Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx -89
1, 2   >>
8889 besök totalt
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Detta är den brokiga historien om en helt original silvermetallic Nissan 200sx av 1989 års modell.

Juletid 2001 Bilen köptes. Till en början hade jag inga planer på att modifiera någonting. Denna bilen skulle vara den finaste original Nissan 200sx i Sverige (vilket den troligen också var för ett tag). Den enda modifieringen som fanns vid inköp var en uppsättning 17" MiM-fälgar.

Våren kom, och visst kunde man väl sätta dit ett öppet luftfilter och en dumpventil av återcirkulerande typ?! Dessa hjälpte ju bara den stackars motorn att andas bättre. thumbs up

Hmm, det låter nog ALLDELES för mkt med sportavgas, eller, näe det gjorde det visst inte. Chip måste man ju också ha. Dock fick detta räcka för första sommaren, bilen skulle ju lätt gå att återställa till originalskick.

Andra sommaren Däcken började ju bli slitna nu efter en säsong med glidande och faktiskt ett par banträffar. På blocket fanns en uppsättning kalasdyra OZ-fälgar. Sagt o gjort, de gamla såldes och nya inhandlades. Fortfarande trodde dock undertecknad inte riktigt på allt folk sa om trimträsk och allt vad det innebar. Början på sommaren kom, och plötsligt kändes det som att en intercooler kunde vara en bra uppgradering, den hjälper ju också bara motorn att andas lite bättre. Månaden senare, STORT avgassystem, STOR turbo och massvis med garagetid senare så kommer jag till insikten att, aj faan, var det detta de pratade om, sitter jag i det där trimträsket nu? Sommar blev till höst, ett gäng banträffar, superstagekörningar och nattrace passerade.

Höst/Vinter 2003 Har nu insett att jag är en idiot, spendera alla tillgängliga pengar på bilen, jobba varenda dag hela sommar-, jul-, och påskloven, inte unna sig nånting. Psykiatrin nästa? Nja, jag tittar förbi på rejsa.nu först. LYCKA, här fanns ett veritabelt mecka för personer med samma åkomma som jag. Inte en enda icke smårubbad person så långt ögat räckte... om man istället för att ta sina sinnen till fånga skulle balla ur helt istället?! Sagt och gjort. Spargrisen gicks lika hårt åt som kommunist i vita huset, massvis med roligt godis köptes och monterades.

Present day Är den lyckligaste personen i ett par skor och hyser stor tillförlit inför säsongen 2004. Detta kommer att bli Nissans år!

Specs på bilen:

Motor
- Garret 360-graderslagrad T28 Med A/R .86 Avgashus,
- Bosch Återcirkulerande Dumpventil Med Extra Grov Återledning,
- Dubbelkonat Jap-Tuning open-Air-Filter,
- "Roger-avgas" 3" Med Delad Downpipe --> Katersättningsrör --> 3" Med Två 3" Fullflödesdämpare & 4.5" Polerat Rostfritt Utblås,
- 3" Hi-Flow-Kit Mellan Lmm & Turbo,
- Bosch Relästyrd Högflödes Soppapump,
- "Jocke" Chip Steg 3
- Saab 9000 2.3L Intercooler Med Aluminium Rörkit och GIK-Silikonslangar,
- Litet 45 Amperes Exide Batteri,
- Setrab 19-Raders Termostatstyrd oljekylare,
- Greddy Profec B Elektrisk Laddtrycksstyrning,
- Uppsvarvad LuftMängdMätare 49.5 mm,
- Ihoptryckt original BränsleTrycksRegulator med ca 3.8 Bar Grundbränsletryck,
- Malpassi Progressiv BränsleTrycksReulator 1:1.4,
- Termostatstyrd elektrisk kylarfläkt.

Interiör:
- Autometer 67mm Sport Competition Laddtrycksmätare,
- Autometer 52mm Z-series oljetempmätare,
- Autometer 52mm Sport Competition Air/Fuel-mätare
- Proform 50mm Shiftlight
- Touchguard-Larm,
- 2 Kg Pulversläckare,
- Elit Racing 4-Punktsbälte,

Exteriör:
- Saab 9-3/9-5 vita Sidoblinkers,
- Lackad Mittbakljusramp,
- Borttagen list Runtom,
- Dubbla Klarlackade Broms/Bakljus,
- Utvändigt Monterad Radioantenn,
- Proffstonade bakrutor (3 st),
- WWW.200SX.NU-Dekal På Bakrutan,
- WWW.200SX.NU-Regskylthållare Bak

Upphängning:
- H&R 40mm Sänkfjädrar,
- Gula Ställbara Konidämpare,
- Whiteline 27mm ställbara krängningshämmare,
- Stealthgarage ställbara uniball-tensionrods,
- Stealtgarage Subframe Spacers,
- Motoria Fjäderbensstag Fram & Bak

Bromsar:
- Nissan 300zx 4-Kolvsok med 280mm Skivor Fram,
- Stålomspunna Bromsslangar Fram,
- Pagid Blå Bromsbelägg Fram,
- original Skivor, ok & Belägg Bak,
- Motul RBF Bromsvätska

Hjul:
- Toyo Trampio R888 R-däck 215/45 på 7*17-tums oz Racing Superleggera lättmetallfälgar




_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
johannes bengtsson
Skåne
Här sen Nov 2003
Inlägg: 31



Mycket stilfullt! Fortsätt i samma stil!

Tänk att det kan bli ett sånt lyft med riktiga fälgar och en lackad karossbit jämfört med original... Sveriges snyggaste före detta original 200sx?

_________________
Johannes Bengtsson
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Johannes Bengtsson skrev:
Mycket stilfullt! Fortsätt i samma stil!

Tänk att det kan bli ett sånt lyft med riktiga fälgar och en lackad karossbit jämfört med original... Sveriges snyggaste före detta original 200sx?


Man tackar! Det är alltid roligt när man får beröm för sitt jobb.

Stylingen kommer på sin höjd att innefatta en vinge i framtiden. Givetvis en airforcevinge, och givetvis pga behov av mer downforce på bakaxeln.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
johannes bengtsson
Skåne
Här sen Nov 2003
Inlägg: 31



Vågar du lackera (hela) vingen i karossfärgen tror jag det blir klockrent...

_________________
Johannes Bengtsson
Citera
ThomasL
Östergötland
Här sen Jan 2003
Inlägg: 40



Inte alls fel du Erik. Men torkaren bak, behövs den verkligen?

_________________
Thomas Lindgren
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
ThomasL skrev:
Inte alls fel du Erik. Men torkaren bak, behövs den verkligen?


Synd där, men du är 2 veckor sen, togs bort nyligen...

Den vägde, synd bara att det finns så mkt annat som väger..

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Johannes Bengtsson skrev:
Vågar du lackera (hela) vingen i karossfärgen tror jag det blir klockrent...


Stagen på vingen och vingplanen kommer att lackeras i bilens färg, men gavlarna kommer vara svarta/kolfiber. Det smälter ihop absolut bäst med bilens linjer.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
John Ingemarson
Lidköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 66



Helt klart en av de snyggare 200sx jag sett, inte någon sönderstylad racewannabe utan äkta vara

_________________
Be that machine that works in your hand
<- Blir den klar?
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Erik (fd Mooseman) skrev:
Stylingen kommer på sin höjd att innefatta en vinge i framtiden. Givetvis en airforcevinge, och givetvis pga behov av mer downforce på bakaxeln.


Mycket snygg!!! En av de cleanaste 200 jag sett... Förstör inte bilen med en stor airforce vinge nu....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
ThomasT skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
Stylingen kommer på sin höjd att innefatta en vinge i framtiden. Givetvis en airforcevinge, och givetvis pga behov av mer downforce på bakaxeln.


Mycket snygg!!! En av de cleanaste 200 jag sett... Förstör inte bilen med en stor airforce vinge nu....


Tackar. Näe det kommer ingen vinge i vår, skall prova att ställa in bilen för att få den att bete sig som jag vill. Men om det ändå upplevs som att det behövs lite mer tryck på bakaxeln så finns det ju inte så mänga andra val.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
John I skrev:
Helt klart en av de snyggare 200sx jag sett, inte någon sönderstylad racewannabe utan äkta vara


Det är bara att tacka och ta emot! Men vad skall man med massa styling till? Det väger ju...

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Armin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 25



Erik (fd Mooseman) skrev:
ThomasT skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
Stylingen kommer på sin höjd att innefatta en vinge i framtiden. Givetvis en airforcevinge, och givetvis pga behov av mer downforce på bakaxeln.


Mycket snygg!!! En av de cleanaste 200 jag sett... Förstör inte bilen med en stor airforce vinge nu....


Tackar. Näe det kommer ingen vinge i vår, skall prova att ställa in bilen för att få den att bete sig som jag vill. Men om det ändå upplevs som att det behövs lite mer tryck på bakaxeln så finns det ju inte så mänga andra val.


Får hoppas att den beter sig som du vill då

Vore synd att förstöra en av Sveriges klart snyggaste 200:or med en airforcevinge.

Lycka till under säsongen!

_________________
MVH
Armin
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Riktigt fin bil du har! thumbs up

Det är en sak jag undrar lite över, har 200SX (S13) diffbroms orginal eller har det varit tillbehör eller har det aldrig funnits??

_________________
/David Söderblom
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
söderblom skrev:
Riktigt fin bil du har! thumbs up

Det är en sak jag undrar lite över, har 200SX (S13) diffbroms orginal eller har det varit tillbehör eller har det aldrig funnits??


I Sverige fanns det diffbroms som tillbehör när man köpte 200sx. Men det är ytterst få som valde det alternativet. Det var en vanlig lsd. Det är den modifikationen som just nu känns vettigast för mig. Efter bur och stol. Suck, har nån ett pengaträd att sälja...?

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
För att spinna vidare på berättelsen i första posten så har nu första halvåret på 2004 passerat och bilen är färdigbyggd på området väghållning.

Subframebussningarna gjorde underverk för bakvagnens uppträdande. Den sitter nu mkt bättre vid gaspådrag. Bakvagnen är helt "stum". Dock så har ju allt en baksida, och denna baksida är alla de intressanta ljud som nu letar sig in i kupén från drivlinan.

Casterstagen/tensionrod:s var en annan underbar investering visade det sig. Det jobbigaproblemet med icke distinkt turn-in försvann med blixtens hastighet och det är mkt lättare att hålla bilen i rätt linje genom kurvorna.

Dock så var ju stötdämparna det som märktes mest skillnad på, herregud så slut de gamla var. Jag höll dem uppochner, och då åkte stången ut Nu är det som en ny bil att åka med. Den är fastare, men även bekvämare, t ex på kullersten.

Allt detta plus de nya höftade hjulvinklarna skulle sättas på prov 1:a maj på Mantorp Park. Och vilket resultat!!!! thumbs up Jag har aldrig haft så skojigt i hela mitt liv. Nämnas bör att även de för året nya r-däcken gjorde banpremiär samma dag, även de med höftade tryck. Dock så visade sig ett smärre problem under dagen, motorn tyckte inte om den i sammanhanget lilla smala intercoolern. Vid två tillfällen lyckades jag skjuta slangen mellan ic och turbo vid ingången till ic:n.

Hur tolkar vi nu detta? Det behövs en STOR ny intercooler inför japmeet, gotland ring mm i sommar. Så nu har det beställts en ny trevlig leksak från Apex Performance i Storbritannien: http://www.apexperformance.co.uk/catalog/product_info.php?products_id= . . . .

Det skall bli mkt intressant att testa motorkaraktären efter montering. Nu har jag inte fullt ladd förrän runt 3700 varv. thumbs down

Fortsättning följer....

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



låter rikigt bra thumbs up...men som sakt, du ska inte förstöra den med nån stor vinge...om du nu måste ha en vinge så har bara en liten "läpp"

_________________
Björn Hansson
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Zolektric skrev:
låter rikigt bra thumbs up...men som sakt, du ska inte förstöra den med nån stor vinge...om du nu måste ha en vinge så har bara en liten "läpp"


Nope, vingen är struken från listan över mods. Bilen går hur bra som helst i kurvorna, finns inget behov av tryck baköver. thumbs up

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



vad ligger effekten på?

_________________
Björn Hansson
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Zolektric skrev:
vad ligger effekten på?


Den är inte bromsad, men om man räknar på stickan så ganska exakt 300hk.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Erik (fd Mooseman) skrev:
Zolektric skrev:
låter rikigt bra thumbs up...men som sakt, du ska inte förstöra den med nån stor vinge...om du nu måste ha en vinge så har bara en liten "läpp"


Nope, vingen är struken från listan över mods. Bilen går hur bra som helst i kurvorna, finns inget behov av tryck baköver. thumbs up


SKÖNT!!! Det första jag reagerade på när jag såg bilen var hur clean den var utan vinge....

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Jepp, det går att åka fort utan massa skrot uppe på skuffluckan..

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx -89
1, 2   >>
8889 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande