel... Men:

Jag kör ju gärna slalom och satt och funderade på en sak. Det vore supersuperskoj om man kunde få åka på en träff där man fick koncentrerat öva bilkontroll. Lite som drifting men kanske inte nödvändigt på snustorr varm greppig asfalt för då går det åt lite mycket däck som tyvärr kostar skjortan. Och kanske inte på jättehal is där man har jättelite grepp. En klockren första variant vore kanske fett dubbade däck på en frusen sjö... men min bil sover törnrosasömn på vintern så det funkar inte för mig tyvärr. Har hört talas om en del arrangemang som var på den lokala halkövningsbanan. Mycket asfalt och mycket regn är väl det jag är ute efter egentligen Viktigt är att det skulle finnas en agenda med specifika övningar, inte bara ut o kör som du vill hel dan liksom.

Någon som vill spinna vidare med mig här i tråden kring de här lösryckta tankarna? Någon som känner till om det arrangerats något sånt här under tidigare år?

_________________
Magnus Thomé
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gillingebanan har väl teknik för detta men om de lånar/hyr ut banan för sånt är ju en annan femma.
Det är väl värt att kolla iallafall.
Kraniel för ett reportage kanske

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gaute som instruktör är förstahandsval i min bok thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
OM det var en slalomträff någonstans och OM det visade sig att det ösregnar hela dan så kan man ju göra om träffen från köra-snabbast-genom-konbanan till vem klarar att köra bredast genom en bunt portar utan att snurra thumbs up

Att hålla bilen i en bred vinkel och sen växla från vänster till höger några gånger på förutbestämda ställen längs konbanan är ju inte helt enkelt och klart värt att öva på IMHo

Att lägga en bra konbana vet jag hur man gör. Men om man ska bygga det annorlunda för den här typen av övningar har jag ingen riktig koll på. Det ska ju liksom inte handla om att man bara gasar ut rumpan i några långsamma svängar!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag vill vara med och köra detta!
Något liknande är nog precis vad jag behöver för att jag ska ta tag i M Coupen och köra mer aktivt med den!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Jag hyrde Lunda för 2 år sedan för motsvarande. Farbror Gaute agerade instruktör.

Här är en liten härlig film från evenemanget. På den tiden körde jag grå/silvriga M3an.

http://www.youtube.com/watch?v=ZxkQCFWxa5w

Dock slutade det hela med att de som hyrde ut Lunda blev lite arga då vi sladdade för mycket, vilket innebar att bullernivån blev för hög. Men j*kligt roligt var det!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
PeterF skrev:
Jag hyrde Lunda för 2 år sedan för motsvarande. Farbror Gaute agerade instruktör.

Här är en liten härlig film från evenemanget. På den tiden körde jag grå/silvriga M3an.

http://www.youtube.com/watch?v=ZxkQCFWxa5w

Dock slutade det hela med att de som hyrde ut Lunda blev lite arga då vi sladdade för mycket, vilket innebar att bullernivån blev för hög. Men j*kligt roligt var det!


MYCKET intressant thumbs up om det regnar så behöver det inte låta för mycket kanske Tyvärr kan man ju varken beställa torrt eller blött väder i förväg

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up

TC'n är ju switchable så Farbror Falk måste ju lära sig åka brett med Exigen...

_________________

Rice and shine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Sånt här skulle jag också vilja göra....körde ju konbana i regn i september och det var halkigt även om jag aldrig släppte ut rumpan,.... Skidpadövning med ett gäng vattenspridare hade varit perfekt....
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Går ju faktiskt att arrangera. Hyr Lunda och fixa en tankbil med vatten. I och med att Lunda kostade några tusenlappar så lär det väl inte bli någon kostnad att storkna över. Vad kostar en tankbil med vatten?
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Ternström hyrde ju Gillinge en massa gånger för några år sedan. Var där flera gånger. Dock är det mycket tråkigare än ex Lunda, eller för den delen Malmby.
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Jag kör tankbil, tyvärr alltför långt från stockholm. Ett lass med 50% Natronlut(läs snorhalt) på banan och jag ger bragdguld till den som kör konbanan utan att snurra

Men ett tips är ju att ni kan ju alltid höra med brandstationen om vatten, dom kan väl passa på att öva en utryckning

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ehhhh... hyra tankbil... hur/var gör man sånt Den måste ha grejer så den kan sprutta ut vattnet osså
Så måste man fixa så någon har körkort för att köra den osså. Vore ju kanongrej thumbs up



EDIT: Narin, du han emellan med lite ideer thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Arlandabanan?

_________________

Rice and shine
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag tror intresset är stort för något arrangerat med duktig instruktör

Ett sätt att lösa det praktiska är "knytkalas" dvs alla som deltar måste bidra. Kräver en central partychef som håller ihop o synkar uppgifterna. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Jag skulle verkligen behöva öva lite på att sladda 911'an lite. Den skräms fortfarande lite...


.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Magnus Thomé skrev:
Ehhhh... hyra tankbil... hur/var gör man sånt Den måste ha grejer så den kan sprutta ut vattnet osså
Så måste man fixa så någon har körkort för att köra den osså. Vore ju kanongrej thumbs up


Många rallycross banor har väl tankbilar med "bevattnings"utrustning för att kunna vattna grus delarna.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Detta hade jag varit på direkt! jag behöver lära mig bilen bättre på och över gränsen. dvs sånt man inte får/har råd med att testa på bana.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Runt Malmbybanan finns en del bönder som säkert har dyngspridare som kan sprida vatten på banan.
Malmby har ju dessutom sin vänstervarvsbana. Bra kombination.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Lars Falk skrev:
Arlandabanan?
Fokus på handling (sektion för sektion) och lägre hastigheter/ljud kan ju vara en väg fram.

Sprinklersystem för gräsmattan kan väl riktas om (har de inget så kan man ju motivera investeringen ).

Halvgreppiga däck på blöt asfalt har lärt mig massor (men det fins mycket mer att lära), men det gäller att ha däck som inte hatar vatten.

Rent generellt tycker jag fortfarande att det är lite konstigt att det inte hållits prova-på-drifting (med riktig tävling/bedömning) på is.
Visst är det enklare än på torr asfalt men det blir ju lika för alla (mer fokus på konsten och bedömningen, samtidigt som banhyran är lägre).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Här ser ni hur det ser ut då vi körde på Gillinge, http://www.youtube.com/watch?v=YWgy8s1sHas&feature=player_embedded . . . . dock något kort/lätt bana vilken med fördel kan köras åt båda hållen för lite mer utmaning. Var inhyrd som instruktör här vid flertalet tillfällen och slutsatsen är att den större massan är i behov av denna sorts träning. Grupper om 15-20 bilar var med som jag minns, vid flertalet tillfällen.

Jag monterade upp en kamera som stod monterad ute och filmade över hela dagen, resultatet var tveklöst att de flesta inte har bilkontroll. Spelade ingen roll vilken biltyp folk körde, framdriven/bakdriven/AWD/- motorn fram/bak/mitten... alla som inte lyckades (vilket var den större majoriteten) skyllde just på att med deras bil var det omöjligt. Få verkar vilja inse sina egna begränsningar, det är alltid fel på bilarna:-)

Dock fåtalet som hade viljan men inte kunskapen från början, ja de stannade kvar och lyckades fint oavsett bil slutligen.

Som ni ser i videon hade vi vatten sprinkler för att just göra det enklare för folk att våga tappa fäste. För så är det, är man inte van känns det mer skrämmande i högre farter, vilket krävs för att tappa fästet på torrt. Samtidigt som slitage på däck/bil är klart mindre vid blött.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Nu ska vi arrangera "car-control" övningsträff!!
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (43994 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande