Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -80
4553 besök totalt
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Jag har länge velat åka banracing men inte hittat någon att göra det med,
men så en dag säger min svärfar ska vi inte köpa en bil ihop mitt svar förstår ni nog.
Vi letade efter en billig bil som gick bra såg bra ut och hade vunnit endel för man vill ju inte köpa
en looser det gick inte att få allt så vi hoppade över det där med såg bra ut.
Vi körde tre tävlingar under säsongen 2003, med ett par gäst förare, Dan Hovang och pontus Borg hittade
jag här på Rejsa till ett bra pris, dom körde bra och var trevliga trots att dom är skåningar



Info om bilen
Motor
1800cc /smidda kolvar balanserad.
Steg1 kam/ justerat sprut av forsberg.
mm.

Kaross/chassi
Nya buren.
Rensad på allt.
Plastrutor.
omp stol.
Kolfiberpanel med autometer-instrument.
Sänkt rattstång.
Specialbyggda koni o fjädrar.
Skränkt bakaxel (för mer camber +-0' toe in).
Bromsar.
Bromsvåg.
Skivor runt om pagid belägg.
mm.

Bästa varvtid med standard däck på sviestad banan 1,12,26.
Den ständiga Volvo jakten

Tillbaka till depån efter 8 timmar

Så här glada kan man vara av en pallplats


Så här kommer den troligtvis att se ut efter vintern



Bilen kommer att köras i Msls även det här året, det kommer inte att bli allt för stora
förändringar på den under vintern

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Nu har jag gjort en enkel webbsida med info om bilen och teamet.
http://hem.passagen.se/mruno/

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Det var visst ett tag sedan jag uppdaterade här.
Motorn är nu efter många turer hos Trendab för att trolla fram lite fler Hästar.
Det har målats lite här och där och en allmän översyn av det mesta.



Före


Efter



Ny tvättad för att på söndag bär det av till vagnsbokbesiktning,

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Efter många problem med motorn till golfen så börjar jag se ett ljus i slutet av tunneln.
Motorn har fått nya kolvar till det nyborrade blocket, allt det nya blänkande har balanserats
och viktats, motor jobbet har Trendab stått för.
Toppen har topptrim.se brottats med och kam till den stog Enem för.
Motorn plockade jag i för ett par dagar sedan med bara ett par problem,
startmotorns egna jordfläta hade blivit lite för gammal så det var bara att göra en
liten habrovink så motorn kunde startas.
Motorn varmkördes och byttes olja på, nu var bilen klar för att köras till Trendab
för att ställa in soppa och tändning.
Jag trailade bilen till trendab på morgonen och skulle hämta den på kvällen,
vid 8 tiden kom jag tillbaka till Trendab för att hämta hem Golfen med minst 170hk
Micke stog fortfarande vid Golfen och pulade, den får för mycket soppa
jag tog en liten test repa och visst fick den för mycket soppa, det är troligtvis luftvågen
som är för liten eller så har jag hittat för mycket effekt för den.
Nu är jag på jakt på en större luftvåg så jag kan köra nästa tävling,
har du någon liggandes så ring mig på 0733-420671.
Fortsättning följer.

//Niklas

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Trevligt att det rör på sej!

Ni siktar på 13 augusti antar jag? Eventuellt dyker vi upp då och gnuggar av lite röd BMW-lack på er bil ..
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107



Hoppas du får rätt på motorn och att nästa race går bra! Härligt med en riktig racig golf etta

Väntar med spänning på hur motorstrulet slutade, jag är lite sugen på att lämna en topp till topptrim.se. Berätta gärna villken luftvåg, bränsletrycksregulator du använder thumbs up

Lycka till

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Jag har inte sett slutet än men det känns som om det är nära nu.
Bränsletrycksregulator kan man ta ifrån Saab turbo eller Volvo turbo, Samma sak med bränslehuvud tillsammans med vågen allt är bulton.
För hoppningsvis så får jag hem golfen på fredag så jag har något att göra i helgen(de tycker familjen iofs att jag redan har).

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107



Niklas L skrev:
Jag har inte sett slutet än men det känns som om det är nära nu.
Bränsletrycksregulator kan man ta ifrån Saab turbo eller Volvo turbo, Samma sak med bränslehuvud tillsammans med vågen allt är bulton.
För hoppningsvis så får jag hem golfen på fredag så jag har något att göra i helgen(de tycker familjen iofs att jag redan har).


Alright, får ta och leta reda på lite sådana K-jet prylar. Om du får värden på system och styrtryck vid varm motor (på din bil alltså) får du gärna delge det här med

Som sagt, hoppas ditt motorbygge slutar lyckligt, med en massa ursinniga hästar!

PS: Vet du att det är ganska enkelt att byta till ett 2 liters block

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Jo det är enkelt att byta till en 2l spis problemet har varit att få soppan att räcka till.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Niklas L skrev:
Jo det är enkelt att byta till en 2l spis problemet har varit att få soppan att räcka till.


Ahm .. Så det var det som drabbade oss sist? För du hade väl 2-litersblock i senaste spec på motorn förra året , den som kokade hela tiden. Så gick den magert och blev varm?
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107



Niklas L skrev:
Jo det är enkelt att byta till en 2l spis problemet har varit att få soppan att räcka till.


Hoppsan, det hade jag ingen aning om, jag har nämligen köpt ett 2.0 block som jag skall bygga min nästa motor på. (Den jag har i är ganska sliten). Då skall man alltså se till att få tag på delar som kan leverera en del soppa. Borde inte 240 turbo k-jet funka, är där inte en 2,3 liters spis i en sådan.

Jaja, först får man se till att få till ett bra chassie.....och det är vel en hel del meck med det

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Martin Pålsson skrev:
Niklas L skrev:
Jo det är enkelt att byta till en 2l spis problemet har varit att få soppan att räcka till.
Borde inte 240 turbo k-jet funka, är där inte en 2,3 liters spis i en sådan.

240t hade 2,1L maskin.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Martin Pålsson skrev:

Hoppsan, det hade jag ingen aning om, jag har nämligen köpt ett 2.0 block som jag skall bygga min nästa motor på. (Den jag har i är ganska sliten). Då skall man alltså se till att få tag på delar som kan leverera en del soppa.

Det beror ju på vad du kör med för kam mm i den nya motorn, hur mycket soppa du behöver.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Trevligt att det rör på sej!

Ni siktar på 13 augusti antar jag? Eventuellt dyker vi upp då och gnuggar av lite röd BMW-lack på er bil ..

Då får ni passa på medans ni blir varvade
Det vore kul att få gasa mot er.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Nu har äntligen Golfen kommit hem efter många om och men hos Trendab,
jag måste verkligen säga att dom har gjort ett bra jobb för nu går den som ett skollat troll
Det är lite knas med koppligen, när man trycker ner den fullt så ligger
det kvar lite drivning mot vxlådan men om släpper upp den ca 5cm såfrikopplar den helt.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107



Niklas L skrev:
Nu har äntligen Golfen kommit hem efter många om och men hos Trendab,
jag måste verkligen säga att dom har gjort ett bra jobb för nu går den som ett skollat troll
Det är lite knas med koppligen, när man trycker ner den fullt så ligger
det kvar lite drivning mot vxlådan men om släpper upp den ca 5cm såfrikopplar den helt.


Vad skönt att det löste sig med bränslet!! thumbs up

Får man lov att fråga vad effekten hamnade på och så undrar jag hur pass vass kam du kör med. Min golf är inte tänkt att endast köras på bana så jag funderar på en kam runt 276 grader. (Ganska snäll mao) Jag inbillar mig att det är lättare att få motorn att gå bra med en snällare kam.


Skumt fenomen med kopplingen må jag säga

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas L skrev:
Dan Hovang skrev:

Ni siktar på 13 augusti antar jag? Eventuellt dyker vi upp då och gnuggar av lite röd BMW-lack på er bil

Då får ni passa på medans ni blir varvade

Då tar jag och gnuggar av lite gult så att den skånska dekaltrimningen blir komplett

Kul att följa utvecklingen av bilen. Blir både bra och snyggt thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Martin Pålsson skrev:


Får man lov att fråga vad effekten hamnade på och så undrar jag hur pass vass kam du kör med. Min golf är inte tänkt att endast köras på bana så jag funderar på en kam runt 276 grader. (Ganska snäll mao) Jag inbillar mig att det är lättare att få motorn att gå bra med en snällare kam.


Skumt fenomen med kopplingen må jag säga


Vi har inte kollat upp vad vi fick för effekt och våran kam är runt 276graders kommer inte riktigt ihåg, uppgifterna är i garaget.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:


Kul att följa utvecklingen av bilen. Blir både bra och snyggt thumbs up


Tackar

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
jag var i garaget och kollade upp det där med kopplingen i dag och började med att justera den
då går höljet sönder, så för hoppningsvis så räcker det med att byta vajern. Det byttes även start motor
för att jordflätan i den är kass, det possitiva var att den nya var MINST 1KG lättare

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Jag har varit ute och provkört golfen nu och allt verkar fungera som det ska.
Det som är kvar att göra innan bilen är helt färdig är att byta en oljetryckslang, byta bromsbelägg,
bromsvätska och lägga på nya däck.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -80
4553 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande