Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi S4 -98 b5 med 5cyl..
3599 besök totalt
Peter Öhman
Agunnaryd
Här sen Feb 2011
Inlägg: 14


Trådstartare


Får väll lägga upp en projekt tråd här med då tanken är att kanske börja svänga lite med rätt fram bilen..
de e ett av målen iaf..

Mål med bilen:

Bromsa så nära 1000hk som möjligt.
Köra 9sec på strippen.
Testa börja köra bana och få till en bil som både kan prestera bra tider rakt fram och sen kunna ta ut den på banan och även prestera fina tider där. det ena ska inte behöva utesluta det andra.
Försöka bygga efter reglementen så det går att fixa vagnbok både till racing och strippen.

Lägger upp lite info och bilder ifrån förra året om bygget och strippen körningen på Mantorp..


Lite motor info:
5cyl S2 motor
Nira i3+ Insprutning,
Schwitzer S400 Turbo
60mm wastegate,
Smidda H-profil stakar,
RS2 stålpackning,
Ställbart yttre kamdrev,
Ståldrev vevaxel,
Setrab oljekylare
Rostfritt grenrör,
Special Insug,
Stor IC.
3'' avgassystem..

Bosch 1600cc spridare,
2st 044 soppapumpar i Fuelcell.
Aeromotive BTR och filter,
034EFI fuelrail an10.
Stålomspunna slangar till Bränsle.
Matas med E85..

Sachs race tryckplatta+lamell.
S4 bi-turbo Växellåda.

Effekt: 600-700hk.. inte orkat bromsa än..

Strippen 402m: 10,33s 215km/h 1,46s 60-fot Mantorp 2010

En massa bygg bilder från förra året:


















Lite film:
http://www.youtube.com/watch?v=Hp38pgPn63g

http://www.youtube.com/watch?v=tVm0TUXjyx4

_________________
Peter Öhman
Citera
Peter Öhman
Agunnaryd
Här sen Feb 2011
Inlägg: 14


Trådstartare
Från Mantorp förra året:

Har haft en helt underbar och helt osannolikt bra racehelg!
mycket har gått min väg denna helg.. bara varit mindre strul ist för ett helvete med dygnet runt mek som det brukar vara:

1. Var klar med bilen en hel dag innan race vilket jag aldrig tror jag lyckats med innan.. brukar ju nästan få stå och skruva på släpet på vägen till racet..
2. Körde bra mycket fortare än vad jag trodde bilen skulle klara prestera..
3. Det mest otroliga! Drivlinan strulade inte alls och bilen kom hem hel igen!

På fredagen körde jag som bäst 11,61sec 206km/h med dålig start och lugna växlingar..

Första repan ut på lördagen så satt 10an!! 10,98sec på en repa jag var långt ifrån nöjd med så kände att det fanns faktiskt mycket mer att hämta!
Förbättrades sedan till 10,64sec 209km/h efter att ha minska lufttrycket i däcken och höjt varv på launchen..
Sänkte däck tryck, höjde upp laddtrycket till 2,8bar och vred på mer tändning och testade igen.. NU skulle de fan gå fort!!

Men var något som slog ifrån och jävlades.. hade kännt det tidigare med med trott det var varvstoppet som jävlats och testat höja det.. men när vi kollade så stog laddspärren av nån konstig anledning på 2,3bar!!! inte konstigt den inte gick som den skulle.. efter den repan kände jag även att de började lukta etanol som fan i bilen påväg tillbax till depån!! stängde av och ut snabbt och då hade fuelrailen lossat och det sprutade soppa från en spridare.. sjuk tur att det inte tog eld!

Sista repan ut! Laddad som fan! Nu bar det iväg som fan i starten och inga missar ifrån maskinen och växlarna satt där de skulle! ÄNTLIGEN!! 10,33sec 215km/h och 1,46sec i 60ft! Fan vad härligt..

Trodde aldrig det skulle gå så bra! hoppades på att kunna köra hög 10a men låg 10a vågade jag inte ens hoppas på!
och att komma hem med bilen hel igen efter race är igen jag är bortskämd med direkt!
Så nu har jap papper på att jag även byggt ihop en 4e "tiosekundersbil"
börjar snart bli dax att allvarligt jaga den där 9an..

Lite film och bilder:
http://www.youtube.com/watch?v=ag4rIA4aaE0



Står och solar sig..


Race ready!


Kollar lite hur drivlinan mår.


Har ju just blivit morbror med så lille Casper var ju tvungen att provsitta en 10sec bil..

_________________
Peter Öhman
Citera
Peter Öhman
Agunnaryd
Här sen Feb 2011
Inlägg: 14


Trådstartare
Jahopp då var de dax igen.. som vanlig är man lat på vintern och blir ett jävla stress på våren..

Körde ju kamremsras på den i höstas då servoremmen brast och ville kramas.. Tadaa! så vart de ventil sallad..
så har slängt i ett gäng lite rakare ventiler..
men nu måste ju räsern bli lite sommarfin för året.. så jag har inhandlat en fullbur till den racing utförande men i dragrace dimension på rör..

planen innan solen hittar fram riktigt och värmer upp asfalten på banorna runt om i Sverige är att dels i med buren och sen lacka den igen. Och då byta huv efter lilla missödet förra året..
Sen blir de nytt soppa system med alutank och 3st 044pumpar och lita annat nytt godis..
sen hoppas jag även på att få ihop min riktiga motor med lite balla prylar i så det går att få riktig fart på skiten så jag kanske äntligen kan åka den där satans söta lilla jävla 9an!!



Nya 044 pumpar:


Plockepinn:


Börjat tejpa ihop för att få överblick.. (vet att allt inte sitter rätt)





Visst ja.. har ju även bytt garage IGEN!
lite mindre plats och dyrare MEN med värme och el som ingår och jävligt fint..
lite bilder på garaget med då då..

Innan vi flyttade in:


Börjar blir fint:


Myshörnan:

_________________
Peter Öhman
Citera
Peter Öhman
Agunnaryd
Här sen Feb 2011
Inlägg: 14


Trådstartare
Blev lite gjort igår och ikväll oxå..
rivit ner allt som är ivägen och börjat bura in den lite..




_________________
Peter Öhman
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Sorry för att vara nego men jag vill nog att du skriver lite mer om banåkaambitionerna för att bilen ska platsa här. Och kanske skriver i trådrubriken vad du har för banåkamål istället för strippåkamål


_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredriksson84
Falun
Här sen Aug 2005
Inlägg: 385



Så vitt jag vet åker man väl på avseddd bana när man kör strippen också?

_________________
Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO

Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny

Daniel Fredriksson
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1984



Fredriksson84 skrev:
Så vitt jag vet åker man väl på avseddd bana när man kör strippen också?


Man rattar inte lika dock

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Fredriksson84 skrev:
Så vitt jag vet åker man väl på avseddd bana när man kör strippen också?


Krav här på Rejsa är större rattutslag + mer sido-G och inte fokus bara på längsledes G

Med hopp om förståelse att jag alltid bevakar att Rejsa behåller sin profil för den ska inte ändras Ska bilen ut o svänga också så är den välkommen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi S4 -98 b5 med 5cyl..
3599 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande