Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Gjuta racestol
1, 2   >>
10839 besök totalt
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Jag har en Phantom P91, en clubman bil.
Det saknade stol när jag köpte den.
Nu har jag gjort 2 tafatta försöka att med fogskum och sopsäck att få till en stol som jag skaulle klä med glasfiber.
Med tanke på att allt har blivit pannkak fram till nu så är det hög tid för mig att be om råd och tips.
Är det någon här som gjutit sig en stol?


_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Bild på min https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47296

Vad händer, vad är det som kronglar?

Tvåkomponents polyuretanskum, finns med lite olika härdtider. Jag behövde sitta i 10 minuter så var det hårt. Bättrade på kanterna på några ställen och slipade till och plastade. Inte helt smärtfritt men det blev i.a.f. en stol till slut.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Tack.
I en perfekt värld hade jag velat he en stol som din.
Jag har gjort 2 försök med sopsäck och polyurethan skum på burk.
Men för det första så härdar det aldrig och senaste gången så lyckades jag få hål på påsen så det läckte ut massa skum.
Får kännslan av att det inte härdar för att det inte får syre i påsen......

Har du några bilder på ditt tillväga gångsätt?
Var hittar man 2K polyurethanskum?

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du ska slå i lite vatten för att skummet ska svälla och härda, normalt så tar det upp fuktigheten i luften när du använder det i det fria.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
steffe skrev:
Du ska slå i lite vatten för att skummet ska svälla och härda, normalt så tar det upp fuktigheten i luften när du använder det i det fria.


Jag misstänkte att det var något åt det hållet.
Räcker det att man fuktar påsen inuti med en "blommster spruta?

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Tvåkomp är inte så lätt att få tag i men leta efter firmor som utför sprutisolering, det kan gå att få loss en skvätt om man ber snällt.
Någonstans har jag sett kit för stolgjutning, googlade men kan inte hitta det igen. Vill minnas att det var dyrt som brännvin.

Steffe: Det låter som du gjort detta med enkomp (fukthördande), lite mer utförlig beskrivning i.s.f. vore intressant.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Demon har ett kit för att gjuta stol, men så är det ju så när man ska strida till verket vill man göra det med det samma och inte vänta någon vecka på leveranstider.

Har Steffe mer info får han mer än gärna dela med sig.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Att göra det med 1K är ingen höjdare, har provat när man behövt nödat ihop en stol snabbt. Även om vattentricket gör att det reagerar bättre, så är det inte tillräcklig fart i det IMo.

Åk till en rörfirma och köp 2K brunns-skum, det är i princip samma som det riktiga stolsskummet.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Roxan. skrev:
steffe skrev:
Du ska slå i lite vatten för att skummet ska svälla och härda, normalt så tar det upp fuktigheten i luften när du använder det i det fria.


Jag misstänkte att det var något åt det hållet.
Räcker det att man fuktar påsen inuti med en "blommster spruta?


Jag har läst innantill på ett gäng förpackningar Där stod det om skummet i slutna behållare, typ flytbojar etc.
Härdtiden, formbarhetstiden kräver nog att man får sitta nån timme med 1k-skummet thumbs down
Men testa i en liten påse och kolla hur lång tid det kan härda innan du försöker forma.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
steffe skrev:
Roxan. skrev:
steffe skrev:
Du ska slå i lite vatten för att skummet ska svälla och härda, normalt så tar det upp fuktigheten i luften när du använder det i det fria.


Jag misstänkte att det var något åt det hållet.
Räcker det att man fuktar påsen inuti med en "blommster spruta?


Jag har läst innantill på ett gäng förpackningar Där stod det om skummet i slutna behållare, typ flytbojar etc.
Härdtiden, formbarhetstiden kräver nog att man får sitta nån timme med 1k-skummet thumbs down
Men testa i en liten påse och kolla hur lång tid det kan härda innan du försöker forma.


Jag var införstådd att härdningstiden skulle va längre med 1K så jag hade bunkrat upp med öl och tilltugg för att sitta där lite längre.
Men efter 2 timmar började man bli lite hängig i hållningen och inte den minsta härdning av skummet.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Roxan. skrev:
Jag var införstådd att härdningstiden skulle va längre med 1K så jag hade bunkrat upp med öl och tilltugg för att sitta där lite längre.
Men efter 2 timmar började man bli lite hängig i hållningen och inte den minsta härdning av skummet.
Det skulle inte gå för dig att bygga upp stolen med frigolit+fogskum "korv för korv" utifrån (då har det ju luftkontakt och du kan fukta med blomspruta), och sen karva till den form du vill ha (och fylla på med skum där det fattas osv).
om du ska gjuta en stol så är det ju en postiv plugg du försöker göra, och då finns det ju massor av glasfiberplatsningstrick att använda (men det blir en massa skrot och skräp).

"Gjuta stol" med 2komponent är ju bäst lämpat för att skapa en kroppsanpassad insats för ett stolsskal (sittbrunnen i en clubman fugerar ju som ett skal).
Att gjuta nåt permanent (som ska belastas) med fogskum går ju fetbort, det blir inte alls homogen porstorleksfördelning, massor av stora håligheter fyllda med ohärdat klet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009
Inlägg: 160



2k brandskum finns i bygghandeln. Ser ut som en vanlig fogskumsflaska men är ofta 2k. Brukar vara skärbart efter ca 10 min och totalt genomhärdat efter 2 timmar. Flaskorna går endast att använda en gång, ger i regel mindre volym en normalt fogskum och är dyrt.

_________________
Andreas Andersson
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Jag for iväg till lite rörfirmor i stan för att leta 2k brunns skum, men utan resultat.

Nu har jag beställt 2k skum hos http://www.kinn.com/
Jag hoppas att jag får det imorgon så jag kan prova morgon kväll.....
Enda nackdelen med att fråga om tips här på rejsa är att nu måste man visa resultatet....
Blir kanske en bild tagen med mobilen när man sitter fast för gott i bilen........

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Hur är det med 2K, kan man lägga ett skal med glasfiber rakt på eller smällter det bara bort då?
Det är lika bra att fråga innan man gör bort sig helt he he....

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Roxan. skrev:
Jag for iväg till lite rörfirmor i stan för att leta 2k brunns skum, men utan resultat.

Nu har jag beställt 2k skum hos http://www.kinn.com/
Jag hoppas att jag får det imorgon så jag kan prova morgon kväll.....
Enda nackdelen med att fråga om tips här på rejsa är att nu måste man visa resultatet....
Blir kanske en bild tagen med mobilen när man sitter fast för gott i bilen........


Gör du på rätt sätt kan du bli av med all generande hårväxt på ryggsidan samtidigt

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
steffe skrev:
Roxan. skrev:
Jag for iväg till lite rörfirmor i stan för att leta 2k brunns skum, men utan resultat.

Nu har jag beställt 2k skum hos http://www.kinn.com/
Jag hoppas att jag får det imorgon så jag kan prova morgon kväll.....
Enda nackdelen med att fråga om tips här på rejsa är att nu måste man visa resultatet....
Blir kanske en bild tagen med mobilen när man sitter fast för gott i bilen........


Gör du på rätt sätt kan du bli av med all generande hårväxt på ryggsidan samtidigt


He he Jo det hade varit en syn det....

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Bör gå utmärkt att gjuta glasfiber & polyester direkt på 2-komponents PU-skum. Det gjorde det i alla fall med det skum vi använde till att fylla flyttankarna på glasfiberbåtar.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
UlfG skrev:
Bör gå utmärkt att gjuta glasfiber & polyester direkt på 2-komponents PU-skum. Det gjorde det i alla fall med det skum vi använde till att fylla flyttankarna på glasfiberbåtar.


Tusen tack!
Nu är jag ett steg närmre ett lyckat resultat

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Roxan. skrev:
beställde grejor hos http://www.kinn.com/

Aha, kanonbra tips på var att köpa, inte så dyrt heller thumbs up . Jag tror du blir skitnöjd, två-kompen ger mycket jämnare och stabilare struktur än en-kompen som är förhållandevis besvärlig att skära och forma.

Blanda en skvätt ordentligt fort som fasen och häll i påsen men se till att den är tät. Skydda ordentligt runt i bilen. Skummet fastnar något otroligt och det är inge kul att försöka få bort sedan. Det går i värsta fall att torka bort med aceton innan det har härdat så en skvätt sådant kan vara bara att ha i närheten.

Lycka till

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Det där skummet använde jag till Bentley pluggen i somras och det funkar bra. jag rekommenderar att du har gasmask på dig när du ska sitta i ångorna och vänta på att det härdar.
tar inte speciellt länge för det att härda. var ofta att jag han inte lägga på allt innan det hade börjat härda i blandburken.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



dubbla säckar kanske kan vara bra för att slippa läckage?
Citera
Skruva banåkabil
Gjuta racestol
1, 2   >>
10839 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande