Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster NA -02 konverterad till TURBO
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (44968 totalt)
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Imponerande bygge Mikael.
Den här Civinco-grejen och annan elektronik förstår jag mig inte ett dugg på. Jag blir bara impad.
Jag har dock för mig att du har besiktigat som ombyggt fordon. Kan du inte berätta lite om hur det gick till och vad du har lärt dig av det.?
Svårigheter, läxor mm mm.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Hoppas man får se din bil på Sviestad på måndag.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
oneYet skrev:
Imponerande bygge Mikael.
Den här Civinco-grejen och annan elektronik förstår jag mig inte ett dugg på. Jag blir bara impad.
Jag har dock för mig att du har besiktigat som ombyggt fordon. Kan du inte berätta lite om hur det gick till och vad du har lärt dig av det.?
Svårigheter, läxor mm mm.


Tack för det!
Mitt projekt har hållit på ett par säsonger och under tiden har nya utmaningar tillstött som jag har behövt lösa. Som ett resultat av allt skruvande så tog jag kontakt med SFRo och diskuterade förutsättningarna.
Min bil är ändrad, relativt en standard bil, på snart sagt varenda punkt och tillsammans med bromspapper, bromsprov och en allmän genomgång av byggnationen så kom vi fram till att det var möjligt. Sökte upp en bilbesiktning som har personal och stöd för en besiktning. Inte svårt i teorin men i praktiken rätt mycket jobb. Jag föreslår boken som finns att köpa på SFRo. Kommer du till Emmaboda så kan vi prata mer där?

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
miarpe skrev:
Hoppas man får se din bil på Sviestad på måndag.


Jag funderar allvarligt på att åka denna gång också
Jag har dock kvar vad jag uppfattar som spikningar vid visst varvtal och last. När jag kör med hjälmen hör jag inte motorn på samma sätt.... Hoppas dock hitta lösningen innan det är dax.

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Tackar!
Vi får ta ett allvarligt snack i Emmaboda.

Fast jag har nu plöjt igenom halva "Besiktiga som ombyggt fordon" tråden och har mer eller mindre tappat hoppet.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Jag kom fram och tillbaka i går.
Sviestad var målet och det blev nga varv med nya programvaran installerad. Efter att ha höjd tabellen för map-simuleringen, för att ta bort spikningar, så förväntade jag mig att nga celler var för höga. Org. ecu stängde av ett antal gånger och jag justerade lite åt gången för att till slut få till en fungerande tabell på absolut sista varven innan det var dax att åka hemåt.

Kul att äntligen få rasta bilen på bana igen

Kanske kommer lite bilder:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=72999

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Nu har det äntligen blivit möjligt att jämföra den simulerade MAP-sensorsignalen med en original MAP-sensor.

Det visade sig att den simulerade signalen följer originalet så bra att man knappt ser den bakom den gröna kurvan vilket är original MAP-sensor.


_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Har det hänt något med bilen det senaste året?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
TURBO² skrev:
Har det hänt något med bilen det senaste året?


Japp det har hänt en hel del. Har tänkt att uppdatera men men.

Nya lambdagivare från Bosch har underlättat, körde med Biltemas tidigare vilket säkert har varit bidragande till att konverteringen dragit ut på tiden. Stor skillnad :-) Rullade ca 1000 mil föregående säsong.

Sedan blev det en oljekyl, bränslepump, bränsleregulator, oljetempmätare, krängningshämmare bak, avlastad turbo (hänger inte i grenröret), bytt drivknutar och drivknutsfett, sedan blev det en ny turbo original TD0419T (tidigare 16T).

Det blev lite ändå :-)

Nu rör det på sig och mer är inte att tänka på för då tror jag knutarna går och kanske även vx-lådan...

Blir det ngn ny Speedster för dig?

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Ja bilder får du slänga upp! Speciellt på bakre krängar installationen..

En ny speedster/vx220 finns alltid i planen.. men när det ska bli av är frågan..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Ta mig inte på fel sätt nu, men varför hålla på med den där piggyback skiten? Det fungerar ju aldrig. Om du köper ett riktigt eftermarknads sprut så har du ju allt som i en liten ask. Du lär ju få byta till Manuellt spjällhus, men det ser jag bara som en fördel.

Riktigt snygg bil förövrigt. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Cammo skrev:
Ta mig inte på fel sätt nu, men varför hålla på med den där piggyback skiten? Det fungerar ju aldrig. Om du köper ett riktigt eftermarknads sprut så har du ju allt som i en liten ask. Du lär ju få byta till Manuellt spjällhus, men det ser jag bara som en fördel.

Riktigt snygg bil förövrigt. thumbs up


Det började en gång som ett budgetbygge skulle "bara" skruva dit en turbo :-). Jag har lärt mig en del sedan starten, hmm. Jag har tagit små kliv för att sedan ta några större och under tiden skaffat styrsystemet från Civinco. Utmaningarna har varit många då denna bils originalelektronik inte låtit sig luras så lätt. Nu fungerar det och det är ju skönt. Visst har jag tänkt att jag skulle köpa ett annat sprut då och då, säkert skulle jag ha sparat mycket tid på det. Men det stannar inte bara med sprutet, så vitt jag vet så måste även ha nya mätare för hastighet, varvtal och andra parametrar. Genom lösningen jag har nu så fungerar alla övriga parametrar och styrning av motorn.

Tittar till din tråd också då och då, skönt att kunna köra ut på gatan också :-)

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Bakre krängningshämmare hjälper till genom att jag kan köra med mjukare sättning på mina SPAX-dämpare bak och ändå få instyrning..

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
FPR från Aeromotive, sitter monterad i returen. Grundtryck 3,8 bar

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Bosch lambasensor gör skillnad

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Hålen som kom till för att ventilera ut värme från avgassystem samt för att oljekylen skall få luft. Kylen är dock inte monterad på denna bild.

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Strypning av oljetillförseln till turbon (hål 2,5mm)


_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Flyttad vattenanslutningarna in och ut på charge coolern:




_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Så här ser hålen ut bak med galler:


_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Nytt fett i rengjorda knutar (damasken inte rengjord ännu på bilden)


_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185


Trådstartare
Nya bränslepumpen Walbro 255 och det tidigare filtret...



_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster NA -02 konverterad till TURBO
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (44968 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande