Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 930 TURBO
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (22013 totalt)
PimPim
Gotlänning som bor numera i Vetlanda/Småland
Här sen Aug 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Hejsan

Jag vet inte var jag skall lägga upp den här tråden så jag gör det här...Ni får ta bort den om ni inte tycker den passar här...

Jag är ägare av en Porsche 930 turbo som jag har ägt sen våren 02.Nu har bilen stått still ett par år för renovering av motor o låda som jag o min vän gjort.orsaken till denna omfattning av renovering av bilen är att vi skulle byta synkisar i vxl lådan o byta sotnings satsen på motorn....men visade sig att motorn var i sämre skick en befarat den hade dålig komp på 1 ½ cylle o slitna kamaxlar liksom på vippar o på den vägen är de.Vi har förstärkt o byggt dom små detaljer som vi vet är känsliga på bilen och gjort den mer robust..Visar lite bilder här nedför hur det började o hur det ser ut idag.Det är endast småplock kvar o göra

Men nu har jag kommit till ett vägskäl med min bil...Det är så antingen så fortsätter jag modda den till en riktigt busbil med bur o stolar o mer effekt under huven...Eller så behåller jag eller säljer jag den som den är o köper mig ett nytt projekt o bygga på,vissa på Porsche klubben som också finns här tycker jag skall behålla den som den är o hitta nytt projekt att bygga på istället
Men jag vill höra input på fler ställen....

Tack på förhand

Mvh

//Jimmie









































_________________
Jimmie Lundin

Tack till

JE Balans & Motor
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Klart du ska behålla den thumbs up
Med tanke på snygg motorn blir är vi spända över hur resten ser ut...

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
PimPim
Gotlänning som bor numera i Vetlanda/Småland
Här sen Aug 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Svante skrev:
Klart du ska behålla den thumbs up
Med tanke på snygg motorn blir är vi spända över hur resten ser ut...


Tack tack men frågan är om man skall bygga vidare på den,göra en värsting av den eller låta den
leva sitt liv lite nu som den blir...eller förbättra motorn mer o få ut mer effekt...

_________________
Jimmie Lundin

Tack till

JE Balans & Motor
Citera
Nilzze
Mellerud
Här sen Jun 2008
Inlägg: 44



Jag tycker du ska behålla och bygga en busbil
Eller så säljer du den VÄLDIGT förmånligt till mig

_________________
Henrik Nilsson
Citera
PimPim
Gotlänning som bor numera i Vetlanda/Småland
Här sen Aug 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Är inne på att fortsäta modda denna motor lite som jag vill...o med tiden skaffa en orginal motor vid sidan av som jag kan ha ifall ifall..

För byter jag inredning hit o dit kommer jag ändå behålla orginal det som sitter i idag.Skall nog till o med
försöka hitta ett sett riktigt breda Fusch fälgar med tiden...

Bild på utsidan av bilen



_________________
Jimmie Lundin

Tack till

JE Balans & Motor
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

ojoj förstår att det tagit tid ser ut som motor och låda vore fabriksnytt. Sälj den inte du kommer aldrig få ut i närheten av vad du lagt ut. Bygg vidare eller behålla 100% original är klurigare.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Börja med en säsongs körande och bestäm dig sen. Då hinner du verkligen känna efter vad du vill ha, och bilen rasar ju inte direkt i pris på ett år.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Rör inte motorn till att börja med utan skruva in en bur & stolar, plocka ur mattorna etc. Enkla grejor som går enkelt att återställa. Sedan tar du lite i taget. Annars blir det bara ännu ett pallbocksprojekt!

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



Hej PimPim, kul att du hittat rätt site! thumbs up

Behåll bilen och starta ett bygge vid sidan om! Socialstyrelsen rekommenderar flera porschar!

Att göra enkla förbättringar / moddar eller att montera in saker som går att ta bort sänker inte värdet på bilen. Behåll orginalprylarna bara.

_________________
D Ekholm
Citera
PimPim
Gotlänning som bor numera i Vetlanda/Småland
Här sen Aug 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Men motorn var redan lite moddad när jag köpte den...Den hade Ruf-intercooler,k27 turbo o SC-kammar.

Jag har just nu inne på att stolar o inrednings grejer kan man lätt återställa till orginal om man sätter i bur o stolar osv...Så jag är inne på skaffa en orginal motor vid sidan av som man kan ha o sen fortsätter man modda den motor jag har...Va tycker ni om den iden?

_________________
Jimmie Lundin

Tack till

JE Balans & Motor
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Bara du är klar med motorn innan säsongen startar kan du modda.... annars avstår du och väntar till hösten.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Måste det vara antingen rejsbil eller sälja? Kan du inte köra med den som den är fast med lite lätt trim, bra väghållningsgrejer+fälgar/däck och orginalinredning (fast med stol och kanske ratt av räsersort). Snyggt, tidsenligt och snabbt .

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
PimPim
Gotlänning som bor numera i Vetlanda/Småland
Här sen Aug 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
[quote="Cédric"]Måste det vara antingen rejsbil eller sälja? Kan du inte köra med den som den är fast med lite lätt trim, bra väghållningsgrejer+fälgar/däck och orginalinred)


Men den var lite moddad innan o nu har man moddad den lite mer...Har bla portat den så från 32 mm till 36mm intake bytt kammar från SC-kammar (till salu :P ) till Micke Svens (Spezialmotorer) värsting kammar..
Saken är väl bara om man skall fortsätta trimma på bilen eller bara låta den vara nu...Det är ju det som är så svårt...För mycket vill ha mer :P

_________________
Jimmie Lundin

Tack till

JE Balans & Motor
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



PimPim skrev:

Men nu har jag kommit till ett vägskäl med min bil...Det är så antingen så fortsätter jag modda den till en riktigt busbil med bur o stolar o mer effekt under huven...


Jättefin bil!

Lite moddningar kan väl inte skada;
-In med riktiga stolar, ratt, båge och 6p-bälten.
-Lätta den marginellt, t.ex. med RSR front och bakdel i plast. Ut med baksäte/ryggstöd.
-Byt dämpare, torsionsstavar och kränghämmare.

Klart.

_________________
--
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Mycket moddning kan väll aldrig skada?
Bara att börja bygga:


_________________
Street Triple RS -18
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Marcus Nyström skrev:
Mycket moddning kan väll aldrig skada?
Bara att börja bygga:

*Svart och bred*


thumbs up

Ja, för mer inspiration i den stilen, håll i hatten: http://homepage.ntlworld.com/crazyskylineuk/welt.htm

_________________
--
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up för den bilen.
Håller med Fredrik och Cedric. Ut och använd bilen och känn efter vilka moddar du vill fortsätta med. Du måste ju skörda lite av den frukt du sått.

_________________
Jocke Rydell
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



PimPim skrev:

Men den var lite moddad innan o nu har man moddad den lite mer...Har bla portat den så från 32 mm till 36mm intake bytt kammar från SC-kammar (till salu :P ) till Micke Svens (Spezialmotorer) värsting kammar..
Saken är väl bara om man skall fortsätta trimma på bilen eller bara låta den vara nu...Det är ju det som är så svårt...För mycket vill ha mer :P


36mm portningen var bara bra, men att gå upp mer i kammar låter modigt då SC bore räcka långt på en turbo. Vad gör du med insprutet? Samma K27 turbo? Insuget ser för tråkigt ut, funderar du på att byta till Carrerans? Vettig intercooler på toppen gissar jag, är RUF:en dubbelt så bred?

Riktigt fin ser den ut att bli. RUF fälgar skulle göra sig bra om du vill frångå Fuchs. En trevlig clubsport med inredning, bur och gatvänlig sättning på chassiet skulle jag önska om du säljer den till mig En lågkompad turbo med vilda kammar och 4-växlad låda blir nog ändå inte den optimala banbilen om du inte är seriöst skicklig chaufför.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
PimPim
Gotlänning som bor numera i Vetlanda/Småland
Här sen Aug 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Ang kammarna så vet jag inte vad det är,men det är något som Micke har snickrat ihop o vet att dom funkar bra...Litar fullt ut på den mannen....

Jo skulle vilja ha Carrerans insug men när jag hittat något så har det kostat o har då inte haft dom pengar som behövs...Har ju kostat en hel del slantar bara som den är nu...Blev lite mer än vad man hade räknat från början...Men som sagt kan inte klaga på hur det börjar bli så

Ang ruf-kylaren så är den inte så stor dock har likadan som denna...



Men som sagt min bil är ju inte lämpad för bana på det sättet...men jag vill ändå ha en bil som man kan ha kul med...Det är det viktigaste sen om den är långsammaste bilen på bana gör mig inget...För jag vill bara ha kul när jag kör den

_________________
Jimmie Lundin

Tack till

JE Balans & Motor
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



FredrikÅ skrev:
Jättefin bil!

Lite moddningar kan väl inte skada;
-In med riktiga stolar, ratt, båge och 6p-bälten.
-Lätta den marginellt, t.ex. med RSR front och bakdel i plast. Ut med baksäte/ryggstöd.
-Byt dämpare, torsionsstavar och kränghämmare.

Klart.

+1

Börja där, sen går det att modda vidare om det känns rätt.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
PimPim
Gotlänning som bor numera i Vetlanda/Småland
Här sen Aug 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Jo blir nog lite så att jag att jag tar ut den i sommar känner om man vill fortsätta eller ej...men som sagt sugen på bygga vidare men samtidigt så vill man inte äventyra...Då bättre köpa en bil o börja bygga på den o så....
Man vill ju inte köra runt i en slö häck :P

_________________
Jimmie Lundin

Tack till

JE Balans & Motor
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 930 TURBO
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (22013 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande