Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Nu ska vi arrangera "car-control" övningsträff!!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (43994 totalt)
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Skulle verkligen behöva sånt här också, nu är det ju lite långt till stockholm men ändå , min motorsvaga bil har gett mig en del powerslides med väldigt låg vinkel på torr bana, inget man tänker på och det går ju av bara farten liksom, men hur det skulle dansa ut med baken mer vet jag inte, vill ju i alla fall veta om jag har en chans att klara ett riktigt släpp

För grejjen med min bil är att jag kan stå på fullt ur de flesta kurvor på torrt utan att det händer något, i långsamma kurvor dansar baken ut litegrann, vilket gör att jag ännu mer vill känna hur bilen beter sig när greppet faktiskt försvinner, har faktiskt inte en enda gång under mina dryga 2 år med bankörning, bara att asfalten tagit slut en gång men det räknas ju inte , kan kopplas till att jag är långsam men ändå

_________________
Viktor Starkman
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Behov:

1.
Jag gissar att det som behövs i instruktörsväg främst är kunskap att lägga upp vettiga övningar. Sen gissar jag att vi någorlunda klarar att öva i dessa och bli bättre utan att man måste sitta och hålla alla i handen som coach? Frågan är, vad för hjälp behöver vi och finns det någon som har lust att ställa upp?

2.
En person som kan ta på sig biten att hyra flygfält med logistiken kring det med ev. nycklar, telefonsamtal, betalning osv.

3.
En person som tar hand om anmälningar och insamling av pengarna som ska gå till hyran.

4.
Vattenfrågan måste spikas med en slutgiltig lösning

5.
Koner


Vad mer?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Magnus Thomé skrev:
Vad mer?

6. Grillkorv och en grill.

Den allra trevligaste delen av en kul konbaneträff är att socializa över en korv med bröd under en gemensam paus. Stående inslag på attitudemotorclubs träffar. Rekommenderas. thumbs up

Härlig idé som jag gärna skulle delta i! Att öva bilkontroll är skoj, jag hade vinterdäck på E30:n första konbanan i somras och det var halt så det räckte även på torrt.

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Här ser ni hur det ser ut då vi körde på Gillinge, http://www.youtube.com/watch?v=YWgy8s1sHas&feature=player_embedded . . . . dock något kort/lätt bana vilken med fördel kan köras åt båda hållen för lite mer utmaning. Var inhyrd som instruktör här vid flertalet tillfällen och slutsatsen är att den större massan är i behov av denna sorts träning. Grupper om 15-20 bilar var med som jag minns, vid flertalet tillfällen.

Jag monterade upp en kamera som stod monterad ute och filmade över hela dagen, resultatet var tveklöst att de flesta inte har bilkontroll. Spelade ingen roll vilken biltyp folk körde, framdriven/bakdriven/AWD/- motorn fram/bak/mitten... alla som inte lyckades (vilket var den större majoriteten) skyllde just på att med deras bil var det omöjligt. Få verkar vilja inse sina egna begränsningar, det är alltid fel på bilarna:-)

Dock fåtalet som hade viljan men inte kunskapen från början, ja de stannade kvar och lyckades fint oavsett bil slutligen.

Som ni ser i videon hade vi vatten sprinkler för att just göra det enklare för folk att våga tappa fäste. För så är det, är man inte van känns det mer skrämmande i högre farter, vilket krävs för att tappa fästet på torrt. Samtidigt som slitage på däck/bil är klart mindre vid blött.



Är du intresserad att ta hand om att fixa upplägg för hur de olika övningarna ska vara?

Behöver ju styras upp med ett antal specifika övningar under dagen så det blir pedagogiskt och inte bara massa (visserligen) kul mer planlöst köra o sladda

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Platsfrågan, de här har varit på tal:

- Malmby

- Lunda

- Gillingebanan

- Den sprillans Arlandabanan (eller vad den heter...)


Malmby verkar IMHo bäst om vi har vattenspridningshjälp av antingen gud eller kimmens förslag thumbs up

Åsikter någon? Har någon kontakter på Gillinge- eller Arlandabanan? Har fört mig att jag hört att Gillingebanan blivit lite aviga att hyra ut till den här typen av arrangemang. Men det är hörsägen och inte vetskap! (minns att jag var inhyrd som lekledare på en sponsordag på Gelleråsen för en herrans massa år sen för ett helt gäng trevliga prickar som jobbade på Gillingebanan. De var sponsor för ett Radical team. Men det här var lääääänge sen)

_________________
Magnus Thomé
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 413



Magnus Thomé skrev:
Platsfrågan, de här har varit på tal:

- Malmby

- Lunda

- Gillingebanan

- Den sprillans Arlandabanan (eller vad den heter...)


Malmby verkar IMHo bäst om vi har vattenspridningshjälp av antingen gud eller kimmens förslag thumbs up

Åsikter någon? Har någon kontakter på Gillinge- eller Arlandabanan? Har fört mig att jag hört att Gillingebanan blivit lite aviga att hyra ut till den här typen av arrangemang. Men det är hörsägen och inte vetskap! (minns att jag var inhyrd som lekledare på en sponsordag på Gelleråsen för en herrans massa år sen för ett helt gäng trevliga prickar som jobbade på Gillingebanan. De var sponsor för ett Radical team. Men det här var lääääänge sen)


+ Barkarby, kostar 8 tkr för en hel dag sist jag kollade (i höstas). Man hyr av kommunen, antar att vatten kan bli ett problem.

_________________
Johan Bergin
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Magnus Thomé skrev:
....
Sen frågan om försäkring... Malmby är ju inte "inhängnat tävlingsområde" och vi ska inte tävla eller ens ta tid ÖHT som på slalomträff. Bara öva Så om jag inte är ute och cyklar så behövs inte motorsportförsäkring för varken arrangör eller deltagare? Dvs trafikförsäkring gäller. Eller har jag virrat bort mig nu igen?


ring SBF o fråga.....

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
jbergin skrev:
Magnus Thomé skrev:
Platsfrågan, de här har varit på tal:

- Malmby

- Lunda

- Gillingebanan

- Den sprillans Arlandabanan (eller vad den heter...)


Malmby verkar IMHo bäst om vi har vattenspridningshjälp av antingen gud eller kimmens förslag thumbs up

Åsikter någon? Har någon kontakter på Gillinge- eller Arlandabanan? Har fört mig att jag hört att Gillingebanan blivit lite aviga att hyra ut till den här typen av arrangemang. Men det är hörsägen och inte vetskap! (minns att jag var inhyrd som lekledare på en sponsordag på Gelleråsen för en herrans massa år sen för ett helt gäng trevliga prickar som jobbade på Gillingebanan. De var sponsor för ett Radical team. Men det här var lääääänge sen)


+ Barkarby, kostar 8 tkr för en hel dag sist jag kollade (i höstas). Man hyr av kommunen, antar att vatten kan bli ett problem.


Är inte beläggningen på Barkarby lite elakare slitagemässigt än ex Malmby? Jag kan ha fel....

_________________
Magnus Thomé
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Detta är precis vad jag behöver!

Ställer gärna upp och hjälper till med något om jag kan och har tid vid tillfället. Tyvärr har jag inga kontakter med bana eller liknande att bidra med.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Väntar med spänning på lite besked inom kort hoppas jag Jag återkommer

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Magnus Thomé skrev:
Väntar med spänning på lite besked inom kort hoppas jag Jag återkommer


thumbs up
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



jag skulle verkligen behöva en ordentlig heldag för att komma överrens med en fwd vr6 golf.. alt om jag hinner köpa mig en vr6 syncro innan det blir dags.. hur som helst lite körträning på gränsen är aldrig fel! speciellt om det finns någon som kan berätta vad man gör fel..

mkt bra initiativ..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nä, dags att vi kavlar upp ärmarna och tar tag i det här. Det besked jag väntade på gäller en grej efter sommaren. Om det blir av eller inte vet jag inte än men det hindrar inte att vi gör en sån här grej i vår!


Behov:

Citat:
1.
Jag gissar att det som behövs i instruktörsväg främst är kunskap att lägga upp vettiga övningar. Sen gissar jag att vi någorlunda klarar att öva i dessa och bli bättre utan att man måste sitta och hålla alla i handen som coach? Frågan är, vad för hjälp behöver vi och finns det någon som har lust att ställa upp?

Vi har snackat några stycken, vi fixar nog ihop övningar själva men känner sig någon ytterligare manad att hjälpa till så säg till så vi får till bästa möjliga övningsuppgiftter under dagen


Citat:
2.
En person som kan ta på sig biten att hyra flygfält med logistiken kring det med ev. nycklar, telefonsamtal, betalning osv.

Beror på vilket ställe vi ska köra på.
- Kimmen, kan du fixa vatten till Malmby men ingen annan stans (tex Lunda eller Barkarby)???
- Finns det någon här som hyrt Malmby som kan tänkas ringa och fixa bokning och logistiken kring själva hyrningen (och inget mer)?


Citat:
3.
En person som tar hand om anmälningar och insamling av pengarna som ska gå till hyran.

Detta blir enkelt tror jag, vi kan inte vara så många bilar för att det ska bli bra med körtid. Kan jag ta på mig.


Citat:
4.
Vattenfrågan måste spikas med en slutgiltig lösning

Som ovan, Kimmen, kan du fixa det till Malmby? Skulle det funka på Barkarby eller Lunda annars?


Citat:
5.
Koner

Vem kan lösa detta? Kraniel kanske?


Citat:
6.
Grillkorv

Det borde lösa sig...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Datum

Eftersom vi är osäkra på var vi kan vara så är det ju svårt att veta men här är vad jag ser som vettiga datum att sikta på (bara helgdagar)

lö 9 april
sö 10 april
lö 16 april
sö 17 april
lö 30 april
sö 1 maj
sö 29 maj




Anmälningsllista till träffen:

1 - Magnus Thomé - tar hand om anmälningar och insamling av pengarna som ska gå till hyran
2 - Lars Falk - tar hand om övningsupplägg ihop med några till
3 - xx - instruktör + hjälp med övningsupplägg
4 - xx - instruktör + hjälp med övningsupplägg
5 - xx - tar hand om bokning och hyran av flygfältet
5 - xx - löser bevattningen
6 - xx - fixar bra koner
7 - xx - tar hand om grill och läsk
8 - xx - nåt ytterligare bra som jag glömt?


Nedan de som vill köra - inga anmälningar nedan förrän listan ovan är fulltecknad

1 -
2 -
3 -
4 -
...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Eftersom vi är osäkra på var vi kan vara så är det ju svårt att veta men här är vad jag ser som vettiga datum att sikta på (bara helgdagar)

lö 9 april
sö 10 april
lö 16 april
sö 17 april
lö 30 april
sö 1 maj
sö 29 maj




Anmälningsllista till träffen:

1 - Magnus Thomé - tar hand om anmälningar och insamling av pengarna som ska gå till hyran
2 - Lars Falk - tar hand om övningsupplägg ihop med några till
3 - xx - instruktör + hjälp med övningsupplägg
4 - xx - instruktör + hjälp med övningsupplägg
5 - xx - tar hand om bokning och hyran av flygfältet
5 - xx - löser bevattningen
6 - xx - fixar bra koner
7 - xx - tar hand om grill och läsk
8 - Mats Karlsson - Väderansvarig


Nedan de som vill köra - inga anmälningar nedan förrän listan ovan är fulltecknad

1 -
2 -
3 -
4 -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Väderansvarig



Nice try

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Vaddå? det är ju den perfekta uppgiften, ingen lär väl strypa mig om det ösregnar ?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kimmen kan fixa vatten till Malmby. Vi får pris inom kort thumbs up

Så vi siktar på Malmby. Ingen som hyrt som kan tänka sig hålla i hyra-boka-kontakter-logistiken?
Magnus Thomé skrev:
Datum

Eftersom vi är osäkra på var vi kan vara så är det ju svårt att veta men här är vad jag ser som vettiga datum att sikta på (bara helgdagar)

lö 9 april
sö 10 april
lö 16 april
sö 17 april
lö 30 april
sö 1 maj
sö 29 maj




Anmälningsllista till träffen:

1 - Magnus Thomé - tar hand om anmälningar och insamling av pengarna som ska gå till hyran
2 - Lars Falk - tar hand om övningsupplägg ihop med några till
3 - xx - instruktör + hjälp med övningsupplägg
4 - xx - instruktör + hjälp med övningsupplägg
5 - xx - tar hand om bokning och hyran av flygfältet
5 - Kimmen - löser bevattningen
6 - xx - fixar bra koner
7 - xx - tar hand om grill och läsk
8 - xx - nåt ytterligare bra som jag glömt?


Nedan de som vill köra - inga anmälningar nedan förrän listan ovan är fulltecknad

1 -
2 -
3 -
4 -
...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Anmälningsllista till träffen:

1 - Magnus Thomé - tar hand om anmälningar och insamling av pengarna som ska gå till hyran
2 - Lars Falk - tar hand om övningsupplägg ihop med några till
3 - xx - instruktör + hjälp med övningsupplägg
4 - xx - instruktör + hjälp med övningsupplägg
5 - xx - tar hand om bokning och hyran av flygfältet
5 - Kimmen - löser bevattningen
6 - xx - fixar bra koner
7 - Michael Blix - Inköp av korv, korvbröd, hamburgare, hamburgerbröd etc, läsk, dricka och sånt
8 - xx - skaffar en stor grill
8 - xx - nåt ytterligare bra som jag glömt?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Westfield skrev:
Anmälningsllista till träffen:

1 - Magnus Thomé - tar hand om anmälningar och insamling av pengarna som ska gå till hyran
2 - Lars Falk - tar hand om övningsupplägg ihop med några till
3 - xx - instruktör + hjälp med övningsupplägg
4 - xx - instruktör + hjälp med övningsupplägg
5 - xx - tar hand om bokning och hyran av flygfältet
5 - Kimmen - löser bevattningen
6 - xx - fixar bra koner
7 - Michael Blix - Inköp av korv, korvbröd, hamburgare, hamburgerbröd etc, läsk, dricka och sånt
8 - xx - skaffar en stor grill
8 - xx - nåt ytterligare bra som jag glömt?


thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



Magnus Thomé skrev:
Kimmen kan fixa vatten till Malmby. Vi får pris inom kort thumbs up

Så vi siktar på Malmby. Ingen som hyrt som kan tänka sig hålla i hyra-boka-kontakter-logistiken?
Magnus Thomé skrev:
Datum

Eftersom vi är osäkra på var vi kan vara så är det ju svårt att veta men här är vad jag ser som vettiga datum att sikta på (bara helgdagar)

lö 9 april
sö 10 april
lö 16 april
sö 17 april
lö 30 april
sö 1 maj
sö 29 maj




Anmälningsllista till träffen:

1 - Magnus Thomé - tar hand om anmälningar och insamling av pengarna som ska gå till hyran
2 - Lars Falk - tar hand om övningsupplägg ihop med några till
3 - xx - instruktör + hjälp med övningsupplägg
4 - xx - instruktör + hjälp med övningsupplägg
5 - xx - tar hand om bokning och hyran av flygfältet
5 - Kimmen - löser bevattningen
6 - xx - fixar bra koner
7 - Michael Blix - Inköp av korv, korvbröd, hamburgare, hamburgerbröd etc, läsk, dricka och sånt
8 - xx - nåt ytterligare bra som jag glömt?


Nedan de som vill köra - inga anmälningar nedan förrän listan ovan är fulltecknad

1 -
2 -
3 -
4 -
...


vad är det som inkluderas under logistiken? hämta och lämna nycklar mm?

har ju roddat lite i att boka och allt runt om kring för lazzat rs challenge på lunda, iofs aldrig haft någon kontakt med malmby osv men det kan ju inte va allt för mycket nytt förutom någon ny kontaktperson att prata med..

så har vi något datum så ja vet att ja kan vara där och fixa den biten eller hur ligger de till?

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Nu ska vi arrangera "car-control" övningsträff!!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (43994 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande