Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Distanser för att flytta Rollcenter ?
1 besök senaste veckan (3395 totalt)
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463


Trådstartare
Hej, jag kastar mig ut på djupa vatten och "nya" forum för att bringa lite klarhet kring min framvagn.

Bilen ifråga är en BMW 635 Csi och användnings området brukar jag kalla "Sportig söndags åkning"
Inte en banåkar bil, men allt kan förbättras och på den vägen är det.

Mer om bilen finns här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=20403

Fjädrar består av okänd sänkfjäder, som sänker gissningsvis 40-50mm, och Dämpare är Bilstein Sport.

Framvagnen ser ut såhär, så att man borde kunna fräsa en platta att lägga mellan "benet" och spindel plattan, eller vad man ska kalla den, eftersom styrstaget följer med borde inte Bumbsteer påverkas.



Jag har måttat, funderat och ritat och kommit fram till följande.



Måtten är tagna till den nedre spindelleden som är till bärarmen.
Momentstaget som är riktat bakåt har en egen led, som är monterad ovanifrån.

Som ni ser har jag ett ungefärligt rollcenter på 8mm ovan marken idag, och bilen har ursprungligt haft 111mm, förutsatt att jag greppat detta korrekt.
(Jag har här antagit att den är 40mm lägre nu, men det kan vara mer)

Jag har ritat in två olika "höga" Distansplattor en på 16mm och en på 25 vilka ger ett RC på 46 respektive 69mm.

Är jag på rätt spår ?
16 eller 25mm, eller ännu mer ?

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Daniel-635 skrev:
...16 eller 25mm, eller ännu mer ?


Hur mycket får du plats med innan spindelleden/styrleden tar i fälgen?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463


Trådstartare
Jag gissar att jag kan flytta 30-35mm som mest, troligen blir det styrleden som tar i först.

För att ge ett exakt max mått måste jag nog skruva ihop det med pinnskruvar och muttrar så att det sitter helt ihop.

Förutom att man ändrar vinkeln på bärarmen, så kan man ju säga att man flyttar isär hjulcentrum och spindelleden.
Vinkeln på benet gör ju att vid stora förflyttningar så hamnar spindelleden något längre fram, samt något djupare in i fälgen.

Finns det fallgropar / nackdelar.

Det brukar det ju göra när man ändrar på något

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



En fallgrop som är lätt att glömma är att spindelleden kan krocka med bromsskivan vid kraftig infjädring om distansen görs för tjock.
Ju tjockare distans desto mindre avstånd till bromsskivan.

Helst skall du ta bort fjädern och kontrollera att du klarar hela fjädringsrörelsen utan problem.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463


Trådstartare
Avståndet till bromsskivan är inte ett problem, men däremot måste jag nog kolla frigången mot fälgen vid full infjädring om jag skulle göra dem så tjocka som 30-35 mm.

Är det optimalt att sikta på samma RC höjd som bilen haft från fabriken, även om bilen är 40mm lägre ?

Sen kan man ju undra hur det lirar mot bakvagnen med snett bakåtriktade bärarmar som på alla gammel BMW ?

Är detta för generella frågor på ett för stort ämne kanske

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Nja, frigång mot fälg minskas ej av infjädringsrörelsen.
I alla fall inte inom rimliga arbetsområden för fjädringen. Javisst, om bärarmen börjar luta mycket uppåt skullle du teoretiskt kunna få kontakt med innerkant på fälg. Men så mycket fjädringsrörelse som krävs för att uppnå detta tillstånd finns mig veterligen inte.

Jag har erfarenhet av ~70 mm tjock distans och 8.5x18" fälg på racebyggd E24. Frigångsproblemet var då mellan styrarm och fälg samt nedre spindelled och bromskiva.
Lösningen innehöll både kortad styrarm samt distans som även flyttade ut hjulet dvs ökade frigången.

Baserat på erfarenhet säger jag. Testa mha långa skruv och muttrar som distans och hissa upp fjädringen rejält.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463


Trådstartare
Vad jag kan förstå är det bara att prova ut så att en distans på 30mm får plats, och sen att ställa sig och veva fram en i fräsen, eller om jag charmar arbetskamraten att köra den i NC maskinen.

Jag tackar för tips och råd så här långt, men fyll gärna på om det finns fler.

/ Daniel

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Distanser för att flytta Rollcenter ?
1 besök senaste veckan (3395 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande