Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vettig banåka bil?
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (13001 totalt)
Onestar
Hjo
Här sen Feb 2011
Inlägg: 13


Trådstartare
{BÅGEN} skrev:
Esi (D16z6) = 1.6 enkel kam med Vtec på 125hk och varvstopp på ca 8000rpm

Vti (B16a2) = 1.6 dubbel kam med Vtec på 160hk och varvstopp på 8200rpm

Man kan börja med en Esi du kommer bli förvånad om hur roliga dom är för vad man betalar.
Sen kan man enkelt byta motor till en 160hk, 170hk eller 190hk motor utan problem.


Tänkte på modellen innan 92:an, är de samma motoralternativ i den eller?

_________________
Daniel Landin
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mina erfarenheter.
Var det driver är mindre viktigt i början.
Under 150hk är FWD nog så bra då det knappt spinner ändå.
RWD kräver ju en del "pulver" innan det blir så pass mycket roligare än en FWD.
Nu pratar vi alltså banåka utan att sladda/drifta.

och 4WD trött effektkrävande om man inte har mycket pulver!


Tips 1: Köp en bil du har råd att kvadda.

Tips 2: Köp någon bil med "lagom" effekt. Lär dig köra och se om det är något för dig. För dyr bil = mindre pengar över till banåkat.

Tips 3: Se till att lägga pengarna rätt , Väghållning , bromsar , säkerhet. Sedan trimma.

ok jag generliserar men lite så känns det.
Behöver inga påhopp om FWD vs RWD vs 4WD.
Alla som åker tycker om sitt val och kan detta.
Men man får ju tipsa iaf , synd men tyvärr måste man ju skriva så här.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Onestar
Hjo
Här sen Feb 2011
Inlägg: 13


Trådstartare
Lillen skrev:
Mina erfarenheter.
Var det driver är mindre viktigt i början.
Under 150hk är FWD nog så bra då det knappt spinner ändå.
RWD kräver ju en del "pulver" innan det blir så pass mycket roligare än en FWD.
Nu pratar vi alltså banåka utan att sladda/drifta.

och 4WD trött effektkrävande om man inte har mycket pulver!


Tips 1: Köp en bil du har råd att kvadda.

Tips 2: Köp någon bil med "lagom" effekt. Lär dig köra och se om det är något för dig. För dyr bil = mindre pengar över till banåkat.

Tips 3: Se till att lägga pengarna rätt , Väghållning , bromsar , säkerhet. Sedan trimma.

ok jag generliserar men lite så känns det.
Behöver inga påhopp om FWD vs RWD vs 4WD.
Alla som åker tycker om sitt val och kan detta.
Men man får ju tipsa iaf , synd men tyvärr måste man ju skriva så här.


okey så en lite mindre bil med 110-140hk som är FWD borde vara ett bra alternativ å börja med? Sen vill man väl ha en bil där de finns endel väghållning,broms delar att tillgå hyffsat billigt.

_________________
Daniel Landin
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



Ja då är ju en civic ett väldigt bra alt tycker jag då de finns en väldig massa banåkar saker att köpa till dessa bilarna och priserna är väldigt okej.

kollar man på civic under -92 så heter dom civic vt och då är de en B16a1 maskin som är på 150hk istället för 160 men det är nästan samma motor, de som skiljer är insug och grenrör etc...

Men dom är ganska dyra och de finns ganska få..

Så jag hade satsat på en civic Esi om du vill ha en bil under 20,000kr.


Jag har själv en sådan som jag köpte för 21.000kr men den är KRAFTIGT ombyggd nu.

_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

{BÅGEN} skrev:
Civic


Klockren ban-hot hatch oavsett årtioende den byggts thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

onestar skrev:
Sen va rekomenderar folk när de gäller drivning? FWD / RWD / 4WD? Har ju sjä'älv mest åkt FWD förutom på vintern då när man har RWD å sladda runt i men vad är bäst på bana?



När vi pratar de här prisklasserna och därmed de här effektsiffrorna i motorerna så spelar det mikroskopiskt med roll om det är FWD/RWD/4WD som jag ser det iaf.

En extra grej att tänka på i valet av bil är hur mycket träffar en ev. märkesklubb ordnar per år.

_________________
Magnus Thomé
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



onestar skrev:
Sen va rekomenderar folk när de gäller drivning? FWD / RWD / 4WD? Har ju sjä'älv mest åkt FWD förutom på vintern då när man har RWD å sladda runt i men vad är bäst på bana?

Bäst vet jag inte om det är, men jag kör BMW 318 Is. 136 hk och RWD. Personligen tycker jag att det är skillnad på RWD och FWD även vid dessa effektuttag. Mycket roligare att köra. Jag tycker bilen driver "runt" böjarna istället för att "ploga igenom".

I prisklassen ca 20k kan jag rekommendera E30 318 Is. Ingen raket, men riktigt rolig på banan.
Finns mycket kunskap på rejsa också. thumbs up


_________________
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



Ploga den igenom så har du kört fel framhjulsdriven bil .
Nej men skämt å sido så är de säkert kul med rwd men min personliga uppfattning är att banåkar prylar är dyrt till BMW men de kan ju ha ändrats sen min BMW tid. Men till civic så är de helt okej priser på seriösa prylar för att åka fort. Kollar man på tiderna som killarna i hondaklubben sätter på banan så verkar de inget fel på fwd. Men sen kan jag hålla med om att rwd kan bara roligar i vissa fall men då går de inte fort runt banan utan brett.


Edit: Jag är medlemsansvarig i hondaklubben så finns de några frågor om hur många träffar vi har och den stora mängden erfarenhet som finns så går de bra att ställa dom till mig.

_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



{BÅGEN} skrev:
Ploga den igenom så har du kört fel framhjulsdriven bil .

Förmodligen...



Missförstå mig inte, FWD på bana är tokkul! RWD är IMHo ännu roligare. thumbs up


_________________
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



He he he ja lite OT men de hade varit kul att se hur man står sig mot en BMW runt banan. Fast då får de ju vara en som är likvärdig när de gäller Hk per Kg för att just se skillnaden på en fwd och en rwd

_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



{BÅGEN} skrev:
Har du tänkt på honda?

De finns ju Civic med 125 hk eller 160hk.
Dom väger inte mycket och går att med enkla medel att få mycket bra väghållning och sen finns bra potential om man vi ha mer Hk..

Ett bra val tycker jag om man skall ha FWD...

Jag menar 1.22.47 i SS med en hyffsat orginal civic är ju inte så dåligt..


Civic VT -91.. 150hk V-tec.. går som "attans orginal".

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



Ja precis... thumbs up

_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



{BÅGEN} skrev:
He he he ja lite OT men de hade varit kul att se hur man står sig mot en BMW runt banan. Fast då får de ju vara en som är likvärdig när de gäller Hk per Kg för att just se skillnaden på en fwd och en rwd


Tar vi gotland ring så fanns det en BMW 325 E30 som gick runt på 1.32.9
Data för bilen är 1050kg /ca 180hk 5,83 kg/hk R-däck iofs bmw cup bil
men gatreggad & så. (inte min jag körde mycket långsammare)

Min gatbil jag hade förut gick följande tider

knutan 1.11.8
Mantorp 1.36.1
Gelleråsen 1.19.5

Bmw 318is E30 970kg /167Hk 5,8Kg/Hk

Min cup bil har gått följande 323i 2.8 1080Kg/222Hk 4,86Kg/HK

knutan 1.11.2
Gelleråsen 1.17.1
Gotland Ring 1.37.9

Brosan som kör BMW 325 E36 1380Kg/200Hk 6,9Kg/Hk

Mantorp 1.35.3
Anderstorp 1.58.0
Gelleråsen 1.19.8
Knutan 1,12.1
Gotland Ring 1.39.9

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Michael Bäck skrev:
Brosan som kör BMW 325 E36 1380Kg/200Hk 6,9Kg/Hk
...
Gelleråsen 1.58.0
...


Njaeee......

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Magnus Thomé skrev:
Michael Bäck skrev:
Brosan som kör BMW 325 E36 1380Kg/200Hk 6,9Kg/Hk
...
Gelleråsen 1.58.0
...


Njaeee......


Hoppsan tryckfelsnisse fixat nu

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



Ja tar vi Benci här på forumet dom kör CRX som är ganska lik med 190 hk i motorn och runt 1000kg i vikt så kör han Gotland på 1:35,20 och kullen på 1:02,20 och gelleråsen på 1:18,20.

Detta är ju bara ett exempel men som man ser så står sig en fwd civic ganska bra på banan.

_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



{BÅGEN} skrev:
Ja tar vi Benci här på forumet dom kör CRX som är ganska lik med 190 hk i motorn och runt 1000kg i vikt så kör han Gotland på 1:35,20 och kullen på 1:02,20 och gelleråsen på 1:18,20.

Detta är ju bara ett exempel men som man ser så står sig en fwd civic ganska bra på banan.


Den bilen är "lätt moddad"

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



Ja de är sant men inte så mycket med själva hjulupphägningen om vi nu snackar fwd mot rwd , men de finns fler exempel som kanske inte är så extrema med motorn men ändå sätter liknade tider.
Fixxe i hondaklubben kör också 1:02 någonting på kullen ja de finns många bra tider i klubben.

Men det är klart att rwd alltid har ett övertag när de gäller fäste när vi kommer upp i effekt.

Nu åter till topicen.

Mitt tipps är att en Civic Esi är en vettig banåkar bil för runt 20k.

_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Sen kan man tänka på att det finns annat än att sätta varvtider.

Min BMW går långsammare än t.ex. en Cliosport, FWD 169 hk, runt en bana, men är mer balanserad och roligare att köra. För mig personligen är inte varvtider allt. Det roliga är att känna flyt i körningen.

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mycket focus på hur snabba alla ska vara???
Nån som ska börja åka bana behöver inte hetsas att ta tid.
Kanske inte ens behöver mer än att ha kul och ta sig runt.

Själv åker jag ju Golf GTi 16V när de fungerar.
orginaleffekt räcker långt med sina 140hk.
Nu är den ju även lättad och har bur.

När mina "banbilar" varit trasiga har jag åka Jetta 1,6 75hk.
Det har varit nog så skoj att åka fortare och fortare med den.
Mycket utvecklande att försöka ha med sig farten genom hela banan.
Dock urtrist när rakorna är som på mantorp eller liknande

Alla nämnda GTi-bilar eller liknande är väl lämpliga.
Både ur inköpssynpunkt och drift.
Lite äldre modeller.

Golf Gti , gärna 16V.
Honda Civic , finns ju fler modeller.
Opel Corsa , Kadett gärna 16V.
Peugeot.
Renault , clio.
BMW 3-serie.

Finns ju många fler.
Men alla skulle kunna passa som banbusbilar.
Bara att lägga krutet på rätt ställen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Bäst varvtid kommer inte bero på vilken bil man köper Det kommer bero på hur mycket man lär sig som chaffis thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vettig banåka bil?
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (13001 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande