Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -99
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (25483 totalt)
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
Jag har varit medlem på rejsa i ett par år och läser vissa fantastiska trådar nästan varje dag men nu tänkte jag att det är dags att starta en egen tråd! om min Mazda som jag bygger om till leksak.

Specen är:
Turbokonvertera 1.8l motorn med garret gt28r turbo
Bygga eget grenrör
Montera intercooler
Större spridare
Större / extra oljekylare
2,5" avgassystem från turbo med 100 cells racekat
Ny tuffare koppling
E-manage ultimate styrsystem
Gula koni
Grövre krängningshämmare fram och bak
Bättre belägg med original skivor och ok
15" fälgar med R-däck
Två Sparco sprint stolar.

En del delar är redan inköpta så som turbo, intercooler oljekylare, koni's, halvsats avgassystem, stolar och racekat.

Efter ett komptest visade det sig att motorn inte mår så bra:
Cyl. 4: 13 bar
Cyl. 3: 10 bar
Cyl. 2: 6 bar
Cyl. 1: 2 bar!
Mätt med kompmätare från mekonomen så siffrorna kanske inte är så exakta men man ser iaf att det är stor skillnad mellan cylindrarna....
så just nu håller jag på och monterar ur motorn.

Lite suddiga bilder





Planen är att vara klar till sommaren

_________________
Wilhelm Darke
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Kolla upp kostnaden för en 2001-2005 1.8 motor med VVT jämfört med att renovera den du har (om du nu litar på kompmätningen, gör om den några gånger, varm/kall/torr/blöt, innan du hittar på nåt. Leakdown kan också vara en idé innan du börjar riva).

VVT är inget magiskt längre och kan trolla fram lite mer körbarhet/spool. En VVTuner och en DIYPNP så har du en mer komplett lösning än EMU.

Dra om kylningen innan du gör nåt annat om du har funderat på att pressa mer än mellan rödljus, att det fungerar med original effekt är bara ren flax.
original Kylare kan räcka ett tag beroende på hur mycket effekt du tänker ta ut och hur länge, men endast om vattnet flödar rätt i motorn.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
Citat:
Kolla upp kostnaden för en 2001-2005 1.8 motor med VVT jämfört med att renovera den du har (om du nu litar på kompmätningen, gör om den några gånger, varm/kall/torr/blöt, innan du hittar på nåt. Leakdown kan också vara en idé innan du börjar riva).

VVT är inget magiskt längre och kan trolla fram lite mer körbarhet/spool. En VVTuner och en DIYPNP så har du en mer komplett lösning än EMU.


Hej och tack för tipsen!
Gjorde om kompprovet ett par ggr och provade även att hälla en skvätt olja i cylindern för att avgöra om det är kolvringarna som läcker eller om det är ventilerna. Resultatet visade att det antagligen är en kombination.

Intressant att du tipsar om motorn med VVT, har läst runt lite innan jag köpte mazdan och det verkar som om många anser att VVT bara är till besvär om man ska överladda.

Anledningen till att jag funderar på EMU är att jag inbillar mig att ett piggyback är lättare att ta i och ur än ett standalone.

Citat:
Dra om kylningen innan du gör nåt annat om du har funderat på att pressa mer än mellan rödljus, att det fungerar med original effekt är bara ren flax.
original Kylare kan räcka ett tag beroende på hur mycket effekt du tänker ta ut och hur länge, men endast om vattnet flödar rätt i motorn.


Kylaren ser onekligen ut att vara i minsta laget men är det också problem med själva slangdragningen?

_________________
Wilhelm Darke
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



widark skrev:
Intressant att du tipsar om motorn med VVT, har läst runt lite innan jag köpte mazdan och det verkar som om många anser att VVT bara är till besvär om man ska överladda.
Tiderna går och det finns fler och fler som lär sig nyttja det (det är ju inte mer än två år sen det började bli möjlig att styra det). Det finns flera som lyckat bra numera.
widark skrev:
Anledningen till att jag funderar på EMU är att jag inbillar mig att ett piggyback är lättare att ta i och ur än ett standalone.
Min DIYPNP kopplar jag till och från i originalkontakten, inte en kabel i originalhärvan är rörd (nu när jag ska ha till VVT blir det nåra extra kablar men målet är att snabbt kunna koppla till/från vid "behov".
widark skrev:
Niklas Falk skrev:
Dra om kylningen innan du gör nåt annat om du har funderat på att pressa mer än mellan rödljus, att det fungerar med original effekt är bara ren flax.
original Kylare kan räcka ett tag beroende på hur mycket effekt du tänker ta ut och hur länge, men endast om vattnet flödar rätt i motorn.


Kylaren ser onekligen ut att vara i minsta laget men är det också problem med själva slangdragningen?
Inte slangdragningen, utan flödet i själva motorn, vattnet cirkulerar mest bara runt cylinder 1, och förbi 4an är det bara vattnet till värmepaketet som går.
"Coolant reroute" är sökordet.
En tjatig video om det http://www.youtube.com/watch?v=mRharubfD1E

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
Citat:
Inte slangdragningen, utan flödet i själva motorn, vattnet cirkulerar mest bara runt cylinder 1, och förbi 4an är det bara vattnet till värmepaketet som går.


Det är antagligen det som har skadat min motor.. cylindern närmast kylaren hade bäst värden sen blev det bara sämre cylinder för cylinder.


Gick igår bet på att lyfta ur motorn. något kärvar när jag ska separera den från lådan.
Ska göra ett nytt försök ikväll.

_________________
Wilhelm Darke
Citera
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
Monterade ur motorn igår kväll, gick mycket lättare när jag efter tips monterade ur motorn och växellådan tillsammans. thumbs up

Tomt va det här:


Ska bara inhandla ett ställ så ska jag börja riva toppen:


Bonusbild på kartongen som ljuddämparen kom i:


Såhär ser det ut löst monterat:

_________________
Wilhelm Darke
Citera
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
Har kommit lite längre men det går långsamt!

Plockat av insuget och lite delar runt om.
Insuget är lite udda med separata spjäll till EGR'n.
Någon som vet om det finns någon anledning att ta bort EGR'n?

Bild på insug (lånad bild):


Stötte på lite patrull idag när jag skulle ha upp motorn i stativet.
Först monterade jag av kopplingen och sedan svänghjulet med hjälp av en profil för att hålla emot:


Så lång gick det smidigt men när jag skulle fästa motorn i stativet visar det sig att skruvarna som höll ihop motor - växellåda är för korta. Lite jobbigt när det är inte är standard M12 utan fingängat. Blir till att leta längre skruvar imorgon eller så får jag modifiera fästet på stativet lite.

_________________
Wilhelm Darke
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



widark skrev:
Insuget är lite udda med separata spjäll till EGR'n.
Någon som vet om det finns någon anledning att ta bort EGR'n?
Det du ser är spjällen till VICS, för att öppna genväg (kortare runners) vid ett visst varvtal (5250rpm)
https://miataroadster.com/phpBB2/viewtopic.php?t=404

EGR kan man skippa om man inte har behov av den (lite mer förbrukning vid motorvägskörning, och kanske felkod)
widark skrev:
Blir till att leta längre skruvar imorgon eller så får jag modifiera fästet på stativet lite.
M12x1,5 är rätt vanliga som hjulbult, jag fick hjulbult svetsade som förlängning på vanliga M12or.

Beroende på stativet som kan du använda sidohålen (tex under grenrörsidan) så du kan jobba med både fram och baksida av motorn.
Det är så servicehandboken beskriver upphängning för motorjobb.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
Har varit sjuk så det har stått still ett tag men i helgen tog jag och plockade isär motorn.
Kan än så länge inte hitta något som är helt galet.
Det enda som jag kunnat hitta är att oljeringen har fastnat i spåret och fjädrar inte ut men det kan väll inte ha någon inverkan på kompet? Skönt att det motorn verkar fräsch men frustrerande när det inte finns någon självklar förklaring på det dåliga kompet...

Inga ventiler såg ut att vara brända i kanterna heller.
Fick kommentaren att det ser ut som om motorn gått kall men jag vet inte.


Ska passa på att byta vev- och ramlager nu när allt är nere samt vatten och oljepump.
Känns dumsnålt att inte göra det

Detta är status just nu:


Nästa uppgift blir att plocka bort ventilerna och kontrollera säten.

_________________
Wilhelm Darke
Citera
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
I väntan på delar har jag ritat lite på ett fäste till mina sparco-stolar.
Tänkte fästa den mot original underrede.

Ska ner till garaget imorgon och kontrollera lite mått så kan jag få det tillverkat nästa vecka

_________________
Wilhelm Darke
Citera
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
Fredagsnöje



nån med 3D-skrivare? :P

Har bara höftat vad som skulle kunna få plats men har nu något att utgå ifrån.
Flänsarna stämmer och ska skickas på vattenskärning nästa vecka tänkte jag.

_________________
Wilhelm Darke
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



Ett tips är att cadda upp de böjar som du kommer använda dig av när du bygger grenröret irl.
Sedan kan du bygga grenröret i ditt cad program. Mät upp hur mkt fel det är och ändra i cad programmet så blir det lätt att bygga irl

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
Citat:
Ett tips är att cadda upp de böjar som du kommer använda dig av när du bygger grenröret irl.
Sedan kan du bygga grenröret i ditt cad program. Mät upp hur mkt fel det är och ändra i cad programmet så blir det lätt att bygga irl


tack för tipset!
Jag har tänkt göra ungefär så.
Funderar även på om man kan få till nån jigg som gör det lättare att få ihop allt sen.
Tror jag räknade ut att jag behöver rör med innerdiameter på minst 40mm för att hålla samma area
som i avgasporten. Någon som vet vad radierna på sömlösa rörböjar brukar ligga på?
Vad bör man ha för godstjocklek om man bygger i rostfritt eller svart?

_________________
Wilhelm Darke
Citera
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
Har jobbat intensivt med bilen i veckan och har gjort lite framsteg

Först tvättade jag toppen i diesel och lät den ligga en vecka.
Resultatet va inte så bra som jag hade hoppas men gjorde det lite lättare att rengöra efteråt iaf.


Gick sen lös med dremel'n och portade lite.
Tog mest bort dålig övergångar och tog lite i taket på insugsportarna.


Kolvarna har en upphöjning på ca 2mm som jag svarvade av.
Borde sänka kompet en del och jag har fortfarande 4mm gods i toppen på kolvarna.
Ska försöka mäta och räkna ut kompet senare för att se vad det landar på.

Jämförelse svarvad och original.


Har börjat slipa in ventilerna men är rädd för att ett säte är för skadat och måste bytas ut

Rengjorda ventiler


Jag har lagt en beställning på ett DIYPNP MegaSquirt kit med bredbandslambda, borde dyka upp snart.

Snart är det vår!

_________________
Wilhelm Darke
Citera
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
Spenderade helgen med att gröpa ur lite i toppen, slipa in ventilerna och putsa av kolvarna.

Kolvar:


Toppen:

Ska putsas lite sen får det räcka.
Ska försöka mäta upp volymen i veckan.


Har fått paket från USA med MegaSquirt, bredbandslambda och spridare.
Behöver ha en lite stöddigare koppling.. någon som har något tips?

_________________
Wilhelm Darke
Citera
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
Har mätt upp och vägt kolvarna.

Började med att väga kolvarna på en hushållsvåg som är hyfsat exakt ner till grammet.
Alla kolvar va inom 1g förutom en kolv som diffade 6g från den tyngsta.

En kollega påpekade att jag borde mäta upp kolvarnas höjd i och med att jag har svarvat av dom en del och se så att dom är lika.

Började med att rigga upp en mätklocka och mätte med kolven ståendes.

Funkade inte så bra då den inte är 100% rak i botten.

Tänkte om och satte tillbaka tappen för vevstaken och mätte från kolvens topp till tappen.

Funkade bättre och jag såg att två kolvar låg lite över dom andra två som va på 0,01mm lika.

Efter lite justerande så fick jag alla kolvar inom 0.01mm.

Nu när jag hade justerat kolvarna blev jag såklart tvungen att göra om vägningen


Resultatet blev 355g, 355g, 355g, 351g med tappar i kolvarna.
Provade att slipa lite inuti en kolv på ingjutna siffror och bokstäver men kom inte ens ner ett gram så jag la ner det.


Har också provat att montera ett par stolsfästen jag ritat men det funkade tyvärr inte så bra, kom för högt upp.
Kan ta bild på det i helgen så ser andra vad som inte funkar

_________________
Wilhelm Darke
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Har själv just monterat Sparco Sprint i min NB. Inte det smidigaste som du säkert märkt. För mig har det varit struligt som attan och ändå inte fått ner stolen riktigt så lågt som jag skulle vilja. Men nästan iaf, och har behållt glidskenorna också.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
xtimmyx skrev:
Har själv just monterat Sparco Sprint i min NB. Inte det smidigaste som du säkert märkt. För mig har det varit struligt som attan och ändå inte fått ner stolen riktigt så lågt som jag skulle vilja. Men nästan iaf, och har behållt glidskenorna också.


Hur lågt har du lyckats komma ner?
Jag har ca 40mm ner till glidskenorna med senaste stolsfästet och det visade sig vara på tok för högt!
Slår nästan knäna i ratten.

_________________
Wilhelm Darke
Citera
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
Har jobbat en hel del med bilen men med ganska lite resultat känns det som.

Har mätt upp förbränningsrummen men har tyvärr inte siffrorna i huvudet, tror det landade på 55cc

Byggde ihop en jigg för att väga stakarna men det är jävulskt svårt att få repeterbara mätresultat.
Har filat lite på jiggen idag men inte hunnit testa den.



Har också rengjort och lackat ventilkåpan med värmetålig färg.

_________________
Wilhelm Darke
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



widark skrev:
Hur lågt har du lyckats komma ner?
Jag har ca 40mm ner till glidskenorna med senaste stolsfästet och det visade sig vara på tok för högt!
Slår nästan knäna i ratten.


Jag skulle tippa att jag har ungefär 1cm från stolens underkant ner till originalskenorna. Har filat ner bultskallen på bulten mellan sidomonteringsfästena och originalskenorna så underkanten på stolen ligger precis emot bultskallen. Så det enda som är mellan stolen och originalskenorna är 3mm sidomonteringsfäste och en något nerfilad bultskalle. Men det är ändå i högsta laget. Men har svårt att se hur man skulle kunna komma ner lägre med originalskenorna och sidomontering.

I min tråd kan du se ungefär i vilken höjd jag har mina stolar. För mig som bara är 174cm lång så är det helt ok. Men mkt längre bör man nog inte vara.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
widark
Solna
Här sen Dec 2008
Inlägg: 42


Trådstartare
Det har hänt en del fast jag varit dålig på att uppdatera.

Har fått hem en koppling från SPEC som ska tåla ca 400Nm.
Lagt en beställning på topplockspackning, nya spridar kontakter för att passa mina boschspridare och arp skruvar till toppen.

Portat avgasportarna så dom passar mot min vattenskurna fläns.


Påbörjat grenröret.
lite bilder på det:

Använde en pappersmall och markerade hur jag skulle kapa rören till kollektorn.


urkapat med vinkelslip



Ena halvan punktad


Färdiga resultatet


Rör kapade för övergången mellan avgasportens ovala hål och resten av grenröret


Status just nu.


Nästa steg är att skicka iväg toppen på planing och vevpartiet på balansering.

_________________
Wilhelm Darke
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -99
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (25483 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande