Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
5 besök senaste veckan (82991 totalt)
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
om man går från 91 oktan till 98 oktan så kanske man märker skillnad.


Jag funderar på att bänka kärran för att kolla hur många hästar som letar sig ut till däcken. Någon som vet om utväxlingen på fyran är 1:1?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



4:an 0.95:1
5:an 0.78:1

slutväxel 4.1:1

om std dvs

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Tackar!

Jag har std låda.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582





Det finns ytterligare någon 3:a men den är snarlik någon av ovan.
Sen är det bara börja bygga (på vintern alltså, på sommarn kör man )

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Tredje dagen på banan.

Allt flöt på bra, inga konstigheter med kärran. Dock tyckte jag bakvagnen kändes lite fel under sväng. Det krängde mer än vanligt.

Var på besiktningen i söndags och fick nedslag på nedre spindelled och kasst framdäck. Toyo däcket har börjat spricka i sidan och korden började synas. Små sprickor på ca 5mm längd och 1mm bredd. Har aldrig varit med om detta fel. Skadan är helt utanför slitbanan. Jag kör med lite camber fram (ca 1 grad). Enligt däckhandlaren så är det ingen garanti på tävlingsdäck, så jag får köpa nytt. Inte kul då däcket höll bara tre träffar

Såg också att bussningen till krängningshämmaren var kass på vänster sida. Det kanske kan förklara varför bakvagnen kändes lite konstig. Jaja bara att byta grejerna och invänta nästa träff

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Kullen är hård på framdäck om inte bilen är balancerad, i fredags körde en kille ner ett nytt vä fram på ca:1,5timme körning när bilen var felinställd.
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



1 grad camber är lite om du inte finåker i C, minst 2.5 grader o lite toe out (<1mm total) borde fungera på en gatbil om du inte plöjer en massa landsväg, men då borde du isåfall öka på till banmötet

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
okej så kanske en kombination av fel inställd framvagn (för lite camber) + Kullens Kvarnkurva tog väl död på däcket i förtid.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Inför säsong 2012:

Göra klar bilen för CAR Challenge . I skrivande stund vet jag inte om jag hinner med allt som ska göras. Hinner jag inte med allt kommer bilen köras ännu en säsong på Alfaklubbens banträffar och jag får lära mig pressa den till bristningsgränsen.

Montera bur. Ska ringa Finess efter nyår och beställa en.
Bussningar till bakre krängningshämmare byts. Gummit har torrsprickor.
Spindelled nedre byts efter nedslag på bes.

Funderar på att testa Federal 595 RS-R. Någon annan som provat dessa på bana?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Freddan72 skrev:
Inför säsong 2012:

Göra klar bilen för CAR Challenge . I skrivande stund vet jag inte om jag hinner med allt som ska göras. Hinner jag inte med allt kommer bilen köras ännu en säsong på Alfaklubbens banträffar och jag får lära mig pressa den till bristningsgränsen.

Montera bur. Ska ringa Finess efter nyår och beställa en.
Bussningar till bakre krängningshämmare byts. Gummit har torrsprickor.
Spindelled nedre byts efter nedslag på bes.

Funderar på att testa Federal 595 RS-R. Någon annan som provat dessa på bana?


Kör hårt! Tveka inte att be om hjälp med burmonteringen så du hinner färdigt till våren. Det borde finnas gott om hjälp i Götet så vi får ut ännu en Alfa i CAR Challenge!

Tips ang bakre krängaren. Ta bort den... Jag gjorde det på min racebil när jag körde med 27-stavar fram, det var rena mirakelmedicinen för att slippa innerhjulspinn Har kört utan i år med coilovers också.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Se till att ha bilen något lägre bak än fram för att få mer tryck på bakhjulen.

Vår SLC-light (5-papp+) ställde vi in fär högsta kurvhastighet då axet inte är brutalt tjänar vi mer på högre fart genom kurvan vilket även ger högre utgångsfart än att ställa in för grepp att acca ut ur kurva. Vi kan inte gå på med så mycket gas när vi svänger men farten är ändå högre när vi kommer ur kurvan och kan gasa fullt. Detta gör att vi kan bromsa mindre, köra fortare genom kurvan vilket spar massor med tid.
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Freddan72 skrev:
Inför säsong 2012:

Göra klar bilen för CAR Challenge . I skrivande stund vet jag inte om jag hinner med allt som ska göras. Hinner jag inte med allt kommer bilen köras ännu en säsong på Alfaklubbens banträffar och jag får lära mig pressa den till bristningsgränsen.

Montera bur. Ska ringa Finess efter nyår och beställa en.
Bussningar till bakre krängningshämmare byts. Gummit har torrsprickor.
Spindelled nedre byts efter nedslag på bes.

Funderar på att testa Federal 595 RS-R. Någon annan som provat dessa på bana?


Kör hårt! Tveka inte att be om hjälp med burmonteringen så du hinner färdigt till våren. Det borde finnas gott om hjälp i Götet så vi får ut ännu en Alfa i CAR Challenge!

Tips ang bakre krängaren. Ta bort den... Jag gjorde det på min racebil när jag körde med 27-stavar fram, det var rena mirakelmedicinen för att slippa innerhjulspinn Har kört utan i år med coilovers också.


Tackar! Märker jag att innerhjulet spinner så ryker krängaren. Jag vet inte hur länge jag kört med kassa bussningar så det ska bli kul att se hur bilen uppför sig med nya. Bussningarna köptes via highwoodalfa. Bra service och helt okej priser!

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Björn skrev:
Se till att ha bilen något lägre bak än fram för att få mer tryck på bakhjulen.

Vår SLC-light (5-papp+) ställde vi in fär högsta kurvhastighet då axet inte är brutalt tjänar vi mer på högre fart genom kurvan vilket även ger högre utgångsfart än att ställa in för grepp att acca ut ur kurva. Vi kan inte gå på med så mycket gas när vi svänger men farten är ändå högre när vi kommer ur kurvan och kan gasa fullt. Detta gör att vi kan bromsa mindre, köra fortare genom kurvan vilket spar massor med tid.

Tack för tipset!
För mig är det också nödvändigt då fronten är alldeles för låg och jag skrapar en avgasklämma på farthinder (vägbulor). Så en höjning blir det till våren.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Zetta
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 63



Så du ska köra Car Grattis det var järvt av dig

vilken klass siktar du på ? om du nu ska behålla motorn kan du ju vara glad att Mantorp inte finns med i kalendern

_________________
Andreas Zetterdahl
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Det blir klass 3 (för oss nybörjare). Blir jag inte klar i tid med bilen kör jag klass A med dig

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Zetta
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 63



Klass 3 blir kul i år verkar det som :-)

Själv så håller jag på och jobbar på brommsarna bak ojämn bromsverkan hoss sbp trots ny grejor men kvar att testa är bromslangarna !

Klass A

_________________
Andreas Zetterdahl
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Hittade en trevlig överraskning bland alla papper som hängde med vid köpet. Förra ägaren hade köpt caster stag med kulled till framvagnen. Underbart då behöver man inte ersätta originalet med nya kulleder.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Snart dags för montering av bur.

Någon som vet var man köper burisolering?

Kan man använda Biltemas rörisolering?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ror/Tillbehor/Rorisolering-860018/


_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Då var däcken beställda. Federal 595RS-R 205/45 i 16 tum.

Nu börjar det suga i banåkartarmen. Kan det inte bli vår??

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Freddan72 skrev:
Snart dags för montering av bur.

Någon som vet var man köper burisolering?

Kan man använda Biltemas rörisolering?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ror/Tillbehor/Rorisolering-860018/



Fryser din bur?
Vill du ha nåt som faktiskt skyddar dig om du skulle behöva buren? Rörisolering är att betrakta som repskydd för buren eller hjälmskydd. Det skyddar inte ett smack om du dyngar i ett räcke, för såna grejer behöver du burstoppning som är framtagen för att skydda dig, inte för att skydda mot kondens...
Dyrt och känns hårt men OJ vad viktigt om det skulle gå åt h-e...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
MaZ skrev:
Freddan72 skrev:
Snart dags för montering av bur.

Någon som vet var man köper burisolering?

Kan man använda Biltemas rörisolering?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ror/Tillbehor/Rorisolering-860018/



Fryser din bur?
Vill du ha nåt som faktiskt skyddar dig om du skulle behöva buren? Rörisolering är att betrakta som repskydd för buren eller hjälmskydd. Det skyddar inte ett smack om du dyngar i ett räcke, för såna grejer behöver du burstoppning som är framtagen för att skydda dig, inte för att skydda mot kondens...
Dyrt och känns hårt men OJ vad viktigt om det skulle gå åt h-e...


Klart den fryser det är ju kallt ute

Självklart vill jag har bra burisolering som skyddar. Jag fick veta att LM Motorsport säljer isolering.
Vet du något annat ställe?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
5 besök senaste veckan (82991 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande