Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Harrys laptimer - iPhone logger+video
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15   >>
2 besök senaste veckan (150330 totalt)
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Hur uppdaterar jag från petrolhead till Grand Prix?

Verkar inte funka att få ihop gopro 3+ black med HLT.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 207



Du går in i appen och går till add-ons och köper det där ifrån

_________________
Johan Lundberg

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



ja det gick ju bra, men inte fan är man inte ens i närheten av att hlt nyper på gopro. Ska man köra hlt på gopro app eller wi-fi RC och måste man uppdatera gopro firmwear också?

finns det nån seriös instruktion på nätet man kan titta på? det ända jag hittar är massa röriga forum eller några amatörvideos på tuben.

måste man göra nått i goproappen kanske, typ lägga upp ett network-konto?

nej saker och ting ska ju bara funka utan att behöva hacka sig in i gopros HK varje gång.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 207



Jag har itne kopplat HLT mot gopro själv men vet att det har diskuterats på detta forum, kolla om det inte finns instruktioner där.
http://www.gps-laptimer-forum.de/

_________________
Johan Lundberg

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Okej, nu börjar jag tyvärr förstå det här............ tror jag :-(

1. För att få in HLT-data på gopro-filmen så måste jag leka filmklippare en hel kväll ??

2. Men det verkar å andra sidan finnas nån sorts av funktion som synkar dessa två om man för över filmen från gopro till HLT på telefonen ???? (men det funkar inte om det är långa filmer, tar då ett halvt liv att få över den)

2a: Det går även synka dom i ett externt program i datorn.

2b. Hur vet jag att gopron och HLT är synkade och hur gör jag????

Stämmer det att det är så himla krångligt ???????

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Harrys vill ju gärna börja spela in när man passerar mållinjen första gången. Men hur gör man för att få film redan från det man lämnar depån? Jag har provat manuell inspelning, men jag fattar inte hur man hittar filmen som spelats in innan man passerar mållinjen...

Hjälp please!!!


Edit: Över huvud taget är jag ganska missnöjd med HLT. Jag tycker appen är väldigt rörig (jämfört med t.ex CMS LT) den kraschar ofta, t.ex. när man kör overlay så hänger den sig ofta.

Någon annan som har liknande problem, eller kan det vara min iPhone det beror på?

_________________
Fredrik Moberg
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Skip skrev:
Harrys vill ju gärna börja spela in när man passerar mållinjen första gången. Men hur gör man för att få film redan från det man lämnar depån? Jag har provat manuell inspelning, men jag fattar inte hur man hittar filmen som spelats in innan man passerar mållinjen...

Hjälp please!!!


Det kommer en uppdatering (v18) i vår som gör att man kan göra overlay på flera varv i rad. Det kanske inte löser ditt problem men efterlängtad uppdatering.

Ditt problem. Dina filmer får du ut genom att exportera hela filmen till fotoströmen/kamerappen. Gå till "Video list" sedan välj den film du vill ha. Scrolla ner längst ner, tryck på knapp med "telefon till blomma". Nu hittar du filmen som en vanlig video i kameraappen och kan synka den till datorn eller skicka den på annat sätt, kanske dropbox.

Du kan även vid overlay välja en massa extra sekunder innan varvet, "intro".

Edit: detta bygger på att du manuellt startat filmning i depå genom att klicka på "röda knappen".

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Tack Johan!
Nu gick det lite bättre i alla fall. Jag provade att ominstallera appen och hittils har den verkat mer stabil.
Däremot får jag inte längre upp ikonen med blomman som du pratar om (dock vet jag att jag sett den innan jag ominstallerade).

Jag läste på något annat forum att fler önskade kunna köra overlay på flera varv samtidigt och ärligt talat förstår jag inte tanken
bakom att inte kunna göra det. Min gissning är att Harry är en Ringen-pilot och där funkar det ju. Men på vanliga banor där
man kanske har 20-30 varv per pass är det ju ganska vansinnigt, så det är skönt att det kommer en uppdatering.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Skip skrev:
Däremot får jag inte längre upp ikonen med blomman som du pratar om (dock vet jag att jag sett den innan jag ominstallerade).

Tittar du i "video list" och inte "lap list"? Bifogar screen shot.


Jag använder nästan bara rå film nu. Datan från HLT (gps + obd) kollar jag för sig på dator eller i HLT. Ganska bra presenterat i HLT på iPad faktiskt. Men det är mest video som är intressant för en glad amatör som mig.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



johmei skrev:
Tittar du i "video list" och inte "lap list"?



Spot on! Det är precis det misstaget jag gjorde, tack igen för hjälpen!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Skip skrev:
Spot on! Det är precis det misstaget jag gjorde, tack igen för hjälpen!

Been there done that!
No problem, se till att posta mkt film nu!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Anders_J
Älvsjö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 41



Såg nu att HLT startar inspelning och tidtagning sent vid starten och tidigt vid slutet på Nurburgring BTG. Man hinner passera bron innan den startar och den slutar innan "gantry". Det fattas några sekunder på dom tiderna. Kan man modifiera start/mål nånstans i HLT eller finns det någon uppdaterad att ladda ner ?

_________________
A n d e r s J u u r i n e n
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Kan det ha att göra med att men kanske egentligen behöver en extern GPS?

Jag har lagt märke till att GPS:en i telefonen inte alltid hänger med och i böjar där man kanske håller 80km/h visar ibland på filmen betydligt lägre hastigheter.

Eller tänker jag fel här?

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Anders_J skrev:
Såg nu att HLT startar inspelning och tidtagning sent vid starten och tidigt vid slutet på Nurburgring BTG. Man hinner passera bron innan den startar och den slutar innan "gantry". Det fattas några sekunder på dom tiderna. Kan man modifiera start/mål nånstans i HLT eller finns det någon uppdaterad att ladda ner ?


Det går att göra.
1. Gå in i Laplist
2. Klicka på banan
3. Klicka på den POI som du vill editera
4. Välj karta (Map)
5. Flytta genom att dra markeringen dit du vill ha den. Du ser också här var markeringen är satt.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Anders_J
Älvsjö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 41



Fredrik Hård skrev:
Anders_J skrev:
Såg nu att HLT startar inspelning och tidtagning sent vid starten och tidigt vid slutet på Nurburgring BTG. Man hinner passera bron innan den startar och den slutar innan "gantry". Det fattas några sekunder på dom tiderna. Kan man modifiera start/mål nånstans i HLT eller finns det någon uppdaterad att ladda ner ?


Det går att göra.
1. Gå in i Laplist
2. Klicka på banan
3. Klicka på den POI som du vill editera
4. Välj karta (Map)
5. Flytta genom att dra markeringen dit du vill ha den. Du ser också här var markeringen är satt.


Tack, lätt som en plätt ju. Nu är det bara att åka ner och se om det blir korrekt.

_________________
A n d e r s J u u r i n e n
Citera
Ralph
Svalöv
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89



Ursäkta ngt OT men HLT må va hur bra som helst men jag har gett upp att redigera i programmet...klarar inte av att få ihop filmerna så har därför börjat använda Racerender för att sätta ihop Harrys Laptimerfilmer (iPhone framåt) med GoPro filmer (backkamera).
Att synka för att filma med båda i Harry går bra men att efteråt få ihop en film..."picture in picture" är värre...en "Video editing for idiots" skulle sitta bra här.

Detta fixar Racender enkelt men är det någon som kan förklara hur man lägger man in titel och förtexter / eftertexter i en Racerenderfilm...?

Alla tips välkomnas
Mvh Ralph

_________________
Ralph Frisk
Cayman 718 GTS -18
Corvette C6 Z06 -07 Såld
Corvette C5 Z06 -01 Såld
Corvette C3 SB -72 Såld
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag funderar över en annan uppsättning i år, förra året provade jag att köra med HLT på en iPhone 4 rakt av, det funkade helt ok utom när det ringde mitt i körningen (självklart på snabbaste varvet...) .
Nu har jag en iPad Mini som jag tror skall få filma också, en XGPS150A och tänkte försöka få in lite data från bilen, varvtal och gas eller vad man nu kan få ut.

Vad kan man få ut ur OBDII-uttaget under ratten på en BMW e36 323ti -98?
Hur kopplar man enklast ihop OBDII med iPad, kabel eller bluetooth? Eller är bluetoothen fullt upptagen med GPS-pucken?
Låter det som en bra idé överhuvudtaget eller har någon någon idé om enklare eller bättre setup?

Jag är inte noga med att krångla till det i onödan, egentligen vill jag bara logga varven och kunna se lite hur jag har betett mig på banan under det aktuella varvet.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Ralph
Svalöv
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89



"Hur kopplar man enklast ihop OBDII med iPad, kabel eller bluetooth? Eller är bluetoothen fullt upptagen med GPS-pucken?
Låter det som en bra idé överhuvudtaget eller har någon någon idé om enklare eller bättre setup?
"

Om du fortsätter med HLT som jag, så funkar WiFi med "ELM 327 WIFi Interface OBD II" som bara pluggas in i OBD uttaget.

Med vänlig hälsning,
Ralph

_________________
Ralph Frisk
Cayman 718 GTS -18
Corvette C6 Z06 -07 Såld
Corvette C5 Z06 -01 Såld
Corvette C3 SB -72 Såld
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Niklas Rosell skrev:
Jag funderar över en annan uppsättning i år, förra året provade jag att köra med HLT på en iPhone 4 rakt av, det funkade helt ok utom när det ringde mitt i körningen (självklart på snabbaste varvet...) .
Nu har jag en iPad Mini som jag tror skall få filma också, en XGPS150A och tänkte försöka få in lite data från bilen, varvtal och gas eller vad man nu kan få ut.

Vad kan man få ut ur OBDII-uttaget under ratten på en BMW e36 323ti -98?
Hur kopplar man enklast ihop OBDII med iPad, kabel eller bluetooth? Eller är bluetoothen fullt upptagen med GPS-pucken?
Låter det som en bra idé överhuvudtaget eller har någon någon idé om enklare eller bättre setup?

Jag är inte noga med att krångla till det i onödan, egentligen vill jag bara logga varven och kunna se lite hur jag har betett mig på banan under det aktuella varvet.


Dom hade skrivit lite om detta med odb loggning i något av dom senare AMS, finns på kjell&co och kostade några hundringar, går över wifi.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Hur pass bra får ni HLT att fungera? Har bara provat den på Mantorp (laddade ner poi till banan genom appen). Funkade uruselt, vissa varv trodde han att jag åkte över mållinjen när jag var på strippen, andra varv så startade den tidtagningen i ingången till första kurvan och stannade i början på startrakan (blev ju visserligen en väldigt bra tid ).

Hade den fäst med ett ordentligt fäste uppe i framrutan, krävs det att man köper till en gps puck? Behöver man ha en 5 eller 10hz isåfall?

Har en iphone 5.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



E.Svensson skrev:
Hur pass bra får ni HLT att fungera? Har bara provat den på Mantorp (laddade ner poi till banan genom appen). Funkade uruselt, vissa varv trodde han att jag åkte över mållinjen när jag var på strippen, andra varv så startade den tidtagningen i ingången till första kurvan och stannade i början på startrakan (blev ju visserligen en väldigt bra tid ).

Hade den fäst med ett ordentligt fäste uppe i framrutan, krävs det att man köper till en gps puck? Behöver man ha en 5 eller 10hz isåfall?

Har en iphone 5.


Köp en gps puck på 10-20 hz!

Jag upplever att det blir ett kanonbra resultat med Harry och iPhones kamera. Gps puck är ett måste för lite noggrannhet. Gällande ODB till en 323a ovan så funkar inte det. Du har ODB I i bilen (om den inte är av E46 modellen eller framåt)

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Harrys laptimer - iPhone logger+video
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15   >>
2 besök senaste veckan (150330 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande