Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rally blir dyrare med nya regler frå SBF?
1, 2   >>
25222 besök totalt
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Fick den här länken av en kompis som började köra grupp E förra året. Inte så muntert för dem som ligger på tajt budget med småbarn.

http://blogg.kristianstadsbladet.se/motorbloggen/2011/03/18/sbfs-nya-r . . . .

Hur ser det ut med antalet döda och svårt skadade i rally, motiverar antalet skadade en ökad säkerhetsnivå med de ökande kostnaderna? Säkerhet är bra men kanske inte till vilket pris som helst. Rally är ju som säkrast när ingen utövar det.


Hur ser möjligheterna ut för att starta upp en rallyserie motsvarande 5papp+. Säkerhet motsvarande dagens grupp eller lite högre om man vill, bara normala gatdäck för att hålla ner kostnader och farten. Inte lika lönt att trimma.
Ganska öppen klass med bedömning och tidstillägg för de påkostade bilarna?


Vore kul med lite diskussion.

/Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Ja är det inte kul så säg....
Kul att sabba för de som skall bygga upp sporten.

Fempapp för rally vore ju en strålande idé! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Karl V skrev:


Hur ser möjligheterna ut för att starta upp en rallyserie motsvarande 5papp+. Säkerhet motsvarande dagens grupp eller lite högre om man vill, bara normala gatdäck för att hålla ner kostnader och farten. Inte lika lönt att trimma.
Ganska öppen klass med bedömning och tidstillägg för de påkostade bilarna?


Vore kul med lite diskussion.

/Karl



Det finns absolut möjlighet att starta upp en 5papp Rally typ om någon klubb/individ vill ta tag i det....

SMA kan absolut tänka sig hjälpa till med tillståndsbiten och försäkringsbiten, men vi håller inte i arrangerandet men hjälper gärna till med kontakter och kunnande som sagt.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Lite skoj att de pratar om femårsregeln på "underställ och föraroverall"...
Det finns inget utgångsdatum på personlig skyddsutrustning (men det är ju bra att ha saker med FIA 8856-2000).

Det man kan klandra SBF för är att förvarningen har varit kort de kunde ju slutat med nationella undantagsregler för åtminstone fem år sen (och då givit extremt lång förvarning).

Men att byta FIA-tank, stolar och bälten vart femte år är surt för den som vill köra en AppKtävling om året.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Tidsregler på stolar och bälten och tank är ju verkligen ingen höjdare, riktigt mycket pengar i dom små serierna. Men om vi bortser från datumproblemet så kan jag som utomstående tycka det är lite märkligt att rally som kanske är den farligaste bilsporten har haft dom absolut slappaste reglerna vad gäller personlig utristning.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Cédric skrev:
Tidsregler på stolar och bälten och tank är ju verkligen ingen höjdare, riktigt mycket pengar i dom små serierna. Men om vi bortser från datumproblemet så kan jag som utomstående tycka det är lite märkligt att rally som kanske är den farligaste bilsporten har haft dom absolut slappaste reglerna vad gäller personlig utristning.


Tror personligen att banträffar för märkesklubbar är farligare. Ska vi tvingas ha säkerhetsgrejer som håller 5 år där med?

Motiverar risknivån den här prisökningen, finns det någon statistik över allvarligt skadade och dödade de sista 10 åren kopplat till orsak och om nyare säkerhetsutrustning hade räddat många?

Hur ligger nivån jämfört med hästsport, motorcross? Jag tror inte riskerna motiverar det här kravet på skydd inom rally. Om det ställs detta krav på säkerheten i bilarna hur kan man acceptera publik längs sträckorna som får ställa sig nästa var dom vill?

Polarna köpte sin grupp E för strax under 20 000, den har under 100 hk i motorn. En investering nya stolar, bälten, skyddskläder och tank skulle kosta mer än bil och kärra tillsammans.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
jimjim
Örebro
Här sen Mar 2011
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Har funderat länge länge på detta och SMA innan jag snubblade över forumet igår kväll.

om en krokig väg (för hålla ner farten) på cirka 1-2 kilometer med tillåtelse från markägare finns samt funktionärer för anmälan/besiktning av bilar. Går det då att ordna tillstånd från polis, länsstyrelsen osv allt som behövs med hjälp av SMA?

Vilka krav ska ställas på bilarna? minimum grupp e bur, stolar och bälten som varit fia godkända känns som ett krav. Besiktat och skattat då man inte åker på inhägnat område?

/ Jimmy
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



jimjim skrev:
Har funderat länge länge på detta och SMA innan jag snubblade över forumet igår kväll.

om en krokig väg (för hålla ner farten) på cirka 1-2 kilometer med tillåtelse från markägare finns samt funktionärer för anmälan/besiktning av bilar. Går det då att ordna tillstånd från polis, länsstyrelsen osv allt som behövs med hjälp av SMA?

Vilka krav ska ställas på bilarna? minimum grupp e bur, stolar och bälten som varit fia godkända känns som ett krav. Besiktat och skattat då man inte åker på inhägnat område?

/ Jimmy


Det är defininitivt en möjlighet att göra det tillsammans med SMA, och jag tycker det är kul med rally så jag hjälper gärna till personligen.

låter som en bra början på enkla men vettiga krav.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Karl V skrev:
Cédric skrev:
Tidsregler på stolar och bälten och tank är ju verkligen ingen höjdare, riktigt mycket pengar i dom små serierna. Men om vi bortser från datumproblemet så kan jag som utomstående tycka det är lite märkligt att rally som kanske är den farligaste bilsporten har haft dom absolut slappaste reglerna vad gäller personlig utristning.


Tror personligen att banträffar för märkesklubbar är farligare. Ska vi tvingas ha säkerhetsgrejer som håller 5 år där med?

Motiverar risknivån den här prisökningen, finns det någon statistik över allvarligt skadade och dödade de sista 10 åren kopplat till orsak och om nyare säkerhetsutrustning hade räddat många?

Hur ligger nivån jämfört med hästsport, motorcross? Jag tror inte riskerna motiverar det här kravet på skydd inom rally. Om det ställs detta krav på säkerheten i bilarna hur kan man acceptera publik längs sträckorna som får ställa sig nästa var dom vill?

Polarna köpte sin grupp E för strax under 20 000, den har under 100 hk i motorn. En investering nya stolar, bälten, skyddskläder och tank skulle kosta mer än bil och kärra tillsammans.


Hur är besättningen på en banträff mer utsatt än dem på en rallytävling?
Banor har avåkningszoner och funktionärer med översikt över hela banan, ofta även ambulans på plats.
I skogen kan man åka flera kilometer utan att någon ser en. Reagerar gör de först i när de tycker man borde dykt upp i målet på sträckan.

I grupp E och i voc blir det lite tokigt. Klart vi ska ha en övergång till att byta ut säkerhetsutrustning till de nya standarderna som dyker upp men 5 år känns lite kort/fel. Har man en stol av senaste standard fast med för hög ålder förstår jag inte varför den inte skulle vara bra längre. Så fort kan de inte mattas i materialet? Det handlar om ca 300 mil för snittchaffören.

Själv kommer jag nog åka på 1 bälte och 2 stolar till nästa år vilket är en lika stor summa pengar på en grupp H bil som på en voc.


Edit: Att rallycross har så mycket hårdare regler än rally har jag aldrig förstått, de har ambulans på plats vi har vår 1 timme bort. De har avåkningszoner och vi har träd

_________________
Daniel Steiner
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Svartlock skrev:
Karl V skrev:
Cédric skrev:
Tidsregler på stolar och bälten och tank är ju verkligen ingen höjdare, riktigt mycket pengar i dom små serierna. Men om vi bortser från datumproblemet så kan jag som utomstående tycka det är lite märkligt att rally som kanske är den farligaste bilsporten har haft dom absolut slappaste reglerna vad gäller personlig utristning.


Tror personligen att banträffar för märkesklubbar är farligare. Ska vi tvingas ha säkerhetsgrejer som håller 5 år där med?

Motiverar risknivån den här prisökningen, finns det någon statistik över allvarligt skadade och dödade de sista 10 åren kopplat till orsak och om nyare säkerhetsutrustning hade räddat många?

Hur ligger nivån jämfört med hästsport, motorcross? Jag tror inte riskerna motiverar det här kravet på skydd inom rally. Om det ställs detta krav på säkerheten i bilarna hur kan man acceptera publik längs sträckorna som får ställa sig nästa var dom vill?

Polarna köpte sin grupp E för strax under 20 000, den har under 100 hk i motorn. En investering nya stolar, bälten, skyddskläder och tank skulle kosta mer än bil och kärra tillsammans.


Hur är besättningen på en banträff mer utsatt än dem på en rallytävling?
Banor har avåkningszoner och funktionärer med översikt över hela banan, ofta även ambulans på plats.
I skogen kan man åka flera kilometer utan att någon ser en. Reagerar gör de först i när de tycker man borde dykt upp i målet på sträckan.

I grupp E och i voc blir det lite tokigt. Klart vi ska ha en övergång till att byta ut säkerhetsutrustning till de nya standarderna som dyker upp men 5 år känns lite kort/fel. Har man en stol av senaste standard fast med för hög ålder förstår jag inte varför den inte skulle vara bra längre. Så fort kan de inte mattas i materialet? Det handlar om ca 300 mil för snittchaffören.

Själv kommer jag nog åka på 1 bälte och 2 stolar till nästa år vilket är en lika stor summa pengar på en grupp H bil som på en voc.


Edit: Att rallycross har så mycket hårdare regler än rally har jag aldrig förstått, de har ambulans på plats vi har vår 1 timme bort. De har avåkningszoner och vi har träd


Jag vet om en olycka där en saab 900 gick ut med sidan först i en kurva, däcken högg i marken och den började volta. Första helvarvet den gjorde så landade den på hjulen igen, då lossnade pumparmaturen från tanken och på nästa varv stänkte det bensin in i kupen. När den landade på fötter till sist så blev det en gnista och bilen började brinna våldsamt. Föraren togs sig ur med brännskador på armarna. Ren tur.

Eftersom det inte satt någon båge/bur i bilen så hade det varit katastrof om han landat på taket. En rallybil har dessutom säkerhetstank. Det är ju ett undantagsfall förstås men säkerhetsutrustning saknas ju oftast på banträffar.

Kikar man på rally så har man relativt hög säkerhetsnivå tycker jag. Det är ju framförallt VOC och grupp E jag tänker på, där är hastigheten lägre och jag tycker inte det är rimligt att kräva den högre säkerhetsnivån med tanke på kostnaden.

Det här är den springande punkten:
Hur många har blivit allvarligt skadade eller dödade senaste 10 åren i grupp E och VOC serien?
I hur många av dessa fall hade skadorna eller dödsfallen undvikits om man hade de nya reglerna?

/Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
:Sunk:
Småland
Här sen Apr 2005
Inlägg: 57



Ja bara för att vara petig. Långt ifrån alla rallybilar har säkerhetstank. Samt att det är ju väldigt långt ifrån sanningen att grupp e å voc är långsammare ände andra. Snarare snabbare då de har original lådorna och en topphastighet där efter å de andra toppar ofta bara ca 160-180. Sen kollar man på totaltiderna så är en snabb grupp e / voc åkare bra långt upp i resultatlistan.

_________________
Johan Sundqvist
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
:Sunk: skrev:
Ja bara för att vara petig. Långt ifrån alla rallybilar har säkerhetstank. Samt att det är ju väldigt långt ifrån sanningen att grupp e å voc är långsammare ände andra. Snarare snabbare då de har original lådorna och en topphastighet där efter å de andra toppar ofta bara ca 160-180. Sen kollar man på totaltiderna så är en snabb grupp e / voc åkare bra långt upp i resultatlistan.


Jag citerar artikeln som det är länkat till:

Här snackar vi om bilar, t.ex min Kadett -64:a med sjuttio hästkrafter och i denna ska jag då investera i samma säkerhetsutrustning som Sebastien Loeb har i sin WRC-Citroén.

Ett vettigt krav skulle jag tycka var säkerhetstankar om det inte finns.

Jag har mycket svårt att tro att grupp och voc är lika snabba som en fyrhjulsdriven WRC bil. De har inte varit det på de rallytävlingarna jag kikat på.

Kompisarnas grupp E ascona är så trött så jag började nästan gråta när vi körde på isen. Den har originallåda, fyrväxlad vilket gör att man måste varva den hårt när man ska växla. Detta gör den inte snabb, den toppar inte i närheten av 160-180 snarare strax 100 på isen med rallydubb. Sen tycker jag det är helt ointressant vad en bil skulle toppa på en flygande kilometer, det är rakorna i skogen som är intressant och då handlar det om acceleration och fäste. Diffbroms gör ju en del och det får man inte ha i grupp E.
Har man så långa rakor i skogen att hastigheten blir för hög i grupp E så finns det bättre lösningar än svindyra stolar, tex en chikan med balar som tar ner farten eller välj en annan sträckning.

Kan någon ge lite statistik på hur många som allvarligt skadats eller dödats i rally i sverige de senast 20-30 åren för jag hittar inget.
För det är väl ändå så att vi ska skapa ett säkerhetsreglemente efter ett BEHOV och då menar jag inte ett behov av att sälja fler stolar och bälten..

/Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
:Sunk:
Småland
Här sen Apr 2005
Inlägg: 57



Fulldubb är rätt ointressant i detta fallet då det helt enkelt går för tungt. Och en redig bil orkar bättre på grus å det är inte ovanligt att man "toppar" dem specielt inte voc bilarna. Å dessa "långsamma" bilar får helt enkelt inte ens ha en redig bur i sig. Och ang att jämföra med en wrc så har de lite säkrare grejor med tex deras extrema burar. Min mening med detta tillåt bättre burar i bilarna innan nästa steg är lite väl som att gå över bäcken efter vatten nu. Samt på pappret må de lägre klasserna vara långsamma men det är inte verkligheten å det är väll allt verkligheten vi ska arbeta efter?

_________________
Johan Sundqvist
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
:Sunk: skrev:
Fulldubb är rätt ointressant i detta fallet då det helt enkelt går för tungt. Och en redig bil orkar bättre på grus å det är inte ovanligt att man "toppar" dem specielt inte voc bilarna. Å dessa "långsamma" bilar får helt enkelt inte ens ha en redig bur i sig. Och ang att jämföra med en wrc så har de lite säkrare grejor med tex deras extrema burar. Min mening med detta tillåt bättre burar i bilarna innan nästa steg är lite väl som att gå över bäcken efter vatten nu. Samt på pappret må de lägre klasserna vara långsamma men det är inte verkligheten å det är väll allt verkligheten vi ska arbeta efter?


Anledning till att den inte gick fortare var att det svängde, och det är ju det det handlar om. Kommer kurvan tidigare så hinner man inte få lika hög fart.

Att man inte får ha en grupp H dur i en grupp E är idiotiskt, en minimigräns för säkerheten är ju det man strävar efter.

Jag kanske är kanske är okunnig men i min värld så har man mindre fart ut ur böjarna och lägre fart på rakorna med drivning på 1 hjul och 100 hk än med 4 hjul och 300 hk. Sen vet jag att det inte går i 70 knyck utan det gå undan även för voc åkarna.

Du säger att vi ska arbeta med verkligheten, ja det tycker jag med. I verkligheten hur många har dött eller skadats allvarligt i svensk rally när de suttit i en rallybil de senaste 20-30 åren? Hur många av dessa olyckor hade slutat bättre med nyare stolar och bälten?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



:Sunk: skrev:
Fulldubb är rätt ointressant i detta fallet då det helt enkelt går för tungt.


HUR menar du nu?
Det är ju just dessa "rallydubbdäck" iaf vi i norr ser på bilarna eller åker med på snö/is.
Klart som fasen det är relevant då.....eller?

Menar du med "Fulldubb" långnabb eller vad menar du?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
:Sunk:
Småland
Här sen Apr 2005
Inlägg: 57



Inte i en fråga ang hur snabbt bilarna är kapabla till att gå. De går helt enkelt snabbare på grus och vad jag försöker säga är att bara för att alla i almänhet tror att bilarna går så mycke långsammare bara för att det fattas 200hk så försöker jag påvisa sanningen om hur det verkligen är. Såg en intressant sak i en bilsportbörsen där de hade hastighets mätt i en kurva innan i å efter å det var då inte många km/h som skiljde bilarna åt där. Med andra ord det gör lika ont att köra av oavsett bilklass men jag gör det häldre i en 940 voc än en starlet grupp h men allra hälst i en wrc ā

_________________
Johan Sundqvist
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Alla klasser accelerar med exakt 1g nedför ett stup...

Ska man räkna statestik så kan man tom vända på det och kräva lägre säkerhet i WRC, eftersom de är färre...
Mao det går att vända detta på många sätt, och det är lite ihåligt att motivera lägre säkerhet pga att andra har det ännu sämre ("och de dör ju inte som flugor").
Samtidigt är det svårt att hålla en rimlig mellannivå.

Det skulle vara intressant att se en test mellan 1,5,10 år gamla bälten i diverse skick (tex legat i kartong vs suttit i soljus och regn). Samma sak med stolar.
Tankar har ju bränsle i sig hela tiden så där borde det inte skilja nåt så fort man börjar använda dem.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Audijesse
Stockholm8
Här sen Mar 2011
Inlägg: 36



Visst är det dyrt att åka rally.. det är ju inte som förr.. men även priserna på skydd går ner.. som när HANS kom ut kosta det mycket men nu finns det fler alternativ.. ja tycker det är en bra regel att införa i rally då wiplash skada är rätt hög där.. bälten och stolar lika så glasfiber stolar kanske håller visst men lite mjukare blir dom me åren..

_________________
Jesse Östberg
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Karl V skrev:
I verkligheten hur många har dött eller skadats allvarligt i svensk rally när de suttit i en rallybil de senaste 20-30 åren? Hur många av dessa olyckor hade slutat bättre med nyare stolar och bälten?

En knapp handfull döda och kanske dubbelt så många allvarligt skadade. Publiken oräknad. Fram till i
början av 90-talet var kraven på säkerhetsutrustning låga med dagens mått mätt.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Jörgen (Jet) skrev:
Karl V skrev:
I verkligheten hur många har dött eller skadats allvarligt i svensk rally när de suttit i en rallybil de senaste 20-30 åren? Hur många av dessa olyckor hade slutat bättre med nyare stolar och bälten?

En knapp handfull döda och kanske dubbelt så många allvarligt skadade. Publiken oräknad. Fram till i
början av 90-talet var kraven på säkerhetsutrustning låga med dagens mått mätt.


Hur har antalet döda och skadade sett ut efter att dagens säkerhetskrav sattes?

Visst kan det låta kallt att säga att man ska räkna och ta hänsyn till statistik när man avgör säkerhetskraven, men det är alltid så man gör när man ställer krav på säkerhet inom företag och myndigheter.

Risken för att olyckan ska inträffa.
Kostnaden då olyckan inträffar.
Kostnaden för säkerhetsåtgärden.

Nu är det ju lite speciellt när människoliv är inblandade förstås.

Det viktigaste arbetet tycker jag är att arbeta med information: Så här farligt är det att åka rally, bedömer en förare att han vill minimera riskerna så kan han köpa nya grejer varje år.

Ser man att det är väldigt mycket nackskador kan det ju vara lämpligt att ställa krav på HANS-skydd, men som jag förstår har man inte sett att det är en stor andel olyckor nu som skulle förhindras av de nya reglerna. Har man inte den kopplingen så är det lika intelligent att införa reglerna som det var för tyskland att stänga 7 kärnkraftverk för att ett japanskt kärnkraftverk råkade ut för en jordbävning och en tsunami.

Jag tycker man måste relatera till andra aktiviteter:
Hur farligt är det att åka rally jämfört med att åka bil med släp till rallytävlingen?
Går man på krogen och dricker alkohol?
Kör man motorcykel på allmän väg?

oavsett vilka säkerhetsåtgärder vi inför så kommer folk skadas och dö, tyvärr. Jag tycker vi ska lägga säkerheten på en rimlig nivå där man kan köra i rally på en vanlig lön och de är fan tveksamt redan som det är.

Fundera på varför är kraven på att det ska säkert så mycket högre i rally än vad det är i tex speedway, roadracing, fälttävlan med häst?

Säkerheten i WRC är en annan femma, där finns resurserna för att vidta alla säkerhetsåtgärder som man kan komma på.

Sen tycker jag det finns billigare åtgärder för att öka säkerheten:
Lägg inte sträckan bredvid ett stup så slipper man problemet att alla bilar accelererar med 1 G när de faller.
I de billigaste klasser kanske man enbart ska tillåta gatdäck? Kostnaden för däcken går ner och hastigheten sjunker.

Men jag kanske är knäpp som tycker att det ska vara motiverat med en sån ökad kostnad? Hittills har ingen visat svart på vitt att det skulle göra att många skulle klara sig.

Edit: Kanske var otydlig, HANS kan vara är ett berättigat krav om nackskadorna är många. Jag har inte den statistiken.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Hittade en protest från "rallyklassikerna" till SBF. Om ni läser den så ökar nog förståelsen för att en del tycker att beslutet är tokigt.

http://www.rallyklassikerna.nu/nyheter/Rallyklassikernas%20protest%201 . . . .

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Allmänt banåkaforum
Rally blir dyrare med nya regler frå SBF?
1, 2   >>
25222 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande