Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Miljökörning
1 besök senaste veckan (2257 totalt)
RonnN
Eslövs kommun
Här sen Jan 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
Hej,

en bekannt tog en undervisning i körteknik för att köra mer miljövänligt. Jag hade aldrig hört om detta förr, kan det verkligen påverka så mycket på miljön hur lite man släpper eller trycker på gasen och bromsen?

Nej, det finns väl större miljöbovar...?

_________________
Ronny Norr
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19512



Läs på lite om Eco Driving så kanske du märker att det finns körning där det finns riktigt stora vinster att göra. För en 60tonnare kan körstilen påverka rejält. Men bromsskivorna på släpen rostar istället

Jag har inga problem att köra en omoddad miata på 3,2 L/mil med en körstil och 0,6 med en lite annan körstil...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Läs på lite om Eco Driving så kanske du märker att det finns körning där det finns riktigt stora vinster att göra. För en 60tonnare kan körstilen påverka rejält. Men bromsskivorna på släpen rostar istället

Jag har inga problem att köra en omoddad miata på 3,2 L/mil med en körstil och 0,6 med en lite annan körstil...


M3'an gick att köra på från 0,8 till dryga 4 liter milen Men det är lite intressant att det behövdes en räserbana för att nå den högre siffran. Att nå ens en bråkdel av det på gatan var helt omöjligt även om man körde i stan och/eller hade en entusiastisk gastfot.

Men att det går att kapa ner en hel massa procent i förbrukning med rätt körteknik är ju känt. Inget för sprintracelopp kanske bara...

_________________
Magnus Thomé
Citera
RonnN
Eslövs kommun
Här sen Jan 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Läs på lite om Eco Driving så kanske du märker att det finns körning där det finns riktigt stora vinster att göra. För en 60tonnare kan körstilen påverka rejält. Men bromsskivorna på släpen rostar istället

Jag har inga problem att köra en omoddad miata på 3,2 L/mil med en körstil och 0,6 med en lite annan körstil...




Finns det en uppslagsbo eller? Jag skulle föredra praktiskt... du skulle nog fa svart att dra 3,2 och sedan 0,6 tror jag..........

_________________
Ronny Norr
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Miljökörning
1 besök senaste veckan (2257 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande