Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Harrys laptimer - iPhone logger+video
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
150353 besök totalt
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



original GPS suger fett.. Se min biltråd några sidor tillbaka så får ni se hur bra det funkade på konbana på ett flygfält.. Kan lika gärna lämna telefon i depån

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



trocade skrev:
Jag ska nog införskaffa den med (tom-tom), körde Mantorp igår och den lyckades registrera 6 varv av 30 eller något... inbyggda gps'en är verkligen inget att hurra för..


3GS eller 4a?

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



*slettet*

Läste snabbt och fel ...

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Fredrik L skrev:
trocade skrev:
Jag ska nog införskaffa den med (tom-tom), körde Mantorp igår och den lyckades registrera 6 varv av 30 eller något... inbyggda gps'en är verkligen inget att hurra för..


3GS eller 4a?


3GS

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Harrys laptimer, iPhone 3GS och TomToms aktiva iPhone hållare monterad i framrutan med sugkoppen:

http://www.youtube.com/watch?v=Zhy7doegxEc

Körde några uppvärmningsvarv på tom bana innan jag skulle vara instruktör på förarkursen igår, man behöver skaka av sig lite och känna att man har känslan kvar efter en lång vinter. Passade även på att prova Harrys Laptimer för första gången.

Det blev en härlig fartkänsla i filmen tycker jag, hittade tydligen en bra montering för telefonen i framrutan.

På eftermiddagen då vi instruktörer kunde köra lite med egna bilarna igen så gick det fortare, men då filmade jag inte tyvärr utan bara klockade tid (1:08.16 som bäst, att jämföra med filmens 1:11.71). Vete sjutton varför jag inte filmade, den filmen hade ju blivit mycket roligare, då var det ju lite trafik och omkörningar. Plus att det gick fortare förståss. Man ska nog alltid filma helt enkelt...

En intressant jämförelse var att mitt "virtual best lap" säger 1:07.99. Verkar ju som att jag får ihop sektionerna rätt bra då när jag kör 1:08.16?

Hade flera varv i rad utan trafik och fick jämna tider:

1:08.72
1:08.72
1:08.88
1:08.48
1:08.16

Fortfarande 170hk, 1100kg (plus förare och i detta fallet även passagerare). Känner mig rätt nöjd.

Verkar inte som att Harrys missade ett enda varv med TomTom tillbehöret inkopplat. thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743


Trådstartare
Härligt!

Är rätt övertygad om att Harrys är en bra laptimer, som dessutom är ljusår före RC i gränssnitt och användarvänlighet.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Bara att inse det faktum att just nu är detta en killerapp!


Hittade denna ganska nya snutt från , killen har även nyttjat OBD II stödet och lagt med växel,gaspådrag, varvtal osv.. riktigt riktigt nice..

http://youtu.be/fTCNhmsFZBE?hd=1 förresten vafan gör den blårykande häcken vid T13 på banan?


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41585

Forumägare
Forumägare

patand skrev:
...
http://www.youtube.com/watch?v=Zhy7doegxEc


thumbs up

Dåligt väder ni hade innan jag kom och hade med mig solen senare på förmiddagen

Harrys är ju ett under av smidighet om man vill filma och ha overlays med data! Det enda jag tycker inte är alls tillräckligt bra är uppdateringsfrekvensen på G-krafter. Om man tittar i din film som exempel när du åker genom karusellen så blir den ganska meningslös eftersom den inte hinner med i svängarna alls. Och just hur man utnyttjar sin traction circle effektivt är något jag gärna vill studera och förbättra mig på. Då duger inte Harrys tyvärr som den är nu



(PS: sa vi hej ordentligt till varandra igår? shit det var mycket folk, många ansikten jag förordar att alla skriver sitt nick plus namn i pannan med tuchspenna )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Fastlane skrev:
Härligt!

Är rätt övertygad om att Harrys är en bra laptimer, som dessutom är ljusår före RC i gränssnitt och användarvänlighet.


Misstänker att det är lättanvändt men vi måste lägga med faktorn att en betalapp har det lite lättare för sig, kan man betala utvecklare går det att få fram bättre appar även om det inte alltid blir så.

MEN, jag sticker inte under stol med att man är avis på en såpass smutt lösning, funkar bara uppdateringen lite bättre och loggningen är seriös (motsvarande RC eller ännu bättre PB/DB) så får dom baske mig portera appen till Android annars blir man ledsen i ögat!

Det är verkligen roligt att användarvänligheten utvecklas nu, backa ett par år, då var RC kung i jämförelse med Performanceboxen och nu är Harry kung över RC, jag ser framemot framtiden

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Magnus Thomé skrev:
patand skrev:
...
http://www.youtube.com/watch?v=Zhy7doegxEc


thumbs up

Dåligt väder ni hade innan jag kom och hade med mig solen senare på förmiddagen


(PS: sa vi hej ordentligt till varandra igår? shit det var mycket folk, många ansikten jag förordar att alla skriver sitt nick plus namn i pannan med tuchspenna )


Ja skönt att du drog med dig lite sol Magnus! thumbs up

Angående G-krafterna så hoppar ju den gröna plutten omkring lite för häftigt ibland, men lite hum kan man ju få iaf även om det såklart vore bättre om det var lite snabbare uppdatering. Det vore också intressant att kunna se traction-circle direkt i appen (kan man de och jag inte hittar det?).

Jag saknar också möjligheten att se spårval och kombinera det med hastighet och sektionstider. Det är ju intressant att se vad olika spår gör för tider och hastigheter. Har jag missat det i appen eller saknas det?

(PS: Jodå vi snackade en stund Magnus! Var väl i samband med lunchen, jag såg din bil först sen fanns du vid kaffeterian precis utanför dörren och du berättade b.la att du hade varit nyfiken på kursen några år och nu hade kommit för att ta en titt på hur det funkar. Måste vara jobbigt att vara kändis... alla vill snacka... )

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Exporterade en google earth (.kml) fil från Harrys av mitt snabbaste varv från igår. Sen kan man ladda in den i Google earth och få en trevlig bild (funkar även direkt i telefonen):




I utgången på torparn verkar jag ha mest "G" (gula delen). Borde alltså kunna pressa lite till i en del andra kurvor? Eller kan det vara nya asfalten och torparns dosering som hjälper till där kanske?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Låter bra att den inte missade några varv med tomtom hållaren, får bli en sån vid löning då.

Ska även prova hur det går på måndag på sviestad med inbyggda gps'en, har en ide om att placera om min telefon lite.

orelevant fakta: Det är jag som gjort sviestad tracksetet

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Fastlane skrev:
Härligt!

Är rätt övertygad om att Harrys är en bra laptimer, som dessutom är ljusår före RC i gränssnitt och användarvänlighet.


Misstänker att det är lättanvändt men vi måste lägga med faktorn att en betalapp har det lite lättare för sig, kan man betala utvecklare går det att få fram bättre appar även om det inte alltid blir så.

MEN, jag sticker inte under stol med att man är avis på en såpass smutt lösning, funkar bara uppdateringen lite bättre och loggningen är seriös (motsvarande RC eller ännu bättre PB/DB) så får dom baske mig portera appen till Android annars blir man ledsen i ögat!

Det är verkligen roligt att användarvänligheten utvecklas nu, backa ett par år, då var RC kung i jämförelse med Performanceboxen och nu är Harry kung över RC, jag ser framemot framtiden


Absolut är det så att det blir bättre utvecklat när utvecklarna får betalt, det ändrar dock inte faktum

Jag kör RC en heldel på bildatorn och tycker det är ok men Harrys känns så mkt nyare och fräshare thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Värt att läsa om man inte lyckas få bra signal.

http://web.me.com/hschlangmann/LapTimer_Homepage/GPS_and_Accuracy.html . . . .

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



patand skrev:
I utgången på torparn verkar jag ha mest "G" (gula delen). Borde alltså kunna pressa lite till i en del andra kurvor? Eller kan det vara nya asfalten och torparns dosering som hjälper till där kanske?


Vilka gränsvärden har du satt för g-krafterna?

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Maxx skrev:
Vilka gränsvärden har du satt för g-krafterna?


Visste inte att det gick att ställa in. Men hittade det nu under inställningarna och där står grön 1G och gul 1,25G

Vet inte vad det innebär riktigt, är det grönt upp till 1G och sen gult upp till 1,25G eller är det grönt ÖVER 1G och gult ÖVER 1,25 G? om det är första alternativet vad händer då över 1,25G, blir det rött då? (röd finns inte i inställningarna).

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41585

Forumägare
Forumägare

Hoppas hoppas att samplingsfrekvensen av g-krafterna kommer öka. Hoppas.

_________________
Magnus Thomé
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



patand skrev:
Maxx skrev:
Vilka gränsvärden har du satt för g-krafterna?


Visste inte att det gick att ställa in. Men hittade det nu under inställningarna och där står grön 1G och gul 1,25G

Vet inte vad det innebär riktigt, är det grönt upp till 1G och sen gult upp till 1,25G eller är det grönt ÖVER 1G och gult ÖVER 1,25 G? om det är första alternativet vad händer då över 1,25G, blir det rött då? (röd finns inte i inställningarna).


Gränsen mellan grönt/gult är 1,00 G och gränsen mellan gult/rött är 1,25 G med inställningarna ovan. Det är gränsvärdena du ställer in. Dvs det är grönt upp till 1,00 G, sen blir det gult upp till 1,25 G och rött över 1,25 G.

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Magnus Thomé skrev:
Hoppas hoppas att samplingsfrekvensen av g-krafterna kommer öka. Hoppas.


Under expert settings så hittade jag Sensor Delays och där finns "Internal Acceleration", den inställningen står på 0.5 sekunder som standard. Undrar om man ändrar den till 0.0 om det gör någon skillnad?

Kanske värt att prova.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41585

Forumägare
Forumägare

patand skrev:
Magnus Thomé skrev:
Hoppas hoppas att samplingsfrekvensen av g-krafterna kommer öka. Hoppas.


Under expert settings så hittade jag Sensor Delays och där finns "Internal Acceleration", den inställningen står på 0.5 sekunder som standard. Undrar om man ändrar den till 0.0 om det gör någon skillnad?

Kanske värt att prova.


Spännande!




(om någon undrar varför jag är så mycket på den här frågan så beror det på att jag är mer nyfiken på hur jag kör och inte lika mycket varvtider. Därför tycker jag traction circle är intressant. På google earthbilden du la upp finns en grej som jag tycker är riktigt kanonbra och det är lägsta och högsta farterna på de olika sektionerna, det säger också väldigt mycket om hur man kör på olika ställen. Synd bara att vi inte får logga data på bmwträffarna för den här typen av analyser)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2910



Magnus Thomé skrev:
patand skrev:
Magnus Thomé skrev:
Hoppas hoppas att samplingsfrekvensen av g-krafterna kommer öka. Hoppas.


Under expert settings så hittade jag Sensor Delays och där finns "Internal Acceleration", den inställningen står på 0.5 sekunder som standard. Undrar om man ändrar den till 0.0 om det gör någon skillnad?

Kanske värt att prova.


Spännande!




(om någon undrar varför jag är så mycket på den här frågan så beror det på att jag är mer nyfiken på hur jag kör och inte lika mycket varvtider. Därför tycker jag traction circle är intressant. På google earthbilden du la upp finns en grej som jag tycker är riktigt kanonbra och det är lägsta och högsta farterna på de olika sektionerna, det säger också väldigt mycket om hur man kör på olika ställen. Synd bara att vi inte får logga data på bmwträffarna för den här typen av analyser)


Tycker dock att det borde gå att läsa av iPhone acceleromertrarna snabbt då många spel gör det. Problemet isf är att hitta en tillräckligt stabil hållare. Gillar dock iden att ha en lösning för loggning och video för att slippa syncproblemen.

Önskelista:
720p filming med bra kvalite och hyffsat med vidvinkel
Ingång för extern mic eller mic av god kvalite
Fyraxlig accelermoteter med 5hz eller 10hz
GPS 5 eller 10hz
Kontakt för OBD2 för att logga vissa motorparametrar

Vill du ha g-kraftsdata som duger nått till så är det ju en DL-1:a du ska ha. Den kan du med fördel montera dold då den ändå inte har någon display (finns iofs att köpa till).

Blir rätt meningslöst att köra på träffar som inte tillåter loggning då det är ända sättet att verkligen se förbättringar. En instruktör kan möjligen se uppenbara fel i broms, acceleration och spårval men knappast hur bra du utnyttjar bilen och hur bra din teknik är.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Harrys laptimer - iPhone logger+video
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
150353 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande