Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
17 besök senaste veckan (83031 totalt)
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Du tänker på denna?


_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 77



Har du något bra ställe att ta in luft rakt framifrån istället för den långa snabeln på tvären?

Jag gjorde samma spaning som du gjort (minus det vetenskapliga tillvägagångssättet) vad gäller insugstemp och fixade ett supersimpelt "boxat" filter - själva filtret är nog inget att hurra för, men poängen är att dra in luft direkt utifrån. På Sprinten får jag ju lite "luffarturbo" också eftersom en helljuslampa är offrad, men det kanske blir för trångt på 75:an? Man skulle ju kanske kunna dra slang ner under lampan och ta luften genom hålet där dimljuset satt?

_________________
Martin Atterhall
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Atterhall skrev:
Har du något bra ställe att ta in luft rakt framifrån istället för den långa snabeln på tvären?

Jag gjorde samma spaning som du gjort (minus det vetenskapliga tillvägagångssättet) vad gäller insugstemp och fixade ett supersimpelt "boxat" filter - själva filtret är nog inget att hurra för, men poängen är att dra in luft direkt utifrån. På Sprinten får jag ju lite "luffarturbo" också eftersom en helljuslampa är offrad, men det kanske blir för trångt på 75:an? Man skulle ju kanske kunna dra slang ner under lampan och ta luften genom hålet där dimljuset satt?

Hittade ett hål bredvid kylet. Ska bara göra det lite större (typ 2.5-3 tum).


_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Freddan72 skrev:


Hittade ett hål bredvid kylet. Ska bara göra det lite större (typ 2.5-3 tum).
Det där blir bra, helt rätt att ta bort det öppna varmluftsfiltret och fixa ett avskärmat som får kall luft thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Då var säsongen över efter sista deltävlingen på Kinnekulle Ring i söndags. Resultatet blev P6 i båda loppen.

Totalt landar jag på en fin femte plats i klass 3 . Förra året slutade jag på plats 10. Så det går uppåt med andra ord.

Fjädrarna gjorde susen. Nu är bakvagnen mycket bättre. Tyvärr lider jag än mer av en mjuk framvagn. Men det ska vi råda bot på.

Detta var min andra säsong i CAR Challenge. Tyvärr ej en full säsong då jag missade Mittsverigebanan i augusti. Men 2023 då ska vi vara med 100%!!

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Freddan72 skrev:
Då var säsongen över efter sista deltävlingen på Kinnekulle Ring i söndags. Resultatet blev P6 i båda loppen.

Totalt landar jag på en fin femte plats i klass 3 . Förra året slutade jag på plats 10. Så det går uppåt med andra ord.

Fjädrarna gjorde susen. Nu är bakvagnen mycket bättre. Tyvärr lider jag än mer av en mjuk framvagn. Men det ska vi råda bot på.

Detta var min andra säsong i CAR Challenge. Tyvärr ej en full säsong då jag missade Mittsverigebanan i augusti. Men 2023 då ska vi vara med 100%!!
thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Väl kört Freddan!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Hösten är här och arbetet inför säsong 2023 har kört igång.

I vinter är det tänkt att motorn ska få lämna sitt utrymme och få lite TLC (byte av diverse packningar, spridare och tänddelar, samt planing av toppen). Innan demontering så gjorde vi ett kompprov i lördags förmiddag.

Innan provet så monterade jag bort tändstiften (4x), kopplade bort tändspolarna och tog bort reläet till soppapumpen. Körde två test per cylinder. Resultatet blev 10.5 - 11 på alla fyra cylindarna. Så helt okej motor thumbs up

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 77



Skönt att vet att den är "bra i botten", då kan man gasa med gott samvete!

_________________
Martin Atterhall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
17 besök senaste veckan (83031 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande