Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E24 5.0-84
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (38850 totalt)
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Hallå igen!!

Det har varit många nätter i garaget sedan sist jag uppdaterade. Dock känner jag inte själv att det har hänt så himmla mycket. Det är som sagt jätte jättetrångt överallt, och det ställer till det hela tiden. det gäller främst inpassning av kardanvinkel samt att få styrväxeln att gå fritt även när motorn rör sig (ett helsike helt enkelt). är det någon som har en uppfattning om hur många newtonmetrar min motor kan tänkas producera när det rycker i drivlinan?? Min egen tanke är så här, att motorns maxvrid inte räcker inte långt i en simulering av vad dom rörliga delarna i motor, svänghjul och resterande drivlina kan producer vid säg en stående start eller kraftig motorbroms i slutet av en rejäl nedförsbacke, jag misstänker att mina stackars volvomotorkuddar kommer att få det riktigt kämpigt. Jag har e idé om att sätta stödgördlar på kuddarna så att dom inte kan komprimeras speciellt mycket, men värre är det nog med expansionen av kuddarna (undrar just hur långa dom kan bli ).

Nu i natt har jag lekt rätt mycket med svarven, tillverkade en bakbalksbussning i delrin, men svarven är så J---A hemsk att hålla på med så jag vill inte visa dom Den har dock potential att fungera bra, så jag vinner nog över den en dag

Bakbalken ligger på backen och lyser så fint i rött och brunt (får jag bara ordning på svarvskrotet så blir den nog hur fin som helst med nya bussningar), slutväxeln har nytt fint tor-senpaket att vänta, det blir najs, bakaxel.se hade grejerna på hyllan så den kommer nog nu i veckan

Jag har nu äntligen bestämt mig för hur mina motorfäste kommer att se ut, svetsat på plats under bilen. Jag hann tyvär inte svetsa upp dom eftersom stora vinkelslipen krävde vapenvård >

Här kommer ett par bilder på Sveriges kanske hemskaste svetsar någonsin


Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Hallå igen alla som läser i min tråd!

Jag fick nyligen en fråga från Mats Kinnby, om han verkligen skulle skicka chassit, jag svarade ja för tredje gången och jag antar att hans fråga är befogad eftersom jag helt enkelt struntat i att uppdatera i min tråd thumbs down .
Av alla fina undanflykter man har att välja mellan så väljer jag nog att skylla på lathet, Jag brukar säga att människan är lat av naturen, och det har vi haft mycket nytta av

Det har hänt en hel del i garaget. Jag har varit där nästan alla lediga dagar. Tidplanen har helt klart brustit och så här en bit in i projektet kan jag bara konstatera att disiplinen inte är vad den borde vara. Om man bestämmer sig för att inte bry sig om skönhets-fläckar så som tex rost så får man hålla sig till den linjen om man skall hålla tiden. Sen har jag en fallenhet för att fastna med att fila på nån rätt oviktig grejj i flera timmar, men ska det vara roligt att jobba så tror jag att man får ha överseende med sig själv där.

Här kommer lite bilder på sånt som pillats med senaste 3 månaderna.'


Jag kom på att man kunde ta med sig garaget hem och göra om köket till en sadelmakarverkstad


Plåtjobb: Infästningarna till bakbalken lagade och förstärkta. Snöade visst in på en skärmkant också




Detta jobbet utfördes med min gammla BOC-mig från 60-talet nån, i samband med detta rann bägaren över och Magnus satte av till svetsaffären och handlade "redija grejor" men då var detta klart som sagt

Letade bra länge efter lämplig kylare (laddade typ ner internet eller så:) ), jag föll för den här jänkekylaren från protek, utvald efter principen så stor som möjligt blir lagom

Bromscylindern med tillhörande servogrunka är flyttad till bakom vänster lykta, massa meck med fäste och dyl. Pedalstället är också ombyggt bla.



Tips till alla er som överväger en walbro-pump för att den är en femhundring billigare än Bosch-pumpen, Köp bosch-pumpen och spara er en heldag av sökande i nippeldjungeln. man kan använda larviga amerikanska nipplar i häftig aluminium eller så kan man skaffa en riktig pump. Jag valde jänkenipplarna

Logsystem månste man ju ha och varför inte ett najsigt STACK-system i så fall ? nålen är inverterad hmm. vet inte varför, men dumt är det i alla fall hehe

En bild på den lilla röda efter första träningen på knutstorp (till salu) massa caster och ca. 4 garder camber däcken slut

Målat golvet i garaget. mmmmm. grå

Spakställsprototyp, vantskruv från biltema samt skaparglädje me svetsen

Hemmabyggt löphjul til trottelspjällen, original sköts allt gasande av elmotor.

Förstärkningsarbete på bakre länkarmsinfästningarna 3mm plåt



W T F!!! hur ser detta ut egentligen och hur ser ägaren ut för den delen?!?!?!?!

Allt har sin naturliga förklaring

generator från nissan micra och servopump från e34. Custom baby custom

trångt om saligheten och dåligt med ljus. vips ett vitsprayat motorrum

från och med nu så skärper jag mig med uppdateringarna, det blir rätt torftigt med text också om man har har för långt emellan
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



Ballt bygge!

Blev sjysst lösning på växelspaken, måste sno den

Blev det tajt i växelspaken?

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
pampers138 skrev:
Ballt bygge!

Blev sjysst lösning på växelspaken, måste sno den

Blev det tajt i växelspaken?

Det går så bra så, jag kör open source på alla lösningar kom bara inte och klaga sen om du upptäcker att det är en skitlösning
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Då har det kommit saker med DHL igen , närmare besämt ett chassi från herr Kinnby, det tackar vi för! ett kit i sexiga färger, eller åtminstone en (gul), förutsatt att man räknar svart som en nyans och inte en färg.
Kittet skall jag svetsa på plats, men först ska dom snyggas till lite grejerna. En smart lösning med ÖD-röret som man enkelt skjuter över gamla rörstumpen som blir kvar när man kapar fjäderbenet och då blir det automatiskt spikrakt.

Nu till kategorin verktyg man inte har.. tex, hylsa 46mm. det man inte har får man tillverka. hade förmodligen kostat ett par hundra att köpa, så det var nog väl investerad tid ändå












Nån som vet vad detta är för en bilsteindämpare. den ser ut som en såndära 45mm:s kolv, är det nåt häftigt?

(trasig bild lägger upp den igen snart)
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Phew! senaste uppdateringen i juni, jag antar att det passerat aningen för lång tid, för att kunna kalla tråden levande. Däremot så är projektet i allra högsta grad levande!

Jag har nu läst genom min tråd och det var riktigt skoj. Jag känner att jag kan dra vissa slutsatser såhär långt,

Tidplanen (om än bara en förhoppning i mitt huvud) har spruckit rejält.
Jag gick in med en naiv förhoppning om att kunna fokusera endast på det väsentliga, så att bilen blev rullande redan första sommaren,
det blev den altså inte .
Jag tror dock att det är helt rätt inställning att ha när man bygger bil, då det finns en sån massa svårigheter som man ställs inför. Ofta så hopar det sig i perioder, då kan det kännas som att man försöker uppfinna hjulet på nytt vid varje pass man lägger i verkstan.
Första utkastet av en ny konstruktion är alltid en prototyp och bör betraktas som en sådan, Det finns ingen anledning att hänga läpp för att man bygger samma sak för tredje gången, konstuktionen blir enligt min mening nästan alltid minst tre gånger bättre en den första.

Alltså. Om man ska bli klar fort, och med det föreställer sig att man visst kan få in den grönmålade kvadrat-träklossen i det runda hålet (i brioleksaken som nog alla barn har ägt) bara man vill det tillräckligt mycket, så kan man ev. det, men troligtvis kommer antingen klossen eller hålet bli tvungen att ändra form, och det mina herrar är pudelns kärna. Sågar man snyggt ut hålet till en fyrkant? eller byter man ut den där störtlöjliga lilla hammaren mot pappas stora snickarpjäs?
Någonting säger mig att grabben inte vill leka med klosspelet så ofta efter "byta ut hammarn-lösningen".

Sedan sist i verkstaden då.
Motorstyrningen är klar kan man säga.

kabehärvan är byggd. Tomgång, samt varvtal upp till ca. 4000rpm är mappat och motorn är varmkörd.

kylsystemet är tätt expansionskärl har en ungefärlig placering.

kardan är kortad och passar bra, vinkel mot vxl-lådans medbringare är bra.

Chassit är körbart, det sitter nu nytt gummi överallt, delrinplast är inte längre så intressant eftersom det bryter och knäckel lite varstans. Det finns helt enkelt inte så många ställen det går att tillämpa plastlösningar. gummi får det bli tills det blir dags för ledlager och grejjer.

Grenrörsbygge är på gång just nu, det finns massor av bilder och det hoppas jag att jag kommer att få inspiration till att lägga upp. Nu när motorstyrningen är klar, så kan jag ta hem min dator igen och då finns det möjlighet till sådant igen. Det går förresten aldeles utmärkt att programmera motorstyrning utan laptop .

Ha det fint allihop.
Fridens Liljor



Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



Ser fint ut!

Får se när jag får hem mina coilisar till min e28:a tror de blir i Februari



Kommer du ut i sommar då?

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
pampers138 skrev:
Ser fint ut!

Får se när jag får hem mina coilisar till min e28:a tror de blir i Februari



Kommer du ut i sommar då?


På ett eller annat sätt kommer hon ur garaget, det lovar jag
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
här kommer lite bilder från installationen av Lennart Khölers "vanos-blockerings-sats"


Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Nu är jag färdig med hur vänster grenrör ska se ut. Jag har fått lite dubbla bud om hurvida detta "skall" tigsvetsas av nogran svetsfantom eller fogas med migen precis som vanligt. det lutar åt migen nu iaf.





Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Miga går utmärkt om man fogbereder lite först =)

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
erikjakan skrev:
Miga går utmärkt om man fogbereder lite först =)


Det är inte primärt hållfastheten som bekymrar mig. Det är resultatet på insidan som jag tänker på, jag tycker att det är rätt klurigt att få "genombränningen" helt exakt. För att fogen ska bli snygg så måste jag kräma på rejält på strömratten, och då blir det små bulor på insidan av röret, kanske hade det givit något att gå ner till 0.6 tråd, men det har jag ingen erfarenhet av. Jag har inga bilder på eländet än, men jag har övat en hel del.

(godset är 1mm)

Kommentarer uppskattas!

//M
Citera
RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009
Inlägg: 341



Tigsvetsning absolut!!
Bäst resultat och helt klart snyggast också !!!

Fortsätt med den här nu för den kommer att bli riktigt frän när den blir färdig tror jag. thumbs up

/ J.Rydh

_________________
Jörgen Rydh
Dodge Viper GTS Hardcore Edition
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
bygger på andra sidan
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564



Snyggt! Kommer ge bra flöde det där. Vilken diameter kör du på rören?

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Kallentoft skrev:
Snyggt! Kommer ge bra flöde det där. Vilken diameter kör du på rören?


Tack ska du ha

inv 45
utv 48

//M
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
tjena,
helgen i verkstan vigd åt svärföräldrarna, dock mekades det diff under ons,tors.

Hittade en e28 520 -87 med kat, på returbilen i malmö, jag kollade etk:n och såg till min förtjusning att den skulle ha 4:27-1, Sammlade mig mentalt och plockade ihop verktygen, för att sedan sätta av mot en vämjelig timme på marken under en gammal bil i snöslask och snålblåst. väl nere på backen kontollerades att det fick plats 4 varv me lite växel på pinjongen mot ett på axlarna, bra där tänkte jag.
Jag tyckte jag var listig när jag demonterade drivaxlarna ute vid hjullagren så att drivaxlarna satt fast i drivaxeltapparna. Tyvär blev jag överlistad av tanten i kassan som bräkte fram
-Jasse två drivaxla åsse ser ja, de bler elva hondra spenn.
Magnus, -Men va fan... !
Tanten, -inga men!
Magnus, -Skit åsse!


En bild på klumpen i bakluckan, ganska snygg för att vara så gammal. 17000mil i en 520 är inte så tokigt mycket heller.
Hittade lilla plåtflärpen och gnuggade fram 4:10 , inte optimalt men ändå bra tycker jag, det blir gott om tid att leta efter 4:27 senare om behovet skulle uppstå



Bilder från installationen av torsenpaketet från bakaxel.se.
Passformen på nya diffen var lite si och så mellan diff och kronhjul, ytan var inte svarvad utan troligtvis fräst eller handbearbetad på nåt sätt det blev en del smärjlande i svarven och sen det sista med ventilslip-pasta och handkraft, jag fick nära nog blåsor i handflatorna av att vrida kronhjulet fram och tilbaka en sån massa gånger.



När allt var monterat igen med återanvända lager och samma schims var passformen inte sämre än perfekt , exakt samma spel som förut dvs nästan inget alls.
Verkligen roligt
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Blästra,prima och måla. härligt med "nybilskänsla", även om det kanske kvittar rent funktionsmässigt.




Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Magnus Nielsen skrev:
Blästra,prima och måla. härligt med "nybilskänsla", även om det kanske kvittar rent funktionsmässigt.


Nytt é gytt!

Vad är det för svart färg du använder? Ser väldigt "original"stuk ut...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E24 5.0-84
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (38850 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande