Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster NA -02 konverterad till TURBO
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (44964 totalt)
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Den 18:e april är det dags för kvällskörning på Sviestad igen....får man möjlighet att mäta sig mot din lilla Opel då...?

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
miarpe skrev:
Den 18:e april är det dags för kvällskörning på Sviestad igen....får man möjlighet att mäta sig mot din lilla Opel då...?


Så är det tänkt
Lite pill till bara

Men då får jag köra före dig hela tiden så det inte händer något

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Dom tog ju bort chikanen för att jag körde på konerna hela tiden.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Det blir kul när vi kör igen
Syns snart..

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Jag missar dagens körning.

Har haft en utmaning under hela byggnationen. Det blir fel tryck i insuget relativt spjällvinkel och varvtal vilket resulterar i att org. ecu stänger av motorn. Har haft tro på att det skulle ha löst sig till idag. Först igår verkar det som jag har, tillsammans med Civinco, löst problemet men bilen är inte mappad ordentligt ännu så jag får avstå körningen idag.

Ha det så kul i det fina vädret!!

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
När vi ändrar förutsättningar genom att byta ut delar, som utgör en del av motorn (insug, kammar, avgassystem, spjällhus, överladdning), kan övervakningen av motorns funktioner känna av att värdena från sensorerna ligger utanför tillåtna gränser alternativt så stämmer inte värdet av en algoritm längre.

Från det att jag började har jag fått P1514 vilket enligt denna motors fel guide pekar på att fel tryck registreras i insuget, relativt det förväntade, i jämförelse med spjällvinkeln.

På olika sätt har jag och många andra försökt att fördröja signalen bl.a. genom strypning av luftflödet till MAP-sensorn, på insuget. Det går inte att lura systemet på så sätt då man alltid får nga oönskade effekter. Man kan läsa många inlägg i forumen VX220 och Z22SE om hur felet uppkommer och vad som eventuellt kan avhjälpa det.

Vad jag nu har fått hjälp med är att simulera en MAP-signal och sänder den till org. Ecu som då tycker att allt är normalt även om trycket är annat än det tänkta. Fick ordnat med en lösning och testkör just nu. När man gör som jag gör nu är det viktigt att man har möjlighet att justera bränsle och tändning för att inte det skall gå magert och/eller ge tändningsproblem då effekten kan bli förödande för motorn.

Jag använder signalen från spjällvinkeln och kombinerar den med varvtal och loggdata från OCPeters Speedster för att skapa en tabell vilken genererar den nödvändiga MAP-Sensor signalen. Med andra ord har jag kopplat bort orginal MAP-Sensor.

Efter två "förlorade" säsonger verkar det som att jag får nyttja bilen i år

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Nu testar jag spjällhuset från Turbo, 70mm, har använt den tidigare, verkar vara mer likt orginal spjällhus i sitt sätt att öppna och stänga. (2.4L som jag testat tidigare öppnar snabbare och ger en känsla av på eller av)

Det fungerar bra med det stora spjällhuset men jag fick justera ner tabellen ngt (Map-simuleringen) i jämförelse med 2,4L huset.
Blir nog bäst med 70mm huset från Turbon, dock måste man löda om kablarna för att den skall kunna användas (lätt jobb).

Knackade ihop tändstiften till 0,6mm från 0,75mm och såg till att samtliga fick samma avstånd. Den lilla skillnaden gjorde att motorn kändes som att den var mer i harmoni. Backade tändningen ytterligare och är för tillfället på -14gr vid överladd. Har också lagt till bensin i vakuum vid högre varvtal då AFR visar att den gick magert. Blir bättre och bättre

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107



Hoppas du får allt att lira i år, fast inte för bra för då hänger man inte med .

Min motor fungerade inte alls med ett tändstiftsgap på 0.8 mm, började hacka så fort jag funderade på att röra gasen men vid 0.65 så fungerade den bra. Hade ingen aning om att det var så känsligt men kanske är ett tecken på att något annat inte lirar riktigt.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Jarl skrev:
Hoppas du får allt att lira i år, fast inte för bra för då hänger man inte med .

Min motor fungerade inte alls med ett tändstiftsgap på 0.8 mm, började hacka så fort jag funderade på att röra gasen men vid 0.65 så fungerade den bra. Hade ingen aning om att det var så känsligt men kanske är ett tecken på att något annat inte lirar riktigt.


Skönt, du bekräftar vad jag känner. I mitt fall har jag en känsla av att motorn får lite! för mycket bränsle vid låga varv, som vid start, och då blir det lättare för tändkassetten att leverera tillräcklig gnista med det mindre gapet. För att inte tala om vid höga laddtryck då jag också, fortfarande, har mycket bränsletillskott. Mina stfit är också mkt kallar än orginal och vad jag har förstått påverkar även det.

Det är en balansakt att lura original ecu att göra vad jag vill. Lite för mycket bränsletillskott och org. ecu drar ner på bränslet osv. Kommer precis tillbaka från en mappningsrunda med på läpparna.

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Håller alla tummar för att du dyker upp på Sviestad nästa gång.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
miarpe skrev:
Håller alla tummar för att du dyker upp på Sviestad nästa gång.


Snacka om att jag var avis på er som kunde köra... Läste om att du tyckte det gick bra, du var ju snabb runt :-). Det är ett enastående projekt du gett dig in på thumbs up

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
fredrik9999
Trollhättan
Här sen Aug 2007
Inlägg: 6



Vad är anledningen att du inte kör på ett eftermarknadssprut helt utan orginal ecu?


Speedsterspeed skrev:
Jarl skrev:
Hoppas du får allt att lira i år, fast inte för bra för då hänger man inte med .

Min motor fungerade inte alls med ett tändstiftsgap på 0.8 mm, började hacka så fort jag funderade på att röra gasen men vid 0.65 så fungerade den bra. Hade ingen aning om att det var så känsligt men kanske är ett tecken på att något annat inte lirar riktigt.


Skönt, du bekräftar vad jag känner. I mitt fall har jag en känsla av att motorn får lite! för mycket bränsle vid låga varv, som vid start, och då blir det lättare för tändkassetten att leverera tillräcklig gnista med det mindre gapet. För att inte tala om vid höga laddtryck då jag också, fortfarande, har mycket bränsletillskott. Mina stfit är också mkt kallar än orginal och vad jag har förstått påverkar även det.

Det är en balansakt att lura original ecu att göra vad jag vill. Lite för mycket bränsletillskott och org. ecu drar ner på bränslet osv. Kommer precis tillbaka från en mappningsrunda med på läpparna.

_________________
Fredrik Johansson
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
fredrik9999 skrev:
Vad är anledningen att du inte kör på ett eftermarknadssprut helt utan orginal ecu?

När jag började förstod jag att ett antal nya givare behövs om man skall köra helt fristående, nytt spjällhus med vajer, nya mätare för förarplats, tändspolar osv. Det är mycket som behövs nytt och då verkade det vara bättre att gå via ett kompletterande system.

Speedsterspeed skrev:
Jarl skrev:
Hoppas du får allt att lira i år, fast inte för bra för då hänger man inte med .

Min motor fungerade inte alls med ett tändstiftsgap på 0.8 mm, började hacka så fort jag funderade på att röra gasen men vid 0.65 så fungerade den bra. Hade ingen aning om att det var så känsligt men kanske är ett tecken på att något annat inte lirar riktigt.


Skönt, du bekräftar vad jag känner. I mitt fall har jag en känsla av att motorn får lite! för mycket bränsle vid låga varv, som vid start, och då blir det lättare för tändkassetten att leverera tillräcklig gnista med det mindre gapet. För att inte tala om vid höga laddtryck då jag också, fortfarande, har mycket bränsletillskott. Mina stfit är också mkt kallar än orginal och vad jag har förstått påverkar även det.

Det är en balansakt att lura original ecu att göra vad jag vill. Lite för mycket bränsletillskott och org. ecu drar ner på bränslet osv. Kommer precis tillbaka från en mappningsrunda med på läpparna.

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Så här ser signalen ut som jag tar från tabellen i jämförelse med original MAP-sensor i Civinco programmet. Märk att den inte skall följa helt då förutsättningarna för org. Map-sensor inte längre är de samma efter konverteringen.
Avsikten är att så långt som det är möjligt följa original Map-sensor utan att bilen upplever att signalen går utanför givna gränsvärden. Efter denna logg har nga justeringar gjorts på cell nivå.

Nu övergår projektet snart till att förfina tabellerna för bränsle och tändning. Helt klart körbart och bilen går "mjukt" och är följsam.



_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Information till den som eventuellt vill byta till 70mm spjällhus:


_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Anslutningsschema för Civinco BC500G3:



_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Såg denna i Spånga igår. skruvade fast ljuddämparen på min bil ( http://www.garaget.org/?car=89773&amp;image=2318321 ) och denna "parkerade bakom" så ball ut och lät mulligt

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Tänk vad världen är liten
Då vet du vad jag höll på med...

Kul bil, jag tittade till när jag bromsade upp bakom dig.
Såg "bara" baken och uppfattade den som en Volkswagen. (Svor jag nu?)

Jag läste att du har hållit på ett tag. Hur kom det sig att valet blev en Renault 4cv Champs Elyseés (1961)?

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



japp

Att det blev 4 cv beror på farsan, han köpte sin som veteranbil 1974 och har den fortfarande kvar, så den är man uppväxt i. Efter en sådan uppväxt så kan man inte bli mer än skadad och köpa en likadan

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Kan det ha varit du som var ute på testbanan (läs lunda industriområde) och mappade?
Jag var ute och prövade lite diverse med turbokärran, men hade lite brottom tyvärr. Såg ut att gå riktigt fint

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Japp, jag erkänner :-)

Man kan inte smyga undan någonstans verkar det som
Det var tryck i din kärra thumbs up

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster NA -02 konverterad till TURBO
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (44964 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande