| |
|
Clarran
Vallberga
Ny i forumet på att skriva inlägg
Här sedan: 22 Dec 2004
|
05 Aug 2011 21:24
|
|
|
| Mumma! Just detta som jag är sugen på att bygga:D detta ska följas! _________________ robin claurentzius |
|
Våra race- och banåkarbilar
Meny
Tillbaka
|
|
J thernström
lund

Här sedan: 08 Feb 2009
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Keepan
Stockholm

Här sedan: 27 Apr 2009
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Christian.N
Enköping
Här sedan: 28 Jul 2011
|
06 Aug 2011 12:18
|
|
|
Trist med motorn! Men riktitg härligt projekt annars =) Både M60 och M62 motorn är riktigt trevliga maskiner =)
Ett projekt som kommer följas! _________________ Christian Norling, Enköping. PM för nummer.. |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Stingray
Stockholm

Här sedan: 26 Jan 2003
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
ButterflyRacing
Forshaga

Här sedan: 23 Dec 2002
|
06 Aug 2011 15:15
Re:
|
|
|
| Stingray skrev: | | ................ sen om man ska byta topplockspackning på en vanos verkade de som man behövde en uppsjö med specialverktyg enligt BMW TIS...... |
Vanosmek är inte så svårt...bara man får grepp om vad det handlar om.
Verkygen kan man göra själv. |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Spiidfriik
Piteå

Här sedan: 08 Dec 2002
|
08 Aug 2011 05:14
Re:
|
|
|
| Richard1 skrev: | | Spiidfriik skrev: | Intressant bygge! Filurar också på att bygga E36 + M60/M62/S62 för drifting. Är väldigt förtjust i BMWs V8 och har varit sugen på kombinationen E36 och V8 sedan jag såg och hörde en norsk Alpina B8 på Knutstorp för snart 10 år sen. =)
Här några frågor:
Varför inte originalsprut? EWS går ju att lösa.
Ser jag fel eller är motorfästena svetsade i ramsnoken?
Vad kör du för låda?
Vilket svänghjul/koppling?
188 eller 210 diff?
Utväxling?
Ska den bli gatlegal? |
hadde ett megasquirt liggande sen jag byggde på sexan som satt i. man vet ju aldrig om man vill bygga på turbo eller kompressor och då står man vid samma problem igen.
motorfästena är byggda i rambenen en del säger att det aldrig håller och en del som sett det säger att det håller jag ska pröva inga gummikuddar.
har en femväxlad låda ifrån 530 och troligtvis 535 koppling om jag har fattat det rätt. har nämligen aldrig lyckats få rätt koppling när jag skulle köpa ny men den är det enda jag inte prövat.
aldrig gatlegal detta är en ren racebil annars hade jag byggt den på ett helt annat sätt! men gummikuddar till motorfästena inga stumma bussningar ingen fullbur osv.
har nu utväxling ifrån en 328 men verkade varva rätt mycket med den? har bara kört två mil innan den skar. så det kan vara varvräknaren som spökar. (en billig historia ifrån ridetech) så troligtvis den.
ett annat beskymmer är kardanen som måste förlängas. i alla fall med den motorplaceringen jag har antingen det eller bygga om oljetråget inklusive pick up för att få motorn längre bak.
är det något annat du funderar över är det bara hojta till ska jag svara efter bästa förmåga.!
Mvh Berget |
Med 530 låda har du 240mm koppling. 540 har 270mm men det svänghjulet rymms inte i sprängkåpan på 530 lådan. Med standard 240mm koppling kommer du få problem, den gillar inte vridet (tro mej, jag vet!). Med en förstärkt tryckplatta eller sinterlamell lär det funka. Personligen hatar jag sinter. Jag kommer köra tvåskivigt med eget pyttelitet svänghjul på min 540 med 530 låda.
328 har rätt hög utväxling (2,9X?) eftersom den har 1:1 på femman. 530 lådan är överväxlad på femman så det borde bli en fin bankrånarutväxling. Kanske inte optimalt för drifting dock. Jag kommer köra 2,6X på min 540, hehe. =)
Abbe: oh vad avis jag blev nu! Är det dessutom en coupé vet jag inte vad jag gör! Vill ha! Undantaget träinredningen då... Och prislappen förstås. _________________ Daniel Sundström
BMW M3 Coupé -97
BMW 325i Coupé -93 (3,0 BiTURBO 6vxl)
BMW 540i Touring -95 (5vxl)
BMW 635CSi -87 (5,0 32v 6vxl)
www.spiidfriik.com |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Abbe o
Gävle

Här sedan: 12 Jan 2005
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Niklas Sandström
Kalix

Här sedan: 07 Nov 2002
|
08 Aug 2011 17:06
Re:
|
|
|
| Spiidfriik skrev: | 328 har rätt hög utväxling (2,9X?) eftersom den har 1:1 på femman. 530 lådan är överväxlad på femman så det borde bli en fin bankrånarutväxling. Kanske inte optimalt för drifting dock. Jag kommer köra 2,6X på min 540, hehe. =)
|
530 lådan är samma ZF som sitter på 328 och har samma drevning. _________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Richard1
kalmar
Här sedan: 11 Feb 2010
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Richard1
kalmar
|
08 Aug 2011 21:12
Re:
|
|
|
varför lägger man ihop rören till ett x på det viset, annat ljud?
det ska tydligen påverka avgaspulsarna till motorns vänster respektive höger sida så att motorn får en jämnare gång. har ej hunnit pröva detta själv riktigt än och känner ingen gammal raggarbilsåkare man kan fråga;) _________________ Richard Berg
Team Kränghäng |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Spiidfriik
Piteå

Här sedan: 08 Dec 2002
|
10 Aug 2011 01:20
Re:
|
|
|
| Niklas Sandström skrev: | | Spiidfriik skrev: | 328 har rätt hög utväxling (2,9X?) eftersom den har 1:1 på femman. 530 lådan är överväxlad på femman så det borde bli en fin bankrånarutväxling. Kanske inte optimalt för drifting dock. Jag kommer köra 2,6X på min 540, hehe. =)
|
530 lådan är samma ZF som sitter på 328 och har samma drevning. |
Aha! Det förklarar den låga toppfarten (250). Sorry för OT.
Men det innebär att det stämmer bättre för drifting. _________________ Daniel Sundström
BMW M3 Coupé -97
BMW 325i Coupé -93 (3,0 BiTURBO 6vxl)
BMW 540i Touring -95 (5vxl)
BMW 635CSi -87 (5,0 32v 6vxl)
www.spiidfriik.com |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Richard1
kalmar
|
14 Aug 2011 20:04
Re:
|
|
|
lyfte ur motorn idag även om man var kraftigt bakfull. bytte även bromsvätskebehållaren som jag hittade en ny för ett tag sen den gamla hadde två utgångar under för abs det såg så fult med slangar med skruv i och slangklämmer,
nu ska kopplingen skickas iväg tillsammans med svänghjul för att anpassas med en 4 puckad lamell.
köpte även äntligen min taklucka i plast ska bli fint och få dit den nu.
kommer även en leverans i veckan av vattenpump och vettiga mätare. _________________ Richard Berg
Team Kränghäng |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Richard1
kalmar
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Richard1
kalmar
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
jonka
Linköping

Här sedan: 14 Okt 2003
|
18 Okt 2011 20:06
|
|
|
Hur illa ställt med plats är det för motorn och oljetråget? Av det som går att se på bilderna hänger hela tråget med oljepump ned framför styrväxeln vilket ju gör att motorn hamnar väldigt långt fram.
Är det helt kört att få bak motorn så långt att det med hjälp av tillbakaflyttad oljepump och omsvetsat tråg går att få plats med den?
Mvh Jonathan _________________ Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo GTV 2000 Bertone 1973
BMW 318ti 1995
BMW 318ti 1995 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Richard1
kalmar
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
jonka
Linköping

Här sedan: 14 Okt 2003
|
18 Okt 2011 20:34
|
|
|
Typiskt att oljepumpen ska sitta så illa till.
Jag råkar ha en oljepump från en X5 med M62 liggandes som jag tänkte borde hjälpa till på traven, men jag har sett bilder där man svarvat ny pumpaxel och flyttat själva pumphuset bakåt så det blir nog tight oavsett. _________________ Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo GTV 2000 Bertone 1973
BMW 318ti 1995
BMW 318ti 1995 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Richard1
kalmar