Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster NA -02 konverterad till TURBO
1, 2, 3, 4   >>
44939 besök totalt
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184


Trådstartare
Skall snart börja...

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Äntligen!

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Göttans thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Håller verkligen tummarna för att det ska funka för dig!
Bevakar denna tråd

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



gött !!

konvertering av 2,2:an då eller skall du i med en 2l spis ??

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



thumbs up

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Kul att fått till en biltråd....ser fram emot stordåd.

Vi ses på Sviestad.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184


Trådstartare
oj, här är man med på vad som händer...
Jag har förberett mig genom att göra ett word-dokument. Går det att klistra in? (tror inte det)

Det här blir mest en översikt med bilder på lösningar och delar av bygget då jag inte planerade för denna tråd från början...

En original Speedster så när som på fälgarna som jag redan har hunnit byta innan första bilden:


Sedan börjar det:
Närmast lite lättare förbättringar, sedan försök till turbokonvertering (finns inte med i bilder men ger avtryck i kunskaper som används till fortsättningen) och sedan en riktig ombyggnad med ombyggd motor med förutsättningar så det räcker.

Fyrpunktsbälten:


Dags att byta ok och skivor fram till 330x28 (Standard 288):


Så här ser bromsarna ut bakom Rial fälgarna som håller måtten 17x8 fram och 17x9 bak (R888):


Bromskraftfördelare och stålomspunna bromsslangar:


Har bytt bilens original dämpare och fjädrar till Spax dämpare med fjädrar avsedd för bilmodellen, en ställskruv, nu köpt många olika fjädrar och testar fram hårdare fjädrar, nu kan jag "lätt" justera bilens uppförande med ställskruvarna:


Förstärkningsstag och nya toe-stag bak:


Motor ur (första gången):


Så blev det en diff från Quaife:


Lättat svänghjul och ny koppling:


Nytt insug från 2,4 liters motorn:


Ny kraftigare krängningshämmare fram med nya fästen utan flex (detta är den gamla):


Sedan blev det lite fix med att göra en splitter:



Vingen är hemtagen från APR Racing (GTC-200), bilden från Sviestad:


och det stora jobbet, turbokonverteringen, egenhändigt svetsat grenrör med uttag för avgastemperatur sensor, wastegate, 100cells kat, kör utan ljuddämpare, Mithusbishi TD04 med 16T kompressor:


Catch för vevhusventilation:


Trångt i garaget:


Motor nedmontering:


Det blir bra med plats när den är ur men vänta bara:


Nyborrat och nya kolvar med standardkomp (10:1):


H-stakar (standard längd) med kolvar:


Frästa och förstorade ventilsäten (0,5mm), nya ventiler, planslipad, hårdare ventilfjädrar och nya kammar:



Motorn byggs ihop:


ARP bultar dragna efter alla konstens regler:
[

Pumpen till charge cooler systemet, vilket slit och få dit slangarna som skall fram till kylaren:



Laddtrycksreglering (Saab):


Tryckregulator till bensin bytt till en progressiv med början på 3,5 bar:


Injektorerna bytta till "Gröna" som bland annat sitter i 9-3 Aero:
Fuel injectors, B207R
Type Siemens, colour green
Style 2 hole
Resistance 12 ohm
Flow capacity 360cc


Motorcykel är också underhållning, min 1000cc:


Nytt tryckrör:


oljetrycksgivaren sitter på plats, man ser också en skymt av den nya vattenpumpen, som har ett kraftigare hus samt impeller i metall, och wastegaten:


on display:


Ny Sinterkoppling med hårdare tryckplatta och ny slavcylinder monterat:



också blev det lite special... vatten/etanol under högtryck (13,8 bar) in i insugsröret, behållare i rostfri tunnplåt som rymmer sex liter med nivågivare, blandar vatten och etanol:


Här ser man vatten/etanol spridaren i insugsröret, innan spjällhuset, man ser även blow-off ventilen och vakuum-stationen:


Filter till vatten/etanol blandningen:


Nivågivaren till vattenbehållaren:


Placering av vattenbehållaren blev höger sida, finns ingen plats på andra sidan för där sitter charge coolern:


också blev det spjällhuset från Speedster Turbo, fungerar utmärkt:


Civinco BG500:


Nu är det trångt:


Avgassystemet:


Så här ser den ut i skrivande stund. Färdig för besiktning (tid bokad):


Nya spridarna kom idag (Delphi 550cc/3bar:



Så var är gjort?

Chassi:
Dämpare och fjädring från SPAX (RSX590)
Fjädrar (köpte 6 set för utprovning) använder fram 450 lbs och bak 550 lbs (Rallydesign)
Hårdare krängningshämmare (Plans Motorsport)
Bussningar till A-armarna Powerflex polyurethane (Plans Motorsport)
Dämpningen i motorfästena kompletterade med Powerflex inserts för mindre rörelse (Moto-build Racing)
Förstärkningsstag mellan nere A-armarna bak (Muncher på forumet)
"Toestag" bytta till kraftigare (Muncher på forumet)
Starkare bultar som fixerar A-armarna till uprights

Hjul:
Fälgar Rial GTR (8x17 och 9x17) (Vx-performance)
Däck Toyo R888 (214/45 och 235/40)

Bromsar:
Fram:
AP Racing ok CP5200, skivor 330x28, alu-bells ritade av mig monteringdetaljer framtagna av mig (ISA-Racing)

Bak:
Standard, med andra bromsbelägg, än så länge (har andra delar liggandes men behöver en uprightlösning, 4-kolvs ok från Porsche Boxter skall gå ihop med 295x25 (Rallyshop) med egenritade alu-bells och Ferrodo bromsbelägg DS2500)
Bromskraftfördelare från AP-Racing CP3550-14 (ISA-Racing)
Bromsvätska AP-Racing PRF660 (KH Motorsport)
Stålomspunna bromsslangar från NBM Hydraulic


Mätare:
olika (tyvärr)
AFR med Bosch bredbandslambda från AEM (AEMpower)
oljetryck från Stack (Köpt hos TrendAB)
Avgastemperatur (elektronisk) från Prosport ( Prosportgauges)
Laddtrycksmätare (elektronisk) från Prosport ( Prosportgauges)

Vx-låda:
Queifa diff (Chris Astley Motorsport)

Motorn är en NA 2,2L Ecotec (standard i massor av olika bilmodeller och trimmas friskt i USA)
Borrning av blocket (TrendAB)
Fräsning av ventilsäten (TrendAB)
Planing av topp (TrendAB)
Hårdare ventilfjädrar (TrendAB)
Ventiler i överdimension 0,5mm (Allecotec)
ARP bultar till montering av toppen
2,4 liter insugsgrenrör (Courtney Sport)
Spjällhus, Speedster Turbo org. (Rockauto)
Sinterkoppling med tillhörande tryckplatta och slavcylinder från Sachs (VX Performance)
Balansaxlar borttagna med en lösning från Level Zero (Level Zero motorsport)
Kamaxlar bytta mot "Triflow kammar" (Level Zero motorsport)
Kamkedjan bytt inklusive större oljespridarmunstycke
Kylfläkt Spal (TrendAB)
Spridare Delphi 550 (FivOMotorsport)
Laddtrycksventil (SAAB T7)
Kolvar från Wiseco 10:1 + 0,2 (CI Motorsports)
H-stakar från Eagle, standardlängd (CI Motorsports)
Wastegate från Tial 38mm med 0,5 bar fjäder (Em-Racing)
Charge cooler
Charge cooler pump, Bosch pump avsedd för ändamålet
Charge cooler kylare (Bilkyl Specialisten)
Tryckrör I rostfritt, bockat enligt mina ritningar (Hansen Racing)
Expansionstank till Charge cooler (Volvo)
Vakuumstation NUKE (TrendAB)
Catchtank Forger Motorsport (Street Performance)
Silikonslangar (do88)
Blow-off ventil Tial 50mm
EGR-Cheater
Fjädrar till Blow-off ventil (GIK Turboteknik)
Tändstift HKS Iridium/Platina Super Fire Racing HR8 Long Range EVo IX (JRM-Racing)
Vatten/etanol-injektionssystem till insuget, Coolingmist Stage 1 200psi (Coolingmist)
Rostfri plåt och bock till vattentanken till injektionssystemet (agantallservice)
Givare och diod till nivåvakten i vattentanken (ELFA)
Turbo Mitsubishi TD04/16T, sitter i Volvo
Grenrör/Avgassystem egenhändigt svetsat
Katalysator 100cell (EXD Custom)
Tryckregulator till bensinen
Vattenpump bytt till en kraftigare
ARP-bultar till H-stakar och topp

Elektronik:
original ECU
Civinco BC500G3 (Erhållit hjälp med en specialskriven algoritm för org. MAP-sensor)
Inkoppling av BC500 mellan original elektroniken och ingående komponenter
Utöver ECU styrning av kylfläkt även manuell
Separat styrning av charge cooler
Nivåvakt till vatteninsprutningen

Annat:
Växelspaksknopp Momo Race, skön att hålla i ( Dan Mobility)
Växlingsindikator från Bits Racing RESL10003, liten och smidig (Bits Racing)
Besiktigad som ombyggt fordon
Framruta bytt till en med svart "rutram"
Värmebandage (Dalhems)
Fyrpunktsbälte
Splitter fram
Diffusor bak (Jimsan)
Isolering av motorrum och turbo (Karnag)

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184


Trådstartare
miarpe skrev:
Kul att fått till en biltråd....ser fram emot stordåd.

Vi ses på Sviestad.


Ja det skall bli roligt, har inte sett ditt nya åk köra fullt ännu..

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184


Trådstartare
P-son skrev:
gött !!

konvertering av 2,2:an då eller skall du i med en 2l spis ??


Det är en 2,2 som är ombyggd

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184


Trådstartare
Jim skrev:
Håller verkligen tummarna för att det ska funka för dig!
Bevakar denna tråd


Tack! Vore skönt om det dungerar som det skall nu. Är körklar och väntar på att snön skall försvinna
Allt bra därhemma?

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184


Trådstartare
Dignell skrev:
Göttans thumbs up


Jag tänkte på er andra och så blev det en tråd
Snart är det vår thumbs up

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184


Trådstartare
Nillet skrev:
Äntligen!

Ja bättre sent än aldrig har man ju hört

Är det Speedster-väder hemma hos dig?

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



När ska en större turbo i då? Nu har du ju en motor som klarar 450-500 hk.
och inge snack om att den bara blir svårkörd.. Du vet att du vill

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184


Trådstartare
Turbo² skrev:
När ska en större turbo i då? Nu har du ju en motor som klarar 450-500 hk.
och inge snack om att den bara blir svårkörd.. Du vet att du vill


Ja jag vet
Får dock göra om konstruktionen av grenrör, en större turbo får inte plats, det är trångt...

om det blir så att jag skall gå vidare så tänker jag att lösningen får bli en kopia av Badstergrabbarnas. Ta bort bagageutrymmet och ha raka rör ut till en kollektor. Då behövs nytt avgassystem också men det är ju ett mindre bekymmer När jag tänker efter så har vi bränslepump och spridare också, så det blir ju en del

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Baljan måste bort, visst. Men tänk så mycket plats du får till "mer motor". Du har flänsen klar. I princip raka rör och kollektor går att köpa färdig. Så grenröret är inget problem. 788cc spridare har jag jäkligt billigt till dig, bränslepump finns ju hos EXD billigt. Finns tid så finns effekten runt hörnet.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184


Trådstartare
Turbo² skrev:
Baljan måste bort, visst. Men tänk så mycket plats du får till "mer motor". Du har flänsen klar. I princip raka rör och kollektor går att köpa färdig. Så grenröret är inget problem. 788cc spridare har jag jäkligt billigt till dig, bränslepump finns ju hos EXD billigt. Finns tid så finns effekten runt hörnet.


Ja det är lockande men det får i så fall bli till nästa säsong, nu vill jag se att allt fungerar som det skall.
Det har inte varit så mycket körande som jag önskat sista tiden

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184


Trådstartare
Nu när Turbo2 tryckte på lite om spridare osv. så kände jag att jag skulle ta tag i min gnagande oro för att de valda spridarna skulle bottna och köpt 550cc (vid 3bar) med standard kontakt Delphi Multec II, svårt att hitta. Tror att avvägningen av storlek vs max hk blir bra (med säkerhetsmarginal). Så nu väntar jag på leverans .
Nu har jag också fått höra att en linjär FPR är att föredra så jag letar efter en sådan som passar till spridarröret. Får se vad jag hittar, tänker mig en som ger 4bar.

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184


Trådstartare
Nya spridarna kom idag från USA (Delphi 550cc 3bar flödesmatchade)

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184


Trådstartare
Spridarna skulle passa rakt av var det tänkt men inte då
Fick modifiera både kontakterna (hanen) och insuget då kontakten på de nya spridarna hamnade så nära toppen.



Men nu är den startad och ny mappning är på gång

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184


Trådstartare
Så är bilen besiktigad utan anmärkningar








_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster NA -02 konverterad till TURBO
1, 2, 3, 4   >>
44939 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande